پارک پلیس تهران پارس ؛ مسیرهای دسترسی و دیدنی‌ها

این مطلب برای این است که خیلی دقیق به شما آدرس پارک پلیس را بدهیم و امکاناتش را معرفی کنیم. تهرانمبله سال‌هاست که کارش اجاره آپارتمان روزانه در تهران است. برای همین خیلی خوب تهران را بلدیم. به خصوص شرق تهران را.

شرق تهران پارک‌های شهری و جنگلی متنوعی دارد و این موضوع باعث شده نسبت به باقی شهر آب و هوای بهتری داشته باشد. از جمله دلنشین‌ترین پارک‌های شمال شرق تهران، پارک پلیس است که قبلا در بین اهالی این منطقه به باغ اناری یا باغ مجیدآباد معروف بوده و هنوز هم گاهی به همین اسم صدا زده می‌شود. از اسم محلی آن کاملا پیدا است که وقتی وارد این پارک می‌شوید، درختان انار زیادی به چشم خواهند آمد و بزرگی پارک پلیس در این منطقه شهری، باعث حیرت شما خواهد شد.

پارک پلیس، مکانی مناسب برای خانواده‌ها

نکته جالب درباره این پارک این هست که مثل دیگر پارک‌های بزرگ شهر به دو قسمت شمالی و جنوبی تبدیل شده و هر کدام از این بخش‌ها جذابیت خاص خودش را دارد. این دو قسمت را خیابان سی و پنج متری یا همان بلوار استقلال از یکدیگر جدا کرده‌اند اما یک پل عابر پیاده اختصاصی سعی کرده است که ارتباط این دو قسمت را همچنان حفظ کند.

مساحت این پارک در حدود ۵۱ هکتار هستش و قسمت شمالی آن بخش بیشتری از آن را شامل می‌شود. سمت جنوب آن به دلیل دسترسی راحت‌تر اهالی تهرانپارس، شلوغ‌تر است و اگر بخواهید در فضای خلوت‌تری قدم بزنید یا دوچرخه سواری کنید، قسمت شمالی آن انتخاب بهتری است. منظره‌ای که می‌توانید از شهر تهران ببینید بی‌نظیر است و اگر بتوانید در هنگام غروب آفتاب در سمت شمالی پارک پلیس باشید، با صحنه‌ای نفس‌گیر مواجه خواهید شد.

نامی که هم‌ اکنون برای این پارک انتخاب کرده‌اند ممکن است تداعی کننده وجود نیروهای پلیس متعدد و وجود مرکز پلیسی در داخل پارک باشد و جو این محیط را کمی امنیتی نشان می دهد، اما برعکس چیزی که ممکن است فکر کنید، این نام گذاری تنها به دلیل بازگشایی این پارک در هفته پلیس است و ارتباطی با استقرار نیروهای پلیس انتظامی ندارد.

چه به دلیل نام گذاری آن باشد یا به هر دلیل دیگری، این پارک از امنیت فوق العاده‌ای برخوردار است و می‌توانید به اتفاق خانواده خود برای گشت و گذار به این پارک بیایید. تجربه‌ای که کاربران از پارک پلیس داشته‌اند بسیار شنیدنی است و اکثر آن‌ها اتفاق نظر دارند که محیط پارک برای جوانان بسیار راحت و صمیمانه است و خانواده‌ها نیز از بودن در این بوستان لذت می‌برند. حتی بسیاری از افراد شب‌ها به این پارک آمده و تا پاسی از شب مشغول استراحت و تفریح هستند.

خوشبختانه مساحت بزرگ پارک و همینطور وجود فضای سبز کافی این امکان را برای مراجعین فراهم آورده که بتوانند در پارک پلیس به ورزش و پیاده روی بپردازند و از طرفی، برخی در نقاط دیگر آن پیک نیک به راه بیاندازند و در عین حال هیچ کدام مزاحمتی برای دیگری نداشته باشند. این پارک در روزهای پنجشنبه و جمعه بسیار شلوغ است و پذیرای تعداد بیشماری از شهروندان تهرانی است.

آیا بازدید از پارک پلیس ارزشش را دارد؟

اگر این سوال را چندین سال قبل از کسی می‌پرسیدید، تنها جوابی که‌ می‌شنیدید، نه بود. قبل از بهبود بافت پارک پلیس، به دلیل نا آراسته بودن و تراکم بالای درختان آن و همینطور بافت مناطق شهری اطرافش، این پارک به محلی ناامن و مکانی برای تبادل مواد مخدر تبدیل شده بود. اما هم‌اکنون دیگر هیچ اثری از آن دوران باقی نمانده و هیچکس نمی‌تواند شباهتی بین چهره قدیمی و جدید این پارک پیدا کند.

پارک پلیس نمادی از یک پارک تمیز و همه چیز تمام است و برای تمام سلیقه‌ها، چیزی در چنته دارد. چه بخواهید به صورت اکیپی از دوستان به این پارک بروید و اوقات پر از خنده‌ای را سپری کنید چه به همراه خانواده خود به این بوستان سرسبز بیایید، در نهایت مقصد شما همان جایی خواهد بود که انتظارش را می‌داشتید. از مسیر‌های پهن برای پیاده‌روی گرفته تا غرفه‌های مواد غذایی و فودکورت پارک پلیس، از موزه‌ هنری آن تا درختانی که فضای زیادی از پارک را برای استراحت شما سایه کرده‌اند، تماما این پارک را به یک نقطه دنج برای گذراندن زمان استراحت شما تبدیل کرده است.

یکی از مواردی که نظر بازدیدکنندگان را به خود جلب خواهد کرد، طراحی و نقشه‌ای است که برای این بوستان در نظر گرفته شده است. از طرح چمن‌کاری‌ها تا سنگ فرش پیاده‌روها همگی با یکدیگر منطبق بوده و طراح آن‌ها از باغ‌های اصیل ایرانی الهام گرفته است. حتی جوی‌ها و استخرهای تعبیه شده در پارک پلیس نیز در جای مخصوص به خود قرار گرفته است. با توجه به گونه‌های گیاهی این بوستان زیبا، که شامل انواع درختان کاج، سرو، انار، بید مجنون و دیگر گیاهان زینتی است، بازدید از پارک پلیس برای هرکس از آن دست تجربه‌هایی خواهد بود که به هیچ عنوان فراموش نخواهید کرد.

جاذبه‌های تفریحی پارک پلیس

جدای از سرسبزی و بزرگی یک پارک، امکانات و جاذبه‌های تفریحی آن هم از جمله مواردی است که باعث جلب نظر گردشگران شده و آوازه آن بوستان در بین مردم می‌پیچد. باغ اناری یا همان پارک پلیس هم پر از جاذبه‌های تفریحی است و هر امکاناتی که مورد نیاز مراجعان است در اختیارشان قرار گرفته است.

در اکثر نقاط پارک سرویس‌های بهداشتی تمیزی ساخته شده و این موضوع به خصوص برای کودکان نکته بسیار مهمی است. زمین بازی هم برای سرگرمی کودکان و خردسالان طراحی شده تا بیش از قبل محیط این پارک را به یک فضای خانوادگی تبدیل کند. برای بزرگسالان نیز زمین ورزش و همینطور لوازم بدنسازی قرار داده شده و این پارک در اوایل صبح شاهد تعداد قابل توجهی از شهروندانی است که می‌خواهند روز خود را با ورزش و تندرستی آغاز کنند.

برای گذراندن اوقاتی خوش و لذت بردن از آرامش پارک، آلاچیق‌های بزرگ در جای جای پارک بنا شده و می‌توانید زیراندازی را پهن کرده و از دیدن آبنماها و برکه‌های داخل پارک لذت ببرید. هوای این بوستان به دلیل وسعتش بسیار مطبوع است و در تابستان خنکی دلچسبی دارد. وجود رستوران‌های متعدد و فودکورت در داخل محوطه پارک پلیس هم یکی دیگر از مواردی است که به شما اطمینان می‌دهد داخل این مجموعه گرسنه نخواهید ماند.

یک مورد دیگری که ممکن است نظر مراجعین را در اولین برخورد با این پارک به خود جلب کند، ورودی پارک پلیس است که بسیار زیبا است و مشخص است که در طراحی آن وقت زیادی گذاشته شده است. ستون‌هایی بلند و رواق‌هایی طرح‌دار، همه نشان از طراحی‌های دوره ساسانی دارد. تقارن در تمام بخش‌های این سازه به چشم می‌آید و انسان با دیدن آن احساس کمال می‌کند. برخی از برنامه‌های فضای باز تلوزیونی که مصاحبه‌ها یا گفتگوهای زنده را شامل‌ می‌شود در همین قسمت از پارک فیلم برداری شده است.

سینما چند بعدی و آمفی تئاتر

در کنار فضای آرامش بخش و طبیعت چشم نواز این پارک بزرگ، تجربه هیجانی تمام عیار را می‌توانید در سینما شش بعدی پارک پلیس تجربه کنید. این مجموعه دارای فضایی برای هشت نفر است و فیلم‌های سه بعدی هیجان انگیزی را برای شما پخش می‌کند و با داشتن عینک‌های مخصوص و همینطور صندلی‌های متحرک که با توجه به هر سکانس از فیلم به هر جهت حرکت می‌کنند، تجربه‌ای پر از جیغ کشیدن و خنده را برای شما و دوستانتان خلق می‌کند. افکت‌هایی مانند طوفان، رعد و برق، باد و دیگر موارد به تاثیر گذاری این سینما کمک شایانی می‌کند. سینما چند بعدی پارک پلیس معمولا از عصر تا آخر شب در خدمت مراجعین عزیز است.

در قسمت شمالی پارک پلیس نیز یک فضای ویژه‌ای برای نمایش‌های زنده در نظر گرفته شده و با عنوان آمفی تئاتر پارک پلیس شناخته می‌شود. این قسمت از پارک نیز به صورت روباز ساخته شده و علاقمندان به تئاتر خیابانی یا نمایش‌های مخصوص کودکان می‌توانند شب‌ها برای دیدن برنامه‌های نشاط‌آور در زیر سقف پر ستاره آسمان به بوستان پلیس بیایند.

شهربازی

در سمت شمالی پارک پلیس و در قسمت جنوب شرقی آن، محدوده‌ای به شهر بازی اختصاص داده شده تا کودکان نیز به اندازه کافی از رفتن به این پارک لذت ببرند. امکانات این شهر بازی خوب بوده و امنیت کافی برای بازی کودکان در نظر گرفته شده است. دستگاه‌ها و تجهیزات مختلفی برای کودکان مهیا شده ولی از طرفی برخی از والدین به نظرشان این مجموعه جای پیشرفت و بزرگ شدن دارد. باید در نظر گرفت که شهر بازی پارک پلیس تنها یک بخش کوچک از محوطه بوستانی به این بزرگی است و نمی‌توان انتظار یک شهر بازی بزرگ و تخصصی را از آن داشت.

فود کورت پارک پلیس

قدم زدن در محوطه پارکی به ابعاد پارک پلیس قطعا شما را گشنه خواهد کرد و چه چیزی بهتر از یک فود کورت برای رفع خستگی و گشنگی. این فضا که با نام پارک ساید هم شناخته می‌شود، ردیفی است از انواع رستوران‌های مختلف که غذاهای ایرانی و فست فود سرو می‌کنند و می توانید با هر سلیقه‌ای به آن‌جا سر بزنید و همه از انتخاب‌های خود راضی باشند. این فوت کورت در سمت شمالی پارک واقع شده و تنوع غذایی بالایی دارد.

در پارک ساید، مجموعه کافه ویونا فعال بوده که خستگی شما را با لیوانی قهوه برطرف خواهد کرد و همچون دیگر شعبه‌های ویونا، از کیفیت بالایی برخوردار است. همچنین غرفه‌های غذایی معروفی مانند برگر شاپ نیز آماده خدمات رسانی هستند که طعم واقعی یک ساندویچ گرم و خوشمزه را به شما ارائه می‌دهند. در غرفه‌های دیگر این فود کورت مجموعه هایی مانند آناتولیا، سالاد بار، رومانا، ته دیگ، یوگو برگر و گامبی نیز مشغول به فعالیت هستند.

عمارت ارباب هرمز

عمارت ارباب هرمز نگین پارک پلیس است و از جمله زیباترین سازه‌هایی است که از زمان سلسله قاجار به جای مانده و مالک اولیه آن یکی از زرتشتیان بزرگ تهران بوده است. بعد از کشته شدن او، این عمارت به یکی از پسرانش به نام ارباب هرمز رسیده و هم اکنون نیز به همین نام شناخته می‌شود. این فرد انسانی بخشنده بوده و بسیاری از پیشرفت‌ها و تغییراتی که در این منطقه رخ داده است به دلیل تلاش‌های ایشان بوده و یادگاری از زرتشتیان قدیم محله تهرانپارس است.

این بنا که در سال ۸۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، از معماری با شکوهی بهره‌مند بوده و در دو طبقه ساخته شده است. با دیدن سر ستون‌ها و گچ بری سقف‌ها، هنر زمان قاجار را می‌توان با پوست و استخوان حس کرد. این ساختمان همانند هر بنای دیگری در سراسر ایران است که هنر دست ایرانی را به یاد بیننده می‌آورد. بخشی از این بنا به موزه گرافیک ایران اختصاص داده شده است. ساعت بازدید از مجموعه عبارت ارباب هرمز از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۷ عصر است و جمعه‌ها و شنبه‌ها تعطیل می‌باشد. برای تماس با این مجموعه می‌توانید با شماره ۰۲۱۷۷۰۴۵۱۱۰ تماس بگیرید.

آثار فاخر و ارزشمندی در داخل موزه گرافیک قرار گرفته و هنرمندان برجسته کشور تابلو‌ها و طراحی‌های خود را به این موزه منتقل کرده‌اند و حتی تصاویری از تاریخچه شکل گیری هنر گرافیک در ایران و هنرمندان اصیل این صنعت نیز در داخل این موزه قرار گرفته است. برای بازدید از وبسایت انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و همچنین اطلاع از آخرین اخبار مربوط به این حوزه، می‌توانید به وبسایت این موسسه مراجعه کنید.

پارک ترافیک

اگر فرصت دیدن کامل از پارک را داشته باشید و یا به همراه کودکان خود به پارک پلیس آمده باشید،‌ بهتر است به سمت شمال پارک حرکت کرده و در انتهای بخش شمالی آن، با فضای بزرگی روبرو می‌شوید که به پارک ترافیک معروف است. این مدل مجموعه‌ها برای آموزش قوانین راهنمایی به کودکان و ایجاد آموزش‌های اولیه از سنین پایین طراحی شده‌اند.

یک روز تفریحی ایده‌آل در پارک پلیس

اگر یک روز کامل برای تفریح کردن وقت داشته باشید، پارک پلیس به اندازه کافی جاذبه دیدنی دارد تا کل روز شما را سرگرم کند. برای اینکه بازدید کاملی از این بوستان داشته باشید، بهتر است از قبل جنوبی آن که به فلکه چهارم تهرانپارس ختم می‌شود شروع کنید. این قسمت مخصوص پیاده روی و لذت بردن از مناظر سرسبز است. وقتی از خیابان وارد پارک پلیس می‌شوید، انگار از یک دروازه جادویی گذشته‌اید و یک دفعه وارد باغی سرسبز شده‌اید.

نیمکت‌های متعددی در سراسر قسمت جنوبی پارک قرار گرفته و با گذر از بافت شهری و شلوغی خیابان‌ها، ورود به همچین محیطی بسیار آرامش بخش است. دیدن تمام بخش‌های جنوبی به اندازه کافی وقت شما را خواهد گرفت و بعد از آن احتمالا زمان خوردن غذا فرا رسیده است. طبق تجربه‌ای که داشته‌ایم، بهتر است برای صرف غذا به قسمت شمالی پارک بروید. کافیست از پل عابر پیاده عبور کنید و بعد از گذشتن از عمارت ارباب هرمز، به فود کورت پارک می رسید.

هیچ چیز بهتر از وجود مجموعه‌ای از غرفه‌های غذایی متعدد نیست تا بلکه بتوانید هرچه بخواهید سفارش دهید. خوردن غذا و پیاده روی قبل آن می‌تواند شما را خسته و خواب‌آلود کرده باشد، اگر قبل از رفتن به پارک پلیس این مقاله را می خوانید، پیشنهاد می‌کنیم شما هم به همراه خود زیراندازی آورده و در همان قسمت شمالی پارک و زیر سایه یکی از درختان بزرگش استراحت کنید.

تنها مشکلی که در قسمت شمالی بوستان پلیس متوجه آن می‌شوید، شیب زیاد آن برای پیاده‌روی است. ممکن است بعد از مدتی نفس‌ کشیدن سخت‌تر شود اما بدانید که ارزشش را دارد. حالا که به عصر این روز دل‌‌انگیز نزدیک می‌شوید، کم کم خورشید فرو می‌افتد و غروب زیبای تهران را از این نقطه مشاهده خواهید کرد. جایزه پیاده‌روی تا بالای این سمت از پارک، دیدن همین منظره زیبا است.

حال که هوا رو به تاریکی می‌رود، می‌توانید کم کم مسیر برگش را در پیش بگیرید، ولی پیشنهاد می‌کنیم قبل از خروج از پارک، حتما از عمارت هرمز دیدن کنید. هوای شب‌های این پارک، مخصوصا در بهار و تابستان، بسیار خنک و نشاط‌آور است و به جای استراحت زیر باد کولر، می‌توانید از باد طبیعی و منظره سرسبز پارک پلیس لذت ببرید.

دیگر جاذبه‌های اطراف پارک پلیس

پارک پلیس در محله تهرانپارس قرار گرفته و اکثر بافت اطراف آن را مناطق مسکونی تشکیل داده است، به خاطر همین هم مراکز تاریخی زیادی در اطراف آن وجود ندارد. مهمترین بنایی که در نزدیکی این بوستان بزرگ واقع شده، فرهنگسرای اشراق است که قدمتی صد ساله داشته و مراسمات مختلفی در مناسبت‌های مهم در داخل آن برگزار می‌شود. کلاس‌ها و برنامه‌های آموزشی خاصی نیز با توجه به نیاز عموم مردم در این محل تشکیل می‌شود.

دیگر جاذبه گردشگری جالبی که در شرق تهران و نزدیک به پارک پلیس قرار دارد، باغ پرندگان تهران است. این مرکز که چندین سال از افتتاحش می‌گذرد، شامل باغی آزاد برای دیدن پرندگان مختلف بوده و در فضای داخل آن رستوران‌های باکیفیتی وجود دارد که می‌توانید بعد از گشت و گذار در آن، خستگی خود را با غذایی خوشمزه برطرف کنید.

پارک‌های جنگلی مختلفی مانند پارک شیان، بوستان یاس و پارک سرخه حصار از جمله دیگر‌ پارک‌های سرسبز و بزرگی هستند که در نزدیکی پارک پلیس و در شرق تهران قرار گرفته‌اند و می‌توان با خودرو شخصی، به راحتی و در چند دقیقه خود را از بوستان پلیس به آنها رساند.

رستم باغ نیز از جمله جاذبه‌هایی است که اگر از اهالی نزدیک پارک پلیس بپرسید، آنجا را به شما پیشنهاد می‌کنند. این مکان نیز از دیگر نمادهای وجود گسترده زرتشتیان در تهران است. در این مجموعه مدرسه‌هایی نیز ساخته شده و تمام این آثار از همان موقع به یادگار مانده است. طراح این باغ، از معماران هندی و چینی الهام گرفته است.

در خود بافت شهری تهرانپارس، مراکز خرید بزرگی وجود دارد و خیابان‌های اصلی این محله بسیار زنده هستند و مغازه‌های بی شماری در آنجا وجود دارد. از این رو حتی شب‌ها نیز افراد برای گشت و گذار و خرید به سمت این قسمت از شهر آمده و به نوعی حکم یک محل گردشگری شبانه پیدا کرده است. اگر از پیاده روی در خیابان‌های شلوغ لذت می‌برید، این قسمت از شهر کاملا به پارک پلیس نزدیک است.

مسیرهای رسیدن به پارک پلیس

تهران شهر بزرگ و شلوغی است و سیستم حمل و نقل عمومی مناسبی برای این وسعت و جمعیت ندارد. پارک پلیس نیز مانند خیلی مکان‌های دیگر، دسترسی مستقیمی به حمل و نقل عمومی مطلوب ندارد. از این رو بهترین پیشنهاد، رفتن با اتوموبیل شخصی خودتان یا استفاده از آژانس‌های اینترنتی است. برای دسترسی به این قسمت کافیست خود را به نزدیکی چهارراه استقلال یا فلکه چهارم تهرانپارس برسانید و بعد از آن پیدا کردن پارک پلیس دیگر کار مشکلی نخواهد بود.

اگر بخواهید با مترو به این بوستان بیایید، بهترین انتخاب‌های شما، ایستگاه تهرانپارس یا ایستگاه باقری خواهند بود که در مسیر خط شماره دو متروی تهران (خطی که با رنگ آبی پررنگ مشخص شده است) قرار گرفته‌اند. اگر در ایستگاه تهرانپارس پیاده شوید، باید کمی پیاده روی کنید و تا سر خیابان اصلی بروید و بعد از آن با استفاده از تاکسی‌های گذری، خود را به فلکه چهارم برسانید. در صورتی که ایستگاه باقری را انتخاب کنید، ماشین‌های عبوری در بزرگراه باقری نیز می‌توانند شما را به این بوستان بزرگ برسانند.

اگر از افراد خوش شانسی هستید که در محله‌ای نزدیک به پارک پلیس زندگی می‌کنید، استفاده از خطوط اتوبوس داخل شهری برای شما انتخاب بسیار راحت‌تری خواهد بود. هم در نزدیکی فلکه چهارم تهرانپارس و هم در بلوار استقلال که دو قسمت پارک از همدیگر جدا شده، ایستگاه‌های اتوبوس وجود دارد و می‌توانید با کمترین هزینه، به این پارک مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.