پل طبیعت ؛ شاهکار معماران ایرانی

چکیده مطلب

پل طبیعت، اولین پلی است که فقط برای پیاده‌روی در ایران طراحی و ساخته شده است؛ که پارک آب و آتش و پارک جنگلی طالقانی را به یکدیگر متصل میکند. این پل در ۲۱ مهر ماه ۱۳۹۳ مصادف با عید غدیر خم افتتاح گردید. پل طبیعت در منطقه‌ای قرار گرفته که محل برخورد شریان‌‌های اصلی تهران مانند بزرگراه‌ های مدرس، همت، حقانی و رسالت است.

معرفی پل طبیعت

پل طبیعت یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار در تهران است که با توجه به امکانات مناسبی که برای گردشگران در آن تدارک دیده شده، باعث حضور هر روزه¬ی گردشگران بی شماری شده است. از جمله امکانات این مکان می‌توان به رستوران و کافی‌شاپ، فضای سبز زیبای کار شده در دو طرف پیاده راه و کافه گالری اشاره کرد.

این پل با توجه به پس‌زمینه‌های زیبایی که در اطراف آن دیده می‌شود، به محلی زیبا برای عکاسی و گرفتن عکس‌های یادگاری هم تبدیل شده است. این پل باعث شناخته شدن معمارش، لیلا عراقیان، در سطح بین‌المللی شد. پل طبیعت انتخاب اول مردم و جزو ۵ انتخاب برتر ۳۰۰ معمار برجسته جهان در مسابقه معمار شهری (A+ (architizer awards در سال ۲۰۱۵ شد.

ویژگی های پل طبیعت

در طراحی این پل از معماری پل‌های ایرانی دیگری نظیر پل خواجو الهام گرفته شده و یک سازه کاملا سازگار با محیط‌ زیست و طبیعت است که نمونه مشابه آن در پارک‌ های ملی و طبیعی کشورهای فرانسه، کانادا، هلند، بلژیک، مالزی و استرالیا ساخته شده است.

پل طبیعت یک پل سه پایه برای تردد پیاده از بالای بزرگراه مدرس، مکث و دیدار از مناظر پیش‌ رو و همچنین تجربه آرامشی فوق‌العاده در ارتفاع ۴۰ متری از سطح زمین است.

مساحت این پل ۷۰۰۰ متر مربع است که ۷۲۰ متر آن به فضای سبز و ۴۸۰ متر آن به رستوران‌ ها، کافی‌شاپ و دیگر فضاهای فرهنگی و تفریحی اختصاص دارد. همچنین شهروندان و گردشگران می‌توانند روی کفپوش‌¬های چوبی پل با مساحتی حدود ۵۱۰۰ متر مربع پیاده روی کرده یا از مسیرهای دوچرخه‌سواری و کالسکه‌سواری لذت ببرند.

امکانات پل طبیعت

در این پارک امکانات رفاهی زیادی برای بازدید کنندگان وجود دارد. برخی از این امکانات عبارتند از: سرویس بهداشتی، پارکینگ، آلاچیق، امکانات تفریحی، امکانات ورزشی، پیست دوچرخه سواری، زمین بازی (بسکتبال، والیبال، و …)، نمازخانه، و سایر امکانات رفاهی دیگر.

علاوه بر این رستوران ها و کافه های زیادی در این پل وجود دارد که چشم انداز زیبایی را از طبیعت اطراف این پل و تهران دارد. اگر تا به ال به دیدن پل طبیعت نرفته اید پیشنهاد می کنم بازدید از این پل را در برنامه های خود قرار دهید.

راهنمای دسترسی محلی

اگر می‌خواهید از بوستان آب و آتش از پل طبیعت گذر کنید باید از معابر فرعی ضلع شرقی خیابان آفریقا استفاده کنید یا بعد از گذشتن از چهارراه جهان کودک وارد خیابان دیدار جنوبی شده و به بوستان آب و آتش وارد شوید.

اگر هم بوستان طالقانی را برگزیده‌اید باید از ایستگاه مترو حقانی استفاده کنید یا از محور غرب به شرق بزرگراه حقانی به این بوستان جنگلی وارد شوید و پس از عبور از مسیرهای پیاده راه طراحی شده در این بوستان به پل طبیعت قدم بگذارید.

اگر تا به حال از این جاذبه گردشگری با ارزش بازدید کرده اید، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.