مکان‌های دیدنی و تفریحی شمال تهران

شهر تهران یکی از شهر‌های خوش آب و هوای ایران است. این شهر به واسطه آب و هوای مناسبش یکی از بهترین مقاصد برای کوهنوردی و طبیعت گردی می‌باشد. قسمت شمالی شهر تهران به واسطه نزدیکی به رشته کوه‌های توچال و کلکچال دارای آب و هوای کوهستانی و طبیعتی زیبا می‌باشد. بسیاری از کاخ موزه‌های مجلل، آبشار‌های زیبا و تفرجگاه‌های ییلاقی شهر تهران در قسمت شمالی این شهر قرار گرفته است. در این مقاله در مورد اماکن دیدنی و تفریحی شمال تهران صحبت می‌شود.

جاذبه‌های گردشگری شهر تهران

شهر تهران به عنوان پایتخت ایران دارای جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی متنوعی می‌باشد. برج میلاد یکی از نماد‌های اصلی این شهر می‌باشد. همچنین ییلاق‌های دربند و درکه از جمله جاذبه‌های اصلی گردشگری در شمال تهران می‌باشد.
وجود تفرجگاه‌های مختلف در سمت شمالی شهر تهران باعث جذب تعداد زیادی گردشگر از سراسر ایران به این منطقه شده است. بهترین شرایط آب و هوایی شهر تهران در فصل بهار می‌باشد. در اینجا به تعدادی از جاذبه‌های گردشگری معروف شمال شهر تهران اشاره می‌شود.

آبشار دوقلو تهران

یکی از جاذبه‌های طبیعی و زیبای شمال شهر تهران، آبشار دوقلو این شهر است. این آبشار در مسیر پیاده‌روی دربند به سمت توچال قرار داشته و دارای مسیر بسیار زیبایی می‌باشد. این آبشار زیبا در ارتفاع ۲۷۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. ارتفاع حدودی این آبشار در حدود ۲۰ متر تخمین زده شده است.
این آبشار با توجه به اینکه در هنگام فرود به دو دسته تقسیم می‌شود به آبشار دوقلو معروف است. مناظر زیبای اطراف این آبشار یکی از مواردی است که نیاز به بازدید از این جاذبه را دو چندان می‌کند. کوه‌های توچال که در فصل‌های مختلف معمولا پوشیده از برف می‌باشند منظره‌ای زیبا را ایجاد می‌کنند.
ییلاق دربند از جمله بهترین مناطق گردشگری شمال تهران است که جاذبه‌های طبیعی زیادی را در خود جای داده است. بازدید از این جاذبه گردشگری را حتما به شما پیشنهاد می‌کنیم.

آبشار سنگان

یکی دیگر از آبشار‌های جذاب اطراف تهران، آبشر سنگان می‌باشد. این آبشار در میان رشته کوه‌های البرز در ارتفاع ۲۷۵۰ متری قرار دارد. این آبشار در نزدیکی روستای سنگان در نزدیکی شهر تهران قرار دارد. این روستا دارای قدمتی طولانی می‌باشد و شما می‌توانید علاوه بر بازدید از آبشار از جاذبه‌های تاریخی این روستا بازدید کنید.
از جمله خصوصیات بازدید از این آبشار نزدیکی این آبشار به کوه‌ها و دشت‌های زیبای شمال تهران می‌باشد. این دشت‌ها به خصوص در فصل بهار دارای چشم اندازی بسیار زیبا و جذاب می‌باشند. البته یخ زدن این آبشار در فصل زمستان نیز زیبایی خاص خود را دارد. این آبشار در نزدیکی منطقه ییلاقی تجریش قرار دارد. همراه داشتن خوراک مناسب و لوازم کوهنوردی به راحت‌تر شدن گردش شما کمک می‌کند.

آبشار برگ جهان

یکی دیگر از آبشارهای زیبای اطراف تهران، آبشار برگ جهان می‌باشد. این آبشار زیبا در نزدیکی روستای برگ جهان قرار داشته و دارای طبیعتی چشم نواز می‌باشد. برای بازدید از این آبشار زیبا، باید ابتدا به سمت شمال شرقی تهران حرکت کرده و به روستای برگ جهان برسید. سپس در حدود یک ساعت و نیم پیاده روی کنید تا به این آبشار برسید. مسیر پیاده روی برای رسیدن به آبشار برگ جهان بسیار زیبا و جذاب می‌باشد.
روستای برگ جهان در ارتفاع ۲۱۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. این روستا از جمله روستاهای باستانی اطراف تهران است. اشیا باستانی زیادی مانند سفال و ظروف سنگی در اطراف این روستا کشف شده است که نشان از قدمت بالای آن دارد. مردمان روستای برگ جهان، مردمی خونگرم و مهمان نواز می‌باشند. شغل اکثر مردم این روستا کشاورزی و دامداری است.
یکی دیگر از نکات مثبت سفر به این آبشار، امکان بازدید از کوه‌های سرسیاه غار می‌باشد. این کوه‌ها با توجه به ارتفاع بالا معمولا پوشیده از برف می‌باشند و جلوه‌ای زیبا از طبیعت را به نمایش می‌گذارند. همراه داشتن خوراک و لوازم کوه نوردی مناسب از جمله نیاز‌های اصلی سفر به این آبشار است.

امامزاده صالح بن موسی الکاظم

یکی دیگر از انواع جاذبه‌های گردشگری شمال تهران، مناطق زیارتی اطراف تهران می‌باشد. امامزاده صالح یکی از زیارتگاه‌های شمال تهران است که هر ساله میزبان تعداد زیادی گردشگر از سراسر ایران می‌باشد. وجود کتیبه‌های ارزشمند و قدیمی یکی از جذابیت‌های موجود در این زیارتگاه می‌باشد.
این زیارتگاه در میدان تجریش قرار داشته و شما می‌توانید با مترو و اتوبوس تندرو از این جاذبه گردشگری بازدید کنید. این زیارتگاه که در منطقه شمیرانات قرار دارد به عنوان یکی از اصلی‌ترین قطب‌های گردشگری شمال تهران می‌باشد. بسیاری از گردشگران برای سفر به مناطق ییلاقی تهران از این منطقه عبور می‌کنند.

موزه ملت در کاخ سعدآباد

کاخ سعدآباد یکی از بهترین مناطق گردشگری در قسمت شمالی شهر تهران می‌باشد. این کاخ زیبا شامل موزه‌های متنوعی است که می‌تواند مکان مناسبی برای عاشقان تاریخ ایران باشد. همچنین فضای سرسبز و زیبای محیط کاخ از جمله دیگر جذابیت‌های آن است.
موزه ملت از جمله موزه‌های موجود در کاخ سعدآباد است که دارای آثار گرانبهای تاریخی و هنری می‌باشد. این موزه زیبا در سال ۱۳۱۵ شمسی در فضایی به مساحت ۲۲۰ متر مربع ساخته شده است. گچ بری داخلی این ساختمان به صورت بسیار ظریف کار شده است. حضور سنگ‌های مرمر در طراحی داخلی، به این موزه جلوه‌ای ویژه داده است.
همچنین معماری بیرونی این سازه، از معماری رومی الهام گرفته شده است. پرده‌ها و نقاشی‌های بسیار نفیسی از داستان‌های شاهنامه در این موزه نگهداری می‌شود. موزه ملت دارای فرش‌های بسیار نفیس و گران قیمت ایرانی است که در طی این سال‌ها به شکل بسیار ویژه‌ای از آن‌ها نگهداری شده است. همچنین پوشش دیوار‌های این موزه که از پارچه‌های ابریشمی دوخته شده است، جلوه‌ای زیبا به محیط داخلی سازه داده است.

موزه تاریخ طبیعی دارآباد

یکی دیگر از موزه‌های بسیار معروف شهر تهران که در منطقه دارآباد قرار دارد، موزه طبیعی دارآباد می‌باشد. این موزه شامل حیوانات تاکسیدرمی شده است و دارای انواع گونه‌های جانوری می‌باشد. این موزه شامل ۱۶۵ گونه پرنده است که علاوه بر گونه‌های ایرانی، این موزه دارای گونه‌های مختلفی از پرندگان موجود در آفریقا و آمریکای شمالی نیز می‌باشد.
در کنار کلکسیون پرندگان، این موزه دارای قسمت‌هایی برای جوندگان، خرس‌ها، گوزن‌ها و گربه سانان می‌باشد. همچنین این موزه دارای یک بخش زمین شناسی است که مجموعه آثار گرانبهایی را در خود جای داده است. علاقه‌مندان می‌توانند علاوه بر بازدید از موزه در کارگاه‌های آموزشی موجود در این موزه نیز بهره ببرند. کتابخانه و سالن پروانه‌های موزه دارآباد از جمله دیگر جاذبه‌های این مجموعه می‌باشد.

موزه رجعت و عبرت (کاخ مادرشاه)

یکی دیگر از موزه‌های موجود در مجموعه کاخ سعدآباد، موزه رجعت می‌باشد. این موزه یکی از بهترین و زیباترین موزه‌های مجموعه کاخ سعدآباد است که دارای آثار هنری بسیار گرانبها و جذابی می‌باشد. نام دیگر این موزه کاخ مادرشاه می‌باشد و دلیل این نامگذاری ساخت این کاخ به دستور مادر شاه در سال ۱۳۵۰ شمسی می‌باشد. اکثر آثار موجود در این کاخ موزه اثر هنرمندان مطرح اروپایی است و ارزش بسیار بالایی دارد.
این موزه دارای نقاشی‌های بسیار با ارزش اروپایی است و همچنین فرش‌های موجود در این موزه از جمله بهترین فرش‌های دستباف ایرانی است که جلوه ای درخشان به این موزه داده است. هر ساله تعداد زیادی گردشگر برای بازدید از این آثار هنری به تهران سفر می‌کنند.
مجموعه کاخ سعدآباد یکی از جذاب ترین مناطق گردشگری در تهران است. طبیعت زیبای این کاخ در کنار کاخ موزه‌های متنوع از جمله مهم‌ترین جذابیت‌های این مجموعه می‌باشد. این کاخ موزه دارای آثار هنری بسیار گرانبهایی است که هر ساله میزبان تعداد زیادی گردشگر داخلی و خارجی می‌باشد. مساحت این کاخ در حدود ۱۸۰ هکتار می‌باشد. از جمله دیگر جذابیت‌های کاخ سعدآباد، عبور رودخانه جعفرآباد از میان این سازه است. بازدید از این مجموعه زیبای تاریخی را حتما به شما پیشنهاد می‌کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.