معرفی موزه ملی ایران و تاریخچه آن

موزه ملی ایران جزو اولین موزه های تهران به شمار می آید. به عبارت دیگر به آن لقب موزه مادر داده شده و اولین موزه ی افتتاح شده می باشد. این موزه که توسط آندره گدار ساخته شده است، به دو بخش کلی تقسیم شده است. در این موزه اشیاءی از دوران پارینه سنگی و پیش از اسلام، و همچنین اشیاء تاریخی از دوران پس از ظهور دین اسلام را در خود جای داده است. این موزه دارای تاریخچه عجیب و جالبی نیز است. در این مطلب به معرفی موزه ملی ایران و همچنین تاریخچه آن پرداخته ایم. اگر با این موزه آشنایی ندارید و یا تا به حال از آن بازدید نکرده اید، توصیه می کنم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

مختصری درباره موزه ملی ایران

همانطور که در مطالب بالا اشاره کردیم، این موزه عنوان اولین موزه کشور را به خود نسبت داده است. معمار این موزه، فردی مشهور به نام آندره گدار می باشد که در زمان اقامتش در کشور ایران، سازه های بسیاری را از خود بر حای گذاشت. یکی از مشهورترین آثار معماری ایشان، پل معروف ورسک است. موزه ملی ایران با مساحت 18 هکتار، دارای دو بخش می باشد. این موزه در مراحل مختلف ساخته شد و در حقیقت ساخت آن 6 سال به طول انجامید. در نهایت در سال 1329 افتتاح شد و تا چندین سال، تحت مسولیت فرانسوی ها بود.

تاریخچه

به طور کلی، موزه ملی ایران، اولین بار در یکی از اتاق های مدرسه دارالفنون وجود داشت. این اقدام به دستور احمدشاه قاجار انجام شد. در آن زمان، تعدادی اشیاء گرانبها در تهران جمع آوری شد و در نهایت در مدرسه دارالفنون، موزه ای به نام موزه ملی ساخته شد. اما با روی کار آمدن خاندان پهلوی، این موزه و اشیاء پرانبهای آن به عمارت مسعودیه منتقل شد و تا مدتی در آن جا باقی ماند.

در آن زمان فرانسوی ها امتیازی انحصاری برای کاوش در ایران در خصوص باستان شناسی را داشتند. اما در نهایت در سال 1306 این امتیاز از آن ها سلب شد اما در عوض، قرار د تا حق کاوش در منطقه باستانی شوشتر به آن ها داده شود. همچنین موزه ای تحت عنوان موزه ملی ایران در تهران ساخته شود و آندره گدار، در سه دوره ی 5 ساله مسولیت این موزه را بر عهده داشته باشد.

چه کسی موزه ملی ایران را ساخت؟

در همان زمان که قرار شد آندره گدار مسولیت موزه را بر عهده بگیرد، طراحی معماری موزه ملی ایران را شروع کرد. ایشان پس از 6 سال توانست این موزه را افتتاح کند و در نهایت، مدتی تحت مسولیت ایشان قرار گرفت.

بخش های مختلف این موزه

در مطالب بالا نیز اشاره کردیم که این موزه از دو بخش تشکیل شده است. بخش پارینه سنگی و بخش پس از اسلام. برای مشاهده بخش پارینه سنگی، باید خود را به طبقه دوم این موزه برسانید. در این طبقه، اشیائی سفالی و بسیار بسیار قدیمی که متعلق به دوران پارینه سنگی می باشد وجود دارد. از جمله اشیاء موجود در این قسمت می توان به پیکر های انسانی و حیوانی، تپه سنگ چخماق ماکت های سفالی، و همچنین اشیاء سافلی مختلق وجود دارد.

اما در طبقه همکف که تعلق به دوران پس از اسلام است، اشیائی که متعلق به هزاره چهارم پیش از میلاد می باشند نیز وجود دارد. جدیدترین شیء تاریخی موجود در این طبقه، متعلق به دوران ساسانیان است. از جمله دیدی های این طبقه از موزه ملی ایران می توان به قدیمی ترین انیمیشن جهان بر روی تکه ای از سفال، مجسمه داریوش اول، مرد نمکی معدن زنجان، و سایر مجسمه های دیگر اشاره کرد.
اگر تا به حال از این موزه دیدن کرده اید، تحربیات  نظرات خود ر به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.