سفری خاطره انگیز به دربند تهران

دربند تهران، مکانی بسیار زیبا و دیدنی در دل کوه های البرز می باشد. دربند تهران، جایی است که افراد بسیار زیادی در آن خاطره دارند. در واقع می توان گفت که هر پایتخت نشینی، حداقل یک بار به دربند سفر کرده و با پیاده روی در مسیر این جاذبه گردشگری، از بخش های مختلف آن بازدید کرده است. نکته جالب اینجاست که با توجه به موقعیت مکانی و مسیر دسترسی به آن، افراد بسیاری حاضرند در هر شرایطی به آن سفر کنند و از آن بازدید کنند. در واقع چه برف و بوران باشد و چه در گرم ترین شرایط آب و هوایی در شهر تهران بر قرار باشد، باز هم دربند میهمانان و بازدید کنندگان بسیار زیادی را به سمت خود جذب می کند. و این مساله نشان می دهد که محبوبیتی که دربند تهران دارد را، هیچ کدام از سایر جاذبه های گردشگری این شهر ندارد.

دربند تهران، با داشتن بخش های مختلف، مکانی است که چه قصد تفریح داشته باشید، و یا حتی اگر قصد پیاده روی و ورزش کردن داشته باشید، می توانید به آن سفر کنید و از امکانات مخصوص آن استفاده کنید. در حقیقت، این بخش از شهر تهران، منطقه ای تمام عیار و کامل می باشد که هر فردی با هر سن و سالی، در صورت سفر به آن از قدم زدن در پیاده رو های این منطقه و بازدید از بخش های مختلف آن لذت خواهد برد. به بیان بهتر، دربند تهران، مورد رضایت خاص و عام است و هر فردی با سفر به آن، بدون شک لذت خواهد برد. در ادامه این مطلب، همه چیز را درباره دربند تهران، بیان کرده ایم. در واقع با مطالعه ادامه مطلب، همه چیز را درباره این جاذبه گردشگری در تهران در می یابید و می توانید به طور کامل، با این جاذبه گردشگری و بخش های مختلف آن آشنا شوید.

پس اگر قصد دارید که مقصدی هیجان انگیز با امکانات کامل را بشناسید و از بخش های مختلف و تفریحات متعددی که در آن وجود دارد آگاه شوید، توصیه می کنیم مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید و با محبوب ترین و مهم ترین جاذبه های گردشگری شهر تهران آشنا شوید.

مختصری درباره دربند تهران

در میان قله های بلند و سر به فلک کشیده رشته کوه البرز، مسیری وجود دارد که در طول آن، دیدنی ها، امکانات تفریحی، مناطق سرسبز، امکانات رفاهی، و به طور کلی، مجموعه ای از بهترین و عالی ترین چیز ها قرار دارد. دربند تهران، یکی از جاذبه های گردشگری شمال تهران می باشد که در میان تمامی جاهای دیدنی و گردشگری شمال تهران می درخشد. در واقع، به جرات می توان گفت که دربند تهران، جزو اولین انتخاب های جوانان تهرانی برای گردش و تفریح بوده و به همین سبب، یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری این شهر می باشد. شهر تهران که دارای وسعت بسیار زیادی می باشد، طبیعتاً جاذبه های گردشگری بسیار زیادی دارد اما در میان تمامی آن ها، دربند را جور دیگری می شناسند.

در حقیقت این منطقه، با داشتن امکانات تفریحی و گردشگری متعدد، یکی از کامل ترین مجموعه های تفریحی در تهران بوده که علاوه بر داشتن امکانات و جاذبه های تفریحی، مکانی مناسب برای ورزشکاران، طبیعت گردان، دوست داران رستوران و کافه گردی، و همچنین قرار های دوستانه می باشد. علاوه بر این باید اشاره کنیم که دربند تهران، دارای جذابیت های بسیار زیادی بوده که سبب می شود تا حتی توریستان و گردشگرانی که از خارج از کشور به این شهر می آیند، حتما برای بازدید از دربند نیز اقدام کنند و از محیط زیبا و دیدنی آن بازدید کنند.

جاهای دیدنی دربند و شروع بازدید از این منطقه

اما برویم که با جاذبه های گردشگری و دیدنی دربند آشنا شویم. در واقع، شروع مسیر دربند و حتی مسیر دسترسی به آن نیز بسیار زیبا و جذاب می باشد. و حتی از نقطه شروع دربند گردی، جاذبه های تاریخی و گردشگری آن آغاز می شود.

مجسمه دربند

دربند تهران، از میدانی که در ابتدای آن قرار دارد شروع می شود. در حقیقت در دربند، پس از پارک کردن وسیله نقلیه خود، هنگامی که پا به مسیر ورودی آن می گذارید، با میدان نسبتا بزرگی رو به رو می شوید. این میدان، که یکی از جاذبه های تاریخی این منطقه از تهران به شمار می رود، یادگاری تاریخی از نجات افرادی که در این منطقه بودند می باشد. در میدان  دربند تهران، مجسمه ای عظیم از یک سرباز خارجی وجود دارد. این مجسمه، متعلق به یک سرباز کوهنورد که گروهبان ارتش و همچنین مربی اسکی در ایران بود می باشد.

داستان این مجسمه از این قرار است که در سال ها پیش، یک فروند هواپیمای آمریکایی در این منطقه از پایتخت سرنگون شد و امیر شاه قدمی، در نجات افراد این هواپیما نقش بسیار مهمی داشت. به همین منظور، مجسمه ایشان را در میدان سربند که ابتدا شروع دربند می باشند ساختند تا نمادی از این قهرمان در تهران باقی بماند. علاوه بر این جالب است بدانید که جان اف کندی، رئیس جمهور آمریکا، به این گروهبان مدال لیاقت اعطا کرد. این مجسمه در سال 1341 و با بودجه ای در حدود 10 هزار تومان ساخته شد.

پیاده روی در دربند

اما پس از بازدید از مجسمه دربند، مسیر خود را ادامه می دهیم و با پیاده رو ای سنگ فرش مواجه می شویم. به دلیل کوهستانی بودن منطقه، پیاده رو دربند شیب دار می باشد. اما نگران نباشید. شیب پیاده رو، در حدی است که هر فردی می تواند به راحتی از آن بالا برود. این مسیر تا بالای کوه ادامه دارد و جالب است بدانید که اگر صبح اول وقت به این جاذبه گردشگری بروید، ورزشکاران و کوهنوردان بسیار زیادی را مشاهده خواهید کرد که برای دسترسی به بالای کوه و کوهنوردی در این منطقه، مسیر خود را از همین پیاده رو در دربند آغاز می کنند.

اما برای بازدید از جاذبه های گردشگری و دیدنی های دربند، لازم نیست تا بالا ترین بخش آن بروید و با کمی پیاده روی در مسیر دربند، می توانید از این منطقه جذاب بازدید کنید. پیاده رو در بخشی از مسیر بسیار پهن می باشد، و در بخشی دیگر از مسیر ها، باریک شده و باید از میان صخره ها و تنگه های موجود در این بخش عبور کنید تا بتوانید به مسیر خود ادامه دهید. تمامی طول مسیر پیاده رو دربند کاملا جذاب بوده و توصیه می کنیم بازدید از آن را حتما در برنامه های خود قرار دهید.

فروشگاه های تنقلات

دربند تهران، جذابیت های بسیار زیادی دارد اما یکی از جذاب ترین بخش های آن، فروشگاه های تنقلات که در مسیر پیاده روی قرار دارند می باشد. از همان ابتدای مسیر که وارد پیاده رو دربند می شوید، مغازه های بسیار زیادی را می بینید که انواع لواشک ها، ترشی جات، خوراکی های خوش مزه و هیجان انگیز را به نمایش گذاشته اند. به جرات می توان گفت که بخش عظیمی از جذابیت های منطقه دربند تهران، در همین مغازه های کوچک خلاصه می شود. اگر به بازدید از دربند تهران رفتید، توصیه می کنیم حتما یک بار از این مغازه های تنقلات فروشی خرید کنید و طعم بی نظیر لواشک ها و ترشیجات آن را بچشید.

شکم گردی در این منطقه و رستوران های دربند

از دیگر بخش های جذاب در دربند، می توان به انواع و اقسام کافه ها و رستوران های آن اشاره کرد. در حقیقت، در دربند تهران، و در مسیر پیاده روی آن، تعداد بسیار زیادی از رستوران ها وجود دارد که می توانید از آن ها بازدید کنید و ساعاتی را به چشیدن طعم لذیذ غذاهای این منطقه اختصاص دهید. شاید برایتان جالب باشد بدانید که عموم بازدید کنندگان دربند، برای استفاده از این رستوران ها، کافه ها، و سفره خانه ها، مسیر های کوتاه و طولانی را طی می کنند تا حین اینکه در کنار رودخانه دربند و یا ارتفاعات کوه های این منطقه نشسته اند، به تماشای مناظر اطراف بپردازند و طعم غذایی لذیذ و خوشمزه را از این رستوران بچشند.

در دربند برای انتخاب رستوران عجله نکنید زیرا از همان ابتدای مسیر پیاده روی تا نزدیکی های بالا قله، رستوران های متعددی وجود دارد که هر کدام، دارای انواع و اقسام دکوراسیون می باشند. در نتیجه می توانید به راحتی با پیاده روی در این مسیر، اقدام به بازدید از رستوران ها کنید و یکی را به دلخواه انتخاب کنید تا از جذابیت های این منطقه بهره ببرید. عموم فضای رستوران های دربند، به صورت تخت بوده و به روش سنتی ایرانی چیده شده اند. اما برخی از رستوران های این منطقه، دارای میز و صندلی می باشند و در نتیجه می توانید سر فرصت اقدام به انتخاب بهترین و مناسب ترین رستوران ها کنید.

امکانات تفریحی دربند

دربند تهران، دارای امکانات تفریحی بسیار زیادی می باشد. در واقع این مجموعه، علاوه بر داشتن امکانات بسیار زیادی برای کوه نوردان و صخره نوردان، دارای امکانات تفریحی بسیار بیشتری نیز می باشد.

تله سیژ دربند

همه روزه، افراد بسیار زیادی برای استفاده از امکانات تفریحی این جاذبه گردشگری ، به این منطقه سفر می کنند. که یکی از مهم ترین امکانات تفریحی این منطقه، تله سیژ می باشد. تله سیژ دربند را همه می شناسند و از جمله پر طرفدار ترین تفریحات در این منطقه می باشد. جالب است بدانید که این امکان تفریحی، از سال ها پیش و در حدود 50 سال پیش، در این منطقه تعبیه شد و از همان ابتدا، توجه افراد بیار زیادی را به سمت خود جلب کرد. علاوه بر این باید اشاره کنیم که تله سیژ دربند در روز های شنبه تا چهارشنبه، از ساعت 8.30 صبح، شروع به فعالیت می کند. علاوه بر این در روزهای تعطیلی و پنج شنبه و جمعه، از ساعت 6 صبح، نیز قابل استفاده برای عموم می باشد.

درکه بهتره یا دربند؟

دربند تهران با قرار داشتن در منطقه های کوهستانی شمال تهران، یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری این شهر می باشد. اما باید اشاره کنیم که جاذبه های گردشگری دیگری در تهران وجود دارد که شرایط آن بسیار مشابه با دربند می باشد. به عنوان مثال، درکه تهران نیز دقیقا همانند دربند، در شمال شهر تهران قرار داشته و با داشتن مسیر کوهنوردی، دارای رستوران های متعددی می باشد. به همین سبب، یکی از سوالاتی که برای هر فردی در این زمینه ایجاد می شود، این است که دربند بهتر است یا درکه؟

در این خصوص باید اشاره کنیم که با وجود خصوصیات  مشترکات بسیار زیادی که این دو منطقه دارند، اما میزان بازدید ها از دربند بسیار بیشتر می باشد. در واقع، باید اشاره کنیم که پیدا کردن جای پارک یکی از بزرگ ترین معضلاتی است که افراد بسیاری در درکه با آن مواجه می شوند و گاهی اوقات پیش می آید که برای پیدا کردن جای پارک، چند دور در منطقه درکه در حال چرخش هستید و باز هم جایی پیدا نمی کنید. اما در دربند، با وجود خیابانی طویل، پیدا کردن یک جای پارک بسیار راحت تر از درکه است.

اما از خصوصیات خوب درکه نیز می توان به طبیعت بسیار زیبای آن اشاره کرد. گاهی اوقات درختانی را در این منطقه مشاهده می کنید که سر به فلک کشیده اند و با داشتن عظمت بسیار زیاد، چشم انداز بی نظیری را در این منطقه ایجاد کرده اند. همچنین باید اشاره کنیم که رستوران های این جاذبه گردشگری، با هدف کمترین تخریب در کوه ها ساخته شده اند و در برخی از رستوران ها، این مساله به وضوح مشخص است، اما در درکه، رستوران ها بسیار مدرن تر و اصولی تر ساخته شده اند و محیط برخی از آن ها بسیار لوکس و شیک می باشد. در نتیجه با این مقایسات، به راحتی می توانید نسبت به سلایق خود، یکی از این مناطق را برای بازدید انتخاب کنید.

دربند کجاست؟ موقعیت مکانی و مسیر دسترسی به این جاذبه گردشگری

در نهایت سوالی که برای همه پیش می آید این است که دربند کجاست؟ همانطور که در بالا اشاره کردیم، دربند، یکی از جاذبه های گردشگری شمال تهران می باشد و در منطقه تجریش شهر تهران قرار دارد. در بخش شمالی تجریش تهران، و در خیابانی به همین نام، می توانید به راحتی به این جاذبه گردشگری دسترسی پیدا کنید. یکی از مزایای دربند، وجود انواع و اقسام وسایل نقلیه عمومی برای دسترسی به آن می باشد. شما می توانید با مترو، بی آر تی، تاکسی، و اتوبوس به سادگی به تجریش و دربند راه پیدا کنید.

برای دسترسی با استفاده از مترو باید خود را به ایستگاه تجریش که در خط 1 متروی تهران قرار دارد برسانید. و پس از خروج از مترو، به راحتی به تاکسی هایی که به مقصد دربند حرکت می کنند بروید. برای دسترسی با بی آر تی نیز باید خود را به یکی از ایستگاه های بی آر تی موجود در خیابان ولیعصر برسانید و با سوار شدن اتوبوس های بی آر تی تجریش راه آهن، به سادگی به تجریش رفته و در نهایت باقی مسیر را با استفاده از تاکسی ادامه دهید.

اگر تا به حال از محله دربند تهران بازدید کرده اید، تجربیات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.