موزه رضا عباسی با ریتون های زرین هخامنشی

موزه رضا عباسی تهران که به اسم موزه ایران باستان کوچک معروف شده، شما را به سیر و سفر در دوره‌های تاریخی می‌برد. آثاری که در این موزه به نمایش گذاشته شده از اشخاص خریداری شدند. یعنی آثار به طور مستقیم از حفاری های باستان شناسی به دست نیامده‌اند.
طوری که می‌توان گفت بعضی از آثاری که در موزه رضا عباسی به نمایش گذاشته شده، واقعا منحصر به فرد هستند که حتی در موزه ایران باستان هم نمی‌توانید نمونه آن را پیدا کنید. اینجا ظروف طلای مربوط به دوره ماد و سکه‌های باستانی تا خوشنویسی و نقاشی‌های جورواجور ارزشمند را می‌توانید پیدا کنید.


موزه رضا عباسی کجاست و چطور آنجا برویم؟

این موزه در خیابان شریعتی تهران و در نرسیده به پل سیدخندان، روبروی دانشکده برق دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و پلاک ۹۷۲ قرار دارد. 

روی نقشه ببینید!

موزه گردی تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Helen Zhang

مسیرهای رفتن به موزه رضا عباسی

برای رفتن به این موزه می‌توانید از ماشین شخصی و مترو و اتوبوس استفاده کنید:

  • دسترسی با ماشین شخصی

شما در هر کجای تهران که باشید خودتان را می‌توانید با ماشین به منطقه سه و هفت تهران یعنی محله شریعتی و سید خندان برسانید. از آنجا به بعد را می‌توانید روی لینک روی نقشه بزنید تا شما را مستقیم به این موزه ببرد. البته با توجه به این‌که پیدا کردن جای پارک در حوالی موزه رضا عباسی کار راحتی نیست، بهتر است با مترو یا اتوبوس به آنجا بروید.

  • دسترسی با وسایل نقلیه عمومی

نزدیکترین ایستگاه مترو به موزه رضا عباسی ایستگاه شهید قدوسی در خط سه، قائم به آزادگان است. البته شما می‌توانید در ایستگاه سهروردی در همان خط سه پیاده شوید و با یک تاکسی به سمت پل سید خندان و موزه رضا عباسی بروید.
شاید هم در خط یک (تجریش به کهریزک)، خطوط مترو تهران باشید، ایستگاه مترو شریعتی می‌تواند شما را به موزه برساند. در این مسیر به این نکته توجه کنید که از این ایستگاه پیاده روی بیشتری خواهید داشت.

نزدیکترین ایستگاه اتوبوس هم ایستگاه اتوبوس سید خندان است که با پیاده‌روی کوتاهی شما را به این موزه می‌رساند.

موزه رضا عباسی مترو

منبع عکس گوگل مپ، عکاس shahab shahali

بیشتر بخوانید: لوکیشن های عکاسی تهران، ذره‌بین به دست باشید


رضا عباسی که بود و چرا اسم این موزه را عباسی گذاشتند؟

 به قول شاعر رضا عباسی کسی بود که در هنر نقاشی ایران، طرحی نو درانداخت. دلیل آن هم ترکیب سبک اروپایی با ایرانی بود که توانست او را بهترین نگارگر دوران خودش کند. البته مهارت اصلی رضا عباسی در سیاه قلم بود اما استاد مینیاتور، پرتره و تزیین بود.

شما می‌توانید آثار رضا عباسی را در دیگر شهرهای ایران و حتی جهان مثل موزه ایران باستان تهران، بازار قیصریه، نقاشی‌های کاخ عالی قاپو یا چهل‌ستون اصفهان، هرمیتاژ سن‌پترزبورگ، متروپولیتن در نیویورک و لوور پاریس ببینید. همه این چیزهایی که گفته شد کافی بود تا اسم یکی از موزه های تهران به یاد ایشان باشد.

موزه در تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ahmad Niroomand

بیشتر بخوانید: گالری های هنری تهران، سکویی برای نمایش آثار هنرمندان


لوگو موزه رضا عباسی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد

بر سر در موزه و بر دیواره‌های ساختمان آن لوگو زیبایی طراحی شده که همه را درگیر دیدنش می‌کند. این لوگو به دست مرتضی ممیز طراحی شده است. مرتضی ممیز در مصاحبه‌ای اعلام کرده که رضا عباسی جد بزرگ خاندان اوست و با همکاری آیدین آغداشلو این لوگو را طراحی کرده است.

لوگو موزه عباسی

منبع عکس ایستاگرام موزه rezaabbasi.museum

بیشتر بخوانید: پارک شریعتی، پارک قدیمی اما پرطرفدار در بین تهرانی‌ها


در بخش‌های مختلف موزه رضا عباسی از چه چیزهایی دیدن می‌کنید؟

موزه رضا عباسی یک ساختمان چهار طبقه است که ۵ تالار دارد. بیشتر آثار ارزشمند این مجموعه در پنج تالار داخل طبقات پخش شده است. چیدمان آثار در طبقات مختلف موزه رضا عباسی به ترتیب دوره است و راهنمای موزه به شما توصیه می‌کند بازدید خود را از طبقه سوم و دوران پیش از تاریخ و قبل از اسلام شروع کنید.

موزه رضا عباسی کجاست

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Abbas Puya

امروز ما در تهران مبله شما را به بازدید از طبقات مختلف موزه رضا عباسی می‌بریم تا از آثار تاریخی دوره‌های مختلف ایران دیدن کنید:

  • طبقه همکف، تالار نمایشگاه موقت موزه اینجاست

تالار طبقه همکف موزه بیشتر برای برگزاری نمایشگاه‌های موقت است تا از این طریق بتواند اشیای نگهداری شده در مخزن را به نمایش بگذارد.
البته این بخش موزه در زمان‌های مناسب در اختیار استادان هنری، خوشنویسی، نگارگری و نقاشی قرار می‌گیرد تا ارتباط موزه با گروه‌های بیشتری برقرار شود. با این حساب با این کار دیدن آثار هنرمندان قدیمی و معاصر در کنار هم ممکن می‌شود.

موزه گردی

منبع عکس اینستاگرام rezaabbasi.museum

  •  طبقه اول، محلی برای بازدید از آثار نگارگری و خطاطی

در این طبقه شما می‌توانید از بهترین آثار نگارگری و خطاطی هنرمندان دیدن کنید. از جذابیت‌های طبقه اول موزه، نمونه برگی از برگ‌های نفیس نسخ خطی و مینیاتور شاهنامه است که بازدیدکنندگان با دقت زیادی دوست دارند آن را تماشا کنند.
هرچند شما در این بخش می‌توانید مهم‌ترین و ارزشمند‌ترین آثار نقاشی استادانی مثل رضا عباسی و شاگردانش را بینید. البته آثار استادان خطاطی و خوشنویسی معروف ایرانی مثل میرعماد و عبدالمجید هم در تالار خوشنویسی و نگارگری هستند تا حسابی شما را هیجان‌زده کنند.
اگر کمی به خوشنویسی علاقه داشته باشید، تماشای این همه آثار حرفه‌ای و قدیمی از خط‌های ثلث، نسخ، محقق و نستعلیق واقعا می‌تواند حالتان را خوش کند.

سایت موزه رضا عباسی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Behrad Moudi

  • طبقه دوم،‌ آثار دوره صفوی اینجاست

آثار هنری طبقه دوم موزه بیشتر مربوط به دوره اسلامی است. تالار هنرهای اسلامی ۱ و ۲  در این طبقه است. پس اگر به تاریخ و دوره‌ هر اثری در این بخش نگاه کنید، نشانه‌هایی از دوره صفوی در آن پیدا می‌شود. همینطور که در این طبقه قدم می‌زنید.
اینجا با کلیسفالینه‌ها، ابزار زندگی و جنگی، جواهرات و منسوجات، عناصر معماری، جعبه‌های روغنی و قلمدان‌ها می‌تواند شما را به سفر در دل تاریخ ببرد و حسابی سرتان را گرم کند.

قیمت بلیط موزه رضا عباسی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Abbas Puya

  • طبقه سوم، بخش کوچک شده موزه ایران باستان

در طبقه سوم بیشتر آثار پیش از اسلام نگهداری می‌شود. قدمت بعضی از آثار به دوره‌های پیش از میلاد مسیح می‌رسد.

همه می‌گویند جذاب‌ترین بخش این موزه در طبقه سوم آن است که شبیه موزه ایران باستان است. چون اینجا اولین آثاری که به چشم شما می‌خورند اشیا سنگی هستند که بعد از دیدن آن‌ها متوجه کشف آهن و مفرغ  و پیشرفت بشر می‌شوید.
اشیای ارزشمندی که شما در این طبقه می‌بینید بیشتر نیم تنه‌های کوچک ساخته شده از لاجورد، مجسمه‌های سنگی حیوانات، ریتون‌های زرین دوران هخامنشی، ظروف سیمین دوران ساسانی، جواهرات و مجسمه‌های دوران اشکانی است که می‌تواند برای هر کسی دیدنش جذاب باشد.
اگر به تاریخ و اشیای قدیمی علاقمند باشید، از این طبقه به‌سختی دل می‌کنید. کتابخانه موزه رضا عباسی، بخش مرمت و مخزن موزه هم در طبقه‌ سوم است.
البته تعدادی از اشیای ارزشمند تاریخی در مخزن موزه رضا عباسی نگهداری می‌شوند که نمایش عموم ندارند مثل وسایل شخصی صادق هدایت نویسنده بزرگ ایرانی. دلیل عدم نمایش آن هم نامعلوم است.

مجسمه سنگی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس mehdi hashemi

بیشتر بخوانید: لیست بهترین تفریحات تهران ؛ معرفی مراکز تفریحی شهر تهران


اطلاعات و راه‌های ارتباطی با موزه رضا عباسی تهران

آدرس: خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، روبروی دانشکده برق دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، پلاک ۹۷۲.
شماره تماس: ۰۲۱۸۸۵۱۳۰۰۲
روزهای کاری: شما می‌توانید در همه‌ روزهای هفته به جز دوشنبه و روزهای تعطیل از این مجموعه دیدن کنید.
ساعت بازدید:  ۹ صبح تا ۴ بعدازظهر.
قیمت بلیط: در آبا‌ن‌ماه ۱۴۰۲، برای ایرانی‌ها ۲۵۰۰۰ تومان و برای خارجی‌ها ۱۰۰ هزار تومان.
وب سایت: rezaabbasimuseum.ir

موزه رضا عباسی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Behrad Moudi

بیشتر بخوانید: شعبه های رستوران روحی، این رستوران چنگال ندارد


حالا نوبت شماست که به ما بگویید نظرتان درباره موزه رضا عباسی چیست؟ آیا تابه‌حال به این موزه زیبا رفته‌اید؟ به نظر شما موزه رضا عباسی از موزه‌های کمتر شناخته‌شده تهران است؟ آیا این موزه ارزش بازدید دارند؟ نظرات و تجربیات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید. 


سوالات متداول

موزه رضا عباسی کجای تهران است؟

این موزه در خیابان شریعتی و پل سیدخندان و در نزدیکی دانشکده برق دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی قرار دارد.

ساعت کاری موزه رضا عباسی تا چند است؟

این موزه از ساعت ۹ صبح تا ۴ بعدازظهر باز است.

قیمت بلیط موزه رضا عباسی چقدر است؟

هزینه ورودی به موزه رضا عباسی در آبا‌ن‌ماه ۱۴۰۲، برای ایرانی‌ها ۲۵۰۰۰ تومان و برای خارجی‌ها ۱۰۰ هزار تومان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.