معرفی بهترین دریاچه ها برای قایق سواری در تهران

تهران یکی از شهر هایی است که در کوهپایه های دماوند واقع شده است، از همین رو این شهر در اطراف خود طبیعت های بکر و جاذبه های گردشگری فراوان و چشمگیری دارد. در اطراف تهران دریاچه های متعدد بسیاری وجود دارند که برای سفر های یک روزه و طبیعت گردی بسیار مناسبند. به علاوه در اطراف این دریاچه ها امکانات تفریحی و ورزشی بسیاری نیز وجود دارد. یکی از این محبوب ترین تفریحات قایق سواری است. قایق سواری در اطراف تهران یکی از پر طرفدار ترین تفریحات، به خصوص در فصلی چون تابستان است. در کنار برخی از این دریاچه ها انواع قاق های تفریحی اجاره داده میشوند تا بتوانید قایق سواری در دریاچه های اطراف تهران را تجربه کنید و یا میتوانید اگر قایق بادی دارید قایقتان را به نزدیکی دریاچه ببرید تا از قایق خودتان استفاده کنید. در این مطلب به معرفی دریاچه های اطراف تهران که بسیار برای قایق سواری مناسب اند میپردازیم.

دریاچه لزور

دریاچه لزور در 165 کیلوتی بخش شمال شرقی ایران وجود دارد، این دریاچه جایی در میان رشته کوه ها البرز واقع شده است. دریاچه لزور که دریاچه سیاه نیز خوانده میشود در فیروزکوه واقع شده است و یکی از زیبا ترین چشم انداز های این منطقه به شمار میرود. این دریاچه که در سالهای اخیر به یکی از مهم ترین مراکز گزدشگری در اطراف تهران تبدیل شده  است شکلی شبیه به مثلث دارد و طول و عرض آن به حدود 200 متر میرسد.  دریاچه لزور یکی از زیبا ترین دریاچه های اطراف تهران است که برای قایق سواری و ماهیگیری بسیار مناسب است.

دریاچه لزور را گنج پنهان تهران میدانند. عمق این دریاچه به 200 متر میرسد و ارتفاع آن از سطح دریا 2500 متر است. این دریاچه در روستایی به نام لزور واقع شده است که روستای لزور از طرف شمال با روستاهای نشل و ورزنه از توابع شهرستان بابل هم مرز است. این روستا یکی از کهن ترین روستاهای فیروزکوه است که قدمت آن به بیش از 400 سال میرسد و دارای بناهای تاریخی چون برج نیمه، قلعه قل دوش و پل سنگی است.
دریاچه لزور درواقع از آب جمع آوری شده در پشت سد لزور به وجود آمده است، و طبیعتی بسیار بکر و آب و هوایی بسیار ملایم را در اطراف خود رقم زده است. همانزور که گفته شد این دریاچه و دشت های اطرافش برای طبیعت گردی و شب مانی در طبیعت بسیار مناسب  است. ضمن آن که محل بسیار مناسبی برای قایق رانی نیز هست.

برای شب مانی در این منطقه باید تجهیزات ابتدایی چون یک چادر، لباس‌­های لایه‌ ای مناسب فصل و یک کیسه خواب گرم داشته باشید.این منطقه به قدری بکر است و از هر نوع آلودگی از جمله آلودگی نوری دور است که با تماشای آسمان شب از این منطقه میتوانید آسمان پرستاره، شهاب سنگ ها و گاهی کهکشان راه شیری را تماشا کنید. یادتان باشد بهترین زمان سفر به این منطقه بهار و تابستان است.

مسیر دسترسی به دریاچه لزور

برای رسیدن به لزور، باید از تهران به سمت جاده فیروزکوه بروید. حدود ۱۰ کیلومتر مانده به فیروز کوه، بعد از پمپ بنزین نمرود، یک سه‌ راهی معروف به سه راهی لاسم در سمت چپ وجود دارد که به سمت شمال و بخش ارجمند می‌رود. با قرار گرفتن در این جاده بعد از ۲۷ کیلومتر به ارجمند رسیده و در ادامه راه ۱۳ کیلومتر دیگر که بروید بعد از گذر از روستاهای شادمهن و اهنز در انتهای جاده به روستای لزور می‌رسید. تمام راه از سر جاده تا روستای لزور جاده آسفالته است. در کل از تهران چیزی کمتر از ۲۰۰ کیلومتر تا لزور راه در پیش دارید. سپس از آنجا باید از جاده خاکی به دیدن دریاچه بروید.

 

دریاچه تار و هویر

یکی دیگر از دریاچه های مناسب قایق سواری در اطراف تهران، دریاچه تار است. این دریاچه تار و هویر است. این دریاچه در 15 کیلومتری شرق دماوند واقع شده است و یکی از مهم ترین مناطق گردشگری دماوند به شمار میرود. این دریاچه یکی از بهرترین مکانها رای گردش و تفریح بخصوص در فصل تابستان به شمار میرود. از جمله تفریحاتی که میتوانید در کنار این دریاچه داشته باشید میتوان به شنا و آب‌بازی، قایق‌رانی، ماهیگیری، دوچرخه‌سواری، پرنده‌نگری، ورزش‌های آبی (مثل غواصی)، آفرودسواری، پارگلایدر، چتر بازی و… اشاره کرد.

این دو دریاچه در نزدیکی روستایی به نام هویر واقع شده اند که فاصله این دریاچه ها تا روستای هویر 10 کیلومتر است. علاوه بر بازدید از دریاچههای تار و هویر میتوانید از  رووستای هویر نیز بازدید کنید. این روستای کوهپایه‌ای دارای جاذبه‌های دیدنی‌ زیادی است و از مناطق نمونه گردشگری استان تهران محسوب می‌شود. جاذبه‌های هویر شامل صخره‌های سنگی، چشمه‌سارها، آبشارها، درياچه‌های نيلگون و غارهایی چون جول دره و … است. بهترین زمان سفر بع این منطقه و بازدید از این دو دریاچه زیبا در بهار و تابستان است. با اینحال در زمستانها نیز که سطح این دریاچه یخ میزند و تمام این منطقه سفیدپوش میشود نیز تماشی این منطقه لذت بخش خواهد بود. دریاچه های تار و هویر در ارتفاع 3000 متری از طح دریا واقع شده اند و اطراف این دو دریاچه را رشته کوه هایی چون رشته‌ کوه‌های قره داغ در شمال و کوه زرین در جنوب فرا گرفته اند.

دریاچه تار، ۱٫۳ کیلومتر طول و ۴۰۰ متر عرض و هویر نیز دارای ۹۰۰ متر طول و ۱۵۰ متر عرض است و از دریاچه های آب شیرین کوهستانی به شمار میروند.پوشش گساهی و جانوری این منطقه بسیار خاص و دیدنی است. هرچند که هیچ گونه درختی در اطراف این دریاچه ها دیده نمیشود، با اینحال در اطراف این دریاچه گیاهان خودرو و دارویی بی نطیری همچون گیاه آویشن در این منطقه به وفور دیده میشود. اگر خوش شانس باشید میتوانید در اطراف این دریاچه حیواناتی چون قوچ، میش البرزی و کل بز را تماشا کنید. به علاوه اگر قصد ماهیگیری دارید باید به شما ميده بدهیم ه در این دو دریاچه ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان زرد پر، ماهی قزل‌آلای خال قرمز و ماهی زردکش زندگی میکنند.

مسیر دسترسی به دریاچه تار و هویر

همانطور  که گفته شد دریاچه تار و هویر بهترین دریاچه در اطراف تهران به شمار میرود. از این رو جهت دسترسی به این دریاچه از مبدا تهران چندین مسیر وجود دازد. برای رسیدن به دریاچه تار میتوانید در ابتدا به شهر دماوند بروید، سپس از روستای چنار عرب‌ها، جاده معدن را در پیش بگیرید که آخر جاده خاکی به دریاچه می‌رسید. مسیر دیگری نیز وجود دارد که از جاده دماوند فیروزکوه میگذرد. بای رفتن از این مسیر باید در جاده دماوند – فیروزکوه، از روستای دلیچای به‌سمت روستاهای یهر، مومج، دهنار و هویر بروید تا به دریاچه کوچک هویر و سپس دریاچه تار برسید.

دریاچه واریان

هرچند که در اراف تهران دریاچه های دیدنی و تماشایی بسایر است اما دریاچه واریان یکی از شگفت انگیز ترین دریاچه ها در اطراف تهران و در شهر کرج به شمار میرود.دریاچه واریان درون روستایی به همین نام قرار گرفته است. اگر نام این روستارا در دهخدا جستجو کنید با چنین مطلبی رو به رو میشوید. ” واریان، نام دهی است که از دهستان ارنگه ی کرج قرار گرفته است و در ۲۵ هزار گزی شمال شرقی کرج و فاصله از تهران قرار گرفته است و در کنار جاده ی چالوس است. این روستا در واقع ناحیه ای است سردسیر که دارای بیش از ۱۰۰۰ سر عائله است. آب اهالی آن از روز کرج تامین می گردد و محصولات باغات آن غلات، میوه، لبنیات و عسل و باغ های میوه است. مردمان این روستا به شغل زراعت، گله داری، کرباس بافی و گیوه سازی مشغول هستد.”

روستای واریان در 25 کیلومتری ابتدای جاده چالوس قرار گرفته است،  شهرستان کرج در استان البرز از دو بخش مرکزی و آسارا تشکیل می‌شود. بخش آسارا شامل سه دهستان آدران، آسارا و نسا است و این روستا در دهستان آدران قرار دارد. موضوعی که این دریاچه را منحصر به فرد میکند این است که این دریاچه پس از احداث سدی بر روی روستای واریان به وجود امده است. روستای واریان قدیمی در اعماق دریاچه واریان قرار دارد. درواقع در پروسه ی احداث این سد مردم روستا مجبور شدند تا به مناطق بالادست دریاچه کوچ کنند و روستای جدیدی را در انجا احداث کنند. به همین دلیل تنها راه دسترسی به روستای جدید واریان عبور از سطح رودخانه با قایق است. این مسذله و طبیعت بکر این روستا، روستای واریان و دریاچه ی آن را به یکی از جذاب ترن نقاط گردشگری تهران تبدیل کرده است.

فاصله این روستا تا مرکز شهر تهران، ۶۶ کیلومتر است و برای رسیدن به آن، به غیر از زمان قایق سواری، باید حدود یک ساعت و ۱۵ دقیقه رانندگی کنید. واریان تا مرکز شهر کرج نیز، حدود ۳۶ کیلومتر و ۵۰ دقیقه رانندگی فاصله دارد. بنا براین اگر قصد قایق سواری در اطراف تران را دارید دریاچه واریان بهترین انتخاب شما خواهد بود. شنا، اسکی (اسلا لوم، مارپیچ، پرش، تریک برموت، اسکی بدون چوب و اسکی با پای برهنه) و قایق‌رانی از ورزش‌های محبوب اهالی روستای واریان به‌خصوص بچه‌ها به شمار می‌آید؛ زیرا این روستا به آب، بسیار نزدیک است. جالب است بدانید که برخی از قهرمانان ملی این سه رشته ورزشی، اهل واریان هستند؛ قهرمانانی چون مرحوم حمزه گلابی، موسی قدمی، مجید گل محمدی، منوچهر و حسین خیراللهی، سیاوش حسینی راد، حسین نادری، علیرضا مطلبی و احمدرضا عسگری واریانی و بسیاری دیگر.

واریان قدیم دارای 18 محله به نام های کیان، عبادان، پسه ده، توکلان، آهنگران، شاگیان، ساریان، جیرین سران، باغ خلیل، ایسیوول، باغ محله، قدمان، قیاسان، گریان، دومالان، مسگران، آنطرف‌آب و میون سرا بوده است که با احداث سد بخش عظیمی از این محله ها به زیطر آب فرو رفته وتنها هفته محله به نام های خراسانیان، کافر دره، خش دره، کل دره، دره وانو، دیمان جار و «هاقوری» در این روستا باقی مانده اند و  اهالی روستا مجبور به کوچ کردن شدند. روستای واریان کنونی سکنه ی دائمی ندارد و به عنوان یک منطقه ییلاقی برای صاحبانش به شمار میرود. چرا که اغلب اهالی واریان به کج مهاجرت کرده اند و برای تفریح به واریان می ایند. جالب است بدانید که حیاز خانه ها در روستای واریان هیچگونه دیوار کشی ندارد و همه ی باغ ها و حیاز ها به یکدیگر متصل اند و همین منظره ای بسیار زیبا خلق کرده است.

در نزدیکی این دریاچه و در دانه ی کوه های اطراف هتلی به نام هتل واریان وجود داشته است که به دلایلی بعد ها تخریب شده، ضمن  این که در خود روستای واریان نیز نمیتوانید ویلایی برای اجاره پیدا کنید، ضمن اینکه ورود به این روستا مستلزم کسب اجازه از اهالی لیان روستا است و یا اینکه به دعوت یکی از اهالی روستا نیازمندید. بنا بر این بهترین گزینه یک سفر یک روزه و یا سفر با تور های گردشگری به این روستا است.
از انجایی که هیچ وسیله ی نقلیه ای در این روستا تردد نمیکند، روستای واریان پاگیزه ترین آب و هوا را در بین روستاهای کشور دارد. با این حال بهترین زمان سفر به این روستارا بهار و تابستان میدانند چرا که در این دو فصل این روستا به اوج سرسبزی و شکوه خود نزدیک میشود.

 

مسیر دسترسی به روستای واریان

مسیر دسترسی به روستای واریان از شهر تهران، از آزادراه تهران – کرج آغاز می‌شود. در ادامه پس از رسیدن به پل فردیس، از خروجی سمت راست، وارد جاده چالوس شوید. حدود ۲۵ کیلومتر در جاده چالوس برانید و پلیس راه کرج – چالوس را رد کنید تا به سد برسید. سپس داخل سد کرج شوید تا در قسمت راه خاکی آن در جوار سد، قایق‌ها را ببینید. قایق روی سد از ساعت ۷:۳۰ صبح تا یک ظهر و از ساعت سه عصر تا ۱۱ شب در مسیر روستا تردد می‌کند. در فصل گرم تابستان، حدود ۱۰ قایق‌ در مسیر رسیدن به روستای واریان، فعال هستند. جالب است بدانید با مترو نیز میتوانید به این روستا بروید. به این صورت که خودتان را با مترو به ایستگاه کرج برسانید و از آنجا سوار تاکسی های جاده چالوس شوید تا در نزدیکی دریاچه واریان پیاده شده و خودتان را به قایق هی این دریاچه برسانید.

دریاچه سد لتیان

یکی دیگر از دیاچه های اطراف تهران که بسیار محبوب و معروف نیز هست، سد لتیان است. سد لتیان 30 درصد از آب شهر تهران را تا مین میکند و یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری لواسان به شمار میرود. این سد از رودخانه جاجرود سیراب میشود و محل بسیار خوبی برای ماهیگیری و قایق سواری در اطراف تهران است. یکی از محبوب ترین تفریحات در کنار این سد و یا دریاچه ماهیگیری است. در این دریاچه انواع ماهی های کپور کراس، اسلک، قزل‌آلای رنگین‌کمان، ماهی سفید رودخانه‌ای و ماهی زردپر زندگی میکنند.علاوه بر ماهیگیری امکانات تفریحی بسیاری نیز در این دریاچه وجود دارد. امکاناتی چون قایق سواری و اسکی روی آب.

با مراجعه به این دریاچهم یتوانید انواع قایق های موتوری و پدال را اجاره کنید و از قایق سواری بر روی این دریاچه آرام لذت ببرید. اسکی روی آب نیز یکی از محبوب ترین تفریحات دریاچه سد لتیان است. سد لتیان یکی از بهترین مقاصد سفر یک روزه و پیک نیک در ازراف تهران نسز هست. طبعت سرسبز و زیبایی که این دریاچه دارد این منطقه را به یکی ازیباترین جاها برای پیک نیک در کنار خانواده و دوستان تبدیل کرده.

مسیر دسترسی به  سد لتیان

برای رسیدن به سد لتیان از تهران دو مسیر وجود دارد؛ در مسیر اول از سه راه تهرانپارس و جاده دماوند به‌سمت «جاجرود» بروید و با رسیدن به پل جاجرود، جاده سمت شمال را که موازی با رود جاجرود است ادامه دهید؛ بعد از طی حدود پنج کیلومتر در جاده‌ای آسفالت به ورودی سد لتیان می‌رسید. در مسیر دوم از شمال شرق تهران و اتوبان بابایی، به گردنه‌ «قوچک» و بعد به‌سمت لواسان بروید. از انتهای لواسان بزرگ، جایی که جاده به دو بخش تقسیم می‌شود، مسیر را به‌سمت جنوب شرقی، یعنی سمت راستتان ادامه دهید؛ این جاده برای دوچرخه‌سواران هم جذاب است و در روزهای تعطیل گروه‌های دوچرخه‌سواری در این جاده رکاب می‌زنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.