آشنایی با باغ پرندگان

وقتی اسم شهر تهران را می‌شنویم، شاید اولین چیزی که به ذهن ما می‌رسد آلودگی هوا و شلوغی و ترافیک باشد، اما تهران چهره‌ی جذاب دیگری هم دارد که از نظرها پنهان مانده است. شهر تهران پر از دیدنی‌ها و جاذبه‌های گردشگری است و ما در تهران مبله تلاش می‌کنیم که چهره زیبا و دوست داشتنی تهران را به شما نشان دهیم. در این مطلب قرار است در یکی از بزرگ‌ترین باغ‌های پرندگان خاورمیانه گشتی بزنیم و با بیش از ۲۰ هزار پرنده از ۲۵۰ نوع مختلف در باغ پرندگان تهران آشنا شویم.

باغ پرندگان تهران کجاست ؟

باغ پرندگان تهران در شمال شرق شهر تهران و در دل پارک جنگلی‌ لویزان واقع شده است. شروع ساخت این مجموعه که تقریبا ۲۰ هکتار از مساحت جنگل لویزان را به خود اختصاص داده است از سال ۱۳۸۹ آغاز شد و اردیبهشت سال ۱۳۹۲ فاز اول آن به پایان رسید.

باغ پرندگان در ۲ فاز طراحی شده است که فاز اول آن به نام «دشتچر» نام گذاری شده و شامل پرندگانی است که در قفس نگهداری می‌شود. فاز دوم این مجموعه هم که «آبچر» نامگذاری شده، مخصوص پرندگانی است که می‌توانند پرواز کنند. این محوطه به وسیله تور پوشیده شده و پرندگان می‌توانند آزادانه در هوا پرواز کنند.

چرا باید از باغ پرندگان تهران دیدن کنیم ؟

باغ پرندگان تهران بسیار زیبا و منحصر به فرد طراحی شده است و می‌تواند یک روز خاطره‌انگیز را برای شما رقم بزند. محوطه باغ پرندگان دارای مسیرهای سنگفرشی است که با گل‌ّها و گیاهان زیبا تزیین شده است. آلاچیق‌ها و نیمکت‌های چوبی، آبشارها، برکه‌ها و پل‌های چشم نواز طبیعت زیبایی را به وجود آورده است.

پس از اینکه بلیت تهیه کردید و وارد باغ پرندگان شدید، می‌توانید از مسیرهای مختلف راه خود را ادامه دهید و بیش از ۲۰ هزار پرنده از ۲۵۰ نوع مختلف از ماکیان، گنجشک سانان، کبوترسانان، پرندگان شکاری، پرندگان گرمسیری، پرندگان برکه و طاووس‌ها و شترمرغ‌ها را از نزدیک ببینید و لذت ببرید.

در قسمت ورودی ۲ مسیر پیش روی شما قرار دارد. پرندگان شکاری و گرمسیری یا ماکیان به هر کدام که علاقه‌مند هستید می‌توانید از همان جا شروع کنید.

ماکیان

در قسمت ماکیان انواع مرغ و خروس‌هایی وجود دارند که مطمئنا تا به حال ندیده‌اید. از جمله مرغ و خروس فونیکس با دم بسیار بلند که اصالت آلمانی هستند و قیمت بسیار گرانی هم دارند. مرغ و خروس لهستانی با کاکل‌های زیبا و مرغ و خروس ابریشمی که بدن آن‌ها به جای پر از کرک پوشیده شده و گفته می‌شود توسط مارکوپولو از چین به اروپا برده شده است.

گنجشک سانان

یکی از قسمت‌های باغ پرندگان تهران که همیشه پر از سرو صدا و جنب و جوش است، بخش گنجشک سانان است که پرندگانی مانند انواع طوطی، عروس هلندی، قناری، فنچ، سهره‌ها و پرندگان منحصر به فرد دیگری در این قسمت نگهداری می‌شوند.

کبوترسانان

شاید فقط چند نوع از کبوترها را در خیابان یا پرنده فروشی‌ها دیده باشید. اما وقتی از قسمت کبوترسانان در باغ پرندگان تهران دیدن کنید متوجه خواهید شد که چقدر گوناگونی و تنوع در این گونه جانوری وجود دارد. از جمله کبوترهای زیبایی که می‌توانید در مجموعه باغ پرندگان مشاهده کنید کبوتر دانفوس یا کله اسبی، کبوتر پشت فر، دم چتری و کینگ اردکی است که شما را به وجد خواهند آورد.

پرندگان شکاری

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این مجموعه قسمت پرندگان شکاری است. پرنده‌هایی مانند عقاب، شاهین، باز،کرکس و جغدهای شاخ‌دار که ممکن است دیگر فرصت نکنید آن‌ها از این فاصله نزدیک تماشا کنید.

پرندگان گرمسیری

برای بازدید از بخش پرندگان گرمسیری باید وارد فضایی گرم و شرجی شوید که زیر یک پوشش پلاستیکی قرار گرفته است و محیط مناسب برای زندگی پرندگان گرمسیری را به وجود آورده است. رودخانه‌ای در سراسر این محیط وجود دارد و پرندگان مختلف درون آن شنا می‌کنند. از جمله پرندگانی که در این قسمت از مجموعه می‌توانید ببینید، توکان، قوی گردن سیاه، درنای خاکستری و طوطی‌ها هستند.

پرندگان برکه

بخش برکه باغ پرندگان یکی از زیباترین قسمت‌های این مجموعه است که با پیاده‌روهای چوبی و درختان سرسبز بلند حس و حال بی‌نظیری را به شما هدیه می‌دهد. برخلاف بخش گنجشک سانان که پر از سر و صدا بود، بخش برکه بسیار آرام است و فضای دلنشینی دارد، تماشای شنا کردن پرندگانی مانند قوهای سپید و سیاه، فلامینگوها، پلیکان‌ها، قرقاول، اردک، غاز و پرندگان دیگر آرامش خاصی را به شما می‌بخشد.

طاووس‌ها و شترمرغ‌ها

بدون تردید طاووس‌ها یکی از زیباترین پرندگان در جهان هستند که هیچوقت از تماشای پرهای رنگی و دم زیبای آن‌ّها سیر نمی‌شویم. در مجموعه باغ پرندگان تهران می‌توانید مجموعه‌ای از تماشای انواع طاووس‌های زیبا از جمله طاووس هندی لذت ببرید.  شترمرغ‌ بزرگترین و سریع‌ترین پرنده جهان و البته یکی از بامزه‌ترین پرندگان حاضر در مجموعه باغ پرندگان است. باید از نزدیک این پرنده را تماشا کنید تا به جثه و سرعت این پرنده پی ببرید.

امکانات رفاهی

علاوه بر بخش‌های مختلف باغ پرندگان که انواع و اقسام پرندگان جذاب و دیدنی از سراسر را در خود جای داده است، می‌توانید با حضور در این مجموعه از امکانات دیگری مانند کافه، رستوران و بوفه هم استفاده کنید. در آلاچیق‌ها و نیمکت‌ها بنشینید و با خانواده و فرزندان گپ بزنید. در سراسر مجموعه به اینترنت رایگان دسترسی دارید. کارگاه نقاشی در طبیعت و کلبه‌های گل و گیاه هم برای علاقه‌مندان به گیاهان می‌تواند جذاب باشد. همچنین اگر از پیاده‌روی خسته شدید می‌توانید از ون‌هایی که در مجموعه وجود دارد استفاده کنید.

چگونه به باغ پرندگان تهران دسترسی پیدا کنیم ؟

همانطور که بالاتر اشاره کردیم باغ پرندگان تهران در پارک جنگلی لویزان قرار گرفته است و از طریق بزرگراه شهید بابایی، الاین کندرو شهرک امید، خیابان کوهستان می‌توانید به این باغ بروید.

همچنین می‌توانید از طریق خیابان هنگام، خیابان ۳۵ متری استقلال، خیابان کوهستان هم به این مجموعه دسترسی داشته باشید.

اگر قصد استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را دارید، مسیر اتوبوس‌های خط ۲۱۴ (پایانه شهید دستواره – پایانه افق) از روبروی باغ پرندگان عبور می‌کند. با پیاده شدن در ایستگاه شهید رسولی و اندکی پیاده‌روی به مجموعه باغ پرندگان خواهید رسید.

ایستگاه مترو در نزدیکی این مجموعه وجود ندارد، اما اگر قصد استفاده از مترو را دارید می‌توانید در ایستگاه علم و صنعت یا شهید باقری پیاده شوید و با تاکسی و پیاده‌روی خودتان را به مجموعه برسانید.

ساعت بازدید از مجموعه همه روزه از ساعت ۹ الی ۱۹ است و تا قبل از غروب خورشید امکان بازدید وجود دارد.

توصیه‌هایی برای بازدید از باغ پرندگان

احتمالا برای بازدید از همه بخش‌های باغ پرندگان نیاز به پیاده‌روی زیادی دارید پس بهتر است یک کفش مناسب بپوشید.
به کودکان خود در مورد پرندگان آموزش دهید و مراقب آن‌ها باشید.
از به همراه داشتن مواد آتش‌زا، زیرانداز و وسایل مانند آن خودداری کنید.
در هنگام بازدید از غذا دادن به پرندگان جدا خودداری نمائید.

کلام آخر

در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که به قول معروف «شنیدن کی بُوَد مانند دیدن»، هرچقدر هم در مورد باغ پرندگان تهران صحبت کنیم تا آن را نبینید لطفی ندارد. پس اگر قصد مسافرت و اقامت در تهران را دارید یا مهمانان خارجی دارید و می‌خواهید اوقات خوشی را برای آن‌ها رقم بزنید، حتما به باغ پرندگان تهران سر بزنید و یک روز به یاد ماندنی را تجربه کنید.

آدرس باغ پرندگان: تهران، اتوبان بابایی، خیابان کوهستان، باغ پرندگان تهران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.