سفر در زمان، با موزه زمان

اگر از هیاهو و سر و صدای تهران خسته شده اید و به دنبال جایی سرشار از سکون و آرامش میگردید ما رفتن به موزه ی تماشاگه زمان را به شما پیشنهاد میکنیم.

تاریخچه موزه زمان:

این موزه با مساحت 600هزار متربربع ،شامل یک باغ و یک ساختمان دو طبقه است که قدمت آن  به دوره حکومت ناصرالدین شاه برمیگردد.
ساختمان این موزه بیش از 80 سال قدمت دارد و در گذشته باغ آن از اراضی باغ فردوس به حساب میرفته،حسین خداداد آخرین مالک این باغ در حالی این باغ را خریداری کرد که ساختمان درون آن یک طبقه ساختمان متشکل از خشت و گل بود و اسکلتی چوبی داشت،او تصمیم به مرمت این بنا گرفت و اسکلت چوبی آن را با اسکلتی آهنی جایگزین کرد و یک طبقه ی دیگر نیز به این بنا افزود.او از استادان نامی ایران جهت مرمت این ساختمان دعوت به عمل آورد؛استادانی چون استاد کاشی،استاد نوید تهرانی ومهندس ابتکار.
به علت علاقه ی حسین خداداد به هنر گچبری ایرانی،گچ بری این بنا 12 سال به طول انجامید.
در یکی از اتاق های این موزه،معروف به اتاق اصفهانی ها طراحی شگفت انگیزی از گچ بری ها به سبک گچ بری های دوره صفویه و شبیه اتاق موسیقی کاخ عالی قاپو وجود دارد.سقف این اتاق شامل گچ بری های مقرنس سه پایه ای است که روکش طلا برای رنگ آمیزی آن استفاده شده و بر دیوار های این اتاق میتوان تابلوهای گچ بری متنوعی از جمله طرح آفرینش؛یکی از طرح های معروف فرش ایرانی ،و تابلوهایی با موضوع آدم و حوا و هابیل قابیل را مشاهده نمود.ساخت این اتاق به تنهایی 3 سال زمان برده است.
مرمت و ساخت این بنا در سال1356 به پایان رسید و همین امر سبب شد مالک این بنا بتواند یک سال در این بنا زندگی کند و بعد از انقلاب به آمریکا مهاجرت کند.
این موزه در سال 1378 به ثبت رسید و از آن پس پذیرای علاقه مندان به سفر در زمان است.

معماری موزه زمان:

محوطه ی این موزه برای لمس فضای یک باغ ایرانی بهترین مکان است،حوض بزرگی در این فضا وجود دارد که با فواره هایش صدای دلنشین آب را به گوش شما میرساند و برای چند لحظه هم که شده از سر و صدای موجود در تهران دورتان میکند.به علاوه انواع ساعت های آفتابی ،شنی و سوختی  در این باغ وجود دارد که دیدنشان خالی از لطف نیست.
اما اگر اهل صبح زود بیدار شدن هستید از صرف صبحانه در کافه ای که درون این باغ وجود دارد غافل نشوید،نشستن در این باغ و چای خوردن کمترین لطفی است که میتوانید در حق خودتان بکنید.

طبقه ی اول موزه زمان:

در طبقه اول این ساختمان  انواع ساعت های کوکی دیواری نگهداری میشود،جالب است بدانید قدمت این ساعت ها گاها به قرن17 بر میگردد،عمده ی ساعت های این طبقه ساعت های اروپایی است اما در میان آنها ساعت آفتابی ناصرالدین شاه نیز نگهداری میشود.
از دیگر ابزار های دیگر اندازه گیری زمان که در این طبقه میبینیم میتوان به اولین ساعت شیفت زنی ایران و ساعت کشتی و اولین ساعتهای دو زمانه اشاره کرد.

طبقه دوم موزه زمان:

در طبقه دوم انواع ابزار ساعت سازی و تعمیر ساعت یافت میشود،علاوه بر اینها در این طبقه میتوان ساعت های مچی شگفت انگیزی مربوط به دوره های مختلف تاریخ مشاهده کرد.
اما  ارزش معنوی برخی از این ساعت ها بر ارزش مادی آنها برتری دارد؛ساعت هایی که توسط افراد سرشناس ایرانی به این موزه اهدا شده.افرادی چون دکتر حسابی،شهید باکری،شهید همت،جمشید مشایخی ، محمد علی کشاورز و …
اگر تا کنون هیچ اسطرلابی را از نزدیک مشاهده نکرده اید به طبقه دوم موزه زمان بروید و اسطرلاب های اسرار  آمیزی که در این مکان نگهداری میشوند ببینید،جالب است بدانید در گذشته از اسطرلاب ها علاوه بر به کارگیریشان در علم نجوم،برای طالع بینی،فالگیری و جادوگری نیز استفاده میشده.
تقویم های عبری و زرتشتی نیز در این طبقه نگهداری میشوند.
در این طبقه یک نگارخانه نیز وجود دارد که آثار هنرمندان را در قالب یک نمایشگاه به تماشا میگذارد.از جمله این آثار میتوان به آثار هوشنگ فروتن اشاره کرد.

راه های رسیدن به موزه زمان:

میتوانید در ایستگاه تجریش واقع در خط یک مترو تهران از قطار پیاده شده و اگر اهل پیاده روی هستید با 17دقیقه پیاده روی به موزه برسید و یا با استفاده از تاکسی و یا  BRT های حوالی میدان تجریش به زعفرانیه بروید و با چند دقیقه پیاده روی در خیابان زعفرانیه به این موزه بروید.
در حال حاضر این موزه از 8 صبح تا 8 شب جهت بازدید شما عزیزان باز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.