آشنایی با محله تهران ویلا؛ آدرس، مسیرهای دسترسی و قیمت

آیا می‌دانید از بین این همه محله کوچک و بزرگ در تهران کدامشان اولین تجربه ساخت شهرسازی مدرن بوده است؟ اگر دارید به محله تهران ویلا فکر می‌کنید، باید بگوییم که بله؛ کاملا درست حدس زده‌اید. جالب است بدانید که تهران ویلا به محله یزدی‌ها هم معروف است. چون سازنده اولیه و همچنین بیشتر ساکنین اولیه محله یزدی بوده‌اند.
در این مطلب قرار است بیشتر با این محله قدیمی و یکی از بهترین نقطه‌ها برای اجاره خانه مبله تهران آشنا شویم و به گوشه‌وکنارش سرک بکشیم. 


محله تهران ویلا کجای تهران است؟

تهران ویلا یکی از اولین محله‌هایی است که در منطقه ۲ شهرداری تهران ساخته شده است. اگر نگاهی به محله تهران ویلا روی نقشه داشته باشیم، متوجه می‌شویم که این محله با محله‌های دیگری مثل ستارخان یا دریان‌نو در جنوب، شهرآرا در شرق، کوی نصر (گیشا) در شمال و سازمان آب در غرب همسایه است. 

تهران ویلا روی نقشه

منبع عکس، برشی از نقشه گوگل مپ

مسیرهای دسترسی به محله تهران ویلا(ماشین شخصی، مترو، اتوبوس و تاکسی)

  • ایستگاه تاکسی و اتوبوس تهران ویلا

کمی قبل‌تر گفتیم که چهار تا از پر‌تردد‌ترین مسیر‌های غرب تهران به این محله دسترسی راحت دارند. پس خیالتان از بابت تاکسی و اتوبوس راحت باشد. چون خیلی از تاکسی‌ها و اتوبوس‌های دایره حمل‌ونقل عمومی غرب تهران در مسیرشان از مبدا به مقصد حداقل از یکی از این چهار مسیر گذر می‌کنند. اما دو ایستگاه اتوبوس کوشک و جلال‌ آل‌احمد در دل خود محله قرار دارند. 

  • ایستگاه مترو تهران ویلا

اما نزدیک‌ترین مترو به تهران ویلا کدام است؟ اگر می‌خواهید برای رفت‌وآمد از مترو تهران استفاده کنید، راحت‌تر است که از هر جای شهر که هستید خودتان را به ایستگاه‌ مترو شهرک آزمایش برسانید. این ایستگاه جزوی از خط ۶ یا همان خط صورتی است.
البته به‌طور کلی ایستگاه‌های مترو شادمان، دانشگاه تربیت مدرس و توحید هم دسترسی تقریبا راحتی به محله تهران ویلا دارند. 

نزدیکترین مترو به تهران ویلا

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ali Esmaeilian

بیشتر بخوانید: محله های غرب تهران؛ از سعادت آباد تا چیتگر و تهرانسر


خیابان های مهم محله تهران ویلا تهران

این محله از شمال به بزرگراه جلال‌ آل‌احمد و از شرق و جنوب به خیابان‌های شهرآرا و ستارخان می‌رسد. بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری هم که به‌طور کامل غرب این محله را پوشش داده است. وجود همین چهار مسیر باعث شده است تا محله تهران ویلا دسترسی بسیار خوبی داشته باشد.

بهترین خیابان محله تهران ویلا برای زندگی و یا اجاره مبله کدام است؟

خیابان امام منتظر که هنوز خیلی از محلی‌ها با نام قدیمی‌اش یعنی هخامنش آن را می‌شناسند، خیابان اصلی محله است. و تقریبا می‌توان گفت که تمام محله پیرامون این خیابان شکل گرفته است و تمام مکان‌های اصلی یا در خود خیابان یا نزدیک به آن قرار گرفته‌اند. کوچه‌های منتهی به این خیابان بهترین نقاط برای زندگی در محله تهران ویلا هستند. کوچه‌هایی خلوت و کاملا مسکونی که در عین حال چند قدم با شلوغی فاصله دارند.
جالب است بدانید که کوچه‌های خیابان امام منتظر همگی از روز اول با شماره نام‌گذاری شده‌اند که در زمان قدیم خیلی رایج نبوده است.
هر چه به سمت شمال خیابان امام منتظر حرکت کنیم دید بهتری نسبت به برج میلاد پیدا می‌کنیم. در انتهای این خیابان به شهرک مسکونی کوی نویسندگان می‌رسیم که همان روزهای اول ساخته شده و هم‌چنان پابرجاست. شهرکی با آپارتمان‌های آجری سبک معماری دوره پهلوی و درختان بلند فراوان. خیلی از افراد معروف و چهره‌های سرشناس مطبوعاتی به‌خصوص روزنامه‌نگاران، خبرنگاران، نویسندگان و اهل ادب مثل ذبیح‌الله منصوری زمانی در این شهرک‌ زندگی کرده‌اند.

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ramin Payandeh


شرایط زندگی در محله تهران ویلا 

تهران ویلا یکی از محله‌های دنج و خلوت منطقه ۲ محسوب می‌شود، محله‌‌ای با کوچه‌های خلوت و پر از درختان بلند و صدای آواز پرندگان. برای کسانی که دوست دارند در غرب تهران زندگی کنند، محله تهران ویلا یک انتخاب مطمئن است. شاید بپرسید چرا؟ ما دلیلش را به شما می‌گوییم. 

مهم‌ترین دلیل این است که این محله با اینکه به مرکز شهر نزدیک است اما خارج از محدوده طرح ترافیک تهران قرار دارد. دسترسی راحت به دو بزرگراه جلال آل‌احمد و شیخ فضل‌الله و همچنین نبود ترافیک هم رفت‌وآمد را بسیار برای ساکنین راحت کرده است.
دلیل بعدی این است که در محله تهران ویلا می‌توانید هر چیزی که نیاز دارید را خیلی راحت و سریع پیدا کنید. یعنی با اینکه محله مساحت آنقدر بزرگی ندارد اما بیمارستان و درمانگاه، بازار روز، مغازه‌های محلی خرید پوشاک، بانک، تعمیرگاه ماشین، کافه و رستوران، پارک و … دارد و نیازی نیست که برای برآورده کردن نیازهایتان پایتان را از محله‌تان بیرون بگذارید. 

منبع عکس گوگل مپ، عکاس mohammad hosein soltani

بیشتر بخوانید: ۱۸ تا از بهترین سینماهای تهران؛ به همراه آدرس و ساعت کاری


تاریخچه محله تهران ویلا 

احتمالا خیلی‌ها دوست داشته باشند که درباره گذشته و تاریخچه محله تهران ویلا هم کمی اطلاعات به‌دست آورند. اگر بخواهیم درباره گذشته‌ این محله صحبت کنیم باید به دهه سی شمسی و دوره پهلوی دوم برگردیم. در آن زمان این محله یکی از روستاهای طرشت شناخته می‌شد و چیزی جز زمین‌های کشاورزی نداشت.
فرح دیبا، ملکه ایران در آن زمان، در راستای پروژه شهرسازی مدرن طرح اولیه ساخت‌وساز در این منطقه را عنوان کرد. به‌دستور او تمامی زمین‌ها به قطعات ۲۵۰ و ۳۰۰ متری تقسیم‌بندی و قرار شد که همه زمین‌ها به خانه‌های ویلایی در سبک‌وسیاق خانه‌های اروپایی تبدیل شوند.
تمامی زمین‌ها توسط دو فرد یزدی به‌نام‌های حاج حسن زارع و حاج احمد اسلامی خریداری و پروژه ویلا‌سازی در منطقه شروع شد. نام محله هم همان‌طور که مشخص است به دلیل همین ویلاسازی‌ها، تهران ویلا گذاشته شد؛ البته این طرح هیچ وقت به‌صورت کامل اجرا نشد. اما نام محله در تمام این سال‌ها تغییری نکرد.
جالب است بدانید که یکی از رسم‌های به‌جا‌مانده از دوران قدیم این محله رسم آش‌پزان است؛ مردم محله در روز هفتم محرم دور یکدیگر جمع می‌شوند و با کمک هم آش یزدی می‌پزند. 

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ali kashani zadeh


بافت محله تهران ویلا چه شکلی است؟

در کوچه‌وپس‌‌کوچه‌های محله که راه بروید می‌توانید خانه‌های قدیمی به‌جامانده از اولین ویلاسازی‌ها را ببینید. خانه‌هایی با حیاط‌های بزرگ و بالکن‌هایی سرتاسری به سمت کوچه. البته که خیلی از خانه‌های قدیمی جایشان را به آپارتمان‌های چند طبقه داده‌اند. در این محله بلند‌ترین ساختمانی که می‌توانید پیدا کنید ۶ طبقه است و خبری از برج نیست.
افرادی که در این محله زندگی می‌کنند بیشتر از تهرانی‌های قدیمی هستند که سال‌هاست در این محله ساکن‌ و معمولا از طبقه متوسط و روبه‌بالای جامعه‌ هستند. 



گشت‌وگذار در محله تهران ویلا

نوبتی هم باشد دیگر وقت آن است که از امکانات رفاهی محله تهران ویلا صحبت کنیم. همین اولین ولی این را باید بگوییم که هنوز پای مراکز خرید و تجاری بزرگ به این محله باز نشده است. البته که همین امر باعث شده تا محله در سکوت و آرامش به زندگی‌اش ادامه دهد.
بازار روز تهران ویلا در خیابان امام منتظر یکی از کامل‌ترین جاهایی است که می‌توانید برای خرید مایحتاج روزانه زندگی و خوار‌وبار سر بزنید. یعنی وارد شوید، هر چه که نیاز دارید خریداری کنید و بیرون بیایید.
یکی دیگر از مکان‌هایی که حتما باید درباره‌ش بدانید بیمارستان رسول اکرم است. در صورت بروز هرگونه مشکلی می‌توانید خیلی سریع خودتان را به خیابان نیایش، نبش خیابان منصوری برسانید.
سرای محله تهران ویلا در خیابان یازدهم قرار گرفته است. این سرای محله نقش پررنگی در برگزاری مراسم‌های مختلف و کلاس‌های آموزش تا به امروز داشته است. کافی است به آن‌جا بروید و از زمان برنامه‌هایشان مطلع شوید. 

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Zahra Moradi

بیشتر بخوانید: کافه تهران ویلا، یادآور صفا و صمیمیت در خانه‌های قدیمی


رستوران و کافی شاپ های محله تهران ویلا

ترنج! امکان ندارد گذرتان به تهران ویلا و اطرافش خورده باشد و اسم پیتزا فروشی ترنج را نشنیده باشید. البته ترنج به پیتزاهایش‌ معروف نیست و چیزبرگر‌هایش که به سبک فرانسوی سرو می‌شود معروف است. پس اصلا چشیدن طعم عالی آن را از دست ندهید.
اگر هوس خوردن یک قهوه خوش‌طعم را کرده‌اید به سه راه تهران ویلا بروید. از قهوه سام نوشیدنی مورد علاقه خود را سفارش دهید و بعد روی صندلی‌هایی که در فضای باز چیده شده‌اند بنشینید و لذت ببرید.
کلبه خوراک، ساندویچی هایدا، باقلوا تنوری عمو وحید، بستنی کاج، کافه ویونا، رستوران شب‌های تهران، کافه ونتی، جگرسرای میامی، سفره‌خانه عمو یادگار، پیتزا سیب، کباب ایرانی و خانه کباب دورین هم هر کدام در سبک غذایی خودشان کیفیت خوبی دارند. 

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ali Esmaeilian


مراکز تجاری و تفریحی تهران ویلا

کمی بالاتر اشاره کردیم که این محله مرکز خرید ندارد. پس برای خرید باید به محله‌های اطراف بروید. تنها پاساژ این محله در سه راه تهران ویلا قرار دارد که آن هم بورس فروش لوستر و لامپ است.
بوستان تهران‌ ویلا درست هم‌سن خود محله است و در تمام این سال‌ها میزبان محلی‌های کوچک و بزرگ بوده است. این پارک جای خوبی برای گذراندن وقت است. یک حوض بزرگ در وسط و صندلی‌هایی در اطرافش، آلاچیق سرپوشیده و وسایل بازی کودکان، وسایل ورزشی و میز پینگ‌پونگ دارد. دیگر چه می‌خواهید؟!


قیمت خرید و یا اجاره آپارتمان مبله محله تهران ویلا

در محله تهران ویلا آپارتمان‌های مناسب زیادی برای خرید، رهن، اجاره و در کل سکونت وجود دارد. قیمت آپارتمان در تهران ویلا با توجه به سال ساخت و متراژی که دارد متفاوت است. اما با توجه به تنوع ساخت‌وساز و متراژ‌ها کافی است مدت کمی را به گشتن‌ و‌ پرس‌وجو اختصاص دهید تا بتوانید خانه مورد نظر خود را پیدا کنید.
اما اگر دنبال آن‌ خانه‌های ویلایی قدیمی که نام محله هم ازشان گرفته شده می‌گردید باید کمی بیشتر وقت بگذارید و حوصله به‌خرج دهید. چون تعدادشان در بازار ملک کم است ولی طرفدار زیادی دارند.
در همان خیابان امام منتظر چند املاکی قدیمی و منصف وجود دارد که اگر بهشان سر بزنید سر حوصله شما را راهنمایی خواهند کرد.

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mehdi Soltani

بیشتر بخوانید: خانه بازی کاپیتان کیدز؛ بهترین خانه بازی کودک در غرب تهران


سعی کردیم تا به‌صورت کامل محله تهران ویلا را به شما معرفی کنیم و هر آنچه که نیاز است بدانید بگوییم. حال اگر قصد دارید به تهران بیایید یا در این شهر هستید و به هر دلیلی قصد دارید تا آپارتمان مبله اجاره کنید می‌توانید از تهران‌مبله کمک بگیرید. اگر هم به‌دنبال اجاره آپارتمان مبله در مرکز تهران هستید، اما از شلوغی و طرح ترافیک خیلی دل خوشی ندارید خوب است که این محله را مد نظر قرار دهید. 


سوالات متداول

محله تهران ویلا کجای تهران است؟
این محله از شمال به بزرگراه شیخ فضل الله، از شرق به بزرگراه جلال آل احمد و از جنوب به خیابان نیایش و خیابان ستارخان وصل می‌شود و در همسایگی ‌شهرک آزمایش، کوی نصر، ستارخان، دریان نو و شهرآرا قرار دارد.
نزدیکترین مترو به تهران ویلا کدام ایستگاه است؟
ایستگاه مترو شهرک آزمایش در خط ۶ تهران در نزدیکی این محل است.
محله تهران ویلا در منطقه چند تهران قرار دارد؟
تهران ویلا یکی از اولین محله‌هایی بود که در منطقه ۲ تهران ساخت‌و‌ساز در آن آغاز شد. بعد از مدتی به‌خاطر رشد و توسعه زیاد این منطقه در ناحیه ۳ منطقه ۲ قرار گرفت.
قیمت آپارتمان در تهران ویلا چقدر است؟
قیمت آپارتمان در تهران ویلا با توجه به سال ساخت و متراژی که دارد متفاوت است. اما با توجه به تنوع ساخت‌وساز و متراژ‌ها کافی است مدت کمی را به گشتن‌ و‌ پرس‌وجو اختصاص دهید تا بتوانید خانه مورد نظر خود را پیدا کنید. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.