پارک شطرنج، پاتوق بازی شطرنج‌بازهای تهرانی

پارک شطرنج از مهمترین و قدیمی‌ترین پارک های تهران است که مکانی ایده‌آل، آرام و دنج برای گذراندن اوقاتی خوش در پایتخت است. این بوستان با‌صفا و با‌طراوت در نقطه شمالی تهران قرار دارد و با درختان سر‌به‌فلک کشیده توانسته علاقه‌مندان به صفحه سیاه و سفید شطرنج را در میان مردم پیدا کند. 

همانطور که گفتیم اینجا پاتوق شطرنج بازهای تهرانی است اما شاید افرادی باشند که اهل شطرنج نیستند، پس هیچ مشکلی نیست. چون این پارک امکانات خوب زیادی دارد که می‌تواند برای همه جذاب باشد.

پیشنهاد می‌کنیم در این یادداشت تهران مبله همراه ما باشید تا بیشتر درباره پارک شطرنج صحبت کنیم.

روی نقشه ببینید!


آنچه که درباره پارک شطرنج باید دانست

پارک شطرنج بوستانی کوچک و البته آرام است که برای انجام بازی‌های فکری مثل شطرنج خوب است. محیط آرام و فضای دوست داشتنی، با عطر گل‌های مختلف می‌تواند پناهگاهی امن برای فرار از استرس های روزانه هر فرد باشد.

در میان بوستان های قدیمی تهران که نگاه کنید نام پارک شطرنج مثل ستاره‌ای می‌درخشد. تا جایی که می‌توان گفت که زیبایی و سرسبزی این پارک در کنار بازی فکری شطرنج باعث شهرت آن در میان مردم و بازدید‌کننده‌های آنجا شده است.

پارک شطرنج شهرت زیادی در میان مردم تهران و اهالی محل آجودانیه دارد. البته دلیل محبوب بودن آن هم به میزهای شطرنج پارک مربوظ می‌شود که مکانی برای انجام بازی‌های فکری ایجاد کرده است تا بتوان در فضای دنج آنجا وقت گذرانی کرد.
البته این بوستان تهران با این‌که کوچک است اما در عوض، محیطی بسیار مناسب برای جوانان، نوجوانان و البته بازنشسته‌ها فراهم کرده تا بتوانند در محیطی خوب و آرام مفرح و شاد باشند.

این پارک امکانات زیادی را برای هر فردی در هر سن‌وسال دارد و همه می‌توانند ساعات خوبی را در این پارک سپری کنند و کمی از زندگی پر استرس خود دور باشند.

حالا اگر جزو افرادی هستید که به تهران سفر کرده‌اید و مهمان این شهر هستید و یا این‌که در تهران زندگی می‌کنید، بهتر است در یک روز تعطیل به پارک شطرنج بروید و کمی در محیطی سرسبز و دلنواز آنجا وقت‌گذارنی کنید.

آدرس پارک شطرنج

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Amin Mahmoodi

درباره مساحت پارک هم باید گفت که این پارک در زمینی به مساحت 2260 متر مربع در منطقه آجودانیه تهران ساخته شد. این پارک دوست داشتنی چیزی حدود 30 سال پیش در نقطه شمالی تهران یعنی در سال 1370 افتتاح شد و درهای خود را به سوی طبیعت‌دوستان و گردشگران باز کرد تا همه بتوانند از آنجا استفاده کنند.

پارک شطرنج به جز میزهای سیاه و سفید شطرنج، امکانات دیگری هم مثل سالن آرام کتابخانه، آلاچیق‌ها، بوفه، سرویس بهداشتی، زمین کوچک بازی کودکان، پیاده روها و کافه‌هایی هم دارد که شما بتوانید در پارک از آن‌ها استفاده کنید.

از دیگر امکانات پارک شطرنج می‌توان به درختان سر‌به‌فلک کشیده آن اشاره کرد که در کنار هم جای گرفته‌‌اند و توانسته‌‌اند مثل سایبانی برای مردم در فصل گرم سال باشند.

این پارک محیطی بسیار عالی و جذاب برای گروه‌های دوستانه و تفریحات خانوادگی دارد. چرا که فضا و امکانات محیط پارک برای هر کسی جالب است و در هر فصلی از سال زیبایی خاص خودش را در بهترین نقطه تهران دارد.

بیشتر بخوانید: مکان‌های دیدنی و تفریحی شمال تهران


سالن‌های بازی، جذاب‌ترین بخش‌ پارک‌شطرنج

یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین قسمت‌های پارک شطرنج، سالن‌های آنجاست. این سالن‌ها محیطی مخصوص و بسیار آرامی برای شطرنج‌بازی دارد. شاید به‌همین‌خاطر است که اسم شطرنج را برای این پارک انتخاب کرده‌اند.
پارک شطرنج دو سالن مخصوص و مجهز برای بازی شطرنج دارد که بیشتر با هدف بازی و تفکر افتتاح شده است.

یکی از سالن‌های مخصوص شطرنج، بزرگ‌تر و دیگری کمی کوچک‌تر است. اگر درست به این سالن‌های پارک شطرنج نگاه کنید، متوجه می‌شوید که تقریبا شبیه مهره‌های قلعه و رخ هستند. در قسمت های مختلف این سالن‌ها میزهای شطرنج قرار داده شده تا همه روزه افراد زیادی بتوانند در اینجا شطرنج بازی کنند.

سالن های پارک‌شطرنج

منبع عکس گوگل مپ، عکاس jalal niknam

اینجا حتی شاهد این ماجرا هستید که کودکان بر روی میزهای مخصوص بازی پارک شطرنج نشسته‌اند و در حال بازی هستند.
البته باید گفت که این سالن‌های پارک شطرنج فقط مخصوص بازی مبتدیان نیست و در بیشتر اوقات، کلاس‌های شطرنج هم برگزار می‌شود و افراد علاقه‌مند به این بازی در آنها شرکت می‌کنند.
برای آموزش هم مربیان حرفه‌ای و توانمندی در سالن هستند که کلاس‌هایی را با توجه به سطح‌بندی افراد برای علاقه‌مندان برگزار می‌کنند.
سالن‌های بازی شطرنج پارک آجودانیه ممکن در روزهایی از سال، شاهد برگزاری مسابقات در بین علاقه‌مندان به شطرنج باشد.

گاهی اوقات حتی مسابقات حرفه‌ای شطرنج در این پارک برگزار می‌شود. محیط آرام و فضای دل‌انگیز پارک شطرنج باعث شده تا این جای دیدنی تهران بهترین گزینه برای انجام بازی های فکری و تفریحی باشد.
چیزی که اینجا خیلی جالب است این است که اگر کسی حتی شطرنج هم بلد نباشد، می‌تواند به قسمت سالن‌های پارک برود و با مبتدیان بازی کند. با این کار کمی با حس‌و‌حال بازی شطرنج، آشنا شده و جانی تازه می‌گیرد و یا اینکه از مربیان می‌توان کمک گرفت تا کمی حرفه‌ای بازی را ادامه داد.

 

بیشتر بخوانید‌: معرفی بهترین سینماهای تهران


مسیرهای دوچرخه سواری پارک

اگر از آن دسته از افرادی هستید که به دوچرخه‌سواری علاقه دارید و می‌خواهید صبح‌ها و یا عصرها مدت زمانی را به دور از شلوغی‌ها دوچرخه سواری کنید، پارک شطرنج برای شما مسیرهای دوچرخه‌سواری امن و صافی را قرار داده تا بتوانید تفریح کنید.
حتی اگر کودک‌تان دوست دارد دوچرخه‌سواری کند، می‌توانید کودکان خود را به همراه دوچرخه به این پارم ببرید تا در آنجا دوچرخه سواری کنند.

با دوچرخه سواری در پارک شطرنج، همان‌طور که می‌دانید آدرنالین خون بالا رفته و کمی اکسیژن خالص تنفس می‌کنید.
باید بدانید که مسیرهای دوچرخه سواری پارک شطرنج طبق اصول استاندارد و امنیتی ساخته شده‌اند تا امنیت کامل را برای شما و کودکان فراهم کنند اما باز هم باید در زمان دوچرخه سواری در پارک شطرنج کمی دقت کنید.
دوچرخه سواری در زیر درختان سرسبز و در مسیر امن هیجان بسیار زیادی دارد. رکاب زدن در محیطی آرام و به دور از آلودگی روی قلب و جان‌تان به شدت تاثیر می‌گذارد.
البته بعد از رکاب زدن می‌توانید ساعتی را بر روی نیمکت‌های پارک شطرنج بنشینید و کمی استراحت کنید و بعد از استراحت دوباره دوچرخه سواری را شروع کنید.
تنفس اکسیژن در این پارک زمانی که در حال رکاب زدن هستید، لذت فوق‌العاده دارد و شما را وسوسه می‌کند که هر روز برای وقت‌گذرانی و تفریح با دوچرخه به پارک بروید و کمی رکاب بزنید.

بیشتر بخوانید: 7 مورد از بهترین مکان ها برای آب تنی در تهران


کتابخانه پارک‌شطرنج، هم مطالعه و هم تفریح

علاقمندان به کتاب و کتابخوانی می‌توانند برای مطالعه در فضای دنج، به کتابخانه پارک شطرنج بروند و در این کتابخانه، کتاب‌های مورد علاقه خود را بخوانند. چون کتابخانه پارک شطرنج مجموعه‌ای از کتاب‌های علمی را در یک فضای کوچک جمع کرده تا فرصت کتاب و کتاب‌خوانی را برای علاقه‌مندان ایجاد کند. اینجا حتی برای کودکان شما هم کتابخانه ویژه دارد، پس دغدغه‌ای از لحاظ کودک خود که به همراه برده‌اید، در این پارک نخواهید داشت.
کتابخانه پارک شطرنج انبوهی متناسب با علاقه‌های هر فردی و در هر سن‌و‌سالی کتاب دارد تا بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

کتابخانه پارک شطرنج

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mahnaz Shaker
در روزهای مختلف سال در کتابخانه پارک شاهد گروه‌های مختلفی از دانش آموزان و دانشجویان منطقه هستید که به کتابخانه آمده‌اند و کتاب‌های مورد نیاز خود را از آنجا تهیه می‌کنند و یا اینکه در حال تحقیق و بررسی در آنجا روی موضوعات مد‌نظر خود هستند. اینجا در زمان امتحانات برای تحقیق‌های دانش آموزی بسیار مناسب است.

این کتاب خانه محیطی بسیار آرام و ساکت دارد و افراد علاقه‌مند به کتاب و کتاب‌خوانی می‌توانند در سکوت کامل آنجا کتاب بخوانند.

بیشتر بخوانید:‌ غذاهای خیابانی تهران،‌ پاتوق خوشمزه‌ترین‌ غذاهای پایتخت


کافه مالا، جایی برای استراحت و تفریح در پارک شطرنج

همه می‌دانید که تفریح و گردش بدون خوردن یک نوشیدنی و صرف یک میان وعده تکمیل نمی‌شود. در پارک شطرنج کافه‌ای دنج قرار داده‌اند تا لذت تفریح در پارک را برایتان چندین برابر  کند.
کافه مالا، کافه است که با رنگ‌های شاد زرشکی و سبز در پارک شطرنج ایجاد شده و با دیزاین چوبی جذابش می‌تواند ساعتی را برای استراحت و تفریح در پارک شما را سرگرم کند.

کافه مالا ، بهترین جا برای دورهمی‌های دوستانه و تفریحات خانوادگی است. در این کافه نوشیدنی‌های سرد و گرم متنوعی برای مشتریان وجود دارد. در فصل گرم سال در این کافه می‌توانید خودتان را به صرف نوشیدنی‌های سرد و خنک مهمان کنید و در فصل سرد زمستان با نوشیدنی‌های گرم جان خود را گرم کنید.

در این کافه می‌توانید از خوراکی‌هایی که برای صرف صبحانه و عصرانه است سفارش دهید و خستگی را با خوردن یک خوراکی خوشمزه در پارک شطرنج به در کنید.
در منو خوراکی‌های کافه مالا پارک شطرنج می‌توانید مارمالاد، کوکی، برانی، سیب زمینی، کیک، املت که با بالاترین کیفیت سرو می‌شود را بخورید. مطمئن باشید بعد از پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری خوردن یک خوراکی خوش طعم جان را تازه می کند و یک روز عالی را برایتان می‌سازد.
باید اشاره کرد که در کافه مالا امکان بازی برای شطرنج‌بازان هم وجود دارد. این گزینه نه تنها شانس خوردن یک خوراکی خوش طعم را به شما می‌دهد، بلکه می‌تواند لذت یک بازی فکری و هیجانی را برای شما فراهم کند.

 

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین تفریحات سر پوشیده تهران


گشت‌و‌گذاری چند‌ساعته در پارک شطرنج

یکی از بهترین ویژگی های بسیار خوب پارک شطرنج این است که در یک منطقه بسیار معروف تهران یعنی آجودانیه قرار دارد و بیشتر افرادی که در این منطقه تهران زندگی می‌کنند، می‌توانند به راحتی به آن دسترسی پیدا کنند و از آب‌و‌هوای پارک استفاده کنند.
از آنجایی که صبح‌ها بهترین زمان برای پیاده‌روی است، می‌توانید راهی این پارک شوید و مدت زمانی را در پیاده‌روهای سنگ فرش آن قدم بزنید.
بعد از پیاده‌روی می‌توانید دمی بر روی نیمکت‌هایی که در قسمت‌های مختلف پارک هستند بنشینید و از ورزش مردم و خنده‌های کودکان در زمین بازی کودکان لذت ببرید.
حتی می‌توانید در صورت داشتن دوچرخه آن را به پارک بیاورید و با کمی رکاب زدن خون را در رگ های خود به جریان بیندازید.

 پارک شطرنج در تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Shahab Barghijani


ورزش کردن و پیاده‌روی در پارک شطرنج شما را برای یک روز عالی آماده می‌کند و با انرژی تمام روح شما را برای هفته‌های پر کار آماده می‌کند. البته بعد از گذراندن یک روز سخت شما می‌توانید به پارک شطرنج بروید و با صرف یک وعده شام در زیر آلاچیق‌های آن خستگی و تمامی استرس های روزانه خود را فراموش کنید.
حتی می‌توانید آرامش را با یک دست بازی شطرنج به ذهن خود بازگردانید و با یک فنجان چای خستگی را رفع کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین پارک های تهران برای گشت و گذار


زمین بازی مخصوص کودکان 

بیشتر اوقات مادران و پدران دوست دارند کودکان خود را به مکانی سرسبز ببرند تا ساعتی از روز خود را در آنجا تفریح کنند و با کودکان هم سن و سال خود بازی کنند.
پارک شطرنج کودکان را فراموش نکرده و قسمت کوچکی را برای بازی کودکان در نظر گرفته. در این قسمت سرسره و تاب‌هایی برای کودکان قرار داده شده تا بتوانند در آنجا تفریح و خوش‌گذرانی کنند. در این قسمت پارک صدای خنده کودکان به گوش می‌رسد و کودکان شما می‌توانند با هم‌سن و‌سالانان خود بازی کنند و حتی دوستانی هم در آنجا پیدا کنند.
کودکان نه تنها در زمین بازی بلکه می‌توانند در پارک شطرنج دوچرخه سواری کنند. از آنجایی که امروزه بیشتر خانه‌های تهران فضای محدودی دارند و کودکان نمی‌توانند با دوچرخه در این خانه‌ها بازی کنند. اینجاست که این پارک با داشتن مسیری برای دوچرخه سواری می‌تواند آرزوهای کودکان را برای یک زندگی کودکانه فراهم کند.

زمین بازی کودکان در پارک‌شطرنج

منبع عکس گوگل مپ، عکاس یوسف صادقی

بیشتر بخوانید: پارک های غرب تهران برای تفریح کودکان


چگونه می‌توان به پارک شطرنج رفت؟

گاهی یکی از نگرانی‌های اصلی مردم برای رسیدن به پارک‌ها و یا اصلا همین پارک شطرنج مسیر دسترسی آن است. این که راه دسترسی به پارک برای آن‌ها وقت‌گیر نباشد.
در این میان پارک شطرنج مسیر خوب و در یک موقعیت جغرافیایی بسیار عالی قرار دارد و زمان رسیدن به پارک را برای مردم کوتاه می‌کند.

برای رسیدن به پارک شطرنج می‌توانید با ماشین شخصی بروید. بهترین مسیر برای شما استفاده از بزرگراه ارتش است. با استفاده از این بزرگراه می‌توانید به خیابان آجودانیه بروید و خودتان را به پارک برسانید.

یکی دیگر از راه‌های رفتن به پارک شطرنج استفاده از خط مترو است. برای رفتن به پارک با مترو باید در ایستگاه اقدسیه (خط آزادگان به سمت قائم) پیاده شوید. سپس با سوار شدن در تاکسی‌هایی که در قسمت بیرونی مترو قرار دارند در مدت زمان کوتاهی به این پارک برسید و اوقات خوشی را در آنجا بگذارنید.
البته گزینه دیگری هم در مقابل شما است، می‌توانید در هر کجای تهران که هستید در کوتاه‌ترین زمان ممکن خودتان را با تاکسی‌های آنلاین به پارک شطرنج برسانید.

پارک شطرنج آجودانیه

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mo hal

بیشتر بخوانید: تاکسی های خطی تهران برای یک تهران‌گردی بی‌دردسر


جاذبه‌های گردشگری نزدیک پارک شطرنج کدام است؟

اگر در روزهای تعطیل سال تصمیم دارید به پارک‌شطرنج بروید و می‌خواهید کل روز خود را به تفریح و گردش بگذارنید. بعد از گشت‌و‌گذار در این پارک می‌توانید به مکان‌های گردشگری که در همان حوالی قرار دارد بروید و زمان خود را در مکان‌های دیگر هم بگذرانید. این جاهای دیدنی تهران را اینجا برای شما به صورت کوتاه معرفی خواهیم کرد:

  • موزه حیات وحش دارآباد

یکی از مکان های گردشگری جذابی که در نزدیکی پارک شطرنج قرار دارد، موزه حیات وحش است. اینجا نمونه‌هایی از مجسمه‌های حیوانات و پرندگان مثل طاووس، عقاب، طوسی، گوزن، ببر، خرس، شاموا است. حتی می‌توان در موزه حیات وحش آبزیان آکواریومی را هم مشاهده کرد.

  • پارک قیطریه

 اگر علاقه‌مندان به فضاهای سرسبز و طبیعت باشید، این پارک که در نزدیکی پارک‌شطرنج قرار دارد، بهترین مکان برای شماست. پوشش گیاهی و درختان بسیار خوب و چشم‌اندازهای زیبا برای بازدیدکننده‌های پارک قیطریه مهیا شده تا در زیر درختان سر‌به‌فلک کشیده بر روی نیمکت‌ها بنشینید و از صبح یا عصر دل‌انگیز لذت ببرند.

  • مراکز خرید اطراف پارک شطرنج

 بعد از گشت‌و‌گذار در این پارک می‌توانید به چند مرکز خریدی که در اطراف پارک قرار دارد مثل مرکز خرید پالادیوم، مرکز خرید سانا بروید و کمی خرید کنید. 

پالدیوم در نزدیکی پارک شطرنج

منبع عکس گوگل مپ، عکاس مژده خیرالهی

بیشتر بخوانید: اجاره آپارتمان مبله در شمال تهران


بهترین ساعت رفتن به پارک شطرنج

شاید فکر می‌کنید که محدودیتی برای رفتن به پارک شطرنج وجود دارد و نمی‌توانید در هر زمانی به پارک بروید اما باید بدانید پارک شطرنج در هر ساعتی باز است و هیچ محدودیتی برای رفتن به این پارک ندارید. تنها چیزی که در اینجا زمان و ساعت دارد بخش اداری و سالن‌های شطرنج است که محدودیت زمانی دارد و باید در حین مراجعه به آن دقت کرد.

بهترین زمان برای رفتن به پارک‌شطرنج صبح‌ها برای پیاده‌روی و دوچرخه سواری و عصرها برای صرف یک میان وعده عالی است. البته که بقیه ساعت‌های روز این پارک لذت خاصی برای بازدید‌کننده‌ها دارد.

•    فصل بهار 

در فصل بهار گل‌ها و درختان زیبایی و جذابیت این پارک را چندین برابر می‌کنند. طوری که عطر و بوی زندگی را در همه جای پارک انگار پخش کرده‌اند. گاهی وقت‌ها باران‌های بهاری جذابیت پارک شطرنج را بیشتر از هر زمانی می‌کنند. اگر در نزدیکی این پارک هستید، سعی کنید بعد از قطع شدن باران خودتان را به اینجا برسانید و از فضا و هوای پاک اینجا لذت ببرید.

•    فصل تابستان

 در فصل تابستان که خانواده‌ها و کودکان در تعطیلی تابستانه هستند، می‌توانند ساعات گرم روز را در این مکان بگذرانند و در کافه لاما نوشیدنی خنک میل کنند. صبح‌ها و شب‌ها بهترین زمان برای کنار هم بودن و تفریح در پارک شطرنج است.

•    فصل پاییز 

فصل پاییز درختان پارک، رنگ زرد و نارنجی بر تن می‌کنند و با ریزش برگ‌های خود فضای پارک شطرنج را جذاب‌تر می‌کنند. گاهی مسیرهای پیاده‌روی پارک پر از برگ‌های پاییزی می‌شود و با راه رفتن بر روی آنها می توانید حس و حال خود را عوض کنید.

•    فصل زمستان 

 شاید فصل سرما دل‌تان نخواهد از خانه بیرون بروید اما پارک شطرنج باز هم در این فصل زیبا است و با آلاچیق‌های خود پناهگاهی برای بازدید‌کننده‌ها ایجاد می‌کند تا همه بتوانند تفریح کنند و کمی پیاده‌روی داشته باشند. اگر خوش شانس باشید می‌توانید در روز برفی به این پارک بروید و چهره برفی پارک را هم ببینید.

پاییز در پارک شطرنج

منبع عکس گوگل مپ، عکاس mahdi karimi

بیشتر بخوانید: مکان‌های دیدنی و تفریحی شمال تهران


آدرس پارک شطرنج تهران کجاست؟

تهران، خیابان آجودانیه، نبش کوچه سیزدهم شرقی


درست است که پارک شطرنج فضای بسیار بزرگی ندارد اما در این فضای دو هزار متری تمامی امکانات مورد نیاز برای تفریح و گردش در نظر گرفته شده است. داشتن آلاچیق‌های مخصوص بازی شطرنج به شما کمک می‌کند تا وقت خود را به بهترین شکل ممکن در یک فضای آرام و عالی بگذرانند.
البته پارک شطرنج نه تنها برای بازی عالی است، بلکه می‌تواند محیط بسیار خوبی برای دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه باشد تا کمی با هم به دور از استرس روزانه در کافه لاما آنجا نوشیدنی خورد و در محیطی سرسبز در زیر درختان سر‌به‌فلک کشیده به آرامش واقعی رسید. فراموش نکنید که این پارک برای دوچرخه سواری عالی است و با کمی رکاب زدن در مسیرهای مختلف آن هیجان روزانه خود را چند برابر کنید. اگر در تهران هستید بازدید از این پارک زیبا و جذاب را از دست ندهید. پارک شطرنج با هدف شاد کردن و از بین بردن استرس زندگی گزینه بسیار عالی است.

در این مطلب از وب‌سایت تهران مبله سعی کردیم قدیمی ترین و زیبا ترین پارک تهران را به شما معرفی کنیم تا انتخاب مناسب‌تری برای گذراندن اوقات فراغت داشته باشید. سفر به پارک شطرنج می‌تواند خاطره بسیار خوشی را در ذهنتان ثبت کند. اگر تا به‌حال به این پارک رفته‌اید، خوشحال می‌شویم تجربیات و نکاتی که در بازدید از این پارک برای هر کسی مهم باشد را از حال‌و‌هوای پارک برای ما بنویسید و در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.