فرودگاه مهرآباد تهران ؛ یکی از نمادهای شهر تهران

فرودگاه مهرآباد تهران را همه ایرانی‌ها و حتی بسیاری از مسافران خارجی به‌خوبی می‌شناسند. چرا که شهر تهران به دلیل پایتخت کشور بودن یکی از اصلی‌ترین شهرهای ایران برای بازدید مسافران داخلی و خارجی به شمار می‌آید. هم اکنون فقط پروازهای حج به‌عنوان پروازهای بین‌المللی از این فرودگاه انجام می‌شود. با وجود این، هنوز هم اکثر مردم کشور و مسافران این فرودگاه را به‌عنوان یک فرودگاه بین‌المللی می‌شناسند.

سال‌های سال است که طبق آمارهای رسمی و غیررسمی بیش‌ترین میزان جابه‌جایی مسافران و حمل بار به این فرودگاه تعلق دارد. تغییرات بسیار زیادی در طول سال‌های مداوم فعالیت این فرودگاه تهران در آن ایجاد کرده‌اند. ایجاد تمام این تغییرات برای رفاه حال مسافران و امنیت بیش‌تر آن‌ها انجام شده است. علاوه بر این، امکاناتی نیز مطابق با نیاز مسافران به‌مرورزمان به این فرودگاه اضافه شده است تا مسافرها از سفر خود لذت بیش‌تری ببرند.

از فرودگاه بین‌المللی مهرآباد تا فرودگاه مهرآباد تهران

فرودگاه مهرآباد تهران یکی از بزرگ‌ترین فرودگاه‌هایی است که در کشور ایران ساخته شده است. در واقع فرودگاه مهرآباد به‌صورت یک فرودگاه کامل مسافرتی و نظامی در قسمت غربی شهر تهران در سال ۱۳۱۱۷هجری شمسی تأسیس شد. هم اکنون مالکیت این فرودگاه را شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بر عهده دارد.

پیش از به کار افتادن و عملیاتی شدن فرودگاه امام خمینی تمام پروازهای داخلی و خارجی را از فرودگاه مهرآباد انجام می‌دادند. به همین دلیل این فرودگاه با عنوان فرودگاه بین‌المللی مهرآباد (Mehrabad International Airport) در کشور فعالیت می‌کرد. پروازهای خارجی غیر از پروازهای حجاج پس از آغاز به کار رسمی فرودگاه امام خمینی، به‌صورت کامل، به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی منتقل شد. از آن زمان تا کنون خطوط هوایی مختلفی روزانه پروازهای بسیار زیادی را از فرودگاه مهرآباد به شهرهای کوچک و بزرگ کشور انجام می‌دهند.

دلیل نام‌گذاری فرودگاه مهرآباد تهران

نامی که برای فرودگاه مهرآباد تهران انتخاب کرده‌اند از نام روستایی که قبلاً در این منطقه قرار داشت، گرفته شده است. این روستا در دوره قاجار به نام حسین‌آباد معروف بود. تغییر نام این روستا که دلیل نام‌گذاری فرودگاه مهرآباد شد بعد از یک سلسله اتفاقات انجام شد. این اتفاقات خود یک داستان از بده‌بستان‌های آن زمان است که ترتیب وقوع آن‌ها به‌صورت زیر است:

  • حاجی میرزا آقاسی، صدراعظم محمدشاه قاجار، مالک روستای حسین‌آباد بود.
  • حاجی میرزا آقاسی، این روستا را به ناصرالدین‌شاه قاجار هدیه داد.
  • حسین‌آباد به عصمت الدوله، دختر ناصرالدین‌شاه که همسر دوست‌محمدخان معیرالممالک بود به‌عنوان مهریه بخشیده شد. همان زمان بود که نام مهرآباد را برای آن انتخاب کردند.
  • بعدها مهرآباد به گرو از دست خاندان معیرالممالک خارج شد. دلیل این اتفاق خرج‌کردن‌های بدون حساب و کتاب دوست‌محمدخان بود.
  • پس از این اتفاق پسر دوست‌محمدخان، دوست‌علی معیری، دادخواهی نزد رضاشاه برد که جوابی نگرفت.
  • در نهایت خانواده نظام‌مافی مالک این روستا شدند که حالا دیگر همه مردم آن را به نام روستای مهرآباد می‌شناختند.

تاریخچه فرودگاه مهرآباد تهران

همان‌طور که اشاره شد فرودگاه مهرآباد تهران را در سال ۱۳۱۷ خورشیدی به‌عنوان یک فرودگاه رسمی تأسیس کردند. همان سال بود که نمایی از این فرودگاه را روی اسکناس‌های بیست‌تومانی چاپ کردند و این اسکناس‌ها بین مردم دست‌به‌دست می‌شد. اما تا آن زمان اتفاقات زیادی افتاد که می‌توان از آن‌ها به‌عنوان تاریخچه فرودگاه مهرآباد تهران نام برد.

سال ۱۲۹۶

سال ۱۲۹۶ از سال‌های پایانی جنگ جهانی دوم بود. در این سال مردم تهران بر فراز شهر خود پرواز یک هواپیما را برای اولین‌بار شاهد بودند. هواپیمایی که تهرانی‌ها در آسمان شهرشان دیدند یک هواپیمای روسی بود که هدایت آن را یک خلبان روس بر عهده داشت. تهران آن روز به‌هیچ‌وجه در محاصره برج‌های بلند قرار نداشت. به همین دلیل بود که این هواپیما توانست در ارتفاعی بسیار پایین پرواز کند. به‌این‌ترتیب، تهرانی‌ها به‌راحتی قادر به دیدن پرواز آن بودند. امکان پرواز اولین هواپیما بر فراز آسمان شهر تهران در چند مرحله فراهم شد:

  1. قطعه‌های هواپیما را به‌صورت مجزا وارد تهران کردند.

  2. مونتاژ هواپیما را در تهران انجام دادند.

  3. بعد از آماده‌شدن کامل هواپیما، شرایط پرواز آن را با هدایت یک خلبان روسی فراهم کردند.

سال ۱۳۰۴

پس از اولین پرواز سال ۱۲۹۶ و به‌کاربردن هواپیماهای جنگی در جنگ جهانی دوم، پیشرفت زیادی در صنعت هواپیمایی دنیا به وجود آمد. طبیعی است که ایران هم از این امر مستثنی نبود. به‌این‌ترتیب، اولین هواپیمایی در ایران در ماه بهمن سال ۱۳۰۴ و در دوره رضاشاه ایجاد شد. این شرکت هواپیمایی به‌صورت انحصاری با عنوان یونکرس (Junkers) فعالیت می‌کرد و یک شرکت آلمانی بود.

سال ۱۳۱۷

در این سال بود که فرودگاه مهرآباد تهران به شکل امروزی آن به وجود آمد. یعنی شهر تهران ۲۲ سال بعد از پرواز اولین هواپیما بر فراز آسمان خود صاحب یک فرودگاه شد. در پایتخت کشور فرودگاهی ساخته شد که در هیچ یک از کشورهای حوزه خاورمیانه چنین فرودگاه بزرگی وجود نداشت. در واقع گام بزرگ در صنعت هوایی کشور زمانی اتفاق افتاد که یک باشگاه خلبانی تأسیس شد و ۲۰ فروند هواپیما را وارد کشور کردند. فرودگاه مهرآباد پس از این اتفاق بود که به‌صورت امروزی در اراضی مهرآباد شکل گرفت.

پرواز نیروی هوایی ایران در فرودگاه مهرآباد تهران

فرودگاه مهرآباد پس از تأسیس خود تا به امروز همواره در مسیر تغییر و پیشرفت قرار گرفت. در سال ۱۳۲۵بود که اعزام چند خلبان از نیروی هوایی به کشور آمریکا انجام شد. در ادامه این حضور بود که در سال ۱۳۲۸ نیروی هوایی ایران در فرودگاه مهرآباد تهران پرواز خود را شروع کرد.

عضویت ایران در سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری

صنعت هواپیمایی کشوری ایران با عضویت در سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری یعنی سازمان ایکائو (International Civil Aviation Organization) رشد و پیشرفت بیش‌تری را تجربه کرد. این پیشرفت در هر دو زمینه مسافری و باری برای فرودگاه مهرآباد به وجود آمد. چون تا سال‌ها بزرگ‌ترین و مهم‌ترین فرودگاه کشور فرودگاه مهرآباد بود. فرودگاه بین‌المللی امام خمینی سال‌ها بعد ساخته شد و در مسیر خدمت‌رسانی به مسافران قرار گرفت. البته هنوز هم با وجود فعالیت بسیار زیاد فرودگاه امام خمینی، پروازهای زیارتی نظیر سفر حج از این فرودگاه انجام می‌شود.

معماری فرودگاه مهرآباد تهران

معماری فرودگاه مهرآباد تهران را عبدالعزیز فرمانفرمائیان، معمار معاصر ایرانی، انجام داد. او از بنیان‌گذاران نظام مهندسی جدید در ایران بود و سمت استادی در دانشگاه تهران را نیز بر عهده داشت. پس از او افراد دیگری نیز در ساخت این فرودگاه به شکل امروزی نقش داشتند. یکی از این افراد ویلیام پریرا (William Pereira) نام داشت. او یک معمار آمریکایی بود که اصلیتی پرتغالی داشت. پایانه‌های بین‌المللی این فرودگاه با معماری این معمار شاخص آمریکایی و شرکت‌های دیگر در سال ۱۳۵۱شمسی (۱۹۷۲میلادی) نمایی تازه پیدا کرد.

بخش‌های فرودگاه مهرآباد تهران

فرودگاه مهرآباد تهران ۶ ترمینال (پایانه) با ویژگی‌های مختلف و کارایی‌های متفاوت دارد. ایرلاین‌هایی که پروازهای خود را انجام می‌دهند نیز ترمینال‌های مخصوص به خود را دارند. البته ممکن است بعضی از ایرلاین‌ها در ترمینال‌های مختلف فعالیت داشته باشند. بنابراین زمانی که بلیت سفر خود را تهیه می‌کنید باید به شماره ترمینال توجه کنید تا وارد یک ترمینال اشتباه نشوید. چرا که با کوچک‌ترین بی‌توجهی ممکن است وقت خود را بیهوده به هدر دهید و از پرواز خود جا بمانید.

ترمینال یک

این ترمینال در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

این ترمینال فرودگاه مهرآباد تهران را در فهرست آثار ملی کشور قرار داده اند. ورود و خروج پروازهای داخلی از این ترمینال انجام می‌شود. ایرلاین‌هایی که این ترمینال برای پرواز آن‌ها انتخاب شده است، عبارت هستند از:

  • کیش ایر (Kish Air)

  • زاگرس (Zagros Airlines)

  • هواپیمایی وارش (Varesh Airlines)

ترمینال دو

ورود و خروج تعدادی دیگر از پروازهای داخلی را در این ترمینال انجام می‌دهند. ایرلاین‌های فعال در این ترمینال شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ایران‌ایر (Iran Air)

  • معراج (Meraj Airlines)

  • قشم ایر (Qeshm Air)

  • آتا (ATA Airlines)

  • ایران ایرتور (Iran Airtour)

  • نفت یا شرکت هواپیمایی کارون (Karun Airline)

  • زاگرس

  • کیش ایر

ترمینال سه

ورود و خروج پروازهای حج تمتع از این ترمینال انجام می‌شوند. برای پروازهای ورودی حج عمره نیز این فرودگاه را قرار داده‌اند. این پروازها موسمی هستند و فقط در زمان‌های مخصوص پذیرای مسافران خواهند بود.

ترمینال چهار

از این ترمینال فرودگاه مهرآباد تهران فقط می‌توانید به هر شهری از کشور که مایل باشید سفر کنید. در واقع فقط پروازهای خروجی را از این ترمینال انجام می‌دهند. ایرلاین‌های زیر مخصوص این ترمینال هستند:

  • ماهان (Mahan Air)

  • تابان (Taban Air)

  • آسمان (Iran Aseman Airlines)

  • کاسپین (Caspian Airlines)

  • سپاهان (Sepahan Airlines)

  • اترک (Atrak Air)

  • پارس ایر (Pars Air)

  • فلای پرشیا (Fly Persia)

  • هواپیمایی سپهران (Sepehran Airlines)

  • هواپیمایی پویا یا پویا ایر (Pouya Air)

  • ساها (Saha Airlines)

ترمینال پنج

این ترمینال را برای ورود و خروج پروازهای حج تمتع قرار داده‌اند. البته پروازهای ورودی حج عمره نیز از این ترمینال انجام می‌شود. این پروازها همیشگی نیستند.

ترمینال شش

این ترمینال تنها برای پروازهایی است که از شهرهای ایران به تهران می‌آیند. یعنی این ترمینال فقط پروازهای ورود به تهران از شهرهای مختلف را می‌پذیرد. ایرلاین‌های گوناگون ممکن است مسافران خود را برای رفتن به این ترمینال از هواپیما پیاده کنند.

مسیرهای دسترسی فرودگاه مهرآباد تهران

برای رسیدن به فرودگاه مهرآباد تهران وسایل نقلیه مختلف را می‌توان مورداستفاده قرار داد. برای پیدا کردن هرکدام از آن‌ها نیز قطعاً باید ابتدا به محلی که در آن قرار دارید توجه کنید. چرا که مبدأ همواره در هر مسیریابی یکی از قسمت‌های مهم به شمار می‌آید. اما به‌طورکلی مسیرهای دسترسی به این فرودگاه به صورت زیر است:

مترو

اگر مایل هستید با مترو به فرودگاه مهرآباد تهران بروید، باید خط 4 متروی تهران را انتخاب کنید. یعنی در هر مسیری که قرار دارید، باید خط خود را در بهترین قسمت راه به خط 4 مترو عوض کنید. البته این در صورتی است که از خطی غیر از خط 4 مترو استفاده می‌کنید. می‌توانید نقشه مترو را ببینید، بهترین مسیر برای تعویض خط را انتخاب کنید و وارد خط 4 شوید. متروی تهران مسافران را در 2 ایستگاه در مکان‌هایی جدا از هم به فرودگاه مهرآباد می‌رساند:

  • ایستگاه پایانه (ترمینال) 1 و 2: این ایستگاه مترو در خیابان معراج و روبروی ترمینال 2 قرار دارد.

  • ایستگاه پایانه (ترمینال) 4 و 6: این ایستگاه مترو در داخل فرودگاه و کنار ترمینال 6 قرار دارد.

اتوبوس

اصولاً اتوبوس‌هایی که به مقصد میدان آزادی می‌روند برای رسیدن به فرودگاه مهرآباد تهران مناسب هستند. شما می‌توانید پس از رسیدن به میدان آزادی از اتوبوس‌هایی که به سمت فرودگاه مهرآباد حرکت می‌کنند، استفاده کنید. تنها اتوبوسی که به صورت مستقیم به سمت این فرودگاه حرکت می‌کند، اتوبوس میدان ونک، فرودگاه مهرآباد است. این اتوبوس در مسیر بازگشت نیز همان مسیر رفت را طی می‌کند و از فرودگاه به میدان ونک می‌رود. مسیر این خط اتوبوس به صورت زیر است:

  1. عبور از خیابان ملاصدرا

  2. گذشتن از اتوبان شیخ فضل الله نوری

  3. عبور از میدان آزادی

  4. رسیدن به خیابان‌های مقابل ترمینال‌های فرودگاه

تاکسی

تاکسی‌ها و کرایه‌های خطی که به میدان آزادی می‌رسند می‌توانند شما را تا میدان آزادی ببرند. پس از رسیدن به میدان آزادی باید با استفاده از تاکسی‌های خط فرودگاه و یا ماشین‌های گذری به سمت فرودگاه مهرآباد تهران بروید.

پارکینگ‌های فرودگاه مهرآباد تهران

در فرودگاه مهرآباد تهران می‌توانید از ۴ پارکینگ مختلف استفاده کنید. ۳ عدد از پارکینگ‌های این فرودگاه پارکینگ طبقاتی هستند، یکی از آن‌ها یعنی پارکینگ ۳ نیز پارکینگ فضای باز است. پارکینگ‌های طبقاتی را پارکینگ‌های شماره یک، ۲ و ۴تشکیل می‌دهند. به هر اندازه زمان توقف خودروی شما در این پارکینگ‌ها بیش‌تر باشد، هزینه بیش‌تری باید پرداخت کنید. بهتر است در زمان استفاده از این پارکینگ‌ها به این نکته نیز توجه کنید. اگر بیش‌تر از ۱۵ ساعت در هر یک از این پارکینگ‌ها توقف داشته باشید، معادل یک شبانه‌روز برای شما محاسبه می‌شود.

پارکینگ‌های ترمینال‌های ۱ و ۲

پارکینگ‌های شماره ۱ و ۲ طبقاتی هستند که نزدیک به ترمینال‌های ۱ و ۲ قرار گرفته‌اند. اطلاعات این پارکینگ‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • پارکینگ ۱: این پارکینگ با داشتن ۳ طبقه فوقانی و ۳ طبقه تحتانی ظرفیت پذیرش ۲۷۰۰ دستگاه را دارد.

  • پارکینگ ۲: این پارکینگ با داشتن ۳ طبقه فوقانی گنجایش پذیرش ۵۲۰ دستگاه خودرو را دارد.

پارکینگ‌های ترمینال‌های ۴ و ۶

پارکینگ‌های ۳ و ۴ با فاصله کمی در نزدیکی ترمینال‌های ۴ و ۶ قرار دارند. اطلاعات این دو پارکینگ عبارت هستند از:

  • پارکینگ ۳: در این پارکینگ روباز ظرفیت پارک ۳۰۰ دستگاه خودرو وجود دارد.

  • پارکینگ ۴: این پارکینگ طبقاتی یک طبقه فوقانی و ۳ طبقه تحتانی دارد که می‌تواند ۱۴۰۰ دستگاه را در خود جای دهد.

امکانات فرودگاه مهرآباد تهران

فرودگاه مهرآباد تهران امکانات متنوعی را برای این که بتوانید لحظات راحتی در آن جا داشته باشید، برای شما فراهم کرده است. این امکانات شامل فروشگاه، غرفه‌های تجاری، بوفه، کافی‌شاپ، کافه و رستوران می‌شوند که در ترمینال‌های مختلف فرودگاه قرار دارند.

ترمینال ۱

  • سالن عمومی: فروشگاه یکپارچه و کافی‌شاپ

  • سالن ترانزیت: فروشگاه یکپارچه، فست‌فود و کافی‌شاپ

ترمینال ۲

  • ضلع غربی سالن عمومی: فودکورت، بوفه و کافی‌شاپ

  • سالن عمومی: فروشگاه یکپارچه و سایر غرفه‌های تجاری

  • سالن میان طبقه: کافی‌شاپ

  • سالن ترانزیت: فروشگاه یکپارچه و سایر غرفه‌های تجاری

  • ضلع شرقی سالن ترانزیت: بوفه و کافی‌شاپ

  • ضلع غربی سالن ترانزیت: بوفه و کافی‌شاپ

  • اتاق شیردهی

ترمینال ۴

  • ضلع غربی سالن عمومی: رستوران سنتی و کافی‌شاپ

  • ضلع شرقی سالن عمومی: فست‌فود، بوفه و کافی‌شاپ

  • سالن عمومی: فروشگاه یکپارچه

  • ضلع غربی سالن ترانزیت: فست‌فود و کافی‌شاپ

  • ضلع شرقی سالن ترانزیت: بوفه و کافی‌شاپ

  • سالن ترانزیت: فروشگاه یکپارچه

  • اتاق شیردهی

ترمینال ۶

  • سالن عمومی: فروشگاه یکپارچه، فست‌فود، بوفه و کافی‌شاپ

  • سکوی مقابل ترمینال ۶: بوفه و کافی‌شاپ

شماره اطلاعات پرواز ۶ ترمینال فرودگاه مهرآباد تهران

۱۹۹ شماره اطلاعات پرواز و شماره ۶۱۰۲۱ برای مرکز تلفن فرودگاه مهرآباد است. سامانه پیامکی این فرودگاه نیز شماره ۳۰۰۰۱۹۹ است. اما شماره اطلاعات پرواز اختصاصی ۴ ترمینال فرودگاه مهرآباد تهران به‌صورت زیر است:

  • ترمینال یک: 61023183 – 021

  • ترمینال دو: 61023189 – 021

  • ترمینال چهار: 61023187 – 021

  • ترمینال شش: 61023196 – 021

نشانی و اطلاعات فرودگاه مهرآباد تهران

فرودگاه مهرآباد تهران در یکی از خیابان‌های نزدیک به میدان آزادی به نام خیابان معراج قرار دارد. وب‌سایت این فرودگاه علاوه بر نشان‌دادن اطلاعات پروازهای در حال انجام، اغلب اطلاعات مورد نیاز مسافران را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. تنها کافی است وارد نشانی اینترنتی https://mehrabad.airport.ir/ شوید و در دسته‌بندی‌های موجود، اطلاعات موردنظر خود را پیدا کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.