معرفی جاهای دیدنی طالقان

طالقان یک منطقه با آب و هوای سرد و کوهستانی است از این رو بسیاری از ساکنین آنجا به ییلاق و قشلاق در فصول مختلف میپردازند. بنا بر این در هر فصل جمعیت این شهر متغیر است. طالقان بر دامنه ی کوه های البرز واقع شده است. و شهرست بسیار نزدیک به تهران که در گشت کوه هایی که در آن واقع شده اند نیز گیلان قرار گرفته است. این شهر بسیار حاصلخیز بوده و در هر قسمت آن باغ های متعدد میوه دیده میشود. تقریبا میتوان گفت هیچ میوه ای نیست که در طالقان به عمل نیاید.

موقعیت جغرافیایی طالقان

طالقان درواقع یکی از بخش های شهر ساوجبلاغ است که در 120 کیلومتری شمال غرب تهران قرار گرفته است و وسعت آن از غرب کندوان تا 40 کیلومتری قزوین ادامه دارد. همانطورکه گفته شد طالقان در بین کوه های البرز قرار گرفته و از شمال به رامسر و از جنوب به هشتگرد،از غرب به قزوین و از شرق به کرج متصل است. در این منطقه 80 خانه ی روستایی قرار دارد و وسعت آن 1300 کیلومتر است. طول طالقان 80 کیلومتر و عرض آن 15 کیلومتر ماسبه شده است. طالقان در واقع منزقه ای واقه شده در یک دره است، از همین رو با چشمه ها و آبشارها و رودخانه های متعددی که دارد یکی از جاذبه های گردشگری تایران به شمار میرود.

جاهای دیدنی طالقان

تعداد چشمه های دایمی منطقه طالقان 399 و چشمه های اصلی 57 دهنه می باشد که اهمیت وجود آب های زیرزمینی و بالابودن سفره آب زیرزمینی را در این منطقه نشان می دهد و مهمترین چشمه های طالقان به شرح زیر است:
• چشمه آب گرم گنداب در شمال روستای دهدر در جنوب قله ماسه چال
• چشمه آب گرم شمال روستای هرنج.
• چشمه آب گرم گراب بالاطالقان.
• چشمه آب گرم خچیره که در انتهای رودخانه فرعی و خاکرو در شمال روستای خچیره قرار دارد.

آبشار های طالقان

میزان بارندگی نسبتا زیاد این منطقه کوهستانی، چشمه ساران فراوان و رودخانه های فصلی و دائمی آن منشاء وجود و پیدایش آبشارهای زیادی است و این پدیده از جمله جلوه ها و زیبایی های طبیعی طالقان محسوب می شود. آبشارهای متعدد فصلی و دایمی در انحنای کوه ها و دامنه ارتفاعات چشم را می نوازد و جلوه خاص دارد.
* آبشار شلبن روستای بزج در شمال روستای خسبان به طول  30متر.
* آبشار نرنو در روستای جزینان در بند.
* آبشار فصلی میلین در روستای مهران
* آبشار آسکان که در زمستان به  یخشار بدل میشود.
* آبشار سفید آب در غرب قله شاه البرز.
* آبشار خرس چر در جنوب قله خرس چر ناریان
* آبشار زیبای سوهان درغرب قله کله سنگ سوهان.
* آبشار وارکش در روستای خچیره

کوه های طالقان

کوه های طالقان یکی از زیباترین و باشکوه ترین جاذبه های طبیعی شهرستان طالقان به شمار می روند . کوه های طالقان از کوه های متعددی از جمله قله ی شاه البرز با ارتفاعی بالغ بر 4200 متر ، کوه های پیغمبر، حوضک زرچکانی، پردی، نمار، ارچنک، زرده چال، پرگال، گزانایورد، خشگه چال، خاکرود، کوروج، کاهار بزرگ و کوچک، سیاه سنگ، اسر، هزار بند، کرچال، عقیق، سات، و … تشکیل شده است .بلندای این کوه ها بین 3400 تا 4400 متر است که چشم اندازی زیبا و خارق العاده را برای این منطقه از کشور به ارمغان آورده است. طول رشته کوه طالقان 94 کیلومتر است که از شمال غربی آبیک قزوین شروع و به رودخانه کرج پایان می یابد و عرض آن درحدود 5 و در نواحی مرکزی به 25 کیلومتر می رسد.

غارهای طالقان

علاوه بر چشمه ها و آبشار ها و کوه ها به این دلیل که طالقان در منطقه ای کوهستانی واقع شده چندین غار هم در آن وجود دارد که برای غار نوردان و طبیعت گردان بسیار جالب توجه است. از جمله این غارها میتوان به غارهای زیر اشاره کرد.
ار زالن گاه در شمال غربی روستای دنبلید.
– غار بزج در شمال روستای یزج.
– غار مرغ بند درجنوب قله الانه سر روستای ناریان
– غارها و دست کن های بادامستان درجنوب امامزاده یوسف بادامستان
– غار وی یا واقع درجنوب شرقی روستای ورکش
طالقان پر است از جاذبه های گردشگری طبیعی که میتوان روزها وقت برای دین آنها زمان صرف کرد. اما بسیاری از افراد به خصوص کسانی که ساکن تهران هستند برای سفری یک روزه در تعطیلات آخر عفته خود طالقان را انتخاب میکنند. در اینصورت از زیباترین جاهای دیدنی طالقان که حتما باید آن را دید و یک روز را در کنار آن پیک نیک کرد سد طالقان است. در ادامه شما را با اسن سد و ویژگی هایش آشنا خواهیم کرد.

سد طالقان

سدطالقان در سال1348 احداث شده است و درواقع هدف از ساخت این سد انتقال آب طالقان به قزوین بوده است. در سال 48 یک تونل به طول نه کیلومتر جهت انتقال آب این سد به دشت زیاران برای تامین آب زمین های کشاورزی ساخته شد اما به دلایلی ساخت سد اصلی تا سال 1381 به طول انجامید. این سد خاکی که در نهایت در سال1385 به بهره برداری رسید 1879 متر از سطح دریا فاصله دارد. امرزوه دریاچه ای در پشت این سد به وجود آمده که 15 کیلومتر طول آن است. این سد میتواند 420 میلیون مکعب آب را در خود جای دهد از همین رو نیروگاه برقی در زیر آن احداث شده که میتواند 18 مگاوات برق تولید کند. جالب است بدانید این سد حتی بحخشی از آب کرج را نیز تامین میکند.
این سد و دریاچه اش به خاطر وسعتش و موقعیت جفرافیایی که دارد به یکی از زیباترین جاهای دیدنی طالقان تبدیل شده است. با توجه به آب و هوای طالقان علف ها و چمنزارهای سرسبزی در اطراف سد روییده اند و این مطقه را به یک تفرجگاه بسیار زیبا تبدیل کرده اند. اگر قصد سفر به ازراف این دریاچه را دارید باید بدانید که علاوه بر مناطر زیبای این دریاچه میتوانید در این منطقه به ماهیگیری بگردازید . انواع ماهی ها مانند ماهی قزل آلا و کپور را صید کنید.
اما فراموش نکنید که مسیر رسیدن به این دریاچه، خود نیز میتواند یکی از تفریاحات در طول سفر شما باشد. چارا که برای رسیدن به این دریاچه باید از باغ های میوه ی زیاران بگذرید. به علاوه با طی 30 کیلومتر وارد گردنه ابراهیم آباد میشوید این گردنه که در ارتفاعات قرار گرفته است میتواند  یک چشم انداز بسیار زیبا از کوه های البرز و کل منطقه طالقان به شما بدهد. به علاوه در تمام فصل ها از بالای گردنه ابراهیم آباد میتوانید قله های پر برف البرز را نیزمشاهده کنید.
یادتان باشد که آبشار کرکبود نیز در نزدیکی سد واقع شده است و شما میتوانید 25 کیلومتر قبل از اینکه به سد برسید وارد روستای کرکبود شده و از آنجا با نیم ساعت پیاده روی به آبشار زیبا و دیدنی کرکبود بروید واز تماشای آن و پیاده روی در مسیر زیبای آن لذت ببرید.

تفریحات طالقان

آنچه به ارتفاعات و قله های طالقان زیبای درخور و ظرافتی دلچسب و جان افزا می دهد وجود مزارع سرسبز و پرگل و گلگشت های باطراوت و مفرح و تفرجگاه های دامنه ای است. گوناگونی و زیبایی دامنه های کوه های طالقان یکی از ویژگی های کم نظیر این منطقه است.در فواصل بین کوه های طالقان روستاهای متعدد و مزارع نسبتا هموار وجود دارد که طالقان را به لحاظ طبیعی از جلوه های چندگانه ای از زیبایی های توام با دشت و کوه بهره مند می سازد. طالقان تنها عزیمتگاه کوهنوردان نیست بلکه تفرجگاهی معتدل برای خانواده ها نیز هست.این ویژگی بویژه در سالیان اخیر توجه و علاقه بسیاری از گردشگران را به طالقان جلب نموده است، با توجه به نزدیکی این بخش به کانون های اصلی جمعیت شهری نظیر تهران، اجرای برنامه های یک روزه برای بهره مندی از گلگشت های طالقان امکان پذیر است. یکی از تفریحات طالقان گلگشت کردن در مسر های زیبا و سرسبز آن است. اگر اهل طبیعا گردی و گشت و گذار در دل زبیعت های بکر هستید میتوانیداز طریق مسیر های زیر به پیاده روی بپردازید و از آب و هوای خنک و پاک طالقان تنفس کنید.
1.  از روستای حسنجون تا مزرعه دو روان به پیاده روی بپردازید و از درختان انبوه گردو در این مسیر دیدن کنید.
2.   مسیر روستای گوران به اورازان که از زیباترین بخش ها طالقان است و میتوانید در این مسیر از طبیعت و حیات وحش طالقان دیدن کنید.
3.    پیاده روی از  روستای خچیره تا هفت چشمه که در انتهای آن قله وارکش وجود دارد و در تابستان بهترین مسیر پیاده روی است.

وسایل لازم برای سفر یک روزه به طالقان

اگر قصد سفر یک روزه به طالقان را دارید و اهل آب بازی هم هستید یک دست لباس اضافه با خود ببرید. از پوشیدن کفش مناسب نیز برای پیاده روی غافل نشوید. یادتان باشد که به هیچ وجه نباید در دریاچه پشت  سد شنا کنیئ و شنا کردن در آن ممنوع است. به علاوه در رانندگی در مسیر طالقان و سد طالقان صبر و حوصلهذ به خرج دهید چرا که جاده های این مسیر پر از پیچ و خم است  و نیازمند احتیاط و توجه بالاست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.