روستای آهار، تفریح و طبیعت گردی در اطراف تهران

اگر ساکن تهران هستید یا می‌خواهید در اطراف تهران در دل طبیعت زیبا و خوش‌ آب‌وهوا تعطیلات یک روزه خود را بگذرانید، ما به شما روستای آهار را معرفی می‌کنیم. این منطقه در بین کوهنوردان خیلی پرطرفدار شده و یکی از مسیرهای اصلی کوهنوردی در تهران هم به حساب می‌آید.

حالا اگر درباره محبوبیت این روستا و جاذبه های آن بیشتر می‌خواهید بدانید در ادامه همراه ما باشید تا گشتی در روستای دیدنی آهار بزنیم.


چرا اسم این روستا را آهار گذاشتند؟

 اگر با قدیمی‌تر‌های روستا ارتباط بگیرید، احتمالا نام اوهر را از زبان‌شان می‌شنوید. بومی‌های آهار حتی به دروازه ورودی روستا از سمت ایگل هم «گل اوهر» می‌گویند.

در لهجه قدیمی‌ها «او» به معنی آب است و «هر» هم به معنی آسیاب است. ترکیب این دو کلمه، آب و آسیاب فراوان را به ذهن شما می‌آورد. 

وجود دو رودخانه شکراب و رودخانه پیش کنگ باعث شده است آب فراوانی در این روستا وجود داشته باشد و همین موضوع علت اصلی نام‌گذاری روستای آهار است.

روستاگردی در اطراف تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mohammad tayeb Rabiei

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی اطراف تهران برای سفر یک روزه


دلیل محبوبیت آهار در بین پایتخت‌نشینانن

روستای آهار یکی از دیدنی های اطراف تهران است که همین فاصله کوتاه از پایتخت، باعث شده که برای تفریحات یک روزه در اطراف تهران آن را انتخاب کنند. از طرفی داشتن رودخانه‌ در اطراف روستا یکی دیگر از دلایلی است که هر کسی را جذب آهار می‌کند. چون رودخانه‌های روستا باعث خنک شدن هوای آهار در فصل تابستان می‌شوند. علاوه بر رودخانه‌های اطراف ییلاق آهار، کوهستان‌های این روستا هم باعث سردی و یخبندان در فصل‌های پاییز و زمستان می‌شود. 

اگر در تابستان از این روستا دیدن می‌کنید، ضدآفتاب را فراموش نکنید چون تابش مستقیم آفتاب باعث آفتاب‌سوختگی می‌شود.  پیشنهاد ما به شما این است که اگر قصد سفر به این روستا را دارید، حتما اواسط بهار تا اوایل پاییز به آن سفر کنید. 

فصل پاییز و بهار هوا نه چندان سرد است که مانع حرکتتان شود و نه چندان گرم که آزارتان دهد. 

تازه فصل‌های بهار و پاییز این روستا خیلی تماشایی است. درختان گیلاس در بهار با شکوفه‌ها تزئین می‌شوند. همین‌طور سبزی ملایم برگ درختان و شکوفه‌های خوش‌عطر گیلاس، حسی را به شما می‌دهند که احساس می‌کنید در بهشت هستید. 

روستای دیدنی آهار

منبع عکس گوگل مپ، عکاس MOHAMMADREZA YAGHOUBI SHAVAKI

بیشتر بخوانید: معرفی ییلاق های اطراف تهران


در روستای آهار از چه جاذبه‌هایی دیدن کنیم؟ 

آب‌وهوای تمیز آهار به تنهایی یکی از دلایلی است که گردشگران به این روستا سفر می‌کنند. در این روستا برخلاف شهر پرجمعیت تهران خبری از آلودگی هوا نیست. از جاذبه‌های دیدنی آهار یکی درختان سرسبز و کوهستان‌هایی است که دورتادور روستا قرار گرفته‌اند و منظره زیبایی درست کرده‌اند. 

روستای آهار از آنجا که بزرگترین روستای منطقه رودبار قصران است و شغل بیشتر مردم روستا به‌خاطر آب‌و‌هوای خوبی که دارد، کشاورزی و باغ‌داری است. 

رودخانه شکراب با ۱۵ متر طول، یکی دیگر از جاذبه‌های آهار است که بخش زیادی از آب مورد نیاز مردم روستا را تامین می‌کند. جریان آب رودخانه‌هایی که در اطراف روستای آهار قرارگرفته‌اند و همچنین کوه‌های بلند با دامنه‌های سرسبز، باغ‌های زیبا و چشمه‌های جوشان در اطراف این منطقه، باعث شده‌اند که آهار را به اسم یکی از پرطرفدارترین ییلاق‌های اطراف تهران هم بشناسیم. 

البته یکی از جذابیت‌های که می‌توانید در آهار انجام دهید، خرید میوه‌های فصلی مثل گیلاس، سیب، گلابی، هلو و زردآلو است. حتی می‌توانید با گرفتن اجازه از صاحب باغ‌ها خودتان میوه‌ها را بچینید، آن‌ها را وزن کنید و از صاحب باغ آن را بخرید و لذت چیدن میوه‌های ارگانیک را از نزدیک با تمام وجود خود تجربه کنید.  

 دیدنی های روستای آهار

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Iman Ansari

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین نقاط برای کمپینگ در اطراف تهران


چطور می‌توان به آهار رفت؟ 

برای رفتن به روستای آهار باید به بزرگراه شهید بابایی در شمال شرقی شهر تهران بروید و در این بزرگراه تا ورودی جاده لشگرک حرکت کنید. از ابتدای جاده لشگرک تا روستای آهار ۳۳ کیلومتر راه است.

پس از رسیدن به پلیس راه، تا انتهای این جاده مسیر خود را در جهت فشم ادامه دهید. با گذشتن از حاجی آباد و اوشان و پیش از رسیدن به فشم باید به خروجی «دره بهشت» وارد شوید. از این جاده فرعی می‌توانید به آهار بروید. 

اگر به کوهنوردی علاقه دارید، مسیر کوهپیمایی از روستای شهرستانک به‌سمت آهار را برای رسیدن به این منطقه انتخاب کنید. این راه از روستای شهرستانک در جاده چالوس شروع می‌شود و بعد از قله توچال، به قله شکرآب و سپس روستای آهار می‌رسد. پیمودن فاصله قله توچال تا آهار برای کوهنوردان حرفه‌ای با لوازم و تجهیزات کامل، تقریبا هفت ساعت طول می‌کشد.

روی نقشه ببینید!


اقامت در آهار چگونه است؟

برای اقامت در روستای آهار چندین گزینه وجود دارد. در کنار این روستا امامزاده‌ای به نان طاهر و زاهد قرار دارد که با هماهنگی خادم آن می‌توانید یک یا چند شب در آن‌جا بمانید. هرچند این گزینه برای خانواده‌ها و گروه‌های گردشگری مناسب نیست. 

همچنین می‌توانید از اتاق‌های اجاره‌ای این منطقه استفاده کنید. بعضی خانه‌های روستایی آهار و ویلاهای این منطقه برای اجاره به گردشگران و مسافران در نظر گرفته شده‌اند و با توجه به بودجه خودتان می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

یادتان باشد که بیشتر شب‌های سال در این روستا هوا بسیار سرد است، پس زیرانداز و پتوی گرم به‌همراه داشته باشید.

اگر اهل کمپینگ هستید هم می‌توانید  با این کار هزینه‌هایتان را کاهش دهید و یک شب به یاد ماندنی در دل روستا را تجربه کنید. کافی است که  از اهالی روستا بپرسید که کجا برای چادر زدن امن‌تر است و همان‌جا چادر خود را برپا کنید. چون در مناطق اطراف این روستا حیوانات وحشی زندگی می‌کنند به همین دلیل حتما حواستان باشد که در مناطق دور از دسترس چادر نزنید.

روستاهای اطراف تهران

بیشتر بخوانید:‌ روستاهای دیدنی اطراف تهران برای سفر های یک روزه


لوازم مورد نیاز در روستای آهار به کارتان می‌آید

با توجه به اینکه می‌خواهید فقط چند ساعتی در روستا قدم بزنید یا اینکه قرار است کوهنوردی کنید یا حتی بخواهید شب را در روستا بمانید، وسایلی که به آن نیاز دارید متفاوت است. 

پیشنهاد ما  به شما این است که تنقلات کافی و مقدار لازم آب همراه خود داشته باشید و کفش مناسب پیاده‌روی بپوشید.

همانطور که قبلا گفتیم، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب را هم فراموش نکنید. اگر از آن دست افرادی هستید که  به نیش حشرات حساسیت دارید، هم لباس بلند بپوشید و هم پماد ضد حساسیت با خودتان ببرید.

با توجه به جمعیت بالای تهران و افزایش روز به روز گردشگران در آهار، حفاظت از محیط زیست این روستا خیلی مهم است. پس حتما در سفر به این روستا کیسه زباله همراه خود داشته باشد و حتما زباله‌ها را پس از جمع کردن با خودتان از روستا خارج کنید.

در این روستا سوژه‌های فوق‌العاده‌ای برای عکاسی از طبیعت می‌بینید که حتما دلتان می‌خواهد آن‌ها را ثبت کنید به‌خصوص در فصل‌های پاییز و بهار. پس حتما دوربین عکاسی با باطری اضافه با خودتان ببرید. 

آدرس روستای آهار

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Omer Hakan


همان‌طور که می‌دانید تهران به تنهایی جاذبه های تاریخی و فرهنگی زیادی را در خود جای داده است. شاید شما دل‌تان بخواهد در تهران به طبیعت بروید و کمی از شلوغی و هیاهوی تهران قاصبه بگیرید. همین‌جاست که باید دل را به دریا بزنید و راهی روستاهای اطراف تهران شوید. روستاهای زیبایی که هوا را به ریه‌هایتان باز می‌گرداند. سفر به روستای آهار یکی از پیشنهاداتی است که برای یک آخر هفته گرم تابستانی فوق‌العاده است. 

آیا تا به حال به روستاهای اطراف تهران سفر کرده‌اید؟ البته شاید شما قبلا به روستای آهار رفته باشید. چه چیزی در این روستا شما را جذب خود کرد؟ از دیدنی‌های این روستا کدامشان را بیشتر دوست داشتید؟ خوشحال می‌شویم که نظرات و تجربیات ارزشمند خود را برای ما بنویسید. این تجربه‌های شما در راهنمایی خوانندگان ما بسیار موثر است و می‌تواند راهنمای خوبی در سفر به روستای آهار باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.