پیست اسکی توچال را از دست ندهید

مختصری درباره توچال

هر سال با اولین بارش‌های برف و سفیدپوش شدن رشته کوه البرز در شمال تهران وقت بازگشایی یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری تهران فرا می‌رسد. پیست اسکی توچال که در فاصله ۵ کیلومتری از میدان تجریش در کوه‌های شمال تهران قرار گرفته است، فرصت استثنایی را برای علاقه‌مندان به اسکی و پیاده‌روی در برف مهیا کرده است. در این مطلب از تهران مبله قرار است لباس‌های زمستانی خود را بپوشیم و به پیست اسکی توچال سری بزنیم. با ما همراه شوید.

پیست اسکی توچال

قله توچال که با ارتفاع ۳۹۴۴ متری بلندترین نقطه تهران محسوب می‌شود، میزبان یکی از زیباترین  پیست‌های اسکی ایران است. پیست اسکی توچال که قرار بود یکی از بزرگ‌ترین پیست‌های اسکی جهان باشد، به دلیل وقوع جنگ تحمیلی نیمه تمام ماند و تنها بخشی از آن مجموعه بزرگ به بهره‌برداری رسید اما با تمام کش و قوس‌ها پیست اسکی توچال به صورت رسمی در آذر سال ۱۳۹۲ افتتاح شد.

به دلیل ارتفاع نزدیک به ۴ هزار متری قله توچال، پیست اسکی توچال یکی از اولین پیست‌های اسکی در ایران است که پوشیده از برف می‌شود. اگر آب و هوا مطابق معمول هر سال باشد، علاقه‌مندان اسکی می‌توانند از اوایل آبان تا اواسط خرداد ماه از این مجموعه استفاده کنند.

این مجموعه شامل سه پیست اسکی است که عبارتند از:

پیست اسکی قله یا ایستگاه هفتم

پیست اسکی ایستگاه هفتم توچال از پایین قله یعنی ارتفاع ۳۸۵۰ متری شروع می‌شود و انتهای آن به هتل توچال در ارتفاع ۳۵۵۰ متری می‌رسد. پیست اسکی قله ۱۲۰۰ متر طول دارد و یک دستگاه تله سیژ و یک دستگاه تله اسکی هم برای آن در نظر گرفته شده است.

پیست اسکی قله به دلیل ارتفاع زیاد از اولین پیست‌های ایران است که هر ساله با بارش‌های برف قابل استفاده می‌شود.
پیست اسکی دامنه غربی

این پیست اسکی در دامنه غربی کوه توچال قرار گرفته است و ۹۰۰ متری طول دارد. این پیست ارتفاع ۳۷۵۰ متری آغاز می‌شود و در نزدیکی هتل در ارتفاع ۳۵۵۰ متری خاتمه می‌یابد و شامل یک دستگاه تله سیژ هم می‌شود.

پیست اسکی ایستگاه هفتم به پنجم

طولانی‌ترین پیت اسکی توچال که نزدیک به ۵ کیلومتر طول دارد و از ارتفاع ۳۷۵۰ متری شروع می‌شود و در ارتفاع ۲۹۰۰ متری در ایستگاه پنجم به پایان می‌رسد.

امکانات پیست اسکی توچال

مجموعه پیست اسکی توچال از خدمات و امکانات بسیار خوبی برخوردار است و گردشگرانی که از آن دیدن می‌کنند می‌توانند علاوه بر پیست اسکی از تله کابین، هتل، رستوران، تله سیژ، تله اسکی و مدرسه اسکی توچال هم استفاده کنند.

تله کابین توچال

جالب است بدانید پروژه ساخت تله کابین توچال در سال ۱۳۵۳ و با همکاری یک شرکت فرانسوی آغاز شد و در سال ۱۳۵۷ به بهره‌برداری رسید. تله کابین توچال بیش از هفت کیلومتر طول دارد و یکی از طولانی‌ترین تله کابین‌های جهان محسوب می‌شود.

مجموعه تله کابین توچال دارای ۳ خط اصلی است که هر کدام ارتفاع و طول متفاوتی دارند و می‌تواند در هر ساعت ۶۰۰ نفر را جابجا کند.

تله سیژ چشمه

اگر دلتان می‌خواهد حسابی از تماشای قله توچال لذت ببرید پیشنهاد می‌کنیم حتما از تله سیژ توچال استفاده کنید. تله سیژ چشمه از ایستگاه اول شروع می‌شود و تا رستوران چشمه ادامه دارد.

هتل توچال

۳ ستاره توچال یکی از مرتفع‌ترین هتل‌های جهان محسوب می‌شود که در ارتفاع ۳۵۰۰ متری در سال ۱۳۸۳ ساخته شده است. به دلیل موقعیت مکانی این هتل، منظره بی نظیری از شهر تهران از اتاق‌های این مجموعه قابل دیدن است.

هتل توچال در زمینی به مساحت ۲۴۳۰ مترمربع در سال ۱۳۸۰ ساخته شد و دارای ۳۰ اتاق و سوئیت با نمای چوبی است. مهمانانی که در این هتل اقامت می‌کنند می‌توانند از رستوران مجلل، لابی رو به پیست، امکانات ورزشی مانند پینگ‌پنگ، بیلیارد و سالن نمایش فیلم استفاده کنند.

حتما به این موضوع دقت کنید که به دلیل ارتفاع زیاد این هتل امکان اقامت بانوان باردار، بیماران قلبی و افراد مسن در این هتل وجود ندارد، اگر مشکل خاصی دارید حتما قبل از رفتن با روابط عمومی هتل هماهنگ کنید.

مدرسه اسکی

اگر قصد بازدید از پیست اسکی توچال را دارید اما امکانات اسکی بازی ندارید مهارتی در این ورزش ندارید، می‌توانید از امکانات مدرسه اسکی و مربیان حاضر در آن کمک بگیرید.

دسترسی به پیست اسکی توچال

همانطور که گفته شد توچال در شمال تهران قرار دارد و در واقع مجموعه بام تهران همان ابتدای محدوده توچال است، برای رسیدن به بام تهران دو راه دارید. یکی عبور از تجریش به سمت بام تهران یا عبور از ولنجک.

برای رفتن به پیست اسکی توچال هم می‌توانید از وسایل حمل و نقل شخصی استفاده کنید هم وسایل حمل و نقل عمومی.

اگر قصد استفاده از مترو یا بی آر تی را دارید کافی است خودتان را به ایستگاه تجریش برسانید، از آنجا می‌توانید سوار تاکسی‌های توچال شوید تا به این مجموعه برسید.

اگر از خودروی شخصی استفاده می‌کنید کافی است خیابان ولنجک را تا انتها به سمت بالا ادامه دهید تا به پارکینگ مجموعه توچال برسید.

بهترین زمان سفر به توچال

در تمام ماه‌های سال مجموعه توچال آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان است اما اگر قصد اسکی کردن دارید، پیست اسکی توچال از اواسط آبان تا اواسط خرداد قابل استفاده است.

ولی اگر به دنبال تازه کردن هوا هستید، بهتر است در ماه‌های اردیبهشت و خرداد یا مهر و آبان به توچال بروید تا از هوای مطبوع آن لذت ببرید.

چرا باید از توچال دیدن کنیم؟

جالب است بدانید توچال به معنی چال آبگیر و دریاچه کوچک است، از آنجایی که قله توچال در نزدیکی دریاچه طبیعی یخ زده قرار گرفته است، به نام توچال مشهر شده است.

منظره‌های کوهستانی بسیار زیبا، هوای دلنشین و تمیز، چشمه‌های فراوان و زلال، فضای آرام بخش و امکانات رفاهی عالی باعث شده است که توچال به یکی از محبوب‌ترین نقاط دیدنی تهران تبدیل شود.

بسیاری از تهرانی‌ها و غیرتهرانی‌ها برای فرار از دود و دم آخر هفته‌ها را به توچال می‌روند و از تنفس هوای تمیز و مطبوع توچال لذت می‌برند.

امکانات تفریحی این منطقه تنها به پیست اسکی منتهی نمی‌شود. پیاده‌روی در جاده سلامت توچال، لیزرتگ، اسکیپ روم، زیپ لاین، سورتمه، تله سیژ و تله کابین، رستوران و بازار از دیگر جاذبه‌هایی است که با سفر به مجموعه توچال می‌توانید از آن استفاده کنید.

اما گل سر سبد امکانات تفریحی و ورزشی منطقه توچال، پیست اسکی آن است. از مزایای پیست اسکی توچال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پیست اسکی توچال بسیار نزدیک به شهر تهران است و تنها در فاصله ۵ کیلومتری از شمال تهران قرار دارد.
هتل‌، کافه و رستوران‌های مجموعه امکانات مناسبی را برای استراحت و اقامت شما فراهم می‌کند.
وجود مدرسه اسکی و مربیان ماهر به شما کمک می‌کند تا خاطره دلچسبی را از اسکی کردن تجربه کنید.
وجود سه خط تله سیژ و یک خط تله اسکی ضمن ایجاد سهولت در رفت و آمد، فرصت بی نظیری را برای دیدن مناظر زیبای کوهستانی فراهم می‌کند.

راه‌های ارتباطی و ساعات کار پیست اسکی توچال

آدرس پیست اسکی توچال: تهران، بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، انتهای خیابان ولنجک، مجموعه توچال.

ساعت کار: معمولا ساعت کاری و روزهایی که مجموعه توچال آماده فعالیت است به شرایط جوی بستگی دارد، بنابراین قبل از حرکت به سمت توچال از باز بودن مجموعه مطمئن شوید.

وبسایت مجموعه توچال :‌ http://www.tochal.org/fa

شماره تماس: ۰۲۱-۲۴۸۷۵۰۰۰

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.