بخش های مختلف باغ گیاه شناسی ملی ایران

باغ گیاه شناسی ملی ایران از زیبا ترین و خاص ترین جاذبه های گردشگری در تهران می باشد. جالب است بدانید که امروزه باغ گیاه شناسی ملی ایران افراد بسیار زیادی را به سمت خود جذب می کند. باغ گیاه شناسی ملی ایران در شهر تهران، بسیار منحصر به فرد و زیبا می باشد، چرا که با وجود اینکه تنوع جاذبه های گردشگری در شهر تهران بسیار زیاد می باشد، اما برخی از جاذبه های گردشگری این شهر کاملا خاص و منحصر به فرد هستند و حتی نظیر ان ها در هیچ بخش دیگری از پایتخت وجود ندارد. به بیان بهتر باید اشاره کنیم که برخی از جاذبه های گردشگری در شهر تهران و حتی اطراف آن دارای محیطی بسیار خاص و منحصر به فرد می باشند. که یکی از این جاذبه های گردشگری که امروزه شهرت بسیار زیادی پیدا کرده، باغ گیاه شناسی ملی ایران است.

باغ گیاه شناسی ملی ایران، جایی است که می توان تا ساعت در آن ماند و از طبیعت بسیار زیبا و دیدنی بازدید کرد. یکی از مهم ترین مشخصه های باغ گیاه شناسی ملی ایران، این است که وسعت باغ گیاه شناسی ملی ایران ، به قدری وسیع و زیاد است، که سبب شده تا در آن، گیاهانی از گوشه نقاط جهان قرار بگیرد. در واقع باید اشاره کنیم که باغ گیاه شناسی ملی ایران، باغی است که در آن، انواع مختلفی از گیاهانی که در بخش های مختلف کره زمین روییده اند و در محیط های خاصی وجود دارند، قرار دارد. گیاهانی که شاید فرصت بازدید از آن ها هیچ وقت فراهم نشود.س چرا که به منظور بازدید از خاص ترین و زیبا ترین گل ها و گیاهان جهان، باید سفری طولانی مدت به قاره های دیگر را تجربه کرد.

اما وجود باغ گیاه شناسی ملی ایران سبب شده تا نیازی به این سفر نباشد و با پیمودن مسافت کمی به غرب شهر تهران، به راحتی به مشاهده گیاهان بسیار زیبا و منحصر به فرد سراسر دنیا پرداخت. به منظور کسب بهترین و عالی ترین تجربه ها از تماشای گیاهانی که از دور ترین نقاط کره زمین، مانند آمریکا، آفریقا و به طور کلی تمامی قاره های دنیا، باید بلیت بازدید از باغ گیاه شناسی ملی ایران را تهیه کنید، و در نهایت، سفری هیجان انگیز و بسیار عالی را تجربه کنید. باغ گیاه شناسی ملی ایران بزرگ ترین باغ در خاورمیانه به شمار می رود. اما دانستنی های جالب تر در خصوص باغ گیاه شناسی ملی ایران در تهران را در ادامه مطلب بیان می کنیم.

همچنین باید اشاره کنیم که در ادامه مطلب، شما را با خاص ترین و دیدنی ترین بخش های باغ گیاه شناسی ملی ایران آشنا می کنیم و در نهایت، می توانید پس از آشنایی با تمامی بخش های باغ گیاه شناسی ملی، یکی از خاطره انگیز ترین تجربه های بازدید خود از بهترین جاذبه گردشگری تهران را تجربه کنید. پس اگر تا به حال از باغ گیاه شناسی ملی ایران بازدید نکرده اید و بابخش های مختلف آن آشنا نیستید، توصیه می کنیم مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید.

مختصری درباره باغ گیاه شناسی ملی ایران

باغ گیاه شناسی ملی ایران جاذبه ای است که چندین سال است، در شهر تهران افتتاح شده است. باغی با وسعت بسیار بسیار زیاد که زیبایی های بی حد و اندازه آن سبب شده تا افراد بسیار زیادی به سمت آن جذب شوند. امروزه، با توجه به حجم بسیار زیادی از مسافران و گردشگرانی که به شهر تهران سفر می کنند، میزان تقاضا برای بازدید از جاذبه های گردشگری این شهر بسیار بالا است. و همین مساله سبب شده است تا این افراد، به دنبال لیستی از زیباترین جاهای گردشگری تهران بگردند. به دنباله همین مساله، یکی از پر تقاضا ترین و محبوب ترین مکان ها که همه روزه، افراد بسیار زیادی را به سمت خود جذب می کند، باغ گیاه شناسی ملی ایران است. باغی بسیار زیبا و وسیع که می تواند یکی از عالی ترین و بهترین تجربه های گشت و گذار برای هر فردی باشد.

یکی از جالب ترین نکاتی که در خصوص باغ گیاه شناسی ملی ایران وجود دارد این است که امروزه، نام این باغ، جزو 10 مورد از برترین باغ های کره زمین قرار گرفته است. و در نتیجه این امر سبب شده تا حتی توریستان متعددی از بخش های مختلف دنیا، به ایران سفر کنند تا از نزدیک، شاهد این جاذبه گردشگری جذاب و دیدنی باشند. باغ گیاه شناسی ملی ایران، دارای وسعت بسیار زیادی می باشد. به بیان دقیق تر، می توان گفت که وسعت باغ گیاه شناسی ملی ایران در حدود 145 هکتار بوده. به همین سبب، گشت و گذار در آن بسیار بسیار لذت بخش بوده و می توان یکی از عالی ترین و بی نظیر ترین تجربه های گردشگری برای هر فردی باشد.

لازم به ذکر است که در باغ گیاه شناسی ملی ایران بخش های مختلفی وجود دارد که می تواند تجربه ای بسیار هیجان انگیز را برای شما رقم بزند. چرا که می توانید از گیاهانی بسیار خاص و دیدنی بازدید کنید.

باغ گیاه شناسی ملی ایران کجاست؟

باغ گیاه شناسی ملی ایران، یکی از جاذبه های گردشگری شهر تهران است و در محدوده غربی این شهر وجود دارد. در واقع باید اشاره کنیم که باغ گیاه شناسی ملی ایران در بخش جنوبی رشته کوه البرز و در دامنه های این رشته کوه واقع شده است. موقعیت مکانی باغ گیاه شناسی ملی ایران، در منطقه 22 شهر تهران، و در محدوده پارک جنگلی چیتگر می باشد. پس اگر قصد دارید تا به بازدید از آن بروید، ابتدا باید مسیر خود به سمت پارک جنگلی چیتگر را پیدا کنید.

باغ گیاه شناسی ملی ایران از شرق با پارک جنگلی چیتگر، از غرب با بلوار پژوهش، از جنوب با آزاد راه تهران کرج، و در نهایت، از شمال با بزرگ راه شهید همدانی همسایگی دارد. به همین سبب برای دسترسی به آن باید از طریق یکی از این مکان ها، خود را به باغ گیاه شناسی ملی ایران برسانید و در نهایت، بهترین و به یاد ماندنی ترین ماجراجویی خود را در شهر تهران تجربه کنید.

بخش های مختلف باغ گیاه شناسی ملی ایران

همانطور که در مطالب بالا نیز اشاره کردیم، مساحت باغ گیاه شناسی ملی ایران، به گونه ای است که در آن، درختان، و به طور کلی گونه های مختلفی از گیاهان قرار دارد. این گیاهان، از بخش های مختلف جهان به این منطقه رسیده است و طبیعتا، شرایط زندگی آن  ها نیز با یکدیگر متفاوت است. در واقع، اگر به کشور ایران نیز توجه کنیم، گونه های گیاهی ای که در استان مازندران وجود دارد، با گونه های گیاهانی که در استان گیلان واقع شده اند، بسیار متفاوت است. حال این مساله، در مقیاس بزرگتر صورت گرفته است و طبیعتا گیاهانی که در قاره آفریقا قرار دارند، نمی توانند در شرایطی که گیاهان قاره آمریکا در آن می رویند زندگی کنند. و همین مساله سبب شده تا وسعت بسیار زیادی برای باغ گیاه شناسی ملی ایران در نظر گرفته شود.

در نتیجه، در این باغ بزرگ، بخش های متعددی وجود دارد تا گیاهانی که از نقاط مختلفی به این منطقه آمده اند، در بهترین و مناسب ترین شرایط رشد کنند. به بیان بهتر، در هر کدام از بخش های باغ گیاه شناسی ملی ایران شرایطی ایجاد شده است که دقیقا مطابق با همان شرایط محل زندگی گیاه در قاره ی خود است. به همین سبب، به منظور گشت و گذار در باغ گیاه شناسی ملی ایران و بازدید از خاص ترین گیاهان جهان، بهتر است از قبل، با تمامی بخش های این باغ آشنا شوید تا بتوانید به راحتی اقدام به بازدید از گونه های مختلف گیاهی در این منطقه کنید.

قبل از آشنایی با تمامی بخش های باغ گیاه شناسی ملی ایران بهتر است بدانید که به منظور گشت و گذار بهتر در این جاذبه گردشگری این باغ را به 3 بخش تقسیم کرده ایم تا دسترسی به آن ها نیز برای شما راحت باشد. این بخش ها شامل موارد زیر می باشند:

•    رویشگاه های جهان
•    رویشگاه های ایران
•    کلکسیون های موضوعی

در زیر می توانید با تمامی گونه های مختلف گیاهی آشنا شوید.

1.    رویشگاه های جهان، باغ گیاه شناسی ملی ایران

رویشگاه های جهان، یکی از خاص ترین و پر بازدید ترین بخش های باغ گیاه شناسی ملی ایران می باشد. همانطور که از نام این بخش مشخص است، گیاهانی که در آن وجود دارند، مجموعه ای از گیاهان سایر نقاط جهان می باشند. یعنی نمونه ای از گیاهان و درختانی که شاید هیچ زمانی نتوان برای بازدید از آن ها اقدام کرد. پس اگر علاقه مند به بازدید از گیاهانی که در کشور ها و قاره های دیگر جهان وجود دارد هستید، توصیه می کنیم بازدید از این بخش ها را از دست ندهید. رویشگاه های جهان، مجموعه ای بسیار بزرگ است که طبق گیاهانی که از کشور ها و قاره های مختلف جهان به این منطقه آورده شده اند تقسیم شده است. به همین ترتیب بهتر است با این بخش ها  و این تقسیم بندی ها بهتر آشنا شوید و بدانیم که با بازدید از باغ گیاه شناسی ملی ایران دقیقا به چه جیز هایی رو به رو می شویم.

–    رویشگاه اروپا

این بخش از باغ گیاه شناسی ملی ایران گیاهانی را درون خود قرار داده است که از قاره اروپا به ایران آورده شده اند. جالب است بدانید که گیاهانی که در این بخش وجود دارند، از سال 1383 در این بخش کاشته شده اند. در نتیجه امروزه، یکی از دیدنی ترین و زیبا ترین بخش های باغ گیاه شناسی ملی ایران می باشند که اتفاقا طول عمر آن ها نیز بالا است. این بخش از باغ گیاه شناسی ملی ایران، دارای وسعتی در حدود 4200 هکتار است و می توان خاص ترین و بی نظیر ترین گیاهان را در آن مشاهده کرد.

برای بازدید از این بخش از باغ گیاه شناسی ملی ایران باید ابتدا از طریق درگاهی که معماری بسیار زیبایی دارد و آن را از یونان باستان الهام گرفته اند عبور کنید. پس از وارد شدن به این بخش از باغ گیاه شناسی ملی ایران، با دو بخش متفاوت رو به رو می شوید که یکی از آن ها اروپای مشاهیر و دیگری اروپای یک است. و هر کدام از این بخش ها داریا چشم انداز بسیار زیبا و دیدنی ای هستند که می توان اوقات بسیار خوشی را در آن ها سپری کرد.

در بخش اروپای مشاهیر می توان در بلواری که در دو طرف آن، گونه های مختلفی از گیاهان اروپایی روییده شده اند قدم زد. و همچنین در این بخش، مجسمه ای از مشاهیر اروپایی که در زمینه گیاه شناسی شهرت یافته بودند نیز مانند داروین، واسیه، مندل، رشینگر، و همچنین لینه، وجود دارد. جالب است بدانید که گیاهانی که در این بولوار کاشته شده اند، دقیقا بر اساس موقعیت جغرافیایی ای که در قاره اروپا دارند کاشته شده اند.

اما در اروپای یک که  در باغ گیاه شناسی ملی ایران قرار دارد، می توان در باغی بسیار زیبا با شکلی قرینه مانند قدم زد. این باغ دارای آبنمای بسیار زیبا، تپه های بسیار زیادی که چشم انداز دیدنی ای را در این بخش ایجاد کرده اند و به شکل گنبدی هستند که بر روی آن ها علف کاری شده است، قطعات مختلفی که چشم کاری شده اند، درخت های متعدد، و سایر گونه های مختلف گیاهی می باشد.

–    چمن زار های آمریکا در باغ گیاه شناسی ملی ایران

طبیعتا شرایط آب و هوایی ای که در آمریکا وجود دارد، در ایران و به ویژه در شهر تهران، وجود ندارد. اما جالب است بدانید که تنوع گونه های گیاهی در آمریکا بسیار زیاد است و خوشبختانه، با توجه به تحقیقات متعددی که در گذشته صورت گرفته است، برخی از گیاهان آمریکایی، توانایی رویش و زندگی در شوایط جوی شهر تهران را دارند. و این مساله سبب شده است تا امروزه، بخشی از باغ گیاه شناسی ملی ایران، محلی برای زندگی گیاهان و گونه های گیاهای آمریکایی می باشد. درخت ها، درختچه ها، انواع گل ها و گیاهان موجود در قاره آمریکا، در این بخش وجود دارد. به طور کلی باید اشاره کنیم که چمن زار های آمریکا، در محدوده ای به وسعت 1.4 هکتار ساخته شده است.

پوشش گیاهی آمریکا بسیار زیبا و بی نظیر است و تماشای آن بسیار بسیار لذت بخش می باشد. پس اگر قصد دارید تا در یکی از بهترین و بی نظیر ترین بخش های باغ گیاه شناسی ملی ایران قدم بزنید و با تماشای گونه های گیاهی عجیب و کمیاب در کشور ایران، تصور کنید که در قاره دیگری با آب و هوای دیگر قرار دارید، توصیه می کنیم بازدید از بخش چمن زار آمریکایی باغ گیاه شناسی ملی ایران را از دست ندهید. گونه ها و دشت های بی نظیری از گل در این منطقه وجود دارد که بدون شک، زیبا ترین مناظر و چشم انداز ها را تشکیل داده اند. تماشای این گونه های گیاهی به قدری دلپذیر است که می توان تا ساعت ها در این منطقه ماند و از محیط بسیار زیبا و دیدنی آن لذت برد.

–    رویشگاه قفقاز

از دیگر بخش هایی که در قسمت رویشگاه های جهان باغ گیاه شناسی ملی ایران قرار دارد، رویشگاه قفقاز می باشد. قفقاز یکی از کشور هایی است که دارای گیاهان بسیار بسیار زیبایی می باشد و در فاصله نسبتا نزدیکی با کشور ایران قرار دارد. در واقع باید اشاره کنیم که قفقاز، جایی است که در بین روسیه، ترکیه، آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، و در نهایت، شمال غربی ایران قرار دارد. این منطقه، دارای بی نظیر ترین و زیبا ترین طبیعت ها می باشد و گونه های مختلف گیاهی در آن رشد می کنند. یکی از زیبا ترین و جالب ترین بخش های باغ گیاه شناسی ملی ایران رویشگاه قفقاز می باشد که بازدید از آن برای هر فردی واجب است.

در واقع باید اشاره کنیم که در میان تمامی گونه های گیاهی که در رویشگاه های جهان در باغ گیاه شناسی ملی ایران قرار دارند، بخش رویشگاه قفقاز، دارای جذابیت خاصی می باشد و توصیه می کنیم بازدید از آن را از دست ندهید. در هنگام بازدید از پوشش گیاهی قفقاز، با تنوع بسیار زیادی از گیاهان رو به رو می شوید. گیاهانی که در همان نگاه اول، توجه شما را به خود جذب می کنند. برخی از این پوشش های گیاهی، شامل درختان سوزنی برگ ها، گیاهانی که در منطقه آلپ می رویند، گیاهان کوهستانی، و … اشاره کرد. شاید برایتان جالب باشد بدانی که در این بخش از باغ گیاه شناسی ملی ایران در حدود 6300 گونه از گیاهان مختلف وجود دارد.

لازم به ذکر است که مساحت رویشگاه قفقاز در باغ گیاه شناسی ملی ایران در حدود 3000 متر مربع بوده و در این وسعت وسیع، وجود گونه های مختلف گیاهی سبب شده تا چشم انداز های بسیار زیبا و بی نظیری ایجاد شود. توجه داشته باشید که بخش رویشگاه قفقاز، شامل 5 بخش کلی می باشد. این 5 بخش که هر کدام چشم انداز بی نظیری را به نمایش گذاشته اند، دارای گونه های مختلف گیاهی می باشند. برای بازدید از این بخش ها بهتر است اطلاعات خوب و کاملی را در خصوص آن ها داشته باشید.

بخش شمال شرقی و همچنین شرق رویشگاه قفقازی در باغ گیاه شناسی ملی ایران شامل بخش وسیعی از درختان اوری و بلندمازو، بخش شمال غربی آن بسیار زیبا و دیدنی بوده و از درختان بارانک تشکیل شده است. بخش جنوب شرقی انبوهی از درختان ازاد، در محدوده جنوب غربی و همچنین غرب، انواع مختلفی از گونه هایی مانند افرا، و در نهایت، در بخش جنوب شرقی نیز درختان نمدار وجود دارند که تا بخش شمالی ادامه دارد.

–    رویشگاه هیمالیا

رویشگاه هیمالیا، یکی از زیبا ترین و دیدنی ترین بخش های موجود در باغ گیاه شناسی ملی ایران می باشد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که این بخش از باغ گیاه شناسی ملی ایران دارای گیاهانی که در منطقه هیمالیا قرار دارند می باشد. علاوه بر این باید اشاره کنیم که این منطقه از باغ گیاه شناسی ملی ایران به گونه ای ساخته شده است که نهایت شباهت به منطقه هیمالیا را داشته باشد. در واقع اگر به بازدید از رویشگاه هیمالیا بروید، با منظره بسیار زیبا و دیدنی ای رو به رو می شوید که می توانید یکی از لذت بخش ترین اوقات خود را در آن منطقه سپری کنید. شاید برایتان جالب باشد بدانید که در رویشگاه هیمالیا، تپه های بسیار بلندی تعبیه شده است تا بتوانید موقعیت و شرایط هیمالیا را درک کنید.

این تپه ها دارای ارتفاعات مختلفی هستند که بلند ترین آن ها دارای ارتفاعی در حدود 19 متر می باشد. اما به طور کلی، میانگین ارتفاع تپه های موجود در این منطقه، 16 متر است. علاوه بر این باید اشاره کنیم که در رویشگاه هیمالیا باغ گیاه شناسی ملی ایران تخته سنگ های بسیار بزرگی قرار گرفته است. این تخته سنگ ها، با داشتن عظمت بسیار زیاد، جلوه جالبی را به این بخش بخشیده اند. اما مهم ترین مساله که که سبب شده تا این تخته شنگ ها در رویشگاه هیمالیا قرار بگیرد، این است که از سنگ ها، به عنوان سمبلی در خصوص صخره ای بودن و سنگی بودن منطقه هیمالیا استفاده شده است. در واقع باید اشاره کنیم که این سنگ ها، نه تنها جلوه بسیار زیبایی را به این منطقه بخشیده اند، بلکه همچنین شبیه سازی در خصوص شرایط و موقعیت هیمالیا است.

ساختن این بخش از باغ گیاه شناسی ملی ایران کمی دشوار و سخت بود. چرا که طبیعتا، گیاهانی که در منطقه هیمالیا رشد و زندگی می کردند، شرایط آب و هوایی بسیار متفاوتی داشتند. اما تحقیقات بسیار زیادی که بر روی این منطقه و گیاهانش انجام شد، نشان داد که برخی از گونه های گیاهی، توانایی زندگی در شرایط آب و هوایی شهر تهران را دارند. و همین مساله سبب شد تا بخش جدیدی به رویشگاه های جهان باغ گیاه شناسی ملی ایران اضافه شود که مجموعه ای از گیاهان موجود در هیمالیا را به نمایش بگذارد.

از جمله گونه های گیاهی موجود در رویشگاه هیمالیا باغ گیاه شناسی ملی ایران می توان به درخت های همیشه سبز بلوط، درختان سدر دئودار، درختان کاج کاشفی، درختان پهن برگ با گونه های مختلف، درختان پهن برگ خزان کننده، درختان شب خسب، صنوبر، و … اشاره کرد. اگر تا به حال به بازدید از این بخش از باغ گیاه شناسی ملی ایران نرفته اید، توصیه می کنیم بازدید از آن را از دست ندهید و خاطراتی خوش و به یاد ماندنی را در این منطقه بسازید.

–    رویشگاه چین و ژاپن در باغ گیاه شناسی ملی ایران

رویشگاه چین و ژاپن، محبوب ترین و پر بازدید ترین بخش در باغ گیاه شناسی ملی ایران می باشد. در واقع باید اشاره کنیم که طبیعتا با وجود وسعت بسیار زیادی که باغ گیاه شناسی ملی ایران ایران، مناظر و چشم انداز های دیدنی بسیار زیادی در این منطقه وجود دارد. اما با این وجود، برخی از قسمت های این منطقه، دارای جذابیت های بسیار بیشتری نسبت به سایر بخش ها می باشد. که رویشگاه چین و ژاپن یکی از این بخش ها است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که طراحی و معماری باغ هایی که در چین و ژاپن وجود دارد به صورت مینیاتوری انجام می شود. در واقع باید اشاره کنیم که استعداد ساکنین خاور دور، در طراحی کردن فضاهای سبز، به حدی بود که از این طراحی ها، در بسیاری از قاره ها مانند اروپا نیز الگو برداری می شد.

رویشگاه چین و ژاپن، یکی از زیبا ترین بخش ها در باغ گیاه شناسی ملی ایران می باشد و توصیه می کنیم بازدید از آن را از دست ندهید. چرا که طراحان خاور دور، از طبیعت به منظور ساختن و طراحی کردن فضای سبز اطراف خود الهام می گرفتند. و جالب است بدانید که رویشگاه چین و ژاپن که در باغ گیاه شناسی ملی ایران واقع شده است نیز، دقیقا طبق همین ایده ها و طراحی های خاور دور ساخته شده است. در طراحی این بخش از باغ گیاه شناسی ملی ایران، از عناصری مانند طبیعت، سنگ و همچنین آب استفاده شده است و به نکات بسیار ریزی از طراحی های چین و ژاپن دقت شده است. از جمله این نکات می توان به رنگ سازه های باغ، تعادل در طراحی، بافت، مقیاس سازه ها، محور، فرم، تنوع، و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد.

این اصول سبب شده اند تا این بخش از باغ گیاه شناسی ملی ایران کاملا مطابق و مشابه نمونه های موجود در چین و ژاپن شود. در رویشگاه چین و زاپن باغ گیاه شناسی ملی ایران گیاهان بسیار خاص و زیبایی وجود دارد که بازدید از آن ها حس بسیار خوبی به افراد منتقل می کند. همچنین باید اشاره کنیم که رنگ برگ و سبزی های درختان و گیاهان، نقش بسیار اساسی در خصوص طراحی های باغ چین و ژاپن دارد. و همین مساله سبب شده تا ترکیب زنگی بسیار جذاب و زیبایی در این منطقه وجود داشته باشد. در این بخش از باغ گیاه شناسی ملی ایران گونه های متعدد و بسیار زیادی از درختان و گیاهان وجود دارد. گیاهانی که در برخی نقاط به صورت تکی، و در برخی نقاط دیگر به صورت گروهی کاشته شده اند و چشم انداز بی نظیری را ایجاد کرده اند.

همچنین باید اشاره کنیم که وجود دریاچه، در این محیط زیبا و دیدنی، چشم انداز را دو چندان کرده است و یکی از بی نظیر ترین مناظر را ایجاد کرده است. از جمله درختان و گیاهانی که در بخش رویشگاه چین و ژاپن وجود دارد می توان به درختان پاییئزی با رنگ های زیبا، گل های خاص و متعدد که در فصول مختلف می رویند و هر کدام جلوه خاصی را به این منطقه می بخشند، درختان همیشه سبز، سوزنی برگ، درختچه های متعدد، و … اشاره کرد. بدون شک، مجموعه رویشگاه چین و ژاپن یکی از زیباترین و دیدنی ترین مجموعه های باغ گیاه شناسی ملی ایران می باشد و توصیه می کنیم بازدید از آن را حتما در برنامه های خود قرار دهید.

2.    رویشگاه های ایران

رویشگاه های ایران، که در باغ گیاه شناسی ملی ایران قرار دارند، مجموعه ای از خاص ترین و دیدنی ترین گونه های گیاهی که در سر تا سر ایران قرار دارند می باشد. در واقع باید اشاره کنیم که در مجموعه رویشگاه های ایران، بخش های مختلفی وجود دارد که هر کدام از آن ها، زیبایی بی حد و اندازه  ای دارند و نمای بسیار زیبایی را در این منطقه ایجاد کرده اند. بازدید از این بخش ها بسیار لذت بخش و عالی بوده و می توانید در بی نظیر ترین و خاص ترین بخش های این منطقه قدم بزنید و آرامش بسیار لذت بخشی را دریافت کنید. در لیست زیر، تمامی بخش های موجود در مجموعه رویشگاه های ایران واقع در باغ گیاه شناسی ملی ایران را ذکر کرده ایم و آن ها را به طور کامل معرفی کرده ایم.

–    رویشگاه هیرکانی باغ گیاه شناسی ملی ایران

از جمله عجیب ترین و خاص ترین بخش های موجود در رویشگاه های ایران که در باغ گیاه شناسی ملی ایران قرار دارد، می توان به رویشگاه هیرکانی اشاره کرد. رویشگاهی که دارای سرسبز ترین و زیبا ترین مناظر می باشد و جزو قدیمی ترین بافت گیاهی ایران به شمار می رود. شاید برایتان جالب باشد بدانید که جنگل های هیرکانی جنگل هایی هستند که قدمت آن ها مربوط به دوران سوم زمین شناسی بر می گردد. و به همین سبب، یکی از زیبا ترین و قدیمی ترین گونه های گیاهی در ایران به شمار می روند. جنگل های هیرکانی، جنگل هایی هستند که محل آن ها در دامنه ی شمالی رشته کوه البرز قرار دارد. و به همین سبب، باید اشاره کنیم که در هر کدام از شهر های شمالی ایران می توان نمونه ای از آن ها را مشاهده کرد.

جالب است بدانید که در میان تمامی بخش هایی که تا به حال به آن ها اشاره کرده ایم، رویشگاه هیرکانی، در باغ گیاه شناسی ملی ایران دارای وسعتی در حدود 7 هکتار است. درختان و گونه های مختلف گیاهی در این منطقه کاشته شده است که هر کدام از آن ها، چشم انداز و نمای بسیار زیبایی را به این منطقه بخشیده اند. در نتیجه باید اشاره کنیم که با قدم زدن در این بخش، می توانید خاص ترین و زیبا ترین و متنوع ترین گونه های گیاهی را مشاهده کنید. چرا که در این منطقه، علف ها، درختچه ها، درختان زربین، گونه های گیاهی سرخس، ریزوم هاو بسیاری از گیاهانی که در گذشته در این منطقه کاشته شده اند. از جذابیت های موجود در رویشگاه هیرکانی می توان به وجود رودخانه ها و دریاچه ای بسیار وسیع اشاره کرد.

در واقع باید اشاره کنیم که دریاچه ای که در این محدوده قرار گرفته است، به منظور آبیاری گیاهان ساخته شده و دارای وسعتی در حدود 8 هکتار می باشد. همچنین باید اشاره کنیم که عمق دریاچه در حدود 3 متر است. رودخانه های این مجموعه نیز چشم انداز بسیار زیبایی را در این منطقه ایجاد کرده اند و می توان اوقات بسیار خوبی را در این مناطق سپری کرد. اگر تا به حال به بازدید از باغ گیاه شناسی ملی ایران نرفته اید و تجربه گشت و گذار در این بخش زیبا را انجام دهید.

–    رویشگاه کوه های زاگرس

از جمله زیبا ترین و دیدنی ترین بخش های باغ گیاه شناسی ملی ایران رویشگاه کوه های زاگرس می باشد. گونه های گیاهی که در این بخش وجود دارند بسیار زیبا و دیدنی بوده و می توان تا ساعت ها در آن به گشت و گذار پرداخت. یکی از جالب ترین نکاتی که در خصوص پوشش گیاهی کوه های زاگرس وجود دارد این است که قدمت درختان آن ها به بیش از 5500 سال می رسد. اما نکات جالب در خصوص این جنگل ها تمام نشده. باید اشاره کنیم که بیش از 90 درصد از پوشش گیاهی ای که امروزه در جنگل های زاگرس قرار دارد، شاخه زاد هستند و همین مساله سبب شده تا جذابیت بسیار زیادی داشته باشند.

همچنین باید اشاره کنیم که امروزه پوشش گیاهی موجود در کوه های زاگرس را به دو بخش تقسیم می کنند. از جمله گونه های این پوشش های گیاهی می توان به برودار، مازودار، و … اشاره کرد. از جمله مشخصات رویشگاه کوه های زاگرس موجود در باغ گیاه شناسی ملی ایران می توان به وسعت آن اشاره کرد امروزه وسعت این رویشگاه، در حدود 3 هکتار می باشد و در این وسعت، انواع مختلفی از گونه های گیاهی که تمامی آن ها در منطقه کوهستانی زاگرس می رویند هستند. لازم به ذکر است که عموم گونه های گیاهی موجود در رویشگاه کوه های زاگرس، شامل درختان بلوط هستند.

همچنین در این بخش از باغ گیاه شناسی ملی ایران تپه هایی تعبیه شده اند و چشم انداز بسیار زیبایی را ایجاد کرده اند. لازم به ذکر است که بلند ترین تپپه ی موجود در این منطقه، دارای ارتفاعی در حدود 10 متر می باشد. از جمله مهم ترین و جذاب ترین گیاهانی که در این بخش از باغ گیاه شناسی ملی ایران قرار دارد می توان به گونه های گیاهی میوه دار اشاره کرد. از جمله این گونه های گیاهی می توان به زالزالک، گلابی، بارانک، بادام، پسته، سماق ارغوان، و … اشاره کرد. بخش رویشگاه کوه های زاگرس بسیار زیبا و دیدنی بوده و توصیه می کنیم بازدید از آن را از دست ندهید.

–    رویشگاه البرز جنوبی

رویشگاه البرز جنوبی، مجموعه ای از درختان و گونه های گیاهی بسیار با ارزش می باشد. در واقع باید اشاره کنیم که در دامنه جنوبی رشته کوه البرز، با توجه به وسعت بسیار زیاد و همچنین شرایط متفاوتی که وجود دارد، گونه های مختلفی در این منطقه روییده اند. گیاهانی که بخشی از آن ها ایرانی تورانی هستند. این بخش از باغ گیاه شناسی ملی ایران به گونه ای است که در آن، جاهای دیدنی بسیار زیادی وجود دارد. در واقع باید اشاره کنیم که در هر قسمت از رویشگاه البرز جنوبی علاوه بر وجود گون های خاصی از گیاهان، بخش های مختلفی نیز وجود دارند که به صورت خاصی طراحی شده اند. این جاذبه های دیدنی، چشم انداز این منطقه را دو برابر کرده اند و در نتیجه، می توان ساعاتی را به خوشی در آن ها سپری کرد.

از جمله بخش های مختلفی که در رویشگاه البرز جنوبی باغ گیاه شناسی ملی ایران قرار دارد می توان به تپه هاو دره ها، رودخانه، چشمه، آبشار، مانداب، آبگیر، صخره های متعدد در بخش های مختلف، لازم به ذکر است که در این بخش از باغ گیاه شناسی ملی ایران گونه های مختلف گیاهی مانند گلابی وحشی، زالزالک، زربین، سماق، ارس، بید، توس، بنه، بادام، و … اشاره کرد. به طور کلی تمامی بخش های موجود در باغ گیاه شناسی ملی ایران کاملا زیبا و دیدنی هستند. و بازدید از هر کدام از آن ها بسیار لذت بخش می باشد. توصیه می کنیم بازدید از این بخش ها را از دست ندهید و به ویژه از جاذبه های گردشگری متعددی که در بخش رویشگاه البرز جنوبی قرار دارد بازدید کنید.

–    رویشگاه ایرانی تورانی واقع در باغ گیاه شناسی ملی ایران

رویشگاه ایرانی تورانی، مجموعه ای از گیاهان با شرایط مساعد برای گیاهانی که در بخش ایرانی تورانی قرار دارند می باشد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که در ایران، بیشترین بخش، ایرانی تورانی می باشد. یعتی وسعت بسیار عظیمی از کشور ایران، ایرانی تورانی بوده و عموم این مناطق نیز به یک شکل هستند. این بخش از ایران، به طور کلی به دو بخش تقسیم می شود. بخش دشتی و همچنین بخش کوهستانی. در واقع باید اشاره کنیم که گونه های گیاهی که در منطقه ایرانی تورانی رشد می کنند، با توجه به ارتفاع از سطح دریا و همچنین میزان بارش، تقسیم بندی شده اند.

به همین سبب، باید اشاره کنیم که بخش هایی از گیاهان این رویشگاه در باغ گیاه شناسی ملی ایران شامل گونه های گیاهی ای است که در مناطقی می رویند که دمای هوا در گرم ترین روز های سال بین 30 تا 40 درجه بوده و همچنین در فصول سرد سال نیز 5 درجه هستند. علاوه بر این میزان بارندگی نیز در بخش های مختلف این مناطق متفاوت است و از 50 میلیمتر تا 250 میلیمتر تفاوت دارد. یکی از مهم ترین نکاتی که در خصوص رویشگاه ایرانی تورانی وجود دارد که عموم گیاهانی که در آن وجود دارند در مناطقی مانند دشت ها، بیابان ها، شور زار ها، تپه هایی از جنس شن، و … می رویند. از جمله گونه های گیاهی که در این منطقه قرار دارند نیز می توان به پرند، گون، قیچ، و … اشاره کرد.

البته نا گفته نماند که در این رویشگاه در باغ گیاه شناسی ملی ایران تنها پوشش گیاهی ای که در منطقه دشتی ایرانی تورانی قرار دارند تعبیه شده است. به همین سبب، برای ایجاد محیطی مناسب برای رویش پوشش گیاهی این منطقه، دریچه نمک در این منطقه ساخته شده است.

–    گلخانه جنوب ایران

گلخانه جنوب ایران، همانطور که از نامش مشخص است، مکانی مخصوص برای گونه های گیاهی ای است که در بخش جنوبی کشور می رویند. در واقع باید اشاره کنیم که همانطور که می دانید، گیاهان موجود در بخش جنوبی کشور، در شرایط آب و هوایی بسیار گرم و شرجی رشد می کنند. و به همین منظور، به منظور به نمایش گذاشتن گیاهانی که در جنوب کشور رشد می کنند، گلخانه ای تعبیه شده است و شرایط مناسبی برای رشد این گونه های گیاهی فراهم شده. جالب است بدانید که در گلخانه ی باغ گیاه شناسی ملی ایران سه بخش وجود دارد. یکی از بخش ها مساعد برای رویش جنگل های مانگرو، بخش دیگر برای رویش درختان مخصوص جنوب کشور و همچنین بخش آخر مخصوص درختچه هایی که در جنوب کشور می رویند تعبیه شده است.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که در بخشی که مخصوص درختان جنوب کشور است، ارتفاع سقف گلخانه بسیار بلند می باشد. به همین علت، اگر به بازدید از گلخانه باغ گیاه شناسی ملی ایران بروید، از دور می توانید به راحتی این بخش از رویشگاه جنوبی ایران را تشخیص دهید. در بخش مرکزی ساختمان گلخانه جنوب ایران، ارتفاع بیشتری برای روی درختان موجود در جنوب کشور در نظر گرفته شده است.

–    باغ پیاز های ایرانی

از جذاب ترین و دیدنی ترین بخش های باغ گیاه شناسی ملی ایران می توان به باغ پیاز های ایرانی اشاره کرد باغی که در آن، گونه هایمتعددی از گیاهان پیازی تعبیه شده است. وسعت بخش باغ پیاز های ایرانی بیش از 2 هکتار بوده و می توان به راحتی اقدام به تماشای زیبا ترین و خاص ترین گل ها کرد. در واقع باید اشاره کنیم که در کشور ایران و در شرایط آب و هوایی ای که در این منطقه وجود دارد، به میزان بسیار زیادی از گونه های مختلف گل های پیازی قرار دارد. و همین مساله سبب شده تا بخشی خاص به عنوان باغ پیاز های ایرانی در باغ گیاه شناسی ملی ایران در نظر گرفته شود تا علاوه بر به نمایش گذاشتن این گل های بسیار زیبا و دیدنی، اقدام به نگه داری، جمع آوری و پرورش این گونه های خاص و زیبا کنند.

یکی از جذاب ترین نکاتی که در خصوص باغ پیاز های ایرانی وجود دارد این است که در این منطقه، می توانید گونه هایی را که در تمامی بخش های ایران وجود دارد ببینید. و طبعیتا با توجه به این که در هر کدام از این مناطق، شرایط آب و هوایی متفاوتی وجود دارد، بخش باغ پیاز های ایرانی را در 4 طبقه که دارای ارتفاع و شرایط آب و هوایی خاصی هستند ساخته اند. در واقع باید اشاره کنیم که این 4 طبقه با ارتفاع نیم متر از یکدیگر قرار دارند و در نهایت، با توجه به شرایط مورد نیازی که گونه های مختلف گیاهان برای رشد نیاز دارند، ساخته شده اند. همچنین باید اشاره کنیم که تنوع گونه های گیاهی در این منطقه 21 نوع می باشد. و بدون شک تماشای این مناظر جذاب و دیدنی بسیار لذت بخش و عالی می باشد.

اگر به بازدید از بخش باغ پیاز های ایرانی بروید، با انبوهی از گل های زیبا رو به رو می شوید که چشم انداز بسیار زیبا و دیدنی ای را ایجاد کرده اند. همچنین شاید برایتان جالب باشد بدانید که گیاهانی ک پیاز دارند، بسیار محبوب گونه های مختلف حیوانی هستند. به گونه ای که همیشه به این گل ها حمله کرده و پیاز آن ها را از بین می برند. به همین سبب باید اشاره کنیم که در این بخش از باغ گیاه شناسی ملی ایران، حصاری طولانی دور تا دور این بخش از باغ گیاه شناسی ملی ایران قرار دارد تا از ورود هر گونه حانوری به آن و از بین رفتن پیاز گیاهان جلوگیری کنند.

–    باغ میوه های بومی

باغ میوه های بومی، یکی از بخش های رویشگاه های ایرانی می باشد که در بخشی از باغ گیاه شناسی ملی ایران قرار دارد. این بخش از باغ گیاه شناسی ملی ایران همانطور که از نامش مشخص است، مجموعه ای از تمامی درختان میوه در ایران است. در واقع باید اشاره کنیم که در باغ میوه های بومی، انواع مختلفی از درختان در سراسر کشو که میوه می دهند وجود دارد. متاسفانه به مرور زمان، تنوع میوه ها رو به کاهش هستند. و به همین سبب، باغ میوه های ایرانی، به منظور حفظ ژنتیکی میوه هایی که در این منطقه می رویند ساخته شده است. همچنین باید اشاره کنیم که این بخش از باغ گیاه شناسی ملی ایران دارای مساحتی در حدود 4.5 هکتار می باشد.

در این بخش از باغ گیاه شناسی ملی ایران درختان میوه هایی از جمله انجیر، انار، آلو، زالزالک، زیتون، سنجد، گلابی، فندق، هلو، شلیل، عناب، زردآلو، توت، به، انگور، پسته، انار، سنجد، گردو، هلو، و … وجود دارد.

3.    کلکسیون های موضوعی باغ گیاه شناسی ملی ایران

اما آخرین مجموعه ای که در باغ گیاه شناسی ملی ایران قرار دارد و از بخش های متعددی تشکیل شده است، می توان به کلکسیون موضوعی اشاره کرد. این بخش از باغ گیاه شناسی ملی ایران نیز دارای دیدنی های متعددی بوده و می توان تا ساعت ها در آن به گردش پرداخت. از جمله بخش های موجود در این باغ می توان به پهن برگان همیشه سبز، آربورتوم، باغ گیاهان دارویی و صنعتی، میدان مرکزی، باغ رز و و چهارباغ ایرانی، باغ سیستماتیک، قطعات آموزشی و نمایشی، جنگل و گردشگاه (شاکای)، باغ صخره ای و گیاهان زینتی اشاره کرد. تمامی این بخش ها دارای جاهای دیدنی متعددی می باشد و می توانید یکی از لذت بخش ترین و عالی ترین اوقات را در آن سپری کنید. اما در لیست زیر همه چیز را درباره بخش های مختلف باغ گیاه شناسی ملی ایران بیان کرده ایم و توضیحاتی را در خصوص آن ها ارائه داده ایم.

–    باغ سیستماتیک

یکی از بزرگ ترین بخش های موجود در باغ گیاه شناسی ملی ایران، باغ سیستماتیک می باشد. باغی که در آن، چندین گونه های مختلف از درختان کاشته شده است و چشم اندازی که در آن وجود دارد، بسیار زیبا و دیدنی است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که وسعت باغ سیستماتیک، در حدود 8.5 هکتار می باشد. این باغ، با توجه به این گونه تنوع بسیار زیادی از گونه ها را درون خود جای داده است، دارای بخش ها و طبقه بندی های متعددی می باشد. در واقع باید اشاره کنیم که هر چند عدد از گونه های گیاهی خاص، در یک بخش جداگانه از این باغ بزرگ قرار گرفته اند و سپس، از بخش های دیگر جدا شده اند. البته اگر به بازدید از باغ گیاه شناسی ملی ایران و بخش سیستماتیک آن بروید، شاید در نگاه اول، تشخیص این بخش بندی ها کمی سخت باشد.

چرا که در هنگام تماشای این باغ، تنها گونه های مختلف و بی نظری از چندین گیاه مختلف به چشم می رسد و تا چشم کار می کند سرسبزی و زیبایی است. یکی از جالب تریننکات در خصوص این بخش از باغ گیاه شناسی ملی ایران این است که آن را به منظور ارائه آموزش های لازم به دانشجویان رشته علوم گیاهی و کشاورزی و همچنین انجام آموزش های عملی ساخته شده است. ناگفته نماند که گیاهانی که در باغ سیستماتیک باغ گیاه شناسی ملی ایران قرار دارند در حدود 90 نوع هستند.

–    باغ گیاهان دارویی و صنعتی

این بخش از باغ گیاه شناسی ملی ایران دارای وسعتی در حدود 5 هکتار می باشد. باغ گیاهان دارویی و صنعتی همانطور که از نام آن مشخص است، مکانی برای پرورش انواع مختلفی از گیاهان دارویی و صنعتی می باشد. این بخش از باغ گیاه شناسی ملی ایران نه تنها جنبه ی تماشایی دارد، بلکه همچنین به منظور انجام آزمایشات مختلف بر روی گیاهان و همچنین پرورش انواع مختلفی از گونه های گیاهی بومی و غیر بومی ساخته شده است. علاوه بر این، در این بخش، از روش ها و تکنین هایی که جدید بوده استفاده می کنند. نا گفته نماند که حفاظت از این گونه های گیاهی یکی از اصلی ترین اهداف ساخت این بخش از باغ گیاه شناسی ملی ایران بود.

طبیعتا همه ما می دانیم که استفاده از گیاهان به عنوان دارو، یکی از قدیمی ترین و مورد استفاده ترین روش ها در خصوص درمان بسیاری از بیماری ها بود. در واقع باید اشاره کنیم که بسیاری از دانشمندان نظیر ابن سینا نیز روش های مختلفی از درمان را با استفاده از همین گیاهان دارویی کشف می کرد. روش هایی که تا همین چند وقت اخیر به طور دائم مورد استفاده در تمامی نقاط دنیا قرار می گرفت. بخش گیاهان دارویی و سنعتی باغ گیاه شناسی ملی ایران بسیار دیدنی و جذاب بوده و توصیه می کنیم بازدید از آن را از دست ندهید تا از نزدیک، شاهد زیبایی های بی اندازه این بخش از باغ گیاه شناسی ملی ایران باشید.

–    آربورتوم

آربورتوم، بخشی است که می توان گفت در میان تمامی بخش های موجود در باغ گیاه شناسی ملی ایران بسیار خاص و محبوب است. این بخش، مکانی تخصصی برای کاشت و پرورش انواع گیاهان چوبی می باشد. در واقع عموم درختان و درختچه ها، نوعی گیاهان چوبی هستند و به همین منظور، این بخش از باغ گیاه شناسی ملی ایران بهترین و مناسب ترین بخش برای پرورش آن ها می باشد. جالب است بدانید که بخش آربورتوم محلی برای انجام تحقیقات بر روی درختان و گیاهان است. تحقیقاتی که به منظور اهداف متعدد مانند جنگل کاری، بیابان زدایی، ایجاد فضای سبز، مصرف در صنایع، و … انجام می شوند.

از جذابیت های موجود در این بخش از باغ گیاه شناسی ملی ایران می توان به وجود 2 دریاچه بسیار بزرگ اشاره کرد. اما این ها تنها جذابیت های آربرورتوم نیستند. بلکه علاوه بر این ها، انواع برکه ها، نهر ها، چشمه ها، و بسیاری از بخش های دیگر از جذابیت های این بخش می باشند. به طور کلی، باید اشاره کنیم که وسعت بخش آربورتوم باغ گیاه شناسی ملی ایران در حدود 14 هکتار می باشد و در آن، جاده آسفالته، و همچنین مسیری برای پیاده روی در میان سرسبز ترین و دیدنی ترین چشم انداز ها وجود دارد. توصیه می کنیم بازدید از این بخش از باغ گیاه شناسی ملی ایران را از دست ندهید.

–    جنگل و گردشگاه شاکای

یکی از جذاب ترین و زیبا ترین بخش های موجود در باغ گیاه شناسی ملی ایران بخش جنگل و گردشگاه (شاکای) می باشد. بخشی که در آن تا چشم کار می کند درختان انبوه وجود دارند. در واقع این بخش به منظور خاصی ایجاد شده است و نقش بسیار مهمی را در باغ گیاه شناسی ملی ایران بر عهده دارد. بخش شاکای برای ایجاد رطوبت لازم برای گیاهان موجود در باغ گیاه شناسی ملی ایران و همچنین حفاظت از جریان باد در این مجموعه ساخته شده است. جالب است بدانید که کاشت و انتخاب گیاهان موجود در این بخش، بدون هدف نبوده و اتفاقا، با الگوی خاصی صورت گرفته است. اگر از بالا به باغ گیاه شناسی ملی ایران نگاه کنیم، بخش شمالی آن را به گونه ای مشاهده خواهیم کرد که درختانی با برگ هایی به رنگ سبز روشن شروع شده اند و در نهایت، درختانی با برگ های سبز تیره به اتمام رسیده است.

این بخش از باغ گیاه شناسی ملی ایران بسیار زیبا و دیدنی بوده و این الگو برداری نیز چشم انداز و منظره بسیار زیبا و دیدنی ای را ایجاد کرده است. به طور کلی بخش شاکای باغ گیاه شناسی ملی ایران دارای مساحتی در خدود 25 هکتار می باشد و توصیه می کنیم بازدید از آن را از دست ندهید. از جذاب ترین بخش های موجود در این بخش از باغ گیاه شناسی ملی ایران می توان به وجود آلاچیق های بسیار زیاد و متعددی که در میان درختان وجود دارند اشاره کرد. توصیه می کنیم بازدید از این بخش از باغ گیاه شناسی ملی ایران را از دست ندهید و حتما از نزدیک این بخش های زیبا را مشاهده کنید.

–    باغ صخره ای و گیاهان زینتی

باغ گیاه شناسی ملی ایران دارای بخشی به نام باغ صخره ای می باشد که در مساحتی در حدود 87 هکتار ساخته شده است. جالب است بدانید که این بخش از باغ، یکی از قدیمی ترین بخش های ساخته شده در این مجموعه می باشد. اگر به بازدید از باغ صخره ای در مجموعه باغ گیاه شناسی ملی ایران بروید، به 3 بخش متفاوت رو به رو می شوید که از آن ها می توان به آبشار، نمایشی و باغ صخره ای اشاره کرد. در این بخش، انواع شنگ های بزرگ که از کوه های اطراف آورده شده اند، تپه های متعدد با ارتفاع های مختلف، آبشاری بسیار زیبا و دیدنی، دریاچه ای بزرگ با چشم اندازی زیبا، گونه های مختلف و متعددی از گیاهان که هر کدام منظره را زیبا تر کرده اند، درختچه ها و گل های متعدد، و به طور کلی، تمامی جذابیت هایی که می توان در گوشه های مختلفی از طبیعت پیدا کرد به صورت یکجا وجود دارد.

به همین دلیل باید اشاره کنیم که بازدید از باغ گیاه شناسی ملی ایران و به ویژه بخش باغ صخره ای بسیار جالب و هیجان انگیز می باشد و توصیه می کنیم حتما زمانی را برای بازدید از این بخش جذاب اختصاص دهید.

–    میدان مرکزی، باغ رز و چهار باغ ایرانی

از دیگر بخش های جذاب که در باغ گیاه شناسی ملی ایران قرار دارد بخش چهار باغ ایرانی می باشد. بخشی که دارای مساحتی در حدود 7.5 هکتار بوده و به جذاب می توان گفت که یکی از پر بازدید ترین بخش های باغ گیاه شناسی ملی ایران می باشد. در این بخش از باغ گیاه شناسی ملی ایران آبنمای بسیار زیبا که به صورت پله ای ساخته شده است وجود دارد. و در کنار این آب نما ها، تعداد 18 باغچه زیبا و دیدنی وجود دارد که چشم انداز بسیار زیبا و دیدنی ای را ایجاد کرده اند. همچنین باید اشاره کنیم که در این بخش از باغ گیاه شناسی ملی ایران 4 جوی مختلف، نواع مختلفی از گل ها، رز های زیبا، و … وجود دارد.

از جذاب ترین مسائل در خصوص بخش چهار باغ باغ گیاه شناسی ملی ایران می توان به وجود 80 گونه مختلف از گل های رز اشاره کرد. اگر به تماشای گیاهان علاقه مندید، توصیه می کنیم بازدید از این بخش از باغ گیاه شناسی ملی ایران را از دست ندهید.

–    پهن برگان همیشه سبز

از بخش های جذاب باغ گیاه شناسی ملی ایران می توان به بخش پهن برگان همیشه سبز اشاره کرد. بخشی که دارای گونه های خاص و زیبای گیاهان بوده و هدف از ساخت این بخش، کاشت، جمع آوری، و همچنین بررسی سازگاری گیاهان با این مجموعه و شرایط می باشد. این بخش ا باغ گیاه شناسی ملی ایران دارای مساحتی در حدود 1.6 هکتار می باشد. پیاده روی موجود در این بخش از باغ گیاه شناسی ملی ایران سنگ فرش شده و با توجه به بررسی ها و تحقیقات متعددی که در این مجموعه صورت می  گیرد، بسیاری از پارک ها و فضاهای سبز در شهر تهران ایجاد می شوند.

پس باید اشاره کنیم که این بخش از باغ گیاه شناسی ملی ایران نیز دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد. بازدید از این بخش از باغ گیاه شناسی ملی ایران بسیار لذت بخش بوده و می توانید در میان انبوهی از گیاهان زیبا و دیدنی قدم بزنید و به تماشای چشم انداز بی نظیر آن ها بپردازید.

بازدید از باغ گیاه شناسی ملی ایران را از دست ندهید!

باغ گیاه شناسی ملی ایران یکی از جذاب ترین بخش ها و جاذبه های گردشگری در ایران به شمار می رود که می تواند عالی ترین و به یاد ماندنی ترین تجربه شما باشد. اگر قصد دارید تا تجربه ای متفاوت در گردشگری داشته باشید و یکی از بهترین و لذت بخش ترین اوقات خود را در آن سپری کنید، توصیه می کنیم بازدید از باغ گیاه شناسی ملی ایران را از دست ندهید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.