فرهنگسرای ارسباران، پاتوق هنرمندان و هنردوستان

فرهنگسرای ارسباران محلی فوق‌العاده جذاب برای تجربه اتفاقات جدید است. اینجا مرکز دورهمی‌های افراد علاقه‌مند به فرهنگ و هنر است. تا جایی که با توجه به تنوع فعالیت‌های فرهنگی و کلاس‌های آموزشی، می‌توان آنجا را قطب فرهنگی شرق تهران دانست.
پس تا فرصت است آماده شوید تا باهم امروز در حال‌وهوای فرهنگسرای ارسباران باشیم و چرخی در این مجموعه فرهنگی دوست‌داشتنی و خاطره‌انگیز بزنیم.


آدرس فرهنگسرای ارسباران کجاست؟ چطور به آنجا برویم؟

همه مردم فرهنگسرا ارسباران در شرق تهران و در محله‌ سیدخندان است. شما برای رفتن به این مرکز فرهنگی تهران باید به آدرس خیابان شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا، کوچه دانش و ساختمان فرهنگسرا مراجعه کنید. برای دیدن موقعیت فرهنگسرای ارسباران روی نقشه بزنید.

روی نقشه ببینید!

فرهنگسرای سید خندان

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Iman Shahverdi

مسیرهای دسترسی به فرهنگسرای ارسباران چطور است؟

هر جای تهران باشید، این شما هستید که تصمیم می‌گیرید که چطور به فرهنگسرای ارسباران بروید. با ماشین شخصی و یا وسایل نقلیه عمومی.

  • استفاده از خودرو شخصی

فرهنگسرای ارسباران در محله سیدخندان، مسیر دسترسی خوبی با ماشین شخصی دارد. دلیل آن هم بیشتر به‌خاطر دسترسی به بزرگراه‌هایی مثل سردار سلیمانی، بزرگراه همت و بزرگراه مدرس است.

فقط یادتان باشد که خیابان جلفا سنگین‌ترین ترافیک محله سید خندان را دارد،‌ دلیل آن هم همین فرهنگسرای ارسباران است که شلوغی را بیشتر می‌کند. اگر ماشین می‌برید بدانید که اینجا همیشه کمبود جای پارک است. پس اگر می‌توانید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید.

دسترسی به فرهنگسرای ارسباران را بدون وسایل نقلیه‌ی شخصی، با استفاده از مترو یا تاکسی برایتان کامل اینجا می‌گوییم:

  • استفاده از مترو تهران

اگر تصمیم گرفتید تا از مترو تهران برای رفتن به فرهنگسرای ارسباران استفاده کنید، نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به در خط یک (کهریزک به تجریش) ایستگاه متروی شریعتی است. شما بعد از بیرون آمدن از مترو می‌توانید سوار تاکسی شوید و در زیر پل سیدخندان پیاده شده و یا روبروی خیابان جلفا مسیر کوتاهی برای رسیدن به فرهنگسرا پیاده‌روی کنید.

  • استفاده از تاکسی شهری

شاید شما بخواهید با تاکسی راهی مجموعه فرهنگی ارسباران شوید، کافی است در هر کجای تهران که هستید خودتان را اول به پل سید خندان برسانید. خط‌های تاکسی زیر پل سید خندان برای رفت‌و‌آمد بسیار مناسب بوده و به‌همه جا تقریبا دسترسی دارد.

 کلاسهای آموزشی فرهنگسرای ارسباران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس saeideh fa

بیشتر بخوانید: تاکسی های خطی تهران برای یک تهران‌گردی بی‌دردسر


صدا و بوی طبیعت را در فرهنگسرای ارسباران حس کنید

هر تهرانی برای یکبار هم که شده گذرش به فرهنگسرای ارسباران افتاده. اینجا اولین چیزی که به چشمتان می‌زند منظره‌ای از درختان و پرندگان زیبایی است که در معماری داخلی فرهنگسرا استفاده شده‌اند.
آتریوم یا پاسیویی با محوطه شیشه‌ای که‌ تیکه‌ای از طبیعت در آن جریان دارد، هر کسی را لحظه ورود به فرهنگسرای ارسباران شگفت‌زده می‌کند. داخل این محوطه جذاب درختان بلندی دیده می‌شود که بالارفته‌اند و در لابه‌لای شاخ و برگ‌ها و اطراف‌شان، پرنده‌های زیبا پرواز می‌کنند و آواز می‌خوانند.
شما می‌توانید این طبیعت زیبا را از بالاترین طبقه‌ فرهنگسرای ارسباران و تا جایی که راه پله‌ها از کنار آن می‌گذرند و به طبقات بالا می‌رسند، ببینند.

فرهنگسرای ارسباران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mah T

بیشتر بخوانید: موزه رضا عباسی با ریتون های زرین هخامنشی


کلاسهای آموزشی فرهنگسرای ارسباران، اینجا برای خودتان لحظات خوش و خاطره‌انگیز بسازید

در فرهنگسرای ارسباران کلاسهای آموزشی و کارگاه‌های هنری و فرهنگی زیادی برگزار می‌شود. مسئولیت برگزاری این کلاس‌ها همه با بخش آموزش این مجموعه است.
شما کافی است به‌صورت حضوری به فرهنگسرای ارسباران بروید و در کلا‌س‌هایی مثل نقاشی با رنگ و روغن، نوازندگی گیتار، ویولن، ساز دهنی، پیانو، سنتور، کارگاه سفالگری با دست، کلاس شطرنج، كارگاه معرق چوب، خلاقیت، فن بیان و سخنوری (بزرگسالان)، خط تحریر و نستعلیق، بازگیری یک، روش شناسی نقد فيلم، مثنوی خوانی، موسیقی و بازیگری کودک شرکت کنید. 

کلاسهای آموزشی فرهنگسرای ارسباران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mahyar Rekab

بیشتر بخوانید: مرکز خرید اندیشه، محبوب دل خانم‌های تهرانی


کمی پای صحبت معماری و امکانات فرهنگسرای ارسباران بنشینید

مرکز فرهنگی ارسباران با معماری جذاب و امکانات خوبش، مجموعه‌ای تمیز و خوش ساخت است.  این مرکز در سال ۱۳۷۴ تاسیس شده که از آن زمان تا به الان محل برگزاری رویدادهای هنری و آموزشی بوده. تا جایی که اینجا را همه هنردوستان فعال‌ترین بخش‌های فرهنگی تهران می‌دانند.
فرهنگسرای ارسباران در دو طبقه و نیم ساخته شده که سالن نمایش، چندین کلاس، کارگاه و فروشگاه محصولات و لوازم فرهنگی دارد.

هر چند فعالیت‌های ارسباران محدود به برگزاری کلاس‌های آموزشی ارسباران تهران نمی‌شود. شما می‌توانید در این فرهنگسرا از اجراهای موسیقی و نمایش لذت ببرید، در سالن سینما برای اکران فیلم به تماشا بنشینید و در نگارخانه‌ نمایش آثار عکاسان و نقاشان را ببینید.

شماره تلفن فرهنگسرای ارسباران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ali Haghani

پیشنهاد می‌شود در ادامه خودتان را برای دیدن بخش‌های مختلف و امکانات فرهنگسرای ارسباران آماده کنید:

  • کتابخانه‌ فرهنگسرای ارسباران، با آرامش اینجا بشینید و کتاب بخوانید

اگر در تهران به‌دنبال کتاب‌های تخصصی هنر و یا مرتبط با هنر هستید، می‌توانیدخودتان را مهمان کتابخانه ارسباران کنید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید قبلا این کتابخانه را به اسم کتابخانه هنر می‌شناختند که دلیل آن بیشتر به‌خاطر فعالیت‌های هنری و کتاب‌های هنری اینجا بود.

هر چند الان به این نکته باید توجه داشته باشید که قفسه‌های این کتابخانه دیگر محدود به هنر نیست و در قفسه‌های دیگر کتابخانه ارسباران شما می‌توانید کتاب‌های عمومی، داستان و رمان هم پیدا کنید.

کتابخانه‌ی ارسباران دو سالن مجزا برای آقایان و بانوان دارد و شما می‌توانید انواع کتاب‌های فارسی و انگلیسی را از آنجا به امانت بگیرید.  البته سالن کتابخانه ارسباران خیلی ساکت و خوب است و به‌خاطر داشتن محدودیت‌های سنی و تحصیلی مثل خیلی از کتابخانه‌های دیگر پر از بچه نیست.

نکته جالب دیگر کتابخانه ارسباران بخش مجلات مهم و اثرگذار فارسی و مجلات خارجی است. اعضا این مرکز فرهنگی تهران می‌توانند با عضویت در کتابخانه آن‌ها را امانت بگیرند.

کتابخانه

منبع عکس گوگل مپ، عکاس aarasbaran

  • نگارخانه‌ هنرهای تجسمی، فضایی برای برگزاری نمایشگاه‌های مختلف هنری در ارسباران

مجموعه فرهنگی ارسباران در ماه‌های مختلف سال نمایشگاه‌ هنرمندان را در زمینه‌های مختلف هنرهای تجسمی مثل  طراحی، نقاشی، مجسمه سازی، معماری، عکاسی، فیلم سازی و چاپ دستی برگزاری می‌کند.
حالا اگر می‌خواهید هنرمندان معروف ایران و آثار زیبای آن‌ها را از نزدیک ببینید اینجا بهترین جاست.
البته نگارخانه هنر ارسباران در بازارچه پنجشنبه و جمعه خود، صنایع دستی مختلف برای فروش دارد که می‌توانید از آن‌ها هم خرید کنید.

 

نگارخانه

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mehdi Parsi

  • سالن سینمایی فرهنگسرا، بهترین فیلم‌ها را روی پرده بزرگ سینمای ارسباران ببینید

طبق گفته‌ها ظرفیت سالن سینمای ارسباران برای شرکت‌کنندگان ۳۰۰ نفر مهمان صندلی دارد. البته ۲۹ صندلی سالن ویژه مهمانان تشریفاتی و VIP است.

سالن سینما

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Parastoo Fb

  • فروشگاه صنایع دستی در فرهنگسرای ارسباران، اینجا آثار هنری زیبا ببینید و بخرید

این فروشگاه بیشتر برای حمایت از تولیدکنندگان و هنرمندان صنایع دستی ایجاد شده تا این افراد بتوانند محصولات، تولیدات فرهنگی و هنری خود را به‌راحتی در معرض دید هنردوستان و علاقه‌مندان قرار دهند. یادتان باشد که شما با خرید محصولات هنری این فروشگاه‌ها می‌توانید به‌نوعی از تولیدکنندگان صنایع دستی حمایت کنید و به آن‌ها انگیزه بدهید.

  • کافی‌شاپ ارسباران، همنشینی با جمعی از چهره‌های هنری و ادبی در ارسباران

هنرجویان و مخاطبان ارسباران می‌توانند برای استراحت و یا برنامه‌ها و دورهمی‌های هنری خود در کافه‌های ارسباران جمع شوند. کافه ژو و کافه الوا در این مجموعه در همه روزهای هفته از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب باز است و به مراجعان خدمات می‌دهد.

کافه الوا

منبع عکس اینستاگرام  عکس نمایه farhangsara_arasbaran

بیشتر بخوانید: گالری های هنری تهران، سکویی برای نمایش آثار هنرمندان


برنامه های فرهنگسرای ارسباران چطور برگزار می‌شود؟

شما اگر می‌خواهید در برنامه هفتگی فرهنگسرای ارسباران و برنامه‌های ماهانه این مجموعه شرکت کنید باید سری به وب‌سایت و یا اینستاگرام ارسباران سر بزنید.

البته اگر بخواهید می‌توانید با مجموعه فرهنگی ارسباران تماس بگیرید تا اطلاعات لازم را در مورد روز اجراها و حتی ساعت برنامه‌ها در اختیارتان قرار دهند.

شب شعر و ترانه از آن برنامه‌های جذاب و خاص ماهانه است که سال‌هاست در هر پنجشنبه آخر هر ماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود. با حضور در این محفل شما می‌توانید عصرانه‌ای با طعم شعر، ترانه و موسیقی در فرهنگسرای ارسباران را تجربه کنید.

از برنامه‌های هفتگی ارسباران هم می‌توان به کلاس‌های آموزش نقاشی با رنگ و روغن، آموزش موسیقی با انواع سازهای دهنی و دستی برای بزرگسالان و کودکان، کارگاه سفالگری و معرق چوب، خط تحریر و نستعلیق و کلی برنامه‌های آموزشی هفتگی اشاره کرد که هر یک می‌تواند برای شما تجربه‌ای تازه‌ای از دنیای هنر و فرهنگ باشد.

دورهمی شب شعر ارسباران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس soheil eghbali

بیشتر بخوانید: آپارتمان مبله در تهران ، بدون محدودیت در تهران بمانید


اطلاعات ضروری و ساعت کاری فرهنگسرا

آدرس: خیابان شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا، کوچه دانش، ساختمان ارسباران.

شماره تماس: ۲۰- ۰۲۱۲۲۸۷۲۸۱۸

ساعت کاری: شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۸ صبح تا ۷ عصر.

سایت فرهنگسرای ارسباران: arasbaran.farhangsara.ir

سامانه پیامکی: ۲۰۰۰۱۸۳۷۳

صفحه اینستاگرام: farhangsara_arasbaran

سالن نگارگری ارسباران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس  SAYEH CO

بیشتر بخوانید:


نظر شما در مورد فرهنگسرای ارسباران محله سید خندان چیست؟ آیا تا‌به‌حال در این مجموعه حضور داشتید؟ نظرتان در مورد معماری و فضای داخلی ارسبان چطور است؟ محیط این فرهنگسرا را دوست داشتید و پیشنهاد رفتن به این فرهنگسرا را به بقیه هم پیشنهاد می‌دهید؟ تجربه‌های شما برای ما و خوانندگان تهران مبله بدون شک مفید خواهد بود. پس همه آن‌ها را با ما به اشتراک بگذارید.


سوالات متداول

فرهنگسرای ارسباران کجای تهران است؟
این مجموعه در محله سید خندان و در خیابان شریعتی، خیابان جلفا و در کوچه دانش قرار دارد.

ساعت کاری فرهنگسرای ارسباران تا چند است؟
اینجا روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۸ صبح تا ۷ عصر باز است؟

نزدیکترین مترو به فرهنگسرای ارسباران کدام ایستگاه است؟

ایستگاه مترو شریعتی در خط یک تهران از نزدیکترین خط‌های مترو تهران به این مجموعه است.

آیا کتابخانه فرهنگسرای ارسباران روزهای جمعه هم باز است؟

این مجموعه روزهای شنبه تا پنجشنبه باز است و برای اطلاع از بخش کتابخانه سعی کنید با فرهنگسرا تماس بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.