پارک بهمن، پربرنامه‌ترین پارک فرهنگی پایتخت

 مگر کسی پیدا می‌شود که به پارک بهمن در محله نازی آباد تهران برود و از جگر‌های خوشمزه میدان بهمن نخورد. پارک بهمن تهران، سی سال پیش یکی از کشتارگاه‌های قدیمی پایتخت بود که بعدها تغییر کاربری داد و به یک پارک بزرگ تبدیل شد. این پارک زیبا در حال حاضر از شلوغ‌ترین و پرمخاطب‌ترین جاهای دیدنی جنوب تهران است که قرار است امروز به بازدید از این پارک برویم و از امکانات و فرهنگسرای مجهز آن برایتان بگوییم.


پارک بهمن کجاست؟

پارک بهمن در منطقه 16 تهران و در نزدیکی میدان بهمن و اتوبان تندگویان قرار دارد. این پارک پیشنهادهای جالب و سرگرم كننده‌ای برای اهالی محله نازی آباد دارد تا جایی که به دور از شلوغی و روزمرگی می‌توان ساعاتی را مشغول تفریح و آموزش در آنجا شد. برای رفتن به این پارک می‌توان از خط مترو، اتوبوس و خودرو شخصی استفاده کرد. البته بهترین پیشنهاد خط مترو قائم به آزادگان و پیاده شدن در ایستگاه راه آهن و جوادیه است.

روی نقشه ببینید!

پارک های تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ali Samani


چرا پارک بهمن در محله نازی آباد ساخته شد؟

جنوب شهر تهران نسبت به دیگر منطقه‌های تهران آلودگی‌های جوی، صوتی و ترافیکی بیشتری دارد. وجود بوستان بهمن در این منطقه نقش فوق‌العاده‌ای در کاهش این آلودگی‌ها دارد. سال ساخت این پارک به تابستان سال 1370 برمی‌گردد. مساحت پارک بهمن 15 هکتار است و با داشتن امکانات و فرهنگسرای مجهز نسبت به دیگر بوستان های اطراف خود متفاوت است.

بوستان بهمن با داشتن فرهنگسرای بهمن، اولین و بزرگترین فرهنگسرای تهران پس از انقلاب است که انواع امکانات ورزشی، هنری، تفریحی، آموزشی، فرهنگی و مذهبی را در خود دارد. البته پارک بهمن در محله قدیمی نازی آباد جایی است برای فرار از آلودگی‌های صوتی و مشغله‌های فکری و کاری. اینجا می‌توانید استراحت و تفریح کنید، کتاب بخوانید و با کلی برنامه‌های فرهنگی، آموزشی و ورزشی روز خود را بسازید.

بیشتر بخوانید: محله های جنوب تهران


فضای داخلی پارک بهمن چطور است؟

فضای پارک بهمن سرسبزی و طراوت خاص خودش را دارد. این پارک پر از گل‌ها و گیاهان رنگارنگ و درختان بلند قامتی مثل درخت سپیدار، سرو، نارون، صنوبر، زبان گنجشک و بلوط است که در همه جای پارک دیده می‌شوند. 

اینجا امکانات و تجهیزات تفریحی، ورزشی، فرهنگی و گردشگری خواسته‌های کودکان و بزرگسالان را برآورده می‌کند. به‌طوری که شما می‌توانید کودک خود را به بوستان بهمن برده و در زمین‌های بازی مخصوص او را سرگرم بازی کنید.

از دیگر فضاسازی‌های پارک بهمن تهران، آب‌نماها با رقص نور و نیمکت‌های متعدد در کنار فضاهای سبز گلکاری شده، آبخوری، سرویس‌های بهداشتی تمیز و وسایل ورزشی عمومی است که می‌توانید در صورت نیاز از آن‌ها استفاده کنید. 

پارک بهمن در تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس behnam faraz

بخوانید: معرفی پارک های جنوب و مرکز تهران ؛ گشت و گذار در نوروز


بخش های مختلف فرهنگسرای بهمن 

فرهنگسرای بهمن و مجتمع‌های آن از لحاظ آموزشی و تفریحی برای ساکنان منطقه بسیار مناسب بوده و توانسته اینجا را به پررفت‌وآمدترین قسمت پارک کند.البته که فرهنگسرای بهمن بخش‌های مختلفی با امکاناتی مجزا دارد که در هر کدام از آن‌ها دوره‌های آموزشی و مسابقات ویژه ای برگزار می‌شود. در اینجا باهم از ویژگی بخش‌های مختلف صحبت می‌کنیم:

  • بخش کتابخانه عمومی شهید فهمیده

 این بخش فرهنگسرای بهمن دو سال بعد از تاسیس پارک در سال 1372 تاسیس شد. این کتابخانه از بزرگترین کتابخانه های تهران است که دو سالن مطالعه مجزا دارد و انواع کتاب‌ها و مقالات عمومی و تخصصی را در مخزن دارد تا شما بتوانید هر آنچه را که نیاز دارید را به امانت ببرید.

  • سالن تماشاخانه مبارک و تالار تجربه

 این بخش فرهنگسرا را می‌توان جذاب‌ترین بخش‌ فرهنگسرای بهمن دانست. سالن مبارک با داشتن یک هزار متر مربع مساحت، ظرفیت 170 نفر با صندلی مبله را دارد. اینجا قابلیت پخش فیلم سینمایی ۱۳۵ میلیمتری، سالن انتظار با مساحت تقریبی ۲۰۰ متر مربع و امکانات مناسب نور و صدا دارد و باید رفت و از تماشای فیلم در آنجا لذت برد.

تالار تجربه صد متر مربع مساحت، صحنه و صندلی‌های ویژه دارد. در این تالار شما می‌توانید نمایش‌های تمرینی، نمایشنامه‌نویسی و اجرای پایان‌نامه تحصیلی دانشجویان رشته‌های هنری، نمایشی و تئاتر را ببینید. از دیگر بخش‌های تالار تجربه سه پلاتوی حرفه‌ای تمرین با اسم‌های نقش، نگاه و بازی است.

  • سالن سینما تراس بهمن

این سالن دومین سالن فرهنگسرای بهمن تهران است که با گنجایش ۳۵۰ صندلی مبله، سقف متحرک و چشم‌انداز تابستانی زیبایی دارد. داشتن اتاق صدا برای ضبط و پخش و همچنین سقف متحرک که در مدت زمان تقریبا 4 دقیقه‌ای باز و بسته می‌شود، خیلی از نیازهای هنرمندان را پاسخ می‌دهد.

سالن سینما تراس بهمن برای اجرای برنامه‌هایی مثل اکران فیلم‌های سینمایی، اجرای کنسرت‌های موسیقی، برگزاری برنامه‌های افتتاحیه و اختتامیه سازمان‌ها، سمینارها، نکوداشت‌ها، جلسات سخنرانی و همایش‌ها شرایط فوق‌العاده‌ای دارد.

فرهنگسرای پارک بهمن

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mbs Voyager

بیشتر بخوانید: پیشنهادهای متنوع برای تفریحات کم‌هزینه در تهران

  • نگارخانه‌های هنرهای تجسمی فرهنگسرا

 این بخش فرهنگسرای بهمن دو نگارخانه دارد. نگارخانه شماره یک گنجایش حداقل 100 تا 150 اثر دیواری را دارد. این مجموعه با سقف بلند امکان نصب آثار بزرگ و حجیم را فراهم کرده است و شما با انتخاب این نگارخانه برای نمایش آثار مشکلی از بابت سقف نخواهید داشت.

البته از دیگر چیزهای مهم نگارخانه شماره یک فرهنگسرا، سیستم نورپردازی نگارخانه است که بیشتر هالوژنی بوده و آثار هنری با کمک ریلو زنجیر آویزان می‌‌شوند. در این حالت تماشای آثار برای بازدیدکنندگان متفاوت‌تر خواهد داشت. نگارخانه شماره دو گنجایش ۸۰ الی ۱۳۰ اثر را دارد و دقیقا مثل سالن شماره یک ویژگی‌های جذابی برای نمایش آثار دارد.

  • مجموعه ورزشی فرهنگسرا

فرهنگسرای بهمن بیشتر رشته‌های ورزشی و تفریحی را دارد. شما می‌توانید در استخر سرپوشیده بزرگسالان و کودکان، سونای خشک و بخار و جکوزی لحظات خوشی را بگذرانید. البته در این مجموعه نمی‌توان از سالن‌های بدن‌سازی، ورزش‌های رزمی، ژیمناستیک و شطرنج غافل شد.

البته مجموعه ورزشی فدک فرهنگسرای بهمن که در بخش جنوبی فرهنگسرای بوستان قرار دارد، امکانات ورزشی مناسبی در رشته‌های فوتسال، والیبال، بسکتبال، اسکیت، زمین چمن مصنوعی و ورزش‌های جانبازان و معلولین دارد.

  • خانه کودک بهمن فرهنگسرا 

خانه کودک فرهنگسرای بهمن، پنج‌ کلاس آموزشی، سالن بازی و اتاق استراحت کودکان دارد. به طوری که شما اگر کودک خردسالی در پارک بهمن به همراه داشته باشید، می‌توانید در مهدکودک فرشته‌های بهمن از امکانات و برنامه‌های متنوع مخصوص کودکان استفاده کنید.

  • چای باغ فرهنگسرای بهمن 

چای باغ فرهنگسرا از دیگر جاهای تفریحی پارک است که بعد از کلی تفریح و گردش می‌توانید از امکانات رفاهی و فضای آرام‌بخش آنجا استفاده کنید و اوقات خوش‌تان را آنجا پشت سر بگذارید.

  • تالار علوم و فنون فرهنگسرا

تالار علوم و فنون خوجه نصیر‌الدین طوسی از دیگر بخش‌های فرهنگسرای پارک بهمن است که در آن بنیاد علمی زیرک‌زاده فعالیت می‌کند. این بخش با هدف آموزش و توسعه مفاهیم علمی و فنی در بین نوجوانان، جوانان و علاقه‌مندان آغاز به کار کرد و تا الان هم در این زمینه موفق بوده است.

تالار علوم و فنون که روزانه افراد زیادی برای بازدید به آنجا می‌روند، وسایل مختلف علمی از الکتریسیته، ارتعاش، نور و اپتیک گرفته تا مولاژ‌هایی که در رابطه با زیست‌شناسی است و کانی‌ها، هوافضا و آسمان‌نما را در خود جای داده است.

فرهنگسرای محله نازی آباد

منبع عکس گوگل مپ، عکاس SAYEH CO

بیشتر بخوانید: شرایط اجاره روزانه خانه در تهران


اطلاعات و مسیرهای دسترسی به پارک بهمن

آدرس پارک بهمن: تهران، اتوبان تندگویان، میدان راه آهن، محله نازی آباد، میدان بهمن (کشتارگاه سابق)

شماره تماس: 92– 02155058893

مسیرهای دسترسی به پارک بهمن: با توجه به اینکه پارک بهمن در جنوبی ترین منطقه تهران و در منطقه‌ شلوغ و پرترافیک قرار دارد، بهترین وسیله برای رفتن به آنجا استفاده از خط مترو است. شما می‌توانیدبه ایستگاه مترو راه آهن، جوادیه و یا ترمینال جنوب بروید و از آنجا سوار تاکسی شده و خودتان را به پارک بهمن برسانید.

اگر هم بخواهید با اتوبوس راهی این پارک شوید، نزدیکترین ایستگاه اتوبوس، ایستگاه میدان بهمن است که می‌توانید آنجا از اتوبوس پیاده شده و با پیاده روی کوتاه به بوستان بهمن برسید.

 ساعت کاری فرهنگسرای بوستان بهمن: پارک بهمن خودش به تنهایی همه روزه و به‌صورت شبانه روزی باز است و شهروندان می‌توانند در هر ساعتی از فضای سرسبز آنجا استفاده کنند. اما اگر بخواهید به فرهنگسرای بهمن بروید برای کسب اطلاعات از ساعات کاری مجموعه‌های مختلف فرهنگسرا، باید به سایت فرهنگسرای بهمن مراجعه کنید. 

وب سایت فرهنگسرای پارک بهمن: https://bahman.farhangsara.ir

پارک محله نازی آباد

منبع عکس گوگل مپ، عکاس saeed love

بیشتر بخوانید: تاکسی های خطی تهران برای یک تهران‌گردی بی‌دردسر


در این یادداشت تهران مبله با پارک و فرهنگسرای بهمن که روزگاری محل کشتار دام بود آشنا شدید. اگر تا به حال به پارک بهمن رفته‌اید از جذابیت‌های این پارک برای ما بگویید. اینکه چه چیزی را بیشتر در آنجا دوست داشتید. اگر هم از بخش‌های مختلف فرهنگسرای بهمن استفاده کرده‌اید، نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. چون که تجربیات ارزشمند شما هم به ما و هم خوانندگان کمک خواهد کرد تا بهتر این جای دیدنی تهران استفاده کنند.


سوالات متداول

پارک بهمن کجاست؟

پارک بهمن از بزرگترین بوستان‌های تهران است كه در نازی آباد قرار دارد. در گذشته به این پارک که محل كشتار دام بود، پارک کشتارگاه می‌گفتند.

نزدیکترین ایستگاه مترو به پارک بهمن کدام خط است؟

خط قائم به آزادگان و ایستگاه راه آهن و جوادیه نزدیکترین ایستگاه به پارک بهمن هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.