روستای برگ جهان یک مقصد برای سفر پاییزی

سفر در ذهن بعضی‌ها یعنی رفتن به یک نقطه دور، طی کردن مسافتی طولانی و جابه‌جایی بین یکی دو استان. در حالی که سفر می‌تواند خیلی کوتاه باشد. بدون این‌که به استان دیگری بروید و یا لازم باشد یک هفته مرخصی بگیرید و با کلی هماهنگی و برنامه‌ریزی‌های سخت، آماده سفر شوید. سفر می‌تواند بدون دردسر و حتی یکی دو روزه باشد. مقصد سفر هم می‌تواند شهری کوچک در حوالی خودتان باشد یا یک روستای کم‌تر شناخته شده. مهم این است که آب‌وهوایی عوض کنید، حال‌تان خوب شود، انرژی بگیرید و حداقل برای یک یا دو ماه شارژ شوید. برای چنین وقت‌هایی آشنایی با شهرها و روستاهای اطراف تهران انگیزه شما را برای سفر تقویت می‌کند. چون می‌دانید که یک روستای خوش آب‌وهوا با طبیعتی جذاب در نزدیکی شماست و فقط کافی است که اراده کنید و به سفر بروید. روستای برگ جهان که از توابع لواسان و بخشی از شهرستان شمیرانات به حساب می‌آید یکی از این مقصد‌های زیبا برای سفرهای کوتاه است. در این مطلب هر آن‌چه که باید درباره این روستا بدانید را به شما خواهیم گفت.


روستای برگ جهان دقیقا کجاست؟

روستای برگ جهان در دامنه‌ کوه‌های البرز و در فاصله ۱۳ کیلومتری لواسان قرار دارد. کوه‌های البرز این روستا را احاطه کرده‌اند، بنابراین این روستا در ارتفاعات قرار گرفته و آب‌وهوا و پوشش گیاهی آن هم متأثر از موقعیت آن است. در واقع خود روستا سرسبز بوده و درخت‌های انبوهی در آن قد کشیده‌اند ولی مناطق کوهستانی اطراف آن چنین پوششی نداشته و فقط شامل درختچه و بوته‌های کوتاه است.

منبع: گوگل مپ عکاس: نامعلوم

با این‌حال وقتی کوهنورد باشید و روستای برگ جهان را به‌عنوان بخشی از مسیر کوهنوردی خود انتخاب کنید، منظره سرسبز روستا حتی از ارتفاعات هم به نظرتان زیبا خواهد آمد. احتمالا در ارتفاعات راحت‌تر می‌توانید پرندگان شکاری که در اطراف روستا زندگی می‌کنند را ببینید. شاید یک دوربین با لنز قوی داشته باشید و بتوانید تصاویر جذابی از این پرندگان ثبت کنید. اما در صورتی که قصدتان کوهنوردی نیست و می‌خواهید در روستا گردش کنید، تعداد زیادی درخت صنوبر و کاج و تبریزی می‌بینید. اما مهم‌تر از آن درخت‌های گردوست که روستاییان هر سال تعداد زیادی گردو از آن‌ها برداشت می‌کنند.


چه فصلی به روستای برگ جهان سفر کنیم؟

این روستا به دلیل موقعیت کوهستانی که دارد نسبت به روستاهای دیگر، ارتفاع بیش‌تری داشته و در نتیجه آب‌وهوای آن در تابستان‌ها خنک‌تر و در زمستان‌ها هم سردتر است. به گفته اهالی این روستا و مسافرانی که به آن سفر کرده‌اند، زمستان در برگ جهان دیرتر تمام می‌شود و حتی یکی دو ماه اول سال هنوز سرمای زمستان را در خود دارد.

اما از اواخر اردیبهشت به بعد دمای هوا مناسب می‌شود و تابستان آن در مقایسه با تابستانی که در تهران تجربه می‌کنیم، خنک‌تر است. توجه به آب‌وهوا به ویژه اگر قصد کوهنوردی داشته باشید، اهمیت زیادی پیدا می‌کند. با این حال تابستان‌ زمان مناسبی برای سفر همه گروه‌ها به برگ جهان است.

اگر هم دل‌تان می‌خواهد درختان را در پاییز تماشا کنید و خش‌خش برگ‌ها را زیر پای‌تان حس کنید، سفری یک روزه به برگ جهان در پاییز می‌تواند لذت‌بخش باشد. البته اگر نیمه اول پاییز را برای سفر انتخاب کنید هم با برگ‌ریزان مواجه نمی‌شوید و هم هوا برای چند ساعت ماندن در دل طبیعت مناسب‌تر است. آن وقت می‌توانید قاب‌های جذابی را در این روستا تماشا کنید که با رنگ‌های قرمز و نارنجی و زرد تیره و روشن نقاشی شده‌اند. آدم‌های عاشق پاییز می‌دانند که هیچ منظره‌ای به اندازه روستایی که پاییز به آن سفر کرده، دیدنی نیست.


دیدنی‌های اطراف روستای برگ جهان

به جز تماشای روستای برگ جهان و سرسبزی‌ مناظرش، خانه‌های چوبی و کاه‌گلی‌ و باغ‌های پر دارودرختش، دیدنی‌های دیگری هم در این روستا و مناطق اطراف آن وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. این جاذبه‌ها فاصله چندانی با روستا ندارند و بازدید از آن‌ها وقت‌گیر نیست. پس می‌توانید حتی در سفری یک روزه هم برای دیدن آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. در این‌جا به معرفی چند دیدنی مهم اطراف این روستا می‌پردازیم.

رودخانه برگ جهان

رودخانه‌ای که از روستا می‌گذرد، در کنار آب‌وهوای خوش و منظره‌های زیبای اطراف می‌تواند لحظه لحظه سفرتان را دلپذیر کند. آن وقت به این نتیجه می‌رسید که برای خوش‌‌گذرانی و سفر لازم نیست حتما به شهرهای شمالی سفر کنید و یا کلی تدارک ببینید تا بتوانید تمام امکاناتی که در این لحظه دارید را به دست بیاورید.

غار خمیره

غار خمیره در شمال غربی روستای برگ جهان قرار دارد. نقشه‌برداری از این غار نشان داده که طول آن سی متر است و چند راهروی فرعی دارد. پیمایش این غار برای افرادی که دوست دارند در اطراف روستا گردش کنند ولی رابطه خوبی با کوهنوردی ندارند، بسیار مناسب است. شما می‌توانید به صورت دسته‌جمعی برای پیمایش غار برنامه‌ریزی کنید و چند ساعتی از سفرتان به روستای برگ جهان را به این تفریح اختصاص دهید.

آبشار برگ جهان؛ یک ساعت و نیم پیاده‌روی

آبشار برگ جهان در شمال شرقی این روستا قرار دارد و یکی از اصلی‌ترین دلایل مسافران برای سفر به برگ جهان است. ارتفاع این آبشار را بیش از دو هزار متر برآورد کرده‌اند. برای رفتن به این آبشار لازم است که مسیری را در حدود یک ساعت و نیم پیاده‌روی کنید. البته این مسیر هم زیبایی‌های خاص خودش را دارد و تا رسیدن به آبشار می‌توانید از دیدنش لذت ببرید. اگر در فصل تابستان به آبشار برگ جهان بروید، هوای خنک اطراف آبشار حال‌تان را عوض می‌کند. ضمن این‌که می‌توانید با آب‌بازی، هیجان سفرتان را بیش‌تر کنید.

بیشتر بخوانید:معرفی روستاهای وردیج و واریش تهران

قلعه دختر یا قلعه بند ؛‌یکی از دیدنی‌های تاریخی روستا

قلعه دختر یکی از دیدنی‌های تاریخی روستای برگ جهان است. این قلعه سه کیلومتر با روستا فاصله دارد و قلعه‌ای قدیمی است که در طول سال‌های گذشته دچار آسیب شده و بخش‌هایی از آن تخریب شده است.

منبع: گوگل مپ عکاس: milad jelodari

در شرق این قلعه دره‌ای وجود دارد که زمین‌های کشاورزی اهالی روستا در آن قرار گرفته. این دره به شکل هلال روستا را احاطه کرده و در نهایت به سد لتیان می‌رسد. کشاورزانی که زمین‌شان در این دره واقع شده هر روز از بالای گردنه‌ای که این قلعه روی آن قرار دارد به سمت زمین‌شان می‌روند. اهالی روستا در زبان محلی خود به گردنه، «بند» می‌گویند. به همین دلیل خیلی از آنان قلعه دختر را با نام قلعه بند می‌شناسند. سفال‌های قدیمی که در گذشته در اطراف این قلعه پیدا شده، متعلق به دوره سلجوقیان بوده است. با این حال به دلیل تخریب‌های صورت گرفته در قلعه، امکان مطالعه بیش‌تر بر روی آن وجود ندارد. اما خیلی از مسافران برای دیدن آن به بالای گردنه روستای برگ جهن می‌روند.

امام‌زاده اسماعیل

امام‌زاده اسماعیل در سمت غربی روستای برگ جهان و بر روی تپه‌ای به نام تنگل‌ خانه واقع شده است. این تپه هم برای بسیاری از گردشگران جذابیت داشته و می‌تواند جزئی از جاذبه‌های روستای برگ جهان باشد. بسیاری از روستاییان در فضای این امام‌زاده شمع روشن می‌کنند و نذری خود را به این‌جا می‌آورند. در روزها و ماه‌های خاصی از سال هم برگزاری مراسم و آیین‌های مذهبی روستا از این امام‌زاده شروع می‌شود.

منبع: گوگل مپ عکاس: Vahid Safarifard

بیشتر بخوانید: مکان های مذهبی تهران را بشناسیم


محصولات روستای برگ جهان

همان‌طور که گفتیم درخت‌های گردو در روستای برگ جهان فراوانند و شما می‌توانید باغ‌های گردو را از همان ابتدای ورود به روستا ببینید. گردو یکی از محصولات مهم این روستا بوده و خیلی از مسافران ترجیح می‌دهند گردوی موردنیاز خود را مستقیم از باغ‌داران تهیه کنند.

باغ‌داران روستای برگ جهان هم در نهایت انصاف با خریداران برخورد می‌کنند. شما می‌توانید متناسب با فصلی که به روستای برگ جهان سفر می‌کنید گردو را تهیه کنید. اگر فصل چیدن گردو از درخت باشد، گردوی تازه نصیب‌تان می‌شود و می‌توانید آن را به صورت پوست شده و یا پوست نشده بخرید.

منبع: گوگل مپ عکاس: Iman Ansari

محصول دیگری که اهالی روستا تولید می‌کنند، نان محلی خوشمزه‌ای است که توسط اهالی روستا تهیه و طبخ می‌شود. اگر توانستید یک وعده غذایی را در روستا میل کنید، حتما این نان محلی خوشمزه‌ را به سفره‌تان اضافه کنید. اگر هم عاشق خوردن نان محلی هستید و یا می‌خواهید سوغاتی خاصی از این روستا با خودتان ببرید، چند نان محلی می‌تواند سوغاتی خوب و خوشمزه‌ای باشد.

زنان روستای برگ جهان که در پخت نان مهارت فوق‌العاده‌ای دارند، تلاش می‌کنند نان‌ها را برای مسافران با نهایت دقت و مهارت بپزند. اگر در حین پختن نان در کنار روستاییان نشسته‌اید، حتما خیلی زود عطر خوش نان تازه مشام‌تان را پر می‌کند. بعد از آن که هر نان پخته می‌شود، زنان روستا آن‌ها را در پارچه‌ای می‌پیچند و اگر مهمان آن‌ها باشید، پارچه پر از نان را سر سفره می‌آورند تا مهمان‌ها وعده غذایی‌شان را با این نان محلی میل کنند.


در روستای برگ جهان کجا اقامت کنیم؟

اگر می‌خواهید بیش‌تر از یک روز در روستای برگ جهان بمانید، لازم است که اقامتگاهی برای خود اجاره کنید. اجاره اقامتگاه در روستای برگ جهان چندان سخت و پیچیده نیست. بسیاری از روستاییان اتاق، خانه و سوئیت‌هایی مناسب مسافران تدارک دیده‌اند. شما می‌توانید متناسب با تعداد افراد و همچنین نیازهایی که دارید، اقامتگاه مناسب خود را پیدا کنید. اگر می‌خواهید در حین اقامت از خوردن غذاهای محلی بهره‌مند شوید، از صاحب اقامتگاه بخواهید که در کنار اجاره اقامتگاه، تأمین وعده‌های غذایی مسافران را هم بر عهده بگیرد.

بیشتر بخوانید: دشت هویج ؛ از زیباترین جاهای دیدنی اطراف تهران


چطور به روستای برگ جهان برویم؟

فاصله تهران تا روستای برگ جهان کم‌تر از پنجاه کیلومتر است. برای رفتن به روستای برگ جهان باید به لواسان بروید. پس از آن مسیرتان را به سمت افجه ادامه دهید تا به روستای برگ جهان برسید. البته راه دیگری هم برای شما وجود دارد. در صورتی که از مسیر جاجرود بروید و پس از سد لتیان بگذرید، می‌توانید با یک مسیر آسفالته خود را به روستا برسانید. مسیری که تا روستا طی می‌کنید پر پیچ‌وخم است اما مسیری نیست که کسل و خسته شوید. حتی قبل از رسیدن به روستا وقتی می‌توانید آن را از دور ببینید، سرسبزی و طبیعت زیبای آن جذب‌تان می‌کند.

 

روی نقشه ببینید!


روستاگردی؛ تفریح و معاشرت

روستاگردی می‌تواند سبک متفاوتی از سفر باشد که در آن بیش‌تر از همیشه به روستا و جزئیات آن و آدم‌هایی که در آن زندگی می‌کنند، توجه می‌کنید. در روستاگردی مهم است که شیوه زندگی آدم‌ها را تماشا کنید، به تفاوت‌هایشان احترام بگذارید، با آن‌ها در فعالیت‌هایی که دارند همراه شوید و در کنار لذت بردن از طبیعت و مناظر زیبای روستا، زندگی روستایی را از فاصله‌ای نزدیک‌تر تجربه کنید.

در این شرایط شما فقط مسافری نیستید که به روستا سفر می‌کند تا در آن اتراق کند، از زیبایی طبیعت و سرسبزی درختان روستا لذت ببرد و نسبت به بخش زنده و فعال روستا بی‌اعتنا باشد. ضمن این‌که ارتباط با روستاییان، ارتباطی صمیمانه و متواضعانه است و فضایی فراهم می‌کند تا در کنار هم به گفت‌وگو بپردازید.

بدون این‌که هیچ‌کدام نسبت به دیگری احساس برتری داشته باشد. اگر دقت کنید، متوجه می‌شوید که مهارت‌هایی زیادی وجود دارد که روستاییان به مرور و با توجه به شرایط زندگی‌شان یاد گرفته‌اند و شما از آن بی‌خبرید. مثلا پخت نان در تنور از آن فعالیت‌هایی است که اغلب زن‌های روستایی از نوجوانی یاد گرفته‌اند. اما آدم‌های شهرنشین به ندرت احساس کرده‌اند نیازی به این آموزش دارند. به همین دلیل همراهی با زنان و مردان روستایی می‌تواند برای شما تجربه‌های تازه‌ای به همراه بیاورد و باعث شود احساس کنید که فقط مسافری نیستید که به مقصد رفته و برگشته است. همراهی با آدم‌ها و معاشرت با ساکنین روستا به سفرتان بُعد تازه‌ای می‌بخشد.

 

 

Comments (0)
Add Comment