معرفی پارک های جنوب و مرکز تهران ؛ گشت و گذار در نوروز

همانطورکه میدانید تهران در کنار تمام فرصت های شغلی و اداره‌های متعددی که دارد، از نظر تعداد مراکز تفریحی و گردشگری سرآمد شهرهای دیگر ایران است. شهر تهران با وسعتی که نسبت به بسیاری از شهر های دیگر ایران کمتر است توانسته پارک ها و بوستانهای بسیاری را در خود جای دهد  این پارک ها تقریبا در تمام مناطق تهران وجود دارند تا ساکنین هر منطقه ای در تهران بتوانند از این مراکز تفریحی استفاده کنند. بیشتر این پارک ها و بوستان ها در گذشته باغ هایی بوده که بعد ها به پارک ها و بوستانهای مختلف تبدیل شده‌‎اند، اما بسیاری دیگر نیز طبق برنامه ریزی های شهرسازی در تهران ساخته شده اند تا بتوانند تعداد فضاهای سبز تهران را افزایش دهند و به تعدیل هوای تهران تا حد ممکن کمک کنند.
در سایت تهران مبله قصد داریم تمام پارک های مناطق تهران را رفته رفته بررسی و معرفی کنیم، اما در این مطلب قصد داریم به معرفی پارک های جنوب و مرکز تهران بپردازیم. با دانستن امکانات پارک های جنوب و مرکز تهران ساکنین این منطقه ها میتوانند اوقات فراغت خود را در این بوستانها سپری کنند. بخصوص در ایام تعطیلات نوروزی و در پایان آن که بسیاری به دنبال پارک های مناسب برای سپری کردن روز طبیعت در آن میباشند. در ادامه چند پارک محبوب از بین پارک های جنوب و مرکز تهران  را معرفی خواهیم کرد.

1.پارک دانشجو ، از پارک های منطقه 11 تهران

پارک دانشجو را میتوان یکی از قدیمی ترین پارک های مرکز تهران دانست. این پارک که 32000 متر مربع مساحت دارد در منطقه 11 تهران واقع شده و محوطه ی آن به شیوه ای منظم  قسمت بندی شده و به گونه ای طراحی شده تا از حوض مرکزی و دیگر حوض هایی که درون آن واقع شده است جوی های آب فیروزه ای رنگی به سراسر پارک کشیده شود. درختان این پارک را درختان نارون، اقاقیا، بلوط، کاج، چنار، زیتون تشکیل داده اند.
این پارک قسمت های مجزایی دارد که هرکسی متناسب با نیازهایش میتواند به یکی از بخش های آن مراجعه کند. قسمت های مجزایی چون زمین بازی کودکان، تئاتر شهر، کتابخانه، استخر و آبنما. این پارک سرویس بهداشتی مناسب و بوفه ای برای خرید نیز دارد. از مزایای این پارک منطقه ایست که در آن قرارگرفته. این پارک در مرکزی ترین نقطه تهران است که به تمام امکانات رفاهی دیگر نیز دسترسی دارد. از جمله مراکز خرید متعدد و کافه و رستورانهای خوب مرکز تهران که این پارک را به یکی از بهترین پارک ها برای خوشگذرانی و سپری کردن اوقات فراغت تبدیل کرده است.
از مهم ترین قسمت های پارک شهر، ساختمان تئاتر شهر است که قدمت آن به سال 1346 باز میگردد. این ساختمان همانطور که از اسمش بر می آید محل اجرای تئاتر و نمایش های هنری مختلف است و روزگاری مهم ترین مرکز از فعال ترین و بهترین مراکز تئاتر خاورمیانه بوده است.
این ساختمان چند تالار متفاوت به نام های تالار اصلی،  چهارسو، قشقایی، تالار شماره دو و تالار انتظار دارد که محل اصلی اجرای نمایش های مختلف است. و بخش های تشریفاتی دیگری نظیر سالن پذیرایی، بوفه ، پارکینگ اختصاصی، محل کتابخانه تخصصی، و محل نگهداری اسناد هنرهای نمایشی نیز در ساختمان تئاتر شهر واقع شده اند.
تالار اصلی این ساختمان تا 570 نفر برای تماشاچیان ظرفیت دارد که دارای صحنه متحرک، آسانسور دکور، سیستم کامل نور و صدا و بسیاری از امکانات دیگر است. اما تالار چهارسو 120الی350 نفر ظرفیت دارد که برای نمایشهایی با سبک اجرایی خاص از آن استفاده میشود.
تالار شماره دو صحنه ی کوچکی دارد که تا 6 بازیگر را بر روی خود جای میدهد و بیشتر برای نمایش های مخصوص کودکان از آن استفاده میشود.

چطور به پارک دانشجو برویم؟

پارک شهر در خیابان انقلاب و چهارراه ولیعصر واقع شده، شما میتوانید با استفاده از مترو تهران و سوار شدن یکی از خطوط دو و یا چهار مترو در ایستگاه تئاتر شهر از قطار پیاده شده و به پارک شهر برسید. خروجی مترو تئاتر شهر درست درون پارک دانشجو قرار دارد. برای اطلاع یافتن از شرایط باز بودن این پارک میتوانید با شماره تلفن : 66469201 تماس بگیرید.

2.پارک لاله ، بهترین پارک تهران برای کودکان

پارک لاله که در منطقه 6 تهران واقع شده است یکی از قدیمی ترین پارک های تهران است که سال تاسیس آن مربوط 1346 خورشیدی است. این پارک که در گذشته میدان اسب دوانی جلالیه نام داشته سالها جهت رژه های نظامی در اختیار ارتش قرار گرفته بود که پس از بدهی های ارتش در اختیار وزارت دارایی قرار گرفت. ساخت این پارک توسط یک طراح معروف فرانسوی به نام ژوفه و یک گروه ایرانی انجام گرفت و به گونه ای طراحی شد تا قسمت شمالی آن به فعالیت های فرهنگی اختصاص یابد و قسمت جنوبی آن به عنوان محوطه ای برای بازی و تفریح درنظر گرفته شود. پوشش گیاهی این پارک شامل درختان چنار، ماهونیا، اقاقیا، افرا، توت، سرو خمره ای، نارون، صنوبر، لیگوستروم و بسیاری از درختان دیگر است که در عین حال که در بخشی قسمت ها به صورت منظم کاشته شده اند، در برخی قسمت های دیگر پراکنده اند و حالتی جنگل گون به پارک داده اند که بر زیبایی این پارک افزوده است. این پارک دارای سه محوطه بازی مخصوص کودکان است که این مسئله پارک لاله را به یکی از بهترین پارک های جنوب و مرکز تهران برای بازی کودکان و نوجوانان تبدیل کرده است. پارک لاله قسمت های دیگری نظیر پیست اسکیت، زمین چمن برای بازی فوتبال، سالن چند منظوره ورزشی، فدراسیون شطرنج و یک نگارخانه نیز دارد. درواقع این پارک سطح نیازهای متنوعی را پوشش میدهد که برای داشتن یک روز مفرح خانوادگی و یا حتی دوستانه بسیار مناسب است. در این پارک امکاناتی نظیر مسجد، غرفه هایی که گاها اغذیه های خانگی و فست فود میفروشند و سرویس های بهداشتی نیز وجود دارد که رفاه شمارا در پارک لاله تامین میکنند.

راه های دسترسی به پارک لاله با مترو:

پارک لاله در بلوار کشاورز و تقاطع خیابان کارگر شمالی قرار گرفته که برای رسیدن به آن میتوانید از مترو نیز استفاده کنید و با استفاده از خط 4 مترو تهران در ایستگاه میدان ولیعصر پیاده شده و از آنجا تا پارک لاله را قدم بزنید یا تاکسی بگیرید.
تلفن پارک لاله تهران: برای مطلع بودن از شرایط باز بودن این پارک در ایام نوروز با توجه به شیوع ویروس کرونا میتوانید با شماره تلفنهای  88950934 –  88969777 تماس بگیرید.

3.پارک شهر یکی از پارک های دنج و خلوت تهران

پارک شهر تهران با مساحتی حدود 250000متر مربع یکی از پارک های بزرگ جنوب تهران به شمار میرود که محل گشت و گذار تعداد زیادی از ساکنین این مناطق است. محله ی این پارک را در گذشته محله سنگلج میخواندند، تصمیم حکومت پهلوی بر این بود تا این محله را نوسازی کند بنابراین خانه های مخروبه و قدیمی این منطقه را تخریب کرده و شروع به کاشت درخت های متعددی کردند تا باغی در این محله به وجود آید؛ گفته میشود پارک شهر اولین پارکی است که در تهران ساخته شده. این پارک در سالهای مختلف در اختیار وزارت خانه های مختلف قرار میگرفت. وزارتخانه هایی چون وزارت کشاورزی و شهرداری؛ که در سال 1328 پارک شهر به طور کلی از آن شهرداری تهران شد. درختانی که در این پارک کاشته شده اند عبارت اند از: بلوط، ماگنولیا، کاج دریایی، زبان گنجشک، صنوبر، شاه بلوط، فندق، بید فری، ژونی، پروس، پست، خرمندی و ژینکو. طراحی این پارک ترکیبی از طراحی منظم و نا منظم است از همین رو در برخی قسمت های این پارک حالتی جنگل گونه به وجود آمده که بر زیبایی آن افزوده است. پارک شهر تهران یکی از پارک های جنوب و مرکز تهران است که علاوه بر محوطه ی سرسبز و چشم نوازی که دارد امکانات تفریحی و گردشگری بسیاری نیز در خود جای داده است که از جمله آنها میتوان به استخر و آبنمای زیبای موجود در پارک، زمین بازی مختص کودکان، آمفی تئاتر، سالن ورزشی بانوان، مجموعه ورزشی شامل زمین فوتبال و والیبال، و یک آکواریوم زیر زمینی که در آن انواع ماهی های آب شور و شیرین نگهداری میشود که شما با تهیه بلیط و پرداخت مبلغ ناچیزی میتوانید از این آکواریوم دیدن کنید. تماشای این آکواریوم برای کودکان میتواند بسیار جالب باشد. کتابخانه، نمازخانه و سرویس های بهداشتی از دیگر امکانات پارک شهر هستند.

چطور به پارک شهر برویم؟

پارک شهر در خیابان وحدت اسلامی و نبش خیابان فیاض بخش واقع شده است و 8 ورودی دارد که دو ورودی غربی، دو ورودی شرقی، دو ورودی جنوبی و دو ورودی شمالی را شامل میشود. برای رفتن به این پارک میتوانید از مترو استفاده کنید. به این صورت که از طریق خط یک مترو تهران در ایستگاه امام خمینی پیاده شده و با 500 متر پیاده روی میتوانید خودتان را به پارک شهر برسانید. برای اطلاع یافتن ازساعت کاری این پارک با توجه به شیوع ویروس کرونا میتوانید با شماره 66730018 تماس بگیرید.

4. پارک بعثت

سالها پیش در منطقه 16 تهران تعداد زیادی از کوره های آجرپزی وجود داشت که در سال 1346 تصمیم گرفته شد تا این کوره ها تخریب شده و پارکی به جای آنها تاسیس شود. پس از استارت خوردن ساخت این پارک، در سال 1352 پارکی که امروزه آن را پارک بعثت میخوانند به بهره برداری رسید. مساحت این پارک 535000 متر مربع است و نارون، چنار، بلوط، کنار، زبان گنجشک، ارغوان، اقاقیا، صنوبر و کاج درخت هایی هستند که این پارک را سرسبز کرده اند. این پارک یک آبنما، 4 گلخانه، سالن آمفی تئاتر، شهربازی  و یک دریاچه مصنوعی که میتوان در آن قایق رانی کرد نیز دارد.
پارک بعثت در میان پارک های جنوب و مرکز تهران بهترین پارک برای پیاده روی و گشت و گذار است چرا که با قدم زدن کنار دریاچه آن هوای مطبوعی را در تمام فصول سال لمس خواهید کرد. به علاوه به علت وجود شهربازی در آن، این پارک محل مناسبی برای تفریح کودکان و نوجوانان در یک روز تعطیل است. باید بگوییم که در نزدیکی این پارک کانون پرورش فکری کودک و نوجوان نیز وجود دارد که محل خوبی برای آموزش و سرگرمی کودکان است.

چطور به پارک بعثت برویم؟

پارک بعثت همانطور که گفته شد در منطقه 16 و در مسیر بزرگراه بعث، خیابان صابونیان، و در قسمت جنوبی شهرداری منطقه 16 واقع شده است.

5. پارک ولایت ، بزرگترین پارک تهران

بوستان ولایت نه تنها در میان پارک های جنوب و مرکز تهران بلکه در بین تمام پارک های تهران با مساحتی برابر 1076885 متر مربع بزرگترین پارک است. از همین رو برای بسیاری از افراد به غیر از بومیان منطقه 19، جالب است که به دیدن این پارک بیایند.
نکته قابل توجه پارک یا بوستان ولایت این است که در گذشته اولین پایگاه هوایی کشور در همین نقطه قرار داشته و این محوطه متعلق به یک پایگاه نظامی بوده است. اما در سال 1390 پروژه ساخت این پارک رقم خورد تا به یک فضای تفریحی و گردشگری در جنوب تهران تبدیل شود.
امکانات این پارک بسیار متنوع است، از همین رو محل خوبی برای گذراندن اوقات فراغت شماست. بوستان ولایت به دلیل وسعت مثال زدنی اش دارای قسمت های مختلفی همچون :
12 عدد فضای مخصوص بازی کودکان و نوجوانان است که با حداقل مساحت 300 متر مربع در بخش های مختلف پارک پراکنده شده اند.
یک محیط تندرستی تا بزرگسالان بتوانند در آن به ورزش بپردازند.
محوطه ای برای شطرنج با مهره هایی بزرگ و زمینی طراحی شده.
شهربازی سر پوشیده به مساحت 2000 متر
شهری به نام شهر ورزش با مساحت 32 هکتار که ورزش های مختلفی نظیر صخره نوردی، بانجی جامپینگ، اسب سواری، موتور سواری، والیبال، بدمینتون، بسکتبال و زمین های روباز تنیس در آن قرار دارد.
مجموعه ای به نام شهربانو، که مختص بانوان است و آقایان اجازه ورود به آن را ندارند.در این مجموعه امکانات ورزشی مختلف مانند باشگاه بدنسازی، استخر، آتلیه های هنری، کلاسهای آموزشی و مراکز مشاوره و سلامت بانوان وجود دارد.
فضاهای سبز که خود به سه بخش عمده تقسیم میشود: قسمت هایی برای کشت گیاهان گلخانه ای و ارگانیک. باغی ایرانی که با تعبیه جویبار های افقی، درختهای آن آبیاری میشود و قسمتی که از آنها تحت عنوان باغهای متفرغه یاد میشود.
آلاچیق هایی که برای یک پیک نیک خانوادگی کاملا مناسبند و به فاصله 100 متری از یکدیگر قرار دارند.
کتابخانه
شهر کودک
پیست اسکیت
پیست دوچرخه
علاوه بر تام این امکانات این پارک نیز مانند دیگر پارک های جنوب و مرکز تهران دارای محل های متعددی برای اقامه نماز، مسجد،  سرویس های بهداشتی، پارکینگ و غرفه های تنقلات است. جالب است بدانید در این پارک سوله هایی برای شرایط خاصی مانند زلزله های شدید وجود دارد تا به آسیب دیدگان امداد رسانی کند. در این سوله ها تمام امکانات رفاهی تعبیه شده است تا در مواقع لزوم از آنها استفاده شود.

نقشه بوستان ولایت

 

چطور به بوستان وبلایت برویم؟

پارک ولایت در انتهای اتوبان شهید نواب صفوی و در ابتدای اتوبان شهید تندگویان واقع شده است، این پارک 7 در ورودی دارد که 3 ورودی آن مخصوص ورود ماشینها به پارک است و دو ورودی آن نیز برای پیاده هاست. یک ورودی هم مختص شهربانو است که فقط بانوان اجازه عبور از آن را خواهند داشت.
شماره تلفن بوستان ولایت
برای اطلاع یافتن از باز بودن این پارک و بخش های مختلف آن در ایام نوروز 1400، با توجه به شیوع ویروس کرونا در ایران میتوانید با شماره 02166208062 تماس بگیرید.

5.پارک المهدی

پارک المهدی به نسبت تمام پارک هایی که تا کنون از آنها نام برده شد، جدید تر است. چرا که این پارک در سال 1365 تاسیس شده و مساحتی برابر 65500 متر مربع دارد.
درختان این پارک که شامل درختهای نارون، اقاقیا، چنار، سرو نقره ای، ارغوان و سدروس میشوند محیط سرسبزی را در این پارک به وجود آورده اند. به علاوه دریاچه ی بزرگی در این پارک وجود دارد که آن را محل مناسبی برای قایق سواری  کرده است. پارک المهدی در منطقه 9 تهران واقع شده که از دنج ترین پارهای مرکز تهران است. از امکانات دیگر این پارک میتوان به پیست دوچرخه و اسکی، کلینیک گل و گیاه، شهربازی کودکان، فروشگاه شهر کتاب، خانه اخبار، خانه شهروند که محل برگزاری کلاسهای آموزشی مختلفی نظیر آموزش کامپیوتر و نقاشی و … است،  آبنما و آلاچیق هایی مناسب برای پیک نیک های خانوادگی اشاره کرد.

چطور به پارک المهدی برویم؟

این پارک در جنوب شرقی میدان آزادی و جنب بزرگراه سعیدی واقع شده است. برای اطلاع از فعالیت های این پارک و باز بودن آن در این ایام که کرونا شیوع پیدا کرده است میتوانید با شماره تلفن 02166048259 تماس بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.