اخبار آلودگی هوای تهران را از کجا به راحتی دنبال کنیم؟

یکی از مشکلات بزرگ تهران که همیشه در تیتر اول خبرهاست، موضوع آلودگی هوا است. مساله‌ای که بیشتر به مدیریت شهری پایتخت برمی‌گردد. اگر اخبار آلودگی هوای تهران را چند روزی پشت سر هم دنبال کنید متوجه این موضوع می‌شوید که بحث آلودگی هوای تهران در ماه‌های سرد سال به ویژه فصل پاییز بیشتر از هر فصل دیگری سروصدا می‌کند. تا جایی که آنقدر شرایط جوی ناسالم می‌شود که اداره‌ها، مدارس و حتی شرکت‌ها تعطیل می‌شوند تا شاید رفت‌و‌آمدها کم و از آلودگی کاسته شود. 


همه چیز در مورد آلودگی هوای تهران

شاید خیلی از شماهایی که در تهران زندگی می‌کنید این جمله را بارها شنیده باشید که «عمیق نفس نکشید» جمله‌ای که بر سرزبان‌ها افتاده و استفاده زیاد از آن هم می‌توان گفت بی‌دلیل نیست.

چون تهران با جمعیتی که دارد، بیشت‌وهشتمین کلانشهر جهان است که با در نظر گرفتن شاخص‌های آلودگی در رتبه 36 شهرهای آلوده جهان قرار دارد. پس باید همت همگانی و مسئولان با هم یکی شود تا با تدوین برنامه‌های مدرن و همچنین روش‌های نوین جهانی در جهت کاهش آلاینده‌ها، تهران را از این مشکل همیشگی نجات داد. 

بیشتر بخوانید: تهرانگردی در شب ؛ معرفی بهترین بام های تهران


در نقشه اخبار آلودگی هوای تهران چه چیزهایی را می‌توان دید؟

نقشه آلودگی هوای تهران که شاخص کیفیت هوای مناطق مختلف تهران به‌خصوص آلوده‌ترین مناطق تهران را رصد می‌کند و با سنجش و پایش تصاویر، اطلاعات دقیق‌تری را  می‌دهد. طوری که با توجه به این داده‌ها می‌توان شرایط حضور در محیط باز را اعلام کرد. مثلا  داده‌های این نقشه برای افراد در گروه حساس و آسیب پذیر بسیار کمک می‌کند که .در صورت آلودگی هوا در کدام مناطق تهران از رفت‌وآمدهای غیر‌ضروری دوری کنند

همین‌طور دستگاه‌های سنجش آلاینده‌های تهران می‌تواند به صورت روزانه وضعیت آلودگی هوای تهران را هم پیش‌بینی و لحظه‌ای در اختیار تهرانی‌ها قرار دهد. مثلا شما می‌توانید در این نقشه وضعیت آلودگی هوای تهران را در همین لحظه و میانگین وضعیت در ۲۴ ساعته گذشته چگونه بوده را ببینید.

ایستگاه اخبار آلودگی هوای تهران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس homayon varzeshdost

البته آلودگی هوای تهران در مناطق مختلف متفاوت است که می‌توانید اینجا میزان آلودگی هر منطقه را به صورت جزیی مشاهده کنید. وضعیت آلودگی هوا با شاخص عددی که از یک استاندارد بین‌المللی پیروی می‌کند، نشان داده می‌شود.

برای مثال اگر نمره شاخص آلودگی بین 0 تا 50 باشد، کیفیت هوا پاک اعلام می‌شود. اگر این نمره از 51  شروع شود و تا 100 ادامه داشته باشد، در چنین حالتی هوای سالم را خواهید داشت و  در استانداردهای بین‌المللی به آن وضعیت هوای سالن متوسط می‌گویند.

در صورتی که شاخص کیفیت هوا عددی بین  101 تا 150 را داشته باشد،‌وضعیت هوا ناسالم برای گروه‌های حساس است و در زمانی که این عدد بین 151 تا 200 باشد، هوای شهر ناسالم برای عموم و بیش از 200 تا حداکثر ۳۰۰ را وضعیت بسیار ناسالم می‌دانند که به اسم شاخص پرخطر به شهروندان اعلام می‌شود.

بیشتر بخوانید: مال های تهران، راهنمای انتخاب مرکز خرید دل‌خواهتان در پایتخت


آلوده‌ترین مناطق تهران کجاست؟

اگر آمار شاخص آلاینده‌های شهر تهران را در نقشه آلودگی هوای تهران ببینید. متوجه می‌شوید که مناطق جنوبی تهران مثل شهر ری که منطقه 20 تهران است و شاید بیشتر با حرم حضرت عبدالعظیم آنجا را بشناسید، آب‌وهوای خشک و کارخانه‌های صنعتی بسیاری مثل پالایشگاه تهران را دارد. به‌همین‌خاطر این منطقه تهران لقب آلوده‌ترین منطقه‌ تهران را به خود گرفته و رتبه اول را در بین مناطق آلوده دارد. 

ساکنین منطقه ۱۵ شهر تهران هم در جنوب پایتخت قرار دارند و  آلوده‌ترین هوا را نسبت به دیگر مناطق تهران دارد. این منطقه رتبه دوم را در بین مناطق آلوده دارد و  مهم‌ترین بخش‌های آلوده آن شهرک افسریه است. دلیل این رتبه آلودگی این است که در طی سال‌های اخیر اینجا جمعیت قابل‌توجهی برای زندگی آمده‌اند. همچنین با افزایش جمعیت حجم رقت‌وآمدها زیاد شده تا جایی که حتی جزو مناطق پر رونق در خرید و فروش مسکن هم شده است.

حالا از دو منطقه‌ جنوبی شهر ری و شهرک افسریه بگذریم، رتبه‌‌ سوم آلوده‌ترین مناطق تهران به یکی از قدیمی‌ترین مناطق تهران یعنی منطقه‌ 11 تعلق دارد.

دلیل این آلودگی به وجود مراکز سیاسی مهم مثل بیت رهبری، نهاد ریاست جمهوری، شورای نگهبان، شورای عالی امنیت و سازمان بازرسی کل کشور مربوط می‌شود.

البته علاوه بر این نهادهای دولتی بسیاری از سفارتخانه‌ها مثل سفارت ایتالیا و فرانسه در این منطقه قرار دارد.

همچنین با وجود بازارهای تخصصی و مراکز مهم دانشگاهی مثل دانشگاه تربیت معلم و دانشگاه علامه طباطبایی، حجم بالایی از جمعیت در این منطقه رقت‌وآمد می‌کنند و همین دلایل برای رتبه‌ سوم آلودگی مناطق تهران کافی است.


اپلیکیشن های کیفیت هوای تهران

در شهر تهران ممکن است شما در خانه بخواهید از اخبار آلودگی هوای تهران به صورت لحظه‌ای باخبر شوید. در این حالت خوشبختانه اپلیکیشن کیفیت هوای پایتخت طراحی شدند که شما به صورت لحظه‌ای می‌توانید در جریان کیفیت هوای تهران قرار بگیرید.

  • کیفیت هوای تهران

اولین اپلیکیشنی که در روزهای آلوده در تهران به درد شما می‌خورد اپلیکیشن شرکت کنترل کیفیت شهر تهران است. این برنامه به صورت روزانه شاخص کیفیت هوا و درجه سلامت آن را در اختیار شما قرار می‌دهد و شما می‌توانید وضعیت اخبار آلودگی مناطق مختلف شهر تهران را اینجا ببینید و حتی با هم مقایسه کنید.

  • هوای تهران

اپلیکیشن هوای تهران یک برنامه خیلی کاربردی و خوش ساختی است که با نصب آن در گوشی خود می‌توانید به راحتی از وضعیت آلودگی و سلامت هوای تهران باخبر شوید. تازه اگر بخواهید مقایسه شاخص آلودگی هوا در هفته و ماه گذشته را می‌توانید در یک‌جا ببینید و حتی آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

  • وضعیت آلودگی هوای تهران

شاید اپلیکیشن وضعیت آلودگی هوا ممکن است از نظر ظاهری زیاد به دل ننشیند اما این برنامه ایرانی قابلیت نمایش شاحص‌های کیفیت هوا در تهران و شهرهای اصفهان و مشهد را هم دارد. اطلاعات شاخص‌ها به صورت نمودار است و آلودگی روزهای اخیر و شاخص آلودگی هوا در مناطق مختلف شهر از اطلاعات جالبی است که می‌توانید  از آن بگیرید.

اپلیکیشن آلودگی هوای تهران

منبع عکس، اپلیکیشن کیفیت هوای تهران

بیشتر بخوانید: پیشنهادهای متنوع برای تفریحات کم‌هزینه در تهران


شاید شما هم از کسانی باشید که بخواهید آب و هوای پایتخت را در روزهای سالم و ناسالم بررسی کنید تا اگر جز گروه‌ سنی پرخطر هستید، بیرون نرفته و از مشکلات احتمالی بکاهید. ما در اینجا در مورد شاخص‌ها کیفیت هوا و همچنین نقشه هوای تهران و اپبیکیشن‌ها صحبت کردیم. حالا برای دنبال کردن اخبار آلودگی هوای تهران می‌توانید کار خود را راحت کنید و از اپلیکیشن‌ها استفاده کنید. اگر این‌طور است که به ما بگویید شما از کدام یک از این اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنید؟ آیا این برنامه‌ها توانستند به راحتی خواسته شما را برآورده کنند؟ در بخش نظرات تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.