زندگی در محله ازگل تهران؛ آرامش و رفاه در محله زیبای تهران

محله ازگل تهران یکی از محله‌های خوب و محبوب شمال شهر است که آب‌وهوای خوبش از قدیم تا امروز زبانزد همه بوده است؛ تا این حد که در زمان ناصرالدین شاه باغ‌های این منطقه یکی از مقصد‌های اصلی درباریان برای گذراندن اوقاتشان‌ بوده است.
ازگل از قدیم تا امروز داستان‌ها و ماجراهای زیادی را در دل خیابان‌های سرسبز، خانه‌های قدیمی‌ و گوشه‌وکنارش جای داده است. پس بیایید تا با هم به یک پیاده‌روی در این محله برویم و ببینیم که در آن چه می‌گذرد. در این مقاله چند عکس محله ازگل تهران را هم آورده‌ایم که به شما دید بهتری از فضای محله می‌دهد. 


محله ازگل تهران کجاست؟

محله ازگل در تهران جزوی از منطقه ۱ است و با محله‌های مینی‌سیتی، اقدسیه، شهرک محلاتی، لویزان و اراج همسایه است. اگر به لوکیشن ازگل روی نقشه گوگل نگاه کنیم متوجه می‌شویم که این محله تقریبا به شکل یک مستطیل است و از شمال به اتوبان ارتش، از غرب به اتوبان امام علی و از جنوب به اتوبان بابایی محدود می‌شود. لویزان هم در شرق محله قرار گرفته است. 

محله ازگل روی نقشه

منبع عکس برشی از نقشه گوگل مپ

  • دسترسی محله ازگل با ماشین

کمی بالاتر گفتیم که محله ازگل تهران با سه بزرگراه مهم ارتش، امام علی و بابایی هم‌مرز است. همین باعث شده است تا دسترسی محله با ماشین شخصی از هر نقطه دور‌و‌نزدیک بسیار راحت باشد. یعنی از هر نقطه‌ای که هستید خودتان را به یکی از این سه اتوبان برسانید و بعد هم وارد خیابان ازگل یا بلوار نیروی زمینی شوید. از این دو مسیر هم به‌راحتی به بقیه نقاط محله دسترسی دارید. 

  • نزدیکترین ایستگاه اتوبوس و مترو به ازگل

اگر برای رفت‌وآمد گزینه استفاده از مترو روی میز است باید به شما بگوییم که نزدیکترین مترو به ازگل ایستگاه مترو شهید محلاتی (مینی‌سیتی) در خط ۳ است. البته ایستگاه مترو آن سمت اتوبان قرار دارد و باید از روی پل هوایی رد شوید تا به این سمت اتوبان ارتش بیایید و وارد بلوار نیروی زمینی و محله ازگل شوید. 

برای استفاده از اتوبوس می‌توانید از اتوبوس‌های پایانه‌های تجریش، میدان رسالت و حقانی که به سمت محله‌های شهید محلاتی و ازگل و در کل اتوبان ارتش می‌آیند استفاده کنید. نزدیکترین مترو به ازگل منبع عکس گوگل مپ، عکاس P A

بیشتر بخوانید: کدام محله تهران برای زندگی بهتر است؟


چرا به این محله ازگل می گویند؟

اگر بخواهیم از تاریخچه ازگل صحبت کنیم باید بگوییم ازگل آبادی سرسبز و خوش آب‌وهوا بر مسیر رسیدن به مازندران بوده است. ناصرالدین شاه به این منطقه علاقه زیادی داشته و مدام در رفت‌وآمد به آن بوده است. بعد از مرگ او همسرش، خانم‌باشی که دختر باغبان‌باشی تجریش بود تصمیم به گسترش اراضی این منطقه کرد. او به کمک بخش‌های نظامی توانست شکل‌وشمایل منطقه روستایی را کم‌کم تغییر دهد و آن را به بخشی از شهر تهران اضافه کند. 

اما از این حرف‌ها که بگذریم به این می‌رسیم که نام محله از کجا آمده است و ازگل یعنی چه؟ درست است که واژه گل در اسم ازگل یادآور با‌غ‌های پرگل و سرسبز آن روستای خوش آب‌وهواست، اما درباره دلیل نام‌گذاری آبادی داستان‌های مختلفی وجود دارد.
بعضی می‌گویند زمان قدیم باغ‌های میوه زیادی در این منطقه وجود داشته است و احتمالا نام آن هم از میوه «ازگیل» گرفته شده است. بعضی هم می‌گویند نام محله از کلمه ترکی «ازگلی» به‌معنای گل‌رخ گرفته شده است.
هر چند یک روایت دیگر وجود دارد که سینه‌به‌سینه بین محلی‌ها نقل شده است. موسفیدان و بزرگان محله می‌گویند که در زمان قدیم برکه‌ای به نام «اوزون گل» در این آبادی وجود داشته است و نام ازگل هم از آن برکه آمده است. محمدحسن‌ (صنیع‌الدوله) اعتمادالسلطنه هم در کتاب «المآثر و الآثار» از آبادی ازگل و برکه‌اش یاد کرده است. 

خیابان ازگل

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Reza


بافت معماری و سطح اجتماعی ساکنان محله ازگل تهران چطور است؟

محله ازگل تهران هم مثل بقیه محله‌ها قشر‌های مختلفی را در خود جای داده است. اما به‌طور کلی کسانی که در این محله زندگی می‌کنند از نظر مالی در گروه متوسط روبه‌بالا و ثروتمند جامعه قرار دارند. تعداد زیادی از ساکنین محله همان محلی‌های قدیمی هستند که از روز اول شکل‌گیری محله به این‌جا آمده‌اند.
یکی از چیزهایی که درباره این محله می‌گویند این است که ازگل پر از ارگان‌های نظامی است. اما جز چند ساختمان که توسط ارگان‌های نظامی مثل ارتش ساخته شده است و‌ الان به‌صورت شخصی در اختیار ساکنین است دیگر خبری نیست.
ازگل از آن محله‌هایی است که تا حد زیادی دچار تحولات و شهرسازی مدرن شده است. یعنی حین پیاده‌روی و گشت‌وگذار در کوچه‌و خیابان‌های این محله با ساختمان‌ها و مراکز تجاری زیادی که با معماری امروز ساخته شده‌اند روبه‌رو خواهید شد. برای جمع‌بندی هم می‌توان درباره بافت شهری محله گفت که ازگل با اینکه دارای هویت فرهنگی و تاریخی است شکل‌وشمایلی امروزی و مدرن به خود گرفته است. 



خیابان های مهم محله ازگل تهران

در شهرسازی مدرن امروزی خیابان‌ها قلب تپنده یک محله محسوب می‌شوند و همه چیز حول محور آن‌ها قرار دارد. در ادامه خیابان‌های مهم محله ازگل تهران را به شما معرفی می‌کنیم. 

  • خیابان گلچین

خیابان گلچین در کنار اتوبان امام علی از جنوب به سمت شمال کشیده شده است و در نهایت در شمال به میدان گلچین و خیابان صدرنژاد می‌رسد. چندین مجتمع مسکونی و مراکز آموزشی مهم محله در این خیابان قرار گرفته‌اند. 

خیابان های محله ازگل تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ali Mohammadi

  • خیابان نوبهار

خیابان نوبهار از کمی پایین‌تر از اتوبان بابایی و کنار باغ لویزان شروع می‌شود و تا خیابان ازگل ادامه دارد. خوابگاه دانشگاه شهید رجایی، باغ نوبهار، رستوران شبزدگان و تعداد زیادی کافه، رستوران و مغازه در این خیابان قرار گرفته‌اند. 

  • خیابان نیروی زمینی

بلوار نیروی زمینی خیابان اصلی محله است. این بلوار دو اتوبان ارتش در شمال و بابایی در جنوب محله را به یکدیگر وصل می‌کند. رفت‌وآمد و دسترسی اصلی محله از این خیابان صورت می‌گیرد. خیلی از ادارات و مراکز مهم محله مثل دانشگاه امام باقر، دانشگاه علوم‌وفنون فارابی و مجتمع تجاری الماس ایران در همین بلوار قرار گرفته‌اند. 

  • خیابان گلستان

خیابان گلستان یکی از خیابان‌هایی است که خیابان نوبهار را قطع می‌کند و غربی‌ترین قسمت به خیابان قائم می‌رسد. حوزه علمیه امام خمینی و مسجد امام رضا در این خیابان قرار گرفته‌اند. 

  • خیابان ازگل

خیابان ازگل از سمت شمال از اتوبان ارتش شروع می‌شود و به سمت جنوب می‌آید و بعد با یک تغییر مسیر به سمت شرق تا بلوار نیروی زمینی ادامه دارد. پارک کامران، پارک ازگل، سرای محله و مسجد جامع ازگل در این خیابان قرار گرفته‌اند.

میدان ازگل

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Banafsheh Yaghoobi

بیشتر بخوانید: اسم محله های تهران روی نقشه به همراه مشخصات، امکانات و قیمت


امنیت در محله ازگل

محله ازگل به‌خاطر موقعیت جغرافیایی و وجود ساختمان‌های مسکونی با نگهبانی و امنیت بالا، یکی از محله های امن تهران به شمار می‌رود. این محله به دلیل دارا بودن فضای آرام و امنیت بالا، مقصدی مناسب برای خانواده‌ها و افرادی است که به دنبال آرامش هستند. حالا اگر به دنبال اجاره آپارتمان مبله در محله ازگل هستید و می‌خواهید برای بلندمدت در این محله اقامت کنید با تهران مبله همراه شوید.

قیمت خانه در ازگل

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ali Mohammadi

بیشتر بخوانید: گران ترین محله های تهران؛ کجا باکیفیت‌تره؟


نکات مهم در اجاره و یا رهن آپارتمان در ازگل تهران

اگر دنبال رهن یا اجاره خانه در محله ازگل تهران هستید کمی بالاتر خیابان‌های مهم و اصلی محله را معرفی کردیم. این خیابان‌ها مکان‌های خوبی برای سکونت هستند. هم دسترسی خوبی دارند و هم مغازه‌ها و مراکز محلی که در آن‌ها قرار دارند تمامی نیاز‌های شما را رفع خواهند کرد.
در ضمن یکی از چیزهای جالب درباره محله ازگل تهران این است که تعداد شهرک‌های مسکونی آن به‌نسبت محله‌های دیگر بیشتر است. پس یادتان نرود که موقع گشتن برای خانه حتما شهرک‌ها و مجتمع‌های مسکونی محله را هم زیر نظر داشته باشید. البته ما در ادامه تعدادی از آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.
اما مهم‌ترین نکته در مسئله رهن و اجاره خانه در این محله پروسه بررسی و تایید مالکیت است. چرا که خیلی از املاک محله اسناد معتبری ندارند و این می‌تواند مشکل‌ساز شود. پس اگر به املاکی می‌روید حتما در این مورد دقیق سوال بپرسید. 

محله ازگل

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ali Mohammadi

بیشتر بخوانید: 5 نکته مهم در خصوص انتخاب محله برای اقامت در تهران


بهترین رستوران های محله ازگل تهران کدامند؟

در فرهنگ ما خوراک و غذا و مخصوصا طعم آن‌ خیلی مهم است. پس خیلی مهم است رستوران‌ها و کافه‌های خوب محله‌ای که در آن زندگی می‌کنیم را خوب بشناسیم. 

  • رستوران شب زدگان

شب‌زدگان در واقع یک سفره‌خانه قدیمی مربوط به سال ۱۳۵۷ است. این مکان معماری زیبا، چشم‌گیر و فضای فریبنده‌ای دارد و به‌عنوان نگین رستوران‌های محله ازگل می‌درخشد و میزبان‌ محلی‌ها و خیلی از افراد غیر محلی است. در فضای رستوران با یک آبنمای کوچک با ماهی‌های قرمز، تخت‌هایی که در دور چیده شده‌اند و تعداد زیادی گلدان در وسط روبه‌رو می‌شوید. 

آدرس: خیابان نوبهار شمالی، کمی بالاتر از خیابان گلستان

رستوران شب زدگان محله ازگل

منبع عکس گوگل مپ، عکاس shahram vahab

  • تهیه غذا خاتم

اگر زمانی تصمیم داشتید که از خانه برای خودتان یا مهمانی غذا سفارش دهید شک نکنید تهیه غذای خاتم با منوی متنوع غذاهای ایرانی و خارجی که دارد بهترین انتخاب است. 

آدرس: خیابان نوبهار، نبش گلستان شرقی

  • کافه رستوران حیات نو

حیات نو با محیط گرم و دکوراسیون سفید و آبی یکی از کافه‌های جذاب محله برای کار کردن، قرارهای دوستانه و برگزاری تولد است. منوی صبحانه این کافه جذاب است. 

آدرس: خیابان دوازده متری قائم، نبش بن‌بست چنار

کافه رستوران حیات نو

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Hamirdeza Khosravi

  • کافه بیا

کافه بیا یک کافه دنج و کوچک است و ساکنین محله هم موافق‌اند که قهوه‌های این‌جا خوش طعم است. 

آدرس: خیابان ازگل، بعد از خیابان طلوعی

  • مجموعه فرهنگی شهید قرنی

این مجموعه یکی از غذاخوری‌های خوب محله ازگل تهران است. فضای سرسبز خوبی هم دارد برای زمانی که می‌خواهید از هوا لذت ببرید، یک غذای خوش‌مزه بیرون از خانه میل کنید.

آدرس: بلوار نیروی زمینی، خیابان ازگل، خیابان میخک


ساختمان ها و مجتمع های مدرن محله ازگل تهران

بالاتر که درباره رهن و اجاره خانه در محله صحبت کردیم به این اشاره کردیم که چند تا از شهرک‌ها و مجتمع‌های مسکونی خوب محله را به شما معرفی خواهیم کرد. 

  • مجتمع حیات نو

مجتمع مسکونی حیات نو با طراحی سبز یکی از مدرن‌ترین برج‌های محله ازگل است. استخر، سونا، جکوزی، لابی مجزا، سالن اجتماعات، سالن ورزشی و جاده پیاده‌روی از امکانات این برج است. 

  • مجتمع بهگل

مجتمع بهگل با ۸ طبقه سه واحدی و دو کوچه ورودی در یک زمین ۱۳۵۰ متری قرار گرفته است. این ساختمان ۲۷ واحدی سالن اجتماعات، سالن ورزش، سونای خشک و بخار، جکوزی، سرایداری و نگهبانی ۲۴ ساعته دارد و یکی از بهترین ساختمان‌های محله برای سکونت است. 

اجاره آپارتمان مبله در محله ازگل

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ali Mohammadi

  • مجتمع سپیدار

سپیدار یک ساختمان ۱۱ طبقه و در هر طبقه ۶ واحد است و با داشتن نگهبانی و سرایداری ۲۴ ساعته، استخر، سونا، جکوزی، سالن اجتماعات و سالن ورزش یک مجتمع مسکونی کامل محسوب می شود. 

  • برج خلیج فارس

این برج با استانداردهای روز جهانی ساخته شده است و یکی از بهترین‌ها در محله است. این مجتمع مسکونی امکانات بسیار خوبی مثل سینما، مهدکودک، کافه، کتابخانه، سالن ورزشی، اتاق مانیتورینگ، سالن اجتماعات و فضای سبز وسیع و جذاب است. 

  • مجتمع پردیسان

پردیسان یکی از بهترین مجتمع‌های مسکونی محله ازگل است. چرا؟ چون این مجتمع دارای سه بلوک، ۱۰۰۰ متر لابی شیک، استخر، سونا، جکوزی، سالن ورزش، سالن اجتماعات و روف گاردن اختصاصی برای هر بلوک است. در ضمن این مجتمع ۱۰ طبقه تک واحدی و هر واحد ۲۴۵ متر و چهار خوابه است.

مجتمع‌های چناران پارک و گلستان پارک هم از دیگر مجتمع‌های مسکونی مدرن و دارای امکانات محله ازگل محسوب می‌شوند. 

بیشتر بخوانید: لوکس ترین مناطق تهران برای اقامت کجاست؟


بوستان های دیدنی محله ازگل تهران

اگر برای گشت‌وگذار به این محله آمده‌اید بهتر است پارک‌های محله را بشناسید. چون کجا بهتر از فضای پارک برای پیاده‌ری و قدم زدن؟ گفتیم که در زمان قدیم ازگل بافتی روستایی داشته و پر از با‌غ‌های کوچک‌وبزرگ بوده است. درست است که محیط محله دیگر شباهتی به آن روزها ندارد اما هنوز گوشه‌ای از آن باغ‌های سرسبز باقی مانده است. 

پارک‌ ازگل، کامران، هفت‌تیر و فضاهای سبز بزرگ در خیابان هاشم ازگلی و آبشار غربی مکان‌های خوبی برای دور شدن از شلوغی و فضای شهری‌اند. درست است که در وهله اول سرسبزی و درختان فراوان این مکان‌ها نظر افراد را جلب می‌کند اما امکانات ورزشی و تفریحی این پارک‌ها هم بسیار کامل و خوب هستند. 

محله ازگلی تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس ahad ahmadi

بیشتر بخوانید: بهترین مکان های تهران برای دوچرخه سواری کجاست؟


معرفی مراکز خرید و مراکز تجاری تفریحی مدرن محله ازگل

یکی از بهترین مراکز تجاری این محله مجتمع الماس ایران است. خیلی از برند‌های معتبر ایرانی و خارجی در این مرکز خرید شعبه دارند. در این مجتمع یک باشگاه ورزشی با تجهیزات کامل و فضای بزرگ به نام سام‌فیت هم وجود دارد که خیلی از ساکنین محله برای ورزش به آن‌جا می‌روند. 

مرکز خرید البرز و گلچین هم از دیگر مراکز خرید محله ازگل تهران به‌شمار می‌روند. بازار گل‌وگیاه شهید بابایی و مرکز ماساژ اسپا هانا هم که برای خیلی از پایتخت‌نشین‌ها اسمی آشناست در محله ازگل قرار گرفته است. 

بیشتر بخوانید: سالن های ماساژ تهران؛ اینجا فقط به ریلکس شدن فکر کن


قیمت خانه در محله ازگل تهران چقدر است؟

قیمت خانه در ازگل متفاوت است و به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. در این متن به چند تا از مجتمع‌های مسکونی مدرن محله اشاره کردیم. قیمت خانه در چنین ساختمان‌هایی با آپارتمان‌های چند‌سال‌ساز و خانه‌های قدیمی مطمئنا خیلی تفاوت دارد و قیمت‌‌ها به امکاناتی که دارند بستگی دارند. اما باید بدانید که قیمت خانه در ازگل اصلا ارزان نیست و باید با دست پر برای خرید خانه به این محله بروید.
اگر یادتان باشد در همین متن به این نکته که در هنگام رهن و اجاره به سند مالکیت دقت داشته باشید و از درستی آن مطمئن شوید اشاره کردیم. در مورد خرید خانه هم همان مسئله وجود دارد. پس خیلی دقت کنید و حواستان را جمع کنید که مشکلی پیش نیاید. 


سوالات متداول

ازگل کجای تهران است؟
محله ازگل از شمال به اتوبان ارتش، از غرب به اتوبان امام علی، از جنوب به اتوبان بابایی و از شرق به لویزان محدود می‌شود.
نزدیکترین مترو به ازگل کدام ایستگاه است؟
ایستگاه شهرک محلاتی نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به محله است.
محله ازگل در منطقه چند تهران قرار دارد؟
از نظر تقسیم‌بندی ازگل در ناحیه ۹ منطقه ۱ شهرداری تهران قرار گرفته است.
ازگل یعنی چه؟
کلمه ازگل مخفف میوه ازگیل بوده و به نام محل آواز بلبل‌ها. این نام از رودی به نام اوزون گل است و نظریه آخر مربوط به گل استدر است.
قیمت آپارتمان در ازگل چقدر است؟
قیمت خانه و آپارتمان در محله ازگل متفاوت است و به فاکتورهای مختلفی مثل سال ساخت، امکانات و تجهیزات بستگی دارد. نکته مهم در خرید خانه هم راستی‌آزمایی سند مالکیت خانه مورد نظر است. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.