بازار سنتی تجریش مکانی برای خرید

بازار سنتی تجریش

بازارها و بازارچه‌های تاریخی همیشه یکی از جذاب‌ترین نقاط دیدنی هر شهر محسوب می‌شود. اگر اهل بازارگردی و قدم زدن در بازارهای قدیمی هستید، در این مطلب از تهران مبله قصد داریم به یکی از محله‌های قدیمی و خوش و آب و هوای تهران سر بزنیم و در یکی از جذاب‌ترین بازارهای سنتی شهر تهران، یعنی بازار تجریش قدم بزنیم، کارت بانکی را هم با خود بیاورید، شاید خریدی هم کردیم.

تاریخچه بازار سنتی تجریش

بازار تجریش یکی از قدیمی‌ترین بازارهای سرپوشیده تهران است که هنوز هم حسابی پر رونق است. گفته می‌شود ساخت بازار تجریش به حدود ۷۰ سال پیش بر می‌گردد، اما کسبه قدیمی اعتقاد دارند که قدمت آن خیلی بیشتر است، به طوری که برخی از ساختمان‌های اطراف بازار بیش از یک قرن قدمت دارند. به خصوص تکیه قدیمی تجریش که در مجاورت بازار قرار دارد، یکی از قدیمی‌ترین تکیه‌های شهر تهران است که قدمت آن به دوران قاجاریه برمی‌گردد.

گفته می‌شود وجود تکیه قدیمی تجریش و امام‌زاده صالح که پذیرای زائران زیادی از تهران و حتی سراسر ایران بود باعث به وجود آمدن بازارچه در این منطقه شد. این بازارچه در ابتدا بیشتر بازار میوه و تره بار بود و باغداران محله‌های فرمانیه، تجریش و دارآباد، محصولات خود را برای فروش به اینجا می‌آوردند.

به مرور زمان بازارچه بزرگتر شد و در سال ۱۳۵۲ کسبه بازار تصمیم گرفتند برای آن سقفی بسازند. به دلیل داد و ستد گسترده در این بازار، کم‌کم خرید از بازار تجریش به بخشی از فرهنگ مردم تهران تبدیل شد.

بازار سنتی تجریش نزدیک به ۷۰۰ متر طول دارد و بیش از ۴۰۰ باب مغازه و دکان در آن وجود دارد. لا به لای سقف و دیوارهای آجری بازار تجریش به خصوص در نزدیکی تکیه قدیمی کاشی‌کاری‌های زیبا و رنگارنگ جلوه زیبایی به بازار داده است. نام هر حجره هم با خط نستعلیق بسیار زیبا روی کاشی‌های فیروزه‌ای بالای آن نوشته شده است که حال و هوای تاریخی به آن بخشیده است.

مغازه‌های بازار تجریش

به قول معروف در مغازه‌ها و حجره‌های بازار تجریش از شیر مرغ تا جون آدمیزاد پیدا می‌شود. ابتدا که از سمت میدان تجریش وارد بازار سرپوشیده شوید، بوی میوه و سبزی‌‌های تازه‌ای که در میوه فروشی‌های آن منطقه وجود دارد مشام شما را نوازش می‌کند. در این میوه و سبزی فروشی‌ها انواع میوه‌های فصل و نوبرانه و عجیب و غریب را  می‌توانید پیدا کنید.

کمی که وارد بازار شوید انواع مغازه‌های صنایع دستی چشم شما را به خود جلب می‌کند. به علت همین وجود انواع صنایع دستی سراسر ایران از ترمه یزد گرفته تا سفال همدان، قالی کرمان و قلم زنی اصفهان، معمولا بازار تجریش را نمونه کوچکی از بازار ایران می‌نامند.

شلوغ‌ترین قسمت‌ بازار تجریش مربوط به ترشی فروشی‌هاست، انواع و اقسام ترشی‌ها که تا به حال ندیده و نشنیده‌اید در این مغازه‌ها پیدا می‌شود. آجیل و خشکبار هم جزء جدایی ناپذیر بازارهای قدیمی ایران است، انواع خشکبار و زعفران و ادویه‌جات مرغوب و اعلا را می‌توانید در بازار سنتی تجریش خریداری کنید.

یکی دیگر از جاذبه‌های بازار تجریش خوردنی‌های آن است. در بازار تجریش و اطراف آن رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی زیادی وجود دادر که انواع غذاهای ایرانی و کباب‌ها را می‌توانید نوش جان کنید. همچنین اگر به کافه و فست فود علاقه دارید باز هم گزینه‌های زیادی پیش روی شما قرار دارد. بنابراین در بازار تجریش هرگز به شکم شما بد نخواهد گذشت.

راستی علاوه بر کافه و رستوارن، مغازه‌ها و فروشگاه‌های زیادی هم در بازار تجریش وجود دارد که انواع آجیل و خشکبار، میوه‌های خشک و خوشمزه را می‌فروشند و اگر خش اشتها هستید قطعا به شما خوش خواهد گذشت.

دیدنی‌های اطراف بازار تجریش

با وجود اینکه بازار تجریش به تنهایی یک جاذبه گردشگری جذاب محسوب می‌شود و گردشگران ایرانی و خارجی زیادی هر روز از آن دیدن می‌کنند. اطراف بازار هم مملو از دیدنی‌هایی است که می‌تواند انگیزه شما را برای رفتن به این بازار افزایش دهد.

یکی از سمبل‌های بازار تجریش تکیه قدیمی آن است. تکیه قدیمی تجریش که قدمتی ۲۰۰ ساله دارد از سال ۱۳۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و سال‌ّهای سال محل برگزاری جشن‌ها و عزاداری‌های مردم منطقه بوده است. در حقیقت تکیه تجریش قدیمی‌ترین بخش بازار تجریش تهران محسوب می‌شود.

حیف است به تجریش برویم و به امام زاده صالح (ع) سر نزنیم. جالب است بدانید امام زاده صالح (ع) از پسران امام موسی کاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) است که وجودشان حال و هوای معنوی خاصی به منطقه بخشیده است. گفته می‌شود چنار کهن‌سال معروفی که در صحن حرم امام‌زاده صالح (ع) وجود دارد حداقل ۸۰۰ سال سن دارد. در سفر نامه مارکوپولو هم از محله تجریش و چنار معروف امامزاده صالح نام برده شده است.

همچنین باغ فردوس و موزه سینمای ایران، موزه موسیقی، کاخ سعدآباد و دربند از جمله دیدنی‌هایی است که در محله تجریش قرار گرفته‌اند و فاصله زیادی با بازار سنتی تجریش ندارند.

چرا باید به بازار تجریش برویم؟

تجریش یکی از قدیمی‌ترین و دوست داشتنی‌ترین محله‌های قدیمی تهران است که قدم زدن در آن حال و هوای هر فردی را عوض می‌کند. وقتی به محله تجریش و به خصوص بازار تجریش می‌رویم خیلی سخت می‌توانیم از آن دل بکنیم.

بازار تجریش شب‌ها تا دیروقت شلوغ و پر رفت و آمد است اگر به زندگی شبانه علاقه دارید، بازار سنتی تجریش بدون شک جای مناسبی برای شما خواهد بود. جایی که از مغازه‌های لوکس و ویترین‌های پر زرق و برق خبری نیست به جای آن روح و شور و نشاط زندگی در آن موج می‌زند.

 راه‌های دسترسی به بازار تجریش

بازار سنتی تجریش در انتهای خیابان ولیعصر و در مجاورت میدان تجریش قرار دارد و سفر به این نقطه با هر وسیله‌ای به راحتی ممکن است. اگر قصد استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را دارید، ایستگاه اتوبوس، مترو و تاکسی در نزدیکی بازار قرار دارد.

برای استفاده از مترو کافی است از خطر یک (تجریش – کهریزک) استفاده کنید و در ایستگاه تجریش از مترو پیاده شوید. دقیقا از در ایستگاه مترو تجریش که بیرون بیایید ورودی بازار تجریش را خواهید دید. بد نیست این نکته را هم بدانید که ایستگاه مترو تجریش یکی از عمیق‌ترین ایستگاه‌های مترو تهران است که هر کسی را یاد سفر به اعماق زمین می‌اندازد.

برای استفاده از بی آر تی هم می‌توانید از خط اتوبوس راه آهن – تجریش استفاده کنید و در انتهای خیابان ولیعصر در میدان تجریش از اتوبوس پیاده شوید.

اگر از خودروی شخصی قصد رفتن به بازار تجریش را دارید می‌توانید از خیابان ولیعصر به سمت میدان تجریش بروید یا از خیابان شریعتی به سمت میدان قدس حرکت کنید.

کلام آخر

در پایان باید اشاره کنیم که بازار سنتی تجریش تنها یک بازار و مرکز خرید نیست بلکه دفترچه‌ای است که خاطرات تلخ و شیرین افراد زیادی را در دل خود پنهان کرده است. اگر شما هم خاطره یا تجربه‌ای از این بازار دارید، با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.