جاهای خنک تهران کجاست ؟

به دلیل گرمای بیش از  حدهوا در فصلی مانند تابستان اغلب ما تمایل داریم برای گردش و تفریح خنک ترین نقاط یک شهر را انتخاب کنبم تا نور مستقیم آقتاب و دمای بالای هوا مارا آزار ندهد. اگر ساکن تهران هستید یا چند روزی را در این شهر مسافرید بهتر است لیستی از جاهای خنک تهران داشته باشید تا بدانید برای تفریح به کدام نقاط ایثن شهر مراجعه کنید تا خاطرات خوشی را در تابستان برای خودتان رقم بزنید. تهران به عنوان یک شهر کوهپایه ای نقاط تفریحی کوچک و بزرگی در دامنه کوه ها دارد که ممکن است همه ی شما با این نقاط آشنا باشیئ.تفرجگاه هایی مانند دربند و درکه که دمایهوا در آنها بقه مراتب از سایر نقاط تهران پایین است. اما بجز این دو جهای بسیار دگری نیز هستند  که مناسب ترین مکان ها برای گردش و تفریح در تابستان اند. در ادامه شمارا با این نقاط تهران بیشتر آشنا خواهیم کرد.

مجموعه تفریحی توچال

توچال یکی از مرتفع ترین نقاط تهران است که در میاننه رشته کوه های البرز جا خوش کرده است. این مجموعه تفریحی از قدیمی ترین تفرجگاه های تهران بهشمار میرود که ازدیر باز با امکانات تفرحی و فرهنگی به خصوصی که داشته بسیار مورد علاقه تهران ی ها بوده است. توچال یکی ا خوش ب و هوا ترین و خنک ترین نقاط تهران است که بسیار برای تفریح و ورزش در تابستان مناسب است. توچال دارای امکانات تفریحی متعددی چون باشگاه تیراندازی، باشگاه اسکی، اتاق فرار، زیپ لاین، تله کابین، تله سیژ، بام تهران، باشگاه بگ جامپ، رستوران ها و کافه های بسیار، در تمام سالها محبوب و مشهور بوده است. بام تهران از محبوب ترین بخش های این مجموعه تفرحی در تهران است که برای شبهای تابستان بسیار منطقه ای مناسب میباشد. این بام در بلندترین نقطه ولنجک واقع شده است و از این نقطه میتوانید تصاویر بسیار زیبایی از پایتخت ببینید. بام تهران یکی از بهترین نقطه هایی است که در شب های تابستانی تهران میتواند پذیرای شما باشد.

تفریحات  توچال

1.    پیاده روی در مجوعه توچال در مسیری که مسیر سلامت نام دارد یکی از مهم ترین فعالیت هایی است که میتوان در این مجموعه داشت. این مسیر 2000 متر طول دارد و از پارکینگ اصلی شضروع شده و تا بام تهران ادامه دارد.

2.    باشگاه تیرو کمان توچال یکی دیگر از امکانات این مجموعه است. این باشگاه 1500 متر مساحت داشته و ددر مسیر جاده سلامتی واقع شده است. این مجموعه امکانات دیگری چون میز پینگ پمگ و فوتبال دستی نیز برای علاقمندان دارد.

3.    بالا تر از باشگاه تیر انازی توچال یک باشگاه دیگر هم وجود دارد که مختص به ورزش بیلیارد است. این باشگاه در سمت چگ مسیر سلامتی واقه شضده است و به نام کافه بیلیارد مشهور است.

4.    یکی دیگر از محبوب ترین تفریحات این مجموعه، زیپ لاین آن است. این زیپ لاین در بوستان شماره دو واقع شده ست و با امکنات و تجهیزات استاندارد در ارتفاع 60 متری شماره در مسیری به طول 200 متر به پرواز در می آورد.

5.    سورتمه توچال نیز یکی دیگر از تفریحات هیجان انگیزی است که در این مجموعه میتوانید داشته باشید. این سورتمه دارای1420 متر طول است که به عنوان طولانی ترین سورتمه ایران شناخنه میشود. جالب ایت بدانید این سورتمه از یک شرکت بسیار معتبر آلمانی، به نام tuv گواهی تایید دارد که این شرکت از معتبرترین شرکت های بازرسی و استاندارد اروپاست.

6.    بانجی جامپینگ که این روزها به یک تفریح بسیطار محبوب بدل شده نیز در مجموعه توچال قرار دارد و شما میتوانید در تئچال سق4وط آزاد را با خیال راحت تجربه کنید. بانجی جامپینگ این مجموعه دارای سکوها با ارتفاعات متفاوتی است که کوتاه تررین آنها 6 متر و بلند ترین آنها 28 متر ارتفاع دارند. برای پرش از سکوهای مرتفع ابتدا باید ا سکوی شش متری بپرید و با تایید مربی به سکوهای مرتفع تر بروید.

7.    یکی دیگر از تفریحات توچال که بسیار مناسب ورزشکاران است امکاناتی است که برای سنگ نوردان اختصاص دیده اند.

پارک آب و آتش

پارک آب و آتش از بزرگترین بوستانها تهران است که یکی از خنک ترین نقاط تهران برای تفریحات تابستانه به شمار میرود. این بوستان در ارای عباس آباد واقع شده است و در ابتدا تنها بوستان عمومی این منطقه به شمار میرفته اما در سالهای بعد این بوستان گسترش یافته و بوستانهای دیگری نیز به آن افزوده شده اند. این بوستان هم اکون به مراکز تفریحی دیگری چون بوستان حضرت ابراهیم که همه آن را با نام آب و آتش می‌شناسند، برج‌های آتش، فواره های آب و آمفی تئاتر نیز راه دارد. به علاوه بوستان بنادر هم در نزدیکی این بوستان قرار دارد که از آمفی تئاتر تا پل ابریشم و گنبد مینا را در بر می‌گیرد همچمیم زیبا ترین پل ایران و خاورمیانه یعنی پل طبیعت نیز در شرق بوستان آب و آتش واقع شده است.

تفریحات پارک آب و آتش

1.    واره های آبِ پارک آب و آتش در محیطی دایره مانند، آب را از 240 نقطه مختلف تا ارتفاع 10 متر به شکلی آهنگین به سمت آسمان پرتاب می کنند. ستون های آب در درون زمین قرار گرفته و به طرزی طراحی شده اند که افراد به راحتی می توانند از روی آنها حرکت کرده و به مسیرشان ادامه دهند. به دلیل وجود این فواره ها، پارک آب و آتش یکی از پارک های محبوب خانواده هاست به خصوص در فصل تابستان.

2.    برج های آتش، دیگر نماد بوستان آب و آتش هستند. چهار برجی که در ضلع شرقی این بوستان به بلندای 10 متر ساخته شده و آتش را روانه آسمان می کنند. هر شب همزمان با غروب خورشید و تاریک شدن هوا، این برج ها به کار می افتند و شعله های پر حرارت آتش را تا ارتفاع 1 تا 8 متر به آسمان شب می رسانند.

3.    پل طبیعت که با 270 متر طولی که دارد یک مسیر بسیار مناسب برای پیاده روی  را فراهم آورده است. این پل سه طبقه دارد که در هر طبقه آن میتوان به پیاده روی پرداخت و همچنین از کافه ها و رستورانهایی که در طول این پل قرار دارند نهایت لذت را برد.

4.    دوچرخه و اسکیت سواری از جمله تفریحاتی است که میتوانید در این بوستان داشته باشید. میر دوچرخه سواری پارک آب و آتش دارای 3.5 کیلومتر طول است و پیست اسکیت این بوستان نیز 4500 متر مساحت دارد.

5.    درر نزدیکی پارک آب و آتش گنبدی به نام گنبد مینا واقع شده ات که درواقع یک آسمان نمای بسیار مجهز و بزرگ است و یکی از بزرگترین آسمان نماهای خاور میانه به شمار میرود.

6.    سینماگیم پارک آب و آتش با فراهم کردن امکانات یک بازی رایانه ای در فضایی هفت بعدی تلاش می کند تا نظر علاقه مندان به بازی های کامپیوتری و مهیج را به خود جلب کند.

7.    علاوه بر این تفریحات در این پارک فودکورت های متعددی وجود دارد که یک گینه مناسب برای شکم گردی در شب های تابستان هستند. ه کدام ا این فودکورت ها فضایی خاص داشته و غذاهای متفاوتی ارائه میدهند.

دربند

دربند یکی از قدیمی ترین تفرجگاه ها در تهران به شمار میلرود که درواقع یکی از محله های بسیار قدیمی در شمال تهران و منطقه شمیرانات است. دربند در ارتفاع 1700 متری از سطح دریا قرار دارد و به همین دلیل یکی از بهترین گزینه ها برای تفریح و گردش در تابستان است به این دلیل که هوای بسیار مناسب و خنکی دارد. دربند یکی از گزینه های اصلی گردش و تفریح برای تهرانی ها و حتی گردشگران خارجی به شمار می آید. این منطقه در کنار رستوران های محبوبش که غذاهای بسیار خوبی را ارائه میدهند دارای امکانات تفریحی بسیار مناسبی نیز هست. دربند یکی از مسیر های اصلی صعود به قله توچال و کوه های البرز مرکزی است. برای طی کردن بخشی از این مسیر میتووانید از تلسیژ دربند نیز استفاده کنید. در ضمن یکی از مشهورترین مجسمه‌های تهران، مجسمه کوهنورد در میدان اصلی دربند (میدان سربند) قرار دارد و سال‌ هاست که به عنوان نمادی از کوه‌نوردی در این منطقه شناخته می‌شود.

1.    تفریحات دربندپک نیک و پیاده روی در دربند از ساده ترین تفریحاتی است که در این نقطه از تهران میتوانید داشته باشید برای رسیدن به یک مکان مناب برای پیک نیک میتوانید از تلسیژ استفاده کنید. در غیر این صورت میتوانید از راه پیاده رویی که از میان رستوران ها و سفره خانه ها میگذرد عبور کنید و خود را به نزدیکی رودخانه برسانید. لازم است ذکر شود که مدت زمان پیاده‌روی برای رسیدن به مکان‌های مناسب پبک‌نیک، بسته به قدرت جسمانی شما و افراد همراه می‌تواند از 1 تا 3 ساعت به طول بینجامد.

2.    اگر اهل کوه نوردی هستید دربند جای بسیا مناسبی است که میتوانید در آن هم به کوه نوردی و هم به سنگ نوردی بپردازید. اگر از تله سیژ استفاده کنید از روستای پس قلعه عبور خواهید کرد و پس از پشت سر گذاشتن آبشار دوقلو و پناهگاه شیرپلا به قله توچال خواهید رسید.

3.    شکم گردی در دبند نیز یکی از محبوب ترین تفریحات تهرانی است. همانطور که گفته شد این منطقه از دیرباز بهترین رستوران ها و سفره خانه ها را در خود جای داده است. که در کنار غذاهای خوبی که ارائه میدهند هوای خوبی که این منطقه دارد به طور ویژه ای باعث میشود تا از غذا خوردن در این فضاها لذت ببرید.

کاخ نیاوران

کخ نیاوران نیز یکی از جاهایی است که میتواند یک روز تعیل را به خود اختصاصس دهد تا خارات خوبی را برای شما رقم بند. کاخ نیاوران در منطقه نیاوران واقع شده است که یکی از مناطق خنک تهران به شمار میرود و آب و هوای ویژه ای دارد. کاخ نیاوران تهان بنایی جدید است که طرحی ایرانی-اروپایی دارد. این ساختمان زمانی میزبان محمدرضا پهلوی، همسرش فرح و فرزندان آنها بود و تا پیش از خروج‌شان از ایران در این محل سکونت داشتند. این کاخ از دو طبقه و یک نیم طبقه تشکیل شده است و طراحی جالبی دارد. از جمله ویژگی هایی که این کاخ را متمایز میکند وجود سقف متحرک در کاخ است که در هر زمان میتوان از درون این کاخ آسمان را تماشا کرد. اگرچه امروزه تنها گاهی این سقف باز میشود و اگر خوش شانس باشید میتوانید آن را مشاهده کنید. کاخ نیاوران در مقایسه با دیگر کاخ های سلطنتی ظاه ساده تری دارد اما با این حال ددر این کاخ جزئیات معماری خیره کننده ای وجود دارد که تماشای آن را به هرکسی توصیه میکنیم.

بخش های مختلف کاخ نیاوران

1.    اولین قسمتی که توجه هرکسی را به خود جلب مکند طبقه همکف کخ است که درواقع یک سر سرای بزرگ آیینه کاری شده است که با ستون های بلند تزئین شده و ددر این طبقه میتوان مجموعه های نفیس و ازشمندی چون مجموعه ای از ظروف چینی با تصاویر ناپلئون و خانواده سلطنتی ساخت کارخانه سور فرانسه، نقاشی طبیعت بی جان اثر محسن فروغی، مجموعه ظروف بلور تراش دار ساخت چکسلواکی، شئ تزیینی نقره ای با طرح برجسته از میوه ها هدیه نیکلای چائوشسکو از کشور رومانی را تماشا کرد.

2.    در جنوب بخش همکف کاخ اتاق پذیرایی وجود دارد که برای مهمانان اختتصی دربار تدارک دیده شده بود. به دلیل وجود پنجره های بزرگ در این قسمت میتوانی بیشترین نور را در این بخش کاخ شاهد باشید. در این اتاق تابلوهای نقاشی بسیار نفیس و ارزشمندی وجود دارند که ازجمله آنها میتوان به تابلوی سه زن اثر ماری لورنسن، منظره اثر آلفرد سیسلی، موتمارتر پاریس اثر اوتریلو، جنگل اثر مارویک کرلامینگل، موتمارتر پاریس اثر الیز مالکت، چهره دو زن اثر جی گلدرن، تصویر محمدرضا پهلوی اثر وی. اف. دراپر و تصویری از فرح دیبا اثر ویدال کورداس اشاره کرد.

3.    اتاق غذاخوری در ضلع جنوب شرقی کاخ نیاوران واقع شده است. در این اتاق نیز مانند اتاق پذیرایی تزیینات و وسایل خاصی به کار رفته ان، مانند سرویس های غذاخوری بسیار نفیس که ساخته ی کارخانه هایی چون رزنتال و باواریا در کشور آلمان، باراکا در کشور فرانس و  موزر در چکسلواکی هستند. در این اتاق همچنین  فرش بافت اصفهان طرح شاه عباس و اسلیمی نیز وجود دارد. به علاوه تعدادی ظروف نقره با روکش آب طلا ساخت فرانسه و ساخت کشور انگلیس در قرن 19.

4.    اتاق نشیمن در طبقه همکف نیز فضایی بسار متفاوت با دیگر قسمت های کاخ دارد و  نورپردازی خاص این قسمت و رنگ تیره به کار رفته در دکوراسیون آن تمایز خاصی بین این قسمت و سایر بخش ها ایجاد می کند.  در این قسمت از کاخ نیاوران نیز اشیای ارزشمندی چون فرش بافت بختیاری طرح قاب قابی، مجموعه سفال های تمدن آمریکای جنوبی، نقاشی بدون عنوان اثر جی. والونا، نقاشی روباه اثر شارل ورلا، گلدان ساخت کارخانه ساتسوما ژاپن در قرن 19 میلادی، ظرف تزیینی با روکش طلا هدیه ریچارد نیکسون رییس جمهور سابق امریکا در سال 1973 میلادی و گلدان های جفت از پاپیه ماشه (خمیر کاغذ) در معرض بازدید قرار داده شده اند.

5.    از جمله قسمت های بسیار جذاب کاخ نیاوران سینمای اختصاصی آن است که در ضلع شرقی کاخ قرار دارد و 400 متر مساحت کاخ را به خود اختصاص2 داده است. دکوراتور این سینما، چارلز سویگنی (Charles Sevigny) نام دارد و طراحی جالب توجهی را انجام داده است. ویژگی قابل توجه این فضا وجود لوستری از میله های آلومینیومی و پرده های ریلی موزیکال از جنس آلومینیوم است که به هنگام حرکت صدای دلنشینی را تولید می کنند. در این سینمای اختصاصی نیز میتوانید اشیایی چون دو دستگاه دوربین 8 میلی متری فیلیپس (Philips) و یک دستگاه دوربین 16 میلی متری هورتسون (Hortson) در اتاق آپارات، دستگاه تنطیم و میکس صدا، دستگاه تنظیم نور فضا، در و پارتیشن های تلفیقی از آینه و برنز، در و پارتیشن های تلفیقی از آینه و برنز و تابلوهای نقاشی و آثار هنری مدرن را ببینید.

پارک گلابدره تهران

پارک گلابدره تهران دارای 22 کیلومترل مساحت است که یکی از خک ترین نقاط تهران برای گردشضو تفریح در تابستان به شمار میرود. پارک گلابدره تهران یک مسیر تندرستی 6 کیلومتری دارد که برای پیاده روی و نرمش بسیار مناسب است. این پارک دارای امکاناتی چون بوفه، دریاچه، آبشار، پیست دوچرخه سواری، سکوهای نشیمن، فضای سبز، آلاچیق، زمین ورزشی چند منظوره، زمین بازی، رستوران، سرویس بهداشتی ودستگاه‌های ورزشی میباشد که آن را به یک محل مناسب برای گردش و تفریح تبدیل کرده است. از بهترین تفریحاتی که میتوانید د پارک گلابدره تهران داشته باشید سورتمه دربند است که در این پارک قرار دارد. به علاوه در این پارک ینم پرواز و سافاری وحشت نیز وجود دارد که برای داشتن لحظاتی هیجان انگیز بسیار مناسب اند.

پارک جمشیدیه

یکی از مشهور ترین پارک های تهران که همیشه با آب و هوای مطبوعش شناخته شده است پارک جمشیدیه تهران است که حدود ده هکتار مساحت دارد. این پارک از شمال با کوه کُلَک‌چال و از جنوب با باغی به نام دولو همسایه است. این پارک را میتوان پارک محبوب کوهنوردان تهران  نیز دانست. چرا که عمدتا در این پارک به دور هم جمع میشوند و سپس از اینجا به سمت لک‌چال و کوه‌های شمال تهران و رشته کوه البرز میروند. از دیدنی های این پارک میتون به گذرگاه های سنگی و رویایی آن اشاره کرد که یکی از بهترین مسیرهای پیاده روی است. ا دیگر زیبایی های این پارک وجود آب جاری و آبشار در این پارکک است که هوای این پارک را  بخصوص در تابستان بسیار مطبوع و دلپسند میکند. در کنار حوضچه های این پارک میتوانید از رقص ماهی‌ها در آب  و تماشای اردک‌ها و مرغابی‌ها  لذت ببرید. این پارک بهترین محل برای داشتن یک پیک نیک تابستانه در کنار خانواده و دوستان است همچنین میتواانید از نمایشگاه های فصلی که در این پارک برگزار میشوند نیز دیدن کنید و لذت ببرید.

کاخ سعدآباد

کاخ سعد آباد نیز یکی دیگر از جاهایی است که برای گذراندن یک روز تعطیل در تابستان بسیار مناسب است. کاخ سعد آباد دارای 110 هکتار مساحت است که در شمالی ترین نظه تهران قرار دارد و دارای آب وو هوای بی نظیری است. جنگل طبیعی، چشمه‌سارها، قنات‌ها، باغستان‌ها، گلخانه‌ها و خیابان هایی پوشیده از درختان انبوه تنها گوشه ای از زیبایی این کاخ است. این کاخ یادگاری ارزشمن در دوره قاجار است این کاخ امروزه به یک کاخ موزهتبدیل شده که دیدن هر کدام از قسمت های آن لطف خودش را دارد. در ادامه به معرفی بخش های مختلف کاخ میپردازیم.

1.    موزه هنرهای زیبا یا کاخ اسود در بخش جنوبی محوطه کاخ شعد آباد قرار دارد. و در این موزه آثار هنرمندان ایرانی چون سهراب سپهری، حسین کاظمی، ناصر اویسی و …و آثار نقاشان و هنرمندان قرن 19 اروپا را یافت و به تماشا نشست.

2.    موزه آلبوم های سلطنتی و اسناد کاخ سعدآباد که در دوره پهلوی اول دستور ساخت آن صادر شده است یکی از جذاب ترین قسمت های کاخ است چرا که در این موزه میتوانید مجموعه ای از اسناد  تمام اتفاقات دوره پنجاه ساله حکومت پهلوی با استفاده از عکس، فیلم، نوارهای صوتی و تصویری و اسناد نوشتاری ضبط می‌شدند را ببینید

3.    کاخ موزه ملت که یکی از قسمت های مهم کاخ سعدآباد است و 5000 متر مساحت را به خود اختصاص داده است و به کاخ سفید نیز مشهور است. کاخ سفید 54 واحد مختلف از جمله 10 تالار بزرگ تشریفاتی را در خود جای داده است و تلفیق هنر ایرانی و اروپایی از شاخصه‌های اصلی معماری داخلی و خارجی آن به شمار می‌رود. از زیبایی های این کاخ نگهداری میشود میتوان به شاهکار هنر سنگ در بخشی از نمای بیرونی و داخلی کاخ، هنر گچبری در تالارهای تشریفات و دفتر کار شاه، بزرگترین فرش و لوسترها و بیشترین مجموعه ظروف بالغ بر 500 قطعه در تالار غذاخوری سرسرای طبقه دوم و مجسمه برنزی با نام “قابیل از شکار برمی‌گردد” که از طرف بومدین -رییس جمهور وقت الجزایر به شاه اهدا شده است اشاره کرد.

4.    یکی دیگر از قسمت های جذاب کاخ سعدآباد موزه آشپزخانه سلطنتی است. این مجموعه با مساحت 800 متر مربع در مرکز کاخ واقع شده است و زمان ساخت بنای فعلی این آشپزخانه به زمان پهلوی دوم بازمی‌گردد.

5.    موزه پوشاک سلطنتی نیز یکی از مجموعه های نفیس سعد آباد است که در آن می‌توانید عکس و پوشاک دوره قاجار، پوشاک سنتی ایران با تزیینات سنتی و دست‌دوز، پوشاک برخی از اعضای خانواده پهلوی همچون فرح دیبا، محمدرضا پهلوی، اشرف و شهناز پهلوی و … را ببینید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.