روستای افجه، طبیعت گردی و کوهنوردی در دشت هویج

نزدیکی روستای افجه برای تهرانی‌ها یک شانس بزرگ است، چون می‌توانند در روزهای تعطیل و یا آخر هفته با هزینه کم و زمان کوتاه، خودشان را به این روستای خوش‌رنگ لواسان برسانند.
این روستا در بیشتر روزهای سال آب‌وهوای دلچسب و طبیعت سرسبزی دارد. اینجا به‌خاطر چشمه‌ها و رودخانه‌های پرآبش، دشت‌های زیبا و باغ‌های میوه‌ زیادی مثل باغ گردو، سیب، گیلاس و آلبالو دارد. دشت هویج از معروفترین جاهای دیدنی روستای افجه است.
حالا اگر در تابستان به روستای افجه بروید، می‌توانید هم از این میوه‌های خوش‌طعم اینجا بخورید و هم از طبیعت‌گردی و کوهنوردی لذت ببرید.


روستای افجه کجاست و چطور به این روستا برویم؟

اگر در اطراف تهران دنبال جای خاص و دیدنی هستید فقط کافی است درباره افجه پرس‌وجو کنید. این روستا در شهرستان شمیرانات تهران است که به آن پایتخت لواسان کوچک هم می‌گویند.
فاصله روستای افجه از محله‌های شمال شرقی تهران در حدود ۳۰ کیلومتر است و از این مناطق برای رفتن به این روستا کمتر از یک ساعت زمان لازم است.

روی نقشه ببینید!

منبع عکس گوگل مپ،‌ عکاس Amir Abyar

برای رفتن به افجه اول باید در هر کجای تهران که هستید خودتان را به شرق تهران برسانید و از راه اتوبان بابایی یا اتوبان امام علی به جاده‌ لشکرک بروید.
پس از  آن به سمت جاده‌ لواسان رفته و به مسیر خود ادامه دهید تا وارد بلوار اصلی لواسان شوید.
بعد از رسیدن به میدان بسیج به سمت چپ بروید. افجه در ۸ کیلومتری این میدان قرار دارد. با ادامه دادن مسیر و پشت‌سر گذاشتن شهر لواسان، تابلوی افجه را خواهید دید، از آنجا تا رسیدن به افجه راه زیادی ندارید.
البته مسیر سوهانک هم شما را به افجه می‌رساند اما راه اول مسیر خوبی برای رسیدن به افجه است.

منبع عکس گوگل مپ،‌ عکاس Mohammad tayeb Rabiei

بیشتر بخوانید: لواسان و جاذبه های گردشگری آن


اگر برای آخر هفته دنبال یک جای مناسب برای اجاره آپارتمان مبله در تهران و لواسان هستید حتما سری به سایت تهران مبله بزنید تا از بین واحدهای شیک و تمیز درجه یک ما دیدن کنید و اقامتگاه خود را رزرو کنید.


طبیعت و تاریخ در روستای افجه واقعا دیدنی است

در ادامه قرار است در مورد دیدنی های روستای افجه بیشتر بگوییم تا اگر این بار خواستید به افجه بروید جور دیگری از این روستای زیبا دیدن کنید.

  • دشت هویج، اینجا دیگر خبری از هویج نیست

دشت هویج از معروفترین جاهای دیدنی افجه است که همه این روزها اسم آن را شنیده‌اند.
البته محلی‌های افجه به این دشت گرچال هم می‌گویند که به معنی گودال آتش است. طبق گفته اهالی دشت هویج قبلا جایی بود که در آن محلی‌ها هویج می‌کاشتند و در فصل برداشت، این دشت نارنجی رنگ می‌شد.
اما الان خبری از کاشت هویج در این دشت نیست و اگر به این دشت تماشایی و باصفا بروید، رنگ سبز و کمی قرمز باغ‌های گیلاس را می‌بینید که جای رنگ نارنجی را گرفته‌اند.

منبع عکس گوگل مپ،‌ عکاس Sohi Shirazi

  • آبشارهای روستای افجه، مناسب تفریح‌های آخر هفته‌ای در اطراف تهران

آبشار پسچویک یا همان پسکوهک معروف‌ترین آبشار روستای افجه است که ۱۵ متر ارتفاع دارد.
برای رسیدن به این آبشار باید به ۱.۵ کیلومتری شمال شرق افجه بروید و با این روستا تقریبا ۱۰ دقیقه فاصله دارد. در مسیر رسیدن به آبشار پسچویک درختان افرا را می‌بینید که زیبایی فوق‌العاده‌ای دارد. شما از بلندای این آبشار می‌توانید به تماشای دشت هویج بنشینید.

منبع عکس گوگل مپ،‌ عکاس bahareh khorramie

آبشار موآب از آبشارهای دیدنی افجه است که ۱۸۰ متر ارتفاع دارد. شما این آبشار را قبل از اینکه به دشت هویج برسید خواهید دید. آبشار موآب از قله ساکا سرچشمه می‌گیرد و بر دیواره‌های صخره‌های عظیم جاری است. اگر شما در نیمه‌های فصل تابستان سری به این روستا و دشت هویج بزنید، آبشار موآب را پرآب خواهید دید.

منبع عکس گوگل مپ،‌ عکاس Eh San

  • پیاده‌روی و کوهنوردی در روستای افجه حال همه را خوش می‌کند

اگر در داخل روستای افجه پیاده‌روی کنید، در کنار تماشای درختان میوه و خانه‌های قدیمی، می‌توانید مجسمه‌ مرد کوهنورد را ببینید. این مجسمه در میدان اصلی افجه و در ورودی روستا قرار دارد و آقای ناصر هوشمند وزیری که خودش اهل شمیرانات است، آن را ساخته است.

لذت کوهنوردی در افجه 

همانطور که گفتیم افجه کوهستانی است و افرادی که دوست دارند کوهنوردی کنند راهی این روستای لواسان می‌شوند. اینجا با داشتن قله‌های مهرچال، آتشکوه، یخچال و ساکا مقصد بسیاری از کوهنوردان و طبیعت‌گردان بروند.

پس با این حساب طبیعت‌گردان و کوهنوردان می‌توانند برای استراحت و پیاده‌روی روستای افجه را انتخاب کنند. با این کار هم می‌توانند از طبیعت و آب‌و‌هوای خوش افجه لذت ببرند و هم در زمان استراحت از بناهای تاریخی این روستا بازدید کنند.

منبع عکس گوگل مپ،‌ عکاس Ali Mozafarian

  • بازدید از خانه‌های قدیمی و تاریخی افجه

با دیدن بافت قدیمی افجه به‌همراه خانه‌های تاریخی و حمام تاریخی روستا شما به این موضوع می‌رسید که افجه در تاریخ هم حرفی برای گفتن دارد. چون خانه‌های تاریخی افجه در یک شیب ملایم ساخته شدند و معماری بیشتر آن‌ها مربوط به دوره قاجار است.

  • حمام تاریخی افجه که هنوز هم فعال است

از طرفی حمام تاریخی افجه که الان هم اهالی روستا از آن استفاده می‌کنند از حمام‌های تاریخی بوده و ساخت آن به دوره صفویان برمی‌گردد. این حمام این روزها بازسازی شده اما شما می‌توانید از قوس‌های جناغی شاهکارانه آن دیدن کنید.

  • محله چراغان، همه آن را با درخت چنار کهنسال و سقاخانه می‌شناسند

یکی از محله‌های قدیمی روستای افجه همین محله چراغان است. بافت خانه‌ها و کوچه‌های این محله قدیمی اما زیبا و جذاب است. اگر در این محله بچرخید می‌توانید از سقاخانه حضرت ابوالفضل و درخت چنار بسیار کهن در این محله که ۴۰۰ سال قدمت دارد دیدن کنید.

  • قلعه سربند که محلی‌های افجه به آن ساکا می‌گویند

 یکی از زیباترین قلعه‌های تاریخی روستای افجه، قلعه سربند است. این قلعه را بیشتر بومیان افجه به اسم قلعه ساکا می‌شناسند که قدمت آن به دوره صفویان می‌رسد. در ساخت قلعه سربند از مصالحی مثل آجر، خشت، ملات گچ لاشه و ساروج استفاده شده که بسیار محکم است.
اگر به معماری قلعه سربند دقت کنید می‌بینید که معماری دوره صفویه در آن به کار رفته، هرچند که بیشتر ساختمان قلعه در طی سال‌ها از بین رفته، اما بقایای آن هم هنوز ارزش دیدن دارد.

منبع عکس گوگل مپ،‌ عکاس Behnamnw

بیشتر بخوانید: روستاهای دیدنی اطراف تهران برای سفر های یک روزه


در اطراف روستای افجه از چه جاهایی می‌توان دیدن کرد؟

شمیرانات تهران پر از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی است. پس اگر برنامه‌ریزی کنید و به افجه بروید، قطعا وقت خالی هم خواهید داشت.

اینجا گزینه‌های متعددی برای بازدید در اطراف افجه دارید، مثل دشت لار در منطقه‌ رینه که یک دشت زیبای پر از شقایق و بابونه است که در فصل بهار واقعا دیدنی است.

اگر کمی از افجه جلوتر بروید، روستای برگ جهان را می‌بینید که طبیعت بکر و زیبایی دارد.

راستی افجه با روستاهای هنزک و سینک و انباج در محدوده لواسان فاصله کمی دارد. با این حساب پیاده‌روی به هر کدام از این روستاها در اطراف افجه زمان زیادی از شما نمی‌گیرد.

منبع عکس گوگل مپ،‌ عکاس Eh San

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین دریاچه ها برای قایق سواری در اطراف تهران


اقامت در افجه چطور است؟

در سفر به افجه برای اقامت می‌توانید به اقامتگاه شخصی آقا جعفر که تنها اقامتگاه روستا است بروید و شب را در کنار طبیعت زیبای افجه سپری کنید.
البته شما می‌توانید با رعایت اصول در این روستا کمپ بزنید و شب را در هوای خوش و طبیعت زیبای افجه صبح کنید.

البته اگر مسافر تهران هستید باید بدانید که برای داشتن یک سفر خوب و لذت‌بخش نیاز به محل اقامت مناسب دارید. پس با اجاره مبله در شرق تهران یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شماست تا در سفر به روستای افجه بتوانید به‌راحتی از قسمت شرق تهران راهی این روستای زیبا شده و با خاطره خوش به خانه برگردید.

منبع عکس گوگل مپ،‌ عکاس S K

بیشتر بخوانید: رودخانه های اطراف تهران، هم تفریح کنید هم ورزش و آب‌بازی


اگر تابه‌حال به روستای افجه نرفته‌اید پیشنهاد می‌کنیم آن را به لیست سفرهای یک‌روزه در اطراف تهران اضافه کنید و یک روز تعطیل را دل به طبیعت زیبای افجه بزنید. دیگر نوبت شماست که به ما بگویید تا به حال به این روستای لواسان رفته‌اید؟ به نظر شما چه دیدنی‌هایی در اطراف تهران و روستای افجه است که باید برای دیدنشان از تهران بیرون زد؟ آیا تجربه کوهنوردی و یا بازدید از دشت هویج افجه را داشته‌اید؟
تجربه خودتان را برای ما و خوانندگان تهران مبله به‌اشتراک بگذارید تا در سفر به افجه از راهنمایی‌های شما استفاده کنیم.


سوالات متداول

روستای افجه کجاست؟

این روستا در ۳۰ کیلومتری شمال شرق تهران و در شهرستان شمیرانات است. شما می‌توانید از مسیر اتوبان بابایی و امام علی راهی جاده لشکرک شوید و با رسیدن به لواسان با استفاده از تابلوهای راهنمای افجه در مسیر این روستا رانندگی کنید.

جاهای دیدنی روستای افجه کدام‌اند؟

دشت هویج از معروفترین جاهای دیدنی افجه است. آبشار موآب و آبشار پسچویک، محله چراغان، حمام تاریخی و خانه‌های قدیمی، قلعه سربند و …از دیگر دیگر دیدنی‌های افجه هستند.
بهترین موقع برای رفتن به روستای افجه کی است؟

افجه روستایی چهار فصل است و در هر زمان زیبایی‌های خاص خود را دارد اکا بهترین زمان فصل تابستان و پاییز است که هوا خوش است و شما می‌توانید از میوه‌های خوشمزه اینجا بخرید و نوش‌جان کنید.

در اطراف روستای افجه کجا را ببینیم؟

دشت لار، روستای برگ جهان، روستاهای هنزک و سینک و انباج در نزدیکی این روستا هستند که شما می‌توانید با پیاده‌روی کوتاهی به هر یک از آن‌ها برسید.

Comments (0)
Add Comment