روز تهران، شهر پر از اسرار

تهران، پرجمعیت‌ترین و شلوغ‌ترین شهر ایران است که از دوران قاجار و زمانی که به عنوان پایتخت انتخاب شد، رونق زیادی پیدا‌ کرده است. چند سالی‌ است که در تقویم ایرانی، تاریخ ۱۴ مهر را به نام روز تهران معرفی کردند، طوری که در همین زمان کوتاه همه 14 فروردین را به اسم روز تهران می‌شناسند. روزی که می‌توانید در آن از برنامه‌های جذاب استقبال کنید و یک تهرانگردی مفصل در پایتخت داشته باشید.


از تاریخچه تهران بیشتر بدانید

کاخ گلستان، باغ فردوس، کاخ صاحب‌قرانیه، بازار بزرگ و دیگر بناهای معروف و قدیمی پایتخت در دوران قاجار ساخته شده‌اند و این علتی بود که تصور می‌شد قدمت تهران به دوران قاجاریه و صفویه بر می‌گردد تا اینکه در سال ۱۳۹۳  با حفاری فاضلاب در خیابان مولوی، اسکلت زنی با قدمت ۷۰۰۰ سال پیدا شد که این نشان دهنده‌ قدمت ۷۰۰۰ ساله‌ طهران بود.

روز تهران کی است

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Dan Lascau

بیشتر بخوانید:‌تهران بیست و چهارمین پایتخت ایران


ثبت روز تهران در تقویم ایرانی

تا سال  ۱۳۹۵در تقویم روزی برای پایتخت ثبت نشده بود؛ نمایندگان در دوره چهارم شورای اسلامی شهر تصمیم گرفتند با توجه به اهمیت پایتخت، در تقویم روزی برای تهران ثبت شود.

البته که داستان روز تهران همین‌جا تمام نمی‌شود. باید بگوییم که از روز ۱۲ تا ۱۸ مهر را هفته تهران نام‌گذاری کرده‌اند.

۱۲ مهر روز تهرانگردی، ۱۳ مهر روز آیین‌های مذهبی از ری تا شمیران، ۱۴ مهر روز تهران، ۱۵ مهر روز طبیعت و تاریخ پایتخت، ۱۶ مهر روز پیاده راه‌ها و گذرگاه‌های پایتخت، ۱۷ مهر روز هنر و معماری و شهرسازی و ۱۸ مهرماه هم روز تهران بزرگ، ایران بزرگ است. با این حال می‌توانید یک هفته کامل را در پایتخت با گردش و تفریح پشت‌سر بگذارید.

پیاده روهای تفریحی تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mahdi Afrasiabi


برنامه‌های که در روز تهران برگزار می‌شود؟

در چهاردهم مهرماه تورهای گردشگری به گردش در پایتخت و جاذبه‌هایش می‌پردازند و این  از رایج‌ترین برنامه‌ها در این روز است. برنامه‌های دیگری مانند کوهنوردی گروهی، عکاسی و نقاشی هم در این روز برگزار می‌شود که می‌توانید در هفته تهران زمان دقیق آن را پیدا کنید.

علت نام‌گذاری تهران؟

علت‌های زیادی برای نام‌گذاری طهران گفته شده‌است اما بیشتر تاریخ‌دانان و پژوهشگران، محل قرارگیری تهران در پایین دامنه‌ی کو‌ه‌های البرز را علت این نام‌گذاری می‌دانند. تهران از دو بخش تشکیل شده‌است؛ <<ته>> به معنای پایین و <<ران>> به معنای پایین دامنه، پایین در مقابل شمیران که یعنی بالای دامنه.

تهرانگردی در روز تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس hesam32 Tjdd

بیشتر بخوانید:‌ گشتی در دیدنی ترین عمارت‌ های تهران قدیم


جاهایی که در روزتهران می‌توانید رایگان و یا نیم بها ببینید

  • پل طبیعت

پلی سه طبقه در منطقه عباس‌آباد که دو پارک آب و آتش و طالقانی را به هم متصل کرده‌است. پل طبیعت با چشم‌انداز بی‌نظیر به نیمی از پایتخت طوری ساخته شده‌است که قابلیت مقاومت در برابر زلزله با قدرت حتی هفت ریشتری را هم دارد.

  • برج میلاد

بلندترین برج ایران در شمال غربی پایتخت که ساخت آن ۱۱ سال طول کشید. معمار این برج زیبا محمدرضاحافظی است.

  • برج آزادی

برج آزادی در وسط میدان آزادی است و معماری ترکیبی از سه دوره‌ هخامنشی، ساسانی و اسلامی دارد.

آسمان نمای پل طبیعت

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mohamad Reza Shahpasand

  • مکان‌های تاریخی پایتخت

با توجه به اینکه قدیم سلسله‌های مختلف در پایتخت حکمرانی می‌کردند، مکان‌های‌ تاریخی زیادی در تهران وجود دارند که معروفترین و جذاب‌ترین آنها را برای شما به صورت کوتاه معرفی می‌کنیم:

  • کاخ نیاوران

کاخ نیاوران واقع در محله نیاوران با مساحت ۱۱ هکتار است و آخرین مکان سکونت خاندان پهلوی بود. معماری این کاخ ترکیبی از معماری اروپایی و ایرانی است. از سال ۱۳۶۵ کاخ نیاوران به محلی برای بازدید تهرانی‌ها و گردشگران پایتخت تبدیل شد.

  • کاخ سعدآباد

بنای وسیعی که در دوران قاجار ایجاد شد؛ آخرین شاه قاجار در این عمارت زندگی کرده‌است.

  • موزه‌ ملی ایران

در دوران احمد شاه قاجار و توسط مرتضی خان ممتاز الملک ساخته شد. این موزه، اولین موزه‌ ایران است.

  • کاخ گلستان

کاخی که بهترین مکان برای دیدن هنر ایرانیان است و در دوران صفویه ساخته شد ولی آقا محمد‌خان قاجار با اعلام کردن تهران به عنوان پایتخت باعث شد تا اهمیت این کاخ بیشتر شود.

  • سردر باغ ملی و میدان مشق

اینجا همه‌چیز رنگ‌وبوی تاریخ را دارد و به هر قسمتی که سرتان را بچرخانید با یک بنای تاریخی که قصه‌ها برای گفتن دارد، آشنا می‌شوید. از میدان مشق و موزه ارتباطات گرفته تا پیاده رو جذاب سردرباغ ملی که در روزهای پاییزی و بهاری برای قدم زدن فوق‌العاده است.

سردر باغ ملی

منبع عکس گوگل مپ، عکاس  Morteza Ebrahimiasl

بیشتر بخوانید: بهترین روش های اقامت در تهران


یادتان باشد که پایتخت پر از روایت‌های کمتر شنیده شده‌ای است که می‌توان ساعت‌ها در مورد آن صحبت کرد. در روزی که به نام این شهر پر از اسرار در تقویم نامگذاری شده، برنامه‌های مختلفی توسط سازمان‌های مردم نهاد و دولتی تدارک دیده می‌شود. موزه‌ها و خانه موزه‌های تهران که متعلق به سازمان میراث فرهنگی یا سازمان فرهنگی هنری شهرداری پایتخت هستند در این روز بازدید‌شان رایگان است. قیمت سینماها نیم‌بها می‌شود.

اگر در این روز خواستید به جاهای دیدنی تهران بروید، کافی است هشتگ روزتهران یا تهران ایرانیان را سرچ کنید و یا نگاهی به بیلبوردهای پایتخت بیندازید و از تصاویر زیبای تهران که در بیلبوردها چاپ شده‌ دیدن کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.