فرهنگسرای اشراق از فعال‌ترین فرهنگسراهای تهران

فرهنگسرای اشراق یکی از جاهای فرهنگی آموزشی تهران است که سن‌وسال آن به ۱۰۰ سال می‌رسد. در واقع اینجا کانون فعالیت‌های فرهنگی تهران است و با این همه سن هنوز هم مرکزی برای آموزش افراد بسیار در شرق تهران است. در فرهنگسرای اشراق انواع کلاس‌های فرهنگی و تفریحی با هدف برگزاری کلاس‌های آموزشی ایجاد شده تا علاقه‌مندان بتوانند استعدادها و مهارت‌های خودشان را اینجا پیدا کرده و آن‌ها را تقویت کنند. جشنواره اقوام و جشنواره صد دانه یاقوت از پایه ثابت‌های این مجموعه هستند که هر ساله در فرهنگسرای اشراق در فضایی بانشاط برگزار می‌شود. باهم در این یادداشت تهران مبله امروز به گشت‌وگذار در فرهنگسرای اشراق خواهیم رفت.


فرهنگسرای اشراق کجاست و چطور به آنجا برویم؟

فرهنگسرای اشراق در منطقه ۴ و در شرق تهران قرار دارد. آدرس دقیق این مجموعه در فلکه دوم تهرانپارس و در انتهای خیابان جشنواره است. برای دیدن موقعیت این مرکز فرهنگی تهران می‌توانید روی نقشه ببینید را کلیک کنید.

روی نقشه ببینید!

فرهنگسرای شرق تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mahdi Sheikh sofla

 راه رسیدن به فرهنگسرای اشراق با استفاده از خودرو شخصی و وسیله نقلیه عمومی است. انتخاب با شماست که با کدام یک به این مجموعه بروید. اگر می‌خواهید با ماشین شخصی به فرهنگسرای اشراق بروید، باید از بزرگراه‌های یاسینی و رسالت استفاده کنید. 

بهترین مسیر برای رفتن به فرهنگسرای اشراق استفاده از خط مترو تهران است که شما را به‌راحتی به آنجا می‌برد. کافی است که در هر نقطه تهران هستید سوار خط ۲ مترو شوید و در آخرین ایستگاه یعنی ایستگاه مترو فرهنگسرا پیاده شوید و با عبور از پل هوایی راهی خیابان جشنواره و فرهنگسرا شوید.

 اگر هم بخواهید از خط‌های بی آر تی تهران استفاده کنید، می‌توانید سوار اتوبوس‌های BRT مسیر آزادی ‌تهرانپارس شده و خود را به فلکه دوم تهرانپارس برسانید و از آنجا با یک تاکسی به خیابان جشنواره و فرهنگسرای اشراق بروید.

فرهنگزای اشراق کجاست

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Sahand Rad

بیشتر بخوانید: با نقشه مترو تهران، چهارگوشه تهران را به هم بدوزید


امکانات و خدمات فرهنگی فرهنگسرای اشراق

از همان لحظه وارد شدن به فرهنگسرای اشراق انگار همه‌چیز دست‌به‌دست هم دادند تا شما بتوانید اینجا کار فرهنگی انجام دهید. البته اگر از درب جنوبی وارد شوید، شیخ اشراق حتما به شما خوش آمد خواهد گفت. پیشنهاد می‌شود حتما به دیدن مجسمه‌ها و سردیس‌ها بروید.
اما قبل از اینکه شما بخواهید از امکانات فرهنگسرا استفاده کنید، در مسیر می‌توانید به کانون‌های فرهنگسرا مثل کانون ادبی و شعر خوانی، کانون نجوم، کانون گل و گیاه و کانون مهارت‌های زندگی بروید و عضو این کانون‌ها شوید.
یا در رشته‌های آموزشی مثل هنرهای دستی و تجسمی، موسیقی، آموزش‌های علمی، هنرهای خانگی، زبان و کامپیوتر ثبت نام کنید. اینجا همه خدمات و امکانات فرهنگی آماده‌اند تا مهارت‌های شما را به‌چالش بکشند. در ادامه به‌صورت مفصل در مورد هر یک صحبت خواهیم کرد:

 برنامه های فرهنگسرای اشراق

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Mahdi Sheikh sofla

  • سالن سینما فرهنگسرای اشراق، اینجا از اکران فیلم‌ها جا نمانید

فرهنگسرای اشراق تهرانپارس هم مثل بیشتر فرهنگسراهای تهران سالن سینما یا تئاتر دارد. سالن سینمای فرهنگسرا ا ظرفیت ۳۰۸ مهمان را دارد و برای برگزاری همایش‌ها و سمینارهای آموزشی و فرهنگی بسیار مناسب است. البته اگر خوش شانس باشید می‌توانید در ساعت ۱۵، ۱۷ و ۱۹ عصر خودتان را به این مجموعه برسانید تا از اکران فیلم‌های روز لذت ببرید.
هر چند اینجا نباید از رفتن به سالن باران و سالن کنفرانس فرهنگسرا غافل شد. این سالن‌‌ها مخصوص کسانی است که مهمان‌های با تعداد کم و یا ويژه را دارند.

سینمای فرهنگسرای اشراق

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Sepideh Izadi

  • نگارخانه آفرینش نقش، آثار هنری هنرمندان اینجا به نمایش گذاشته می‌شود

این نگارخانه با ۲ سالن مجزا و ظرفیت ۵۰ تابلو برای هر سالن، محلی برای برگزاری نمایشگاه‌های هنری است. اینجا هنرمندان می‌توانند در فضای فرهنگی و آموزشی آثار خود را به نمایش بگذارند. یادتان باشد برای رفتن به نگارخانه آفرینش نقش فرهنگسرای اشراق باید ساعت ۹ صبح تا ۱۹ عصر را در نظر بگیرید.

 

نگارخانه فرهنگسرا

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Attari Zahid Abbas Kayani

  • کتابخانه شیخ اشراق، تا می‌توانید اینجا کتاب بخوانید

کتابخانه این مرکز فرهنگی نسبت به دیگر فرهنگسراهای تهران کتاب‌های بیشتری دارد. تا جایی که می‌توان گفت کتابخانه فرهنگسرا بیش از ۳۷۰۰۰ جلد کتاب دارد. البته بخش کودکان را باید جدا در نظر گرفت. تهرانی‌ها ساکن شرق می‌توانند در تمامی روزهای هفته از ساعت ۷ صبح تا ۱۰ شب به کتابخانه شیخ اشراق مراجعه کنند.

کتابخانه

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Negin Rezaei

  • سفره خانه سنتی انارستان، هم غذا بخورید و هم از موسیقی سنتی لذت ببرید

شاید خوشمزه‌ترین بخش فرهنگسرا همین سفره خانه باشد که با موسیقی سنتی زنده در فضایی دلپذیر از مهمانانش پذیرایی می‌کند. اینجا شما می‌توانید پذیرایی از دوستان و خانواده را در یک رستوران سنتی با غذاهای خوب تجربه کنید.

  • باشگاه ورزشی، حتی به سلامتی شما در فرهنگسرای اشراق فکر شده است

اگر علاقه‌مند به رشته‌های ورزشی مثل فوتسال‌، والیبال، بسکتبال و ایروبیک باشید، کلاس‌های فرهنگسرای اشراق بهترین جا برای تضمین سلامتی شماست. این باشگاه برای همه رده‌های سنی کلاس دارد و خانم‌ها و آقایان می‌توانند متناسب با مهارت خود در این کلاس‌های ورزشی شرکت کنند.

  • سرزمین فرشته‌ها، ایده‌های هنری خود را اینجا به چالش بکشید

شاید شما هم بخواهید کودک‌تان در فضاهایی باشد که مهارت‌هایش سنجیده شود. در این میان فرهنگسرای اشراق با داشتن سرزمین فرشته‌ها توانسته مهارت‌های مختلف مثل سفالگری، کارگاه های خلاقیت را در مقطع مهد و پیش دبستان در دو نوبت صبح و عصر برای کودکان برگزار کند.

یرزمین فرشته ها

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ali Alirezaee

بیشتر بخوانید: موزه کودکی ایرانک، سفر به دوران شیرین کودکی


شاید این روزها تصمیم دارید به تهران سفر کنید، قطعا برای استراحت و شب ماندن باید محل اقامت مناسبی را برای خود و یا خانواده انتخاب کنید. اگر نمی‌خواهید راهی هتل شوید و به‌دنبال پیدا کردن واحدهای مبله شیک و تمیز در تهران هستید، اجاره خانه روزانه در تهران را به ما بسپارید. ما در تهران مبله اقامتگاه‌ها و واحدهای لوکس و با قیمت خوب را در تهران را برایتان در نظر گفتیم تا بدون دغدغه در آن‌ها بمانید. 


اطلاعات مورد نیاز فرهنگسرای اشراق

آدرس: تهران، تهران، فلکه دوم تهرانپارس، انتهای خیابان جشنواره، روبروی ایستگاه مترو فرهنگسرا.

شماره تماس: ۰۲۱۷۷۳۲۴۱۱۲

ساعت کاری: ۷ صبح تا ۱۰ شب.

وب سایت: eshragh.farhangsara.ir

صفحه اینستاگرام: farhangsara

فرهنگسراهای تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Matin heydaritarghi

بیشتر بخوانید: اجاره خانه مبله، اقامتی بی‌دردسر در جای‌جای تهران


خلاصه که در کنار همه امکانات و کلاس‌ها و برنامه‌های فرهنگسرای اشراق، ارزش‌های تاریخی این مجموعه فرهنگی تهران بر کسی پوشیده نیست، چون از نظر قدمت تاریخی، باغ و محوطه و ساختمان قدیمی متعلق به زمان قاجار است و دیدنش برای هر کسی جذاب به نظر می‌رسد.
حالا نوبت شماست که به ما بگویید نظرتان در مورد فرهنگسرای اشراق چیست؟ آیا قبلا به این مجموعه فرهنگی تهران رفته‌اید؟ جذابیتش آنجا را در چه دیدید؟ آیا رفتن به این مجموعه را در تهرانپارس به بقیه هم پیشنهاد می‌دهید؟ تجربه‌های خود را اینجا بنویسید. قطعا این تجربیات راهنمای خوبی برای خوانندگان تهران مبله خواهد بود.


سوالات متداول 

فرهنگسرای اشراق کجاست؟
این مجموعه در فلکه دوم تهرانپارس، انتهای خیابان جشنواره و روبه‌روی مترو قرار دارد.
فرهنگسرای اشراق چه امکاناتی دارد؟
بعضی از امکانات فرهنگسرا مثل سینما، نگارخانه و کتابخانه از معروف‌ترین‌ها هستند و شما می‌توانید از دیگر امکانات این مجموعه هم استفاده کنید.
آیا در فرهنگسرای اشراق دوره‌های آموزشی برگزار می‌شود؟
بله. در فرهنگسرای اشراق دوره‌های آموزشی زیادی مثل هنرهای تجسمی، ادبیات، سفالگری، موسیقی و هنرهای خانگی برگزار می‌شود.
نزدیکترین مترو به فرهنگسرای اشراق کدام ایستگاه است؟
ایستگاه مترو فرهنگسرا نزدیکترین مترو به فرهنگسراست. شما پس از خروج از ایستگاه و عبور از پل هوایی می‌توانید به خیابان جشنواره و فرهنگسرای اشراق بروید.
ساعت کاری فرهنگسرای اشراق تا چند است؟
این فرهنگسرای تهران از ساعت ۷ صبح تا ۱۰ شب باز است. اما قبل از رفتن با فرهنگسرا تماس بگیرید تا از ساعت دقیق سالن‌ها و کلاس‌های آموزشی باخبر باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.