دکه کتاب خیام، کوچکترین کتابفروشی تهران

امروز می‌خواهیم به سراغ معرفی یکی از کوچکترین کتابفروشی تهران یعنی دکته کتاب خیام برویم. کتابفروشی که فرق زیادی با بقیه کتابفروشی‌های تهران دارد. مثلا اینجا فقط یک قفسه دیواری برای کتاب‌هایش دارد.
تازه کتاب‌ها هم بیشتر دست دوم و در بعضی موقع‌ها اهدایی هستند. در دکه کتاب خیام خبری از فضای خاص و شیک نیست، اینجا همه چیز ساده و گیرا است.
تا جایی که مردمی که برای بار اول از کنار این دکه رد می‌شوند معمولا با کنجکاوی به سمت آن می‌روند و حتی کتاب می‌خرند.


چطور به دکه کتاب خیام برویم؟

این کتابخانه یکی از کتابفروشی های قدیمی تهران است که در سال ۱۳۴۰ تاسیس شده است. آدرس دقیق این دکه کتاب در ابتدای خیابان خیام به سمت پارک شهر و پس از ورودی مترو امام خمینی است. 

روی نقشه ببینید!

حالا اگر در محله پانزده خرداد و در خیام باشید، باید از سمت خیابان خیام به سمت پارک شهر حرکت کنید، به یک دکه کتابفروشی کوچک در امتداد دیوار بعد از ورودی متروی امام خمینی می‌رسید، یک دکه دنج و زیبا که فقط یک قفسه کتاب دارد.

کتابخانه خیام

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Amrosn

بیشتر بخوانید: شعب ارزی ریالی، حساب‌ بانکی بدون مرز در تهران


چطور و چرا دکه کتاب خیام تاسیس شد؟

باید بگوییم که این کتابفروشی اولا یک دکه است که روی دیوار ساخته شده. همین ظاهر متفاوت دکه کتاب خیام باعث شده که جذابیت بیشتری برای همه داشته باشد. کسانی که در تهران هستند این کتابفروشی را بارها دیده‌اند و یا گاهی از جلوی آن رد شدند.
تا جایی که هر کسی با دیدن این قفسه کتاب، لحظاتی در جلوی آن می‌ایستد و شروع به ورق زدن در کتاب‌های تاریخی، رمان، شعر و فرهنگ لغت می‌زند.

همانطور که گفتیم قدمت این کتابخانه تقریبا ۶۰ سال پیش می‌رسد که محمدعلی اباذری آن را تاسیس کرد. الان هم پسرش امیر اباذری با همان سبک و سیاق قدیم مشغول فروش کتاب در این دکه است.

کوچکترین کتابخانه ایران

منبع عکس گوگل مپ، عکاس mahmud karuni

بیشتر بخوانید: اجاره روزانه خانه در تهران


کتاب‌های کتابخانه خیام نو هستند یا کهنه؟

بیشتر کتاب‌های دکه خیام دست دوم هستند و موضوع آن‌ها در زمینه‌های مختلف است. شما در این دکه کوچک می‌توانید کتاب‌هایی با موضوعاتی مثل رمان، شعر، تاریخ و فرهنگ لغت و حتی حقوقی را پیدا کنید.
طبق گفته‌های آقای امیر اباذری کتاب‌های دست دوم اینجا بیشتر قبلا اهدایی بودند. چون مردم کتاب‌های دست دوم را به این کتاب‌فروشی اهدا می‌کردند اما الان مردم کتاب کمتر می‌خوانند و اهدا هم کمتر شده و او خیلی از کتاب‌هاس نو اینجا را خودش خریداری کرده و به فروش می‌رساند.

دکه کتاب در خیام

منبع عکس گوگل مپ، عکاس CINEMA RIG STORE

بیشتر بخوانید: با نقشه مترو تهران، چهارگوشه تهران را به هم بدوزید


به شما هم پیشنهاد می‌کنیم اگر سری به خیابان خیام زدید، حتما از دکه کتاب خیام دیدن کنید. البته شاید هم قبلا این دکه را دیده باشید، حس و حال این کتابخانه کوچک را چطور دیدید؟ آیا از این مینی کتابفروش تهران خرید داشتید؟ یا اگر  عکسی و خاطره‌ای از اینجا دارید برای ما و خوانندگان تهران مبله به اشتراک بگذارید.


اگر می‌خواهید برای سفرهای کاری و یا تفریحی به تهران بیاید. پیشنهاد می‌کنیم روی آپارتمان های مبله مرکز تهران حساب باز کنید. چون این واحدها از نظر دسترسی و امکانات و همچنین تمیزی حرف اول را در تهران مبله می‌زنند و شما با خیال راحت می‌توانید در این واحدها به صورت روزانه، هفتگی و حتی بلند مدت اقامت داشته باشید.


سوالات متداول

دکه کتاب خیام کجاست؟
این کتابفروشی دیواری تهران در محله پانزده خرداد و در خیابان خیام و پس از ورودی مترو امام خمینی است.
دکه کتاب خیام را چه کسی تاسیس شد؟
کتابخانه خیام در سال ۱۳۴۰ توسط محمدعلی اباذری تاسیس شد.
چرا دکه کتاب خیام معروف شد؟
ظاهر این کتابفروشی با بقیه کتابفروشی‌های تهران فرق دارد و همین دلیلی بر جذابیت دکه کتاب شده است.
دکه کتاب خیام چه کتاب‌هایی دارد؟
این دکه کتاب‌های رمان، شعر، تاریخی و فرهنگ لغت دارد و بیشتر هم دست دوم هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.