پارک چیتگر تهران ؛ منطقه‌ای تفریحی به وسعت یک شهر

پارک چیتگر یا شهرک امام رضا در منطقه ۲۲ تهران قرار دارد. این منطقه زیبا و آرام امکانات مختلفی دارد و از لحاظ مسکونی، اداری، تجاری و گردشگری رشد زیادی کرده است. به صورت کلی چیتگر یک مجموعه تفریحی و مسکونی است با امکانات خوب است. چیتگر به دلیل پارک جنگلی درونش، پوشش گیاهی متنوعی هم دارد به‌خاطر همین آب وهوای خوبی هم در تهران دارد.

پارک جنگلی چیتگر کجاست؟

چیتگر یک پدیده گردشگری در منطقه ۲۲ است چون بخش های گوناگونی برای تفریح دارد. منطقه چیتگر اغلب با دریاچه مصنوعی آن به نام دریاچه شهدا خلیج فارس شناخته می‌شود. پس اول سراغ دریاچه‌اش می‌رویم.

دریاچه چیتگر یا همان دریاچه شهدای خلیج فارس، از شمال به پارک جنگلی چیتگر و از جنوب به بزرگراه حکیم می‌رسد. علاوه بر آن از سمت غرب خود نیز به بافت مسکونی منطقه چیتگر راه دارد.

پارک جنگلی چیتگر

دسترسی به دریاچه چیتگر، به دلیل وجود پارکینگ‌های بزرگ، با خودرو شخصی هم به راحتی امکان‌پذیر است. در صورتی که قصد مراجعه از طریق مترو را داشته باشید، می‌توانید خودتان رابه ایستگاه مترو چیتگر برسانید. این ایستگاه در خط صادقیه – گلشهر قرار دارد. پس از پیاده شدن در ایستگاه مترو به کمک اتوبوس‌های شهرک باقری، به سمت دریاچه چیتگر بروید.

اگر چه می‌توان به راحتی از طریق مسیریاب هم برای مراجعه با خودرو شخصی استفاده کرد. اما به صورت کلی اگر آدرسی برای مراجعه به چیتگر در نظر بگیریم، آن آدرس این است:

تهران، انتها اتوبان همت (غرب)، دریاچه چیتگر(شهدا خلیج فارس)

روی نقشه ببینید!

مناطق مختلف و جذاب چیتگر

منطقه چیتگر دارای امکانات مختلفی از نظر اداری، گردشگری، مسکونی و … است. به همین دلیل مراکز مختلفی در بخش‌های جداگانه‌ای دارد.

این مناطق دارای 4 بخش کلی است که هر کدام مرکز ارائه یکی از خدمات است. برای همین مراجعه‌کنندگان کاملا آگاه هستند که برای چه کاری به کجا بروند. مناطق چهارگانه چیتگر عبارت‌اند از:

  • دریاچه چیتگر

  • پارک جنگلی چیتگر

  • باملند

  • شهرک مسکونی چیتگر

چیتگر به‌خاطر نزدیک بودن به نقاط اصلی تهران، دسترسی راحتی دارد. از دیگر مزیت‌های جالب چیتگر محبوب بودن آن بین اکثر اقشار مردم است. یکی از دلایل محبوبیت چیتگر هم جوابگو بودن مناطق چهارگانه آن برای سلیقه‌های مختلف است.

دریاچه چیتگر؛ هم هوای خوب هم تفریحات متنوع

دریاچه چیتگر اصلی‌ترین جاذبه منطقه 22 است. این دریاچه در ابتدا برای بهبود وضعیت و کیفیت هوا ساخته شد. دریاچه چیتگر دارای امکانات رفاهی و تفریحی زیادی برای مراجعه کنندگان است.

 به صورت کلی مساحت خود دریاچه شامل 130 هکتار می‌شود. در کنار این دریاچه زیبا هم یک مجموعه تفریحی مجهز به مساحت 120 هکتار بنا شده است.

در واقع ساخت این دریاچه از سال 1389 آغاز شد و ساخت آن تا شال 1392 ادامه داشت. در فرآیند ساخت این دریاچه مصنوعی، هدف تنها بهبود کیفیت هوا تهران بود. اما با گذشت زمان، مردم متوجه اهمیت گردشگری و رفاهی آن شدند.

ورود به اطراف دریاچه چیتگر و خوشگذرانی در کنار این دریاچه دیدنی رایگان است. از این رو محل مناسبی برای قدم زدن کوتاه مدت در نزدیگی محل زندگی است. در ضمن اگر از امکانات رفاهی پولی دریاچه استفاده نکنید، کاملا رایگان به تفریح خود می‌پردازید. شاید با خود بگویید که امکانات رایگان دریاچه محدود هستند و نمی‌توان با آن‌ها به خوبی تفریح کرد. اما تصور کنید تنها یک روز یک غروب ساده اما دل‌انگیز را در آرامش بخش ساحلی تجربه می‌کنید.

رستوران آبی دریاچه چیتگر؛ سرو غذا روی کشتی

یکی از امکانات دریاچه چیتگر که در ایران کم‌نظیر است، رستوران داخل آب است. این رستوران به تازگی تاسیس شده.

شما می‌توانید در این کشتی لذت غذا خوردن روی آب را تجربه کنید. در این دریاچه یک کشتی وسط دریاچه لنگر انداخته که انواع غذاهای ایرانی و بومی در آن سرو می‌شود.

بیشتر بخوانید: رستوران های غرب تهران، بهشت شکم‌گردها

امکانات تفریحی رایگان و غیررایگان دریاچه چیتگر

امکانات تفریحی متعددی را می‌توان در چیتگر یافت. دسترسی به برخی از این امکانات مفرح، رایگان است. پس بدون هیچ هزینه‌ای هم می‌توان در این منطقه تفریحی به گردش پرداخت. برخی از امکانات رایگان چیتگر عبارتند از:

  • دسترسی به پارک جنگلی

  • دسترسی به مناطق اطراف دریاچه

  • دسترسی به بخش ساحلی

  • امکان استفاده از دوچرخه و اسکیت شخصی در محوطه

در همین حین برخی دیگر از امکانات جذاب چیتگر با مبالغ اندکی در دسترس است. همیشه امکانات غیر رایگان در مراکز تفریحی جذاب‌تر هستند. اما در چیتگر هم امکانات رایگان و هم پولی اهمیت بالایی دارند. امکانات غیر رایگان چیتگر عبارت‌اند از:

پارک جنگلی چیتگر

یکی دیگر از مناطق پرطرفدار این جاذبه گردشگری پارک جنگلی چیتگر تهران است. جالب است بدانید این پارک در سال 1342 توسط سازمان جنگل‌ها و مراتع تاسیس شده و در حال حاظر جزء اراضی شهرداری منطقه 22 است.

این پارک تقریبا 53 درصد از درختان منطقه چیتگر تهران را دارد. پارک جنگلی چیتگر پوشش گیاهی متنوعی مثل درختان کاج، اقاقیا، نارون، سرو نقره‌ای، سرو خمره‌ای، زبان گنجشک، ارغوان و افرای سیاه دارد. همچنین پوشش جانوری این پارک شامل پرندگانی مثل طوطی، کلاغ، گنجشک، مرغ مینا و حیواناتی مثل روباه و سنجاب است.

امکانات رفاهی و تفریحی پارک جنگلی چیتگر

پارک چیتگر تهران به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شده. بخش غربی بیشتر به صورت پوشش جنگلی و بخش شرقی دارای امکانات ورزشی، تفریحی و رفاهی است. برخی از این امکانات پارک چیتگر:

  • باغ‌وحش

  • رستوران های سنتی و مدرن

  • پیست دوچرخه سواری:

چیتگر 4 پیست دوچرخه سواری سرعت، استقامت، کوهستان و پیست مخصوص بانوان دارد.

  • پیست پیاده روی:

در این پیست می‌توانید خارج از شلوغی‌های شهر در طبیعت پیاده‌روی کنید.

  • باشگاه سوارکاری:

این پارک دارای ۵ باشگاه سوارکاری مجهز است که استفاده از آن‌ها با پرداخت هزینه کمی برای عموم آزاد است.

  • باغ راز هستی

  • بوستان بانوان ریحانه

باغ‌ وحش پارک جنگلی چیتگر

در این باغ وحش حیواناتی مثل طاووس، خرگوش، قوچ و میش زندگی می‌کنند. همچنین در این بخش گونه‌های ایرانی اصیل و کمیاب که با شرایط اقلیمی منطقه 22 تهران و پارک سازگار هستند مثل گونه های اوریال و لارستان هم نگهداری می‌شود.

 خوشبختانه آب و هوای پارک جنگلی چیتگر تهران با این گونه‌های جانوری سازگار است و موجب زادوولد و افزایش جمعیت آن‌ها شده.

بوستان باغ راز هستی

یکی دیگر از مکان های دیدنی چیتگر تهران بوستان باغ راز هستی است. این بوستان توسط شهرداری برای رفاه مردم تاسیس شده.

در این پارک گونه‌های گیاهی مثل مرکبات و درختان سرو و حتی باغ‌های گیاهان دارویی را می‌توانید مشاهده کنید. یکی از ویزگی‌های بزرگ و منحصر به فرد این بخش باغ نوازش است؛ که بر خلاف بقیه باغ وحش‌ها میتوانید هم از دور حیوانات را تماشا کنید، هم این‌که از نزدیک آن‌ها را ببینید و حتی نوازش کنید. حیواناتی که در باغ نوازش می‌توانید مشاهده کنید: مارال و اسب، طاووس و قرقاول، قوچ و میش و باقی حیوانات اهلی.

بوستان بانوان ریحانه

این مجوعه در چیتگر تهران، بوستانی مختص به بانوان است. این مجموعه به مساحت 18 هکتار دارای امکانات رفاهی و ورزشی برای بانوان علاقه‌مند به ورزش است.

 امکانات این بوستان عبارت‌اند از: استیج ورزش بانوان و اسکیت، آمفی تئاتر، سالن چندمنظوره ورزشی، سالن پینگ پونگ، سالن فوتبال دستی، خانه عکس، زمین بازی، سالن بیلیارد، آبنما، زمین چمن، میز شطرنج و آلاچیق‌های سرپوشیده.

باملند چیتگر

باملند به معنای شهری تلفیق شده از موسیقی و سلامتی و فرهنگ در چیتگر است.

یکی از ویژگی‌های مجموعه باملند معماری زیبا و به‌روز آن است. این سازه‌ها تلفیق زیبایی از معماری سنتی و مدرن هستند. این مکان از ابتدای تاسیس به دلیل قرار گرفتن در همسایگی دریاچه چیتگر و پارک جنگلی چیتگر تهران، آب و هوای بسیار خوبی دارد.

به‌خاطر همین این مکان جای مناسبی برای فعالیت‌های ورزشی است. باملند دارای مسیر زیبایی برای پیاده‌روی به طول 6 کیلومتر، مسیر دوچرخه سواری، قایق‌رانی، ماهی‌گیری و پیست سوارکاری است.

 امکانات باملند که این مکان را تبدیل به جاذبه گردشگری بزرگی کرده:

  • نمادها و طرح های زیبای ایرانی که در کافه ها و رستوران های باملند

  • اسکله ماهیگیری دریاچه

  • ساحل سنگی دریاچه

  • پیست پاتیناژ بام لند

  • زمین بازی شنی برای کودکان

  • بخشی به نام دروازه طهرون که دارای معماری تهران قدیم است.

  • فضای ورزش صبحگاهی در ساحل دریاچه چیتگر

  • سالن آمفی تئاتر با گنجایش بیش از 300 نفر

کافه و رستوران‌ها باملند

یکی از بهترین بخش‌های باملند، رستوران‌ها و کافه‌های فوق‌العاده آن است. بیشتر این رستوران‌ها از روف گاردن‌های بسیار مدرن برج‌های تجاری باملند استفاده می‌کنند که ویو دریاچه یا پارک جنگلی چیتگر تهران را دارند.

با توجه به تنوع ملیتی گردشگران در باملند علاوه بر غذاهای بومی انواع غذاهای بین المللی هم سرو می‌شود. برخی از این رستوران ها در فضای باز خیابان با چینش فوق‌العاده به سبک ایتالیایی قرار دارند.

بهترین ساعت برای مراجعه به باملند

باملند به دلیل اینکه یکی از مهم‌ترین مکان های گردشگری چیتگر تهران است؛ ساعت کاری منعطفی دارد. اما به طور معمول کافه‌ها و رستوران‌هایی که صبحانه برای گردشگران سرو می‌کنند از ساعت 8 صبح فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

پایان ساعت کاری رستوران‌ها و کافه‌های باملند به طور معمول 2 بامداد است که بستگی به تعداد مراجعه‌کننده‌ها دارد.

مراکز تجاری و تفریحی از ساعت 10 صبح شروع به فعالیت میکنند و دارای نیرو‌های کار آماده هستند که در صورت مراجعه زیاد گردشگران به صورت شبانه‌روزی فعالیت کنند اما در حالت عادی تا ساعت 2 بامداد فعالیت دارند.

شهرک مسکونی چیتگر

چیتگر تهران دارای یکی از مجهز‌ترین و مدرن‌ترین شهرک‌های ایران است. این منطقه را در قدیم به نام شهرک امام رضا (ع) می‌شناختند اما امروز به دلیل قرار گرفتن این زمین در اراضی چیتگر به نام شهرک مسکونی چیتگر شناخته می‌شود.

مواردی که در قبل بررسی کردیم تنها بخشی از امکانات رفاهی و تفریحی این بخش از تهران است. شهرک مسکونی چیتگر از بخش شمالی به پارک چیتگر، چارباغ؛ و باغ ملی گیاه‌شناسی دسترسی دارد.

از بخش جنوبی به پارک هزارویک شهر و در بخش غربی به دریاچه چیتگر دسترسی دارد. بافت سازه ها این منطقه بیشتر برج‌های عظیم و آسمان خراش‌ها هستند. همین برج ها به دلیل دسترسی عالی و قیمت مناسب و از مهم‌تر پیشرفت بسیار عالی تبدیل به یکی از مناسب‌ترین بخش‌های تهران برای سرمایه گذاری ملکی شده‌اند.

پارک هزار و یک شهر

این پارک یکی از مدرن‌ترین مجموعه های گردشگری خاورمیانه به حساب می‌آید. این پارک همینطور که از اسمش پیداست؛ داستان‌های شهر‌های مختلف ایران را روایت می‌کند.

این‌جا مکان بسیار مناسبی برای آشنایی با فرهنگ و تمدن های ایران باستان است. این پارک کمک بسیار زیادی به ما می‌کند تا بیشتر با تمدن‌های غنی گذشته‌هایمان آشنا شویم.

این پارک شامل بخش‌های تجاری تفریحی مختلفی مثل تم پارک،خیابان سرگرمی، مجتمع‌های تجاری، پارک آبی، نگارستان و امکانات رفاهی دیگر مانند مجموعه رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها، برکه ماهیگیری، پیست سوارکاری و زمین تنیس است.

برای رفتن به مجموعه پارک هزار و یک شهر وارد اتوبان همت غرب می‌شوید سپس به اتوبان خرازی می‌رویدپس از شهرک شهید باقری از خروجی سمت راست وارد پارک هزار و یک شهر می‌شوید.

بیشتر بخوانید: معرفی پارک های شمال تهران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.