معرفی روستاهای فیروزکوه

در نزدیکی تهران و جایی در دامنه های رشته کوه های البرزر منطقه ای به نام فیروزکوه وجود دارد که از زیباترین جاهای دیدنی نزدیک به تهران است که یکی از منحصر به فرد ترین چشم انداز ها از قله دماوند را به نمایش میگذارد.این منطقه روستاهای دیدنی و دشت های وسیعی را در خود جای داده است که یکی از این  دشتها که به دشت آزو مفروف است در فصل بهار پذیرای تعداد زیادی از طبیعت دوستان و گردشگران است، دشت آزو یکی از زیباترین و سرسبز ترین دشتهای مشرف به قله دماوند است که همه ساله در بهار با گلها و شکوفه های رنگارنگ مزین میشود  در کنار ابهت قله دماوند بیش از پیش خود نمایی کند.دشت آزو در نزدیکی روستایی به نام روستای نوا واقع شده است که این روستا پر است از باغهای میوه و مراتع پرگل که مسیر رسیدن به دشت آزو را زیباتر میکند. روستایی نیز در نزدیکی این دشت واقع شده که به روستای نوا معروف است و دارای طبیعتی بکر و جذاب و دیدنی است.

یکی دیگر از جاهای دیدنی فیروزکوه روستای سله بن و سدی است که در نزدیکی آن واقع شده است روستای سله بن یکی از روستاهایی است که سرنوشت عجیب و غریبی خواهد داشت. و شما باید قبل از اینکه این روستای زیبا برای همیشه به زبر آب برود به بازید آن بروید. روستای سله بن در میان تهران و فیروزکوه واقع شده. سله بن در کیلومتر 100 جاده ی زیبای فیروزکوه قرار دارد و از تهران تا روستای سله بن چیزی حدود یک ساعت و نیم با تهران فاصله دارد. این فاصله اندک با پایتخت ایران این روستا و سد زیبای نزدیکی را به یکی از محبوب ترین جاهای دینی اطراف تهران تبدیل کرده است. اما باز هم تکرار میکنیم فرصت دیدن این روستا بسیار کوتاه است چراکه به زودی کل این روستا قرار  است به زیر آب برود و با سر نمرود یکیشود. قبل از این که این اتفاق بیافتاد بهتر است از هوای خوب و بهاری اردیبهشت ماه استفادهن کنید و به دیدار این زیبای که به زودی بر زیر آبها خواهد خفت بروید. ایران طبیعت بکر و بی نظیری دارد که با شناخت جاهای دیدنی . جاذبه های طبیعی ایران بدون صرف هزینه های گزاف میتوانید اوقات خوش و سفر های دلپذیری را برای خودتان رقم بزنید، در این مطلب شمارا با دشت آزو یکی از دیدنی ترین جاهای ایران بیشتر آشنا خواهیم کرد.

همه چیز درباره روستای نوا و دشت آزو

منطقه خوش آب و هوا و ییلاقی دشت آزو و روستای نوا از توابع لاریجان در شهرستان آمل هستند. این منطقه یکی از خوش آب و هوا ترین و خنک ترین ییلاقات نزدیک به تهران است که به همین دلیل همه ساله در بهار تابستان میزبان خیل کثیری از مسافران و گردشگرانی است که به طبیعت گردی و کوه نوردی علاقمندند. روستای نوا سرشار از باغهاب میوه است که از چشمه های متعدد  کوچک و بزرگ موجود در این روستا تغذیه میکنند. وجود این چشمه ها و آب و هوای خوب روستای نوا و دشت آزو این منطقه را به یکی از زیباترین و سرسبز ترین مناطق ییلاقی تبدیل کرده است. هوای این منطقه به قدری پاکیزه است که یکی از بهترین رصدگاه های ایران محسوب میشود، به همین دلیل تور های زیادی تنها با هدف شب مانی و رصد آسمان شب و سحابی ها و ستاره ها در دشت آزو برگزار میشود. نزدیکی روستی نوا به دشت آزو باعث شده تا گردشگران زیادی پا به این روستا بگذارند، روستای نوا یک مسیر پیاده روی بسار زیبا تا دشت آزو دارد که قدم زدن در این مسیر کوهستانی و سرسبز برای هر زبیعت دوستی لذت بخش خواهد بود. در زبان مازندرانی “وا” به معنی باد است و علت اینکه این روستا را نوا میخوانند این است که این روستا در مقایسه سایر روستاهای اطرافش وزش باد کمتری دارد و به این ترتیب این روستا را نوا میخوانند.

تفریحات دشت آزو

دشت آزو با مساحتی حدود35 هکتار در دامنه کوه پاشوره از ارتفاعات رشته کوه البرز قرار دارد و فاصله دشت آزو تا تهران 2 ساعت است و به دلیل همین فاصله اندک یکی از پر بازدید ترین جاهای دیدنی اطراف تهران به شمار میرود، آزو در مسیر فیروزکوه به آمل واقع شده است و همانطور که تا کنون گفته شد از طریق روستای نوا میتوان به آن دسترسی پیدا کرد. دشت آطو در واقع مراتع سرسبزی است که از جوی های آب معدنی سرشار است و در بهار و تابستان با مخمل سبز گیاهان مختلف و گلهای وحشی رنگارنگ پوشیده میشود. در سراسر این دشت تک درخت های کهنی متوانید پیدا کنید که میتوان در سایه سار آنها با خانواده پیک نیک کنید و از هوای خنک و ملایم دشت آزو لذت ببرید. به علاوه اگر اهل کوهنوردی هستید از این مسیر میتواند به صعد قله پاشوره بپردازید. در ادامه شمارا به تفریحاتی که میتوانید در دشت آزو داشته باشید آشنا میکنیم.

1.    یکی از تفریحاتی که در طبیعت بسیار لذت بخش است عکاسی است، به خصوص برای کسانی که به هنر و دنیای عکاسی علاقمندند، دشت آزو یکی از بهترین جاها برای عکاسی از طبیعت است. به جز عکاسی از طبیعت این دشت برای سلفی گرفتن هم بسیار خوب است چرا که با منطره ی منحصر به فردی که دارد در طول گل گشت و قدم زدن در این دشت میتوانید یک سلفی بسیار زیبا با قله دماوند در این دشت بگیرید. مطمئنا در این دشت عکاسان حرفه ای که با سه پایه هایشان در دشت میچرخند تا بهترین زاویه از دماوند را ثبت کنند میبینید.

2.    پیاده روی در دشت آزو از اصلی ترین تفریحات سفر شما به حساب می آید. شما از انتهای روستای نوا و پایان آسفالت جاده آب معدنی به یک مسیر مالرویی میرسید که با پیاده روی در آن به یک کلبه که پناهگاه کوهنوردان است خواهید رسید. این مسیر پیاده روی 2 کیلومتر است که میتواند بین 40 دقیقه تا 1 ساعت بسته به سرعتی که دارید زمان ببرد. البته این طبیعت به قدری زیباست و خیره کننده است که شما چیزی از گذر زمان حس نخواهید کرد. یادتان باشد درحالی که در این مسیر قدم میزنید گهگاهی به پشت سرتان نگاه کنید تا قله بلند دماوند را هم ببینید.

3.    همانطور که گفتیم دشت آزو در دامنه ارتاعات پاشوره قرار دارد به همین دلیل بسیاری از کسانی که به این دشت می آیند کوهنوردانی هستند که قصد صعود به قله پاشوره را دارند. قله پاشوره 4000متر ارتفاع دارد که بسته به سرعت شما میتواند صعودش از یک تا دو روز به طول بی انجامد. مسیر کوهپیمایی پاشوره در ابتدا تا چشمه آب معدنی پاکوب دارد اما از آنجا به بعد به دلیل وقوع سیلابهای بهاری مسیر مشخصی نمیتوان یافت که البته با راهنمایی افراد خبره و یا گروه های کوهنوردیی میتوانید مسیر مناس برای صعود را انتخاب کنید. البته این مسیر تنها دو کیلومتر ادامه دارد و پس از رسیدن به سال شرقی قله مسیر کوهنوردی کاملا مشخص خواهد شد. خط الراس شمالی به دماوند مشرف است و خز الراس جوبی نیز دوبرار را نشان میدهد. کلبه ای که پیش تر به آن اشاره کردیم جانپناهی برای کوه نوردان است که حداکثر 20 نفر ظرفیت دارد و کوهنوردان قبل از صعود از انبار آن نیز برای سبک تر کردن وسایلشان استفاده میکنند.

4.    همانطور که تا کنون گفته شد دشت آزو به قدری آسمان پاک و آبی ای دارد که که یکی از بهترین جاها برای کمپ کردن و پیک نیک است. البته این زیبایی در شب و با وجود ستارگان دو چندان میشود، بنا بر این در این مکان میتوانید شب‌مانی در طبیعت را تجربه کنید و از دیدن آسمان پر ستاره و سحابی های مختلف نهایت لذت را ببرید. این آسمان به قدری شفاف است که اگر خوش شانس باشید بخشی از راه شیری را هم مشاهده خواهید کرد. البته کم کردن و ماندن در شب نی نیازمند دانش و اطلاعاتی است که در ادامه با شما در میان میگذاریم.

نکات کمپینگ در طبیعت آزو

•    در دشت آزو در طی روز آفتاب به طور مستقیم میتابد، بنا بر این باید جایی را انتخاب کنید که حداقل سایه ای داشته باشد. به علاوه باید تمام وسایل ضد آفتاب مورد نیازتان را نیز با خود به همراه ببرید.
•    شب های آزو نیز بسیار سرد است و به دیل ارتفاع بالایی که دارد بادهای شدیدی نیز در ساعات شب در دشت آزو میوزد، پس لباس مناسب و کیسه خواب را نباید فراموش کنید.
•    در این دشت درختان زیادی وجود ندارد و بیشتر دشت مرتع است، بنابراین پیا کردن هیزم در این دشت تقریبا غیر ممکن است. الببته شما میتوانید از مردم روستا بخواهید تا مقداری هیزم با قاطرهایشان برای شما به دشت بیاورند تا بتوانید در شب آتش روشن کنید.
•    در هنگام خوابیدن خوراکی ها و مواد غذایی را حتما به داخل چادر بیاورید تا حیوانات از طریق بوی آنها به چدر شما نزدیک نشوند.

فاصله تهران تا دشت آزو

همانطور که تا کنون گفتیم دشت آزو و روستای نوا در مسیر فیروزکوه به آمل واقع شده اند و از تهران تا این دشت حدود دو ساعت راه است چیزی نزدیک به 100 کیلومتر. برای رسیدن به خروجی یاسینی که شمارا به دشت آزو میبرد باید از بزرگراه شهید زین الدین و یا بزرگراه بابایی گذر کرده تا به بزرگراه یاسینی برسید سپس با گذر از بومهن از طریق جاده تران پردیس به سمت جاده فیروزکوه هراز بروید. در اددامه از روستاهای رینه و نیاک گذر میکنید و پس از این روستاها به روستای نوا میرسید. خروجی روستای نوا در سمت راست جاده قرار دارد و جاده پر پیچ و خمی است کهن گرچه طول آن 10 کیلومتر است اما 20 دقیقه زمان لازم است تاا از پیچ و خم های آن عبور کنید. پس از رسیدن به دوراهی به سمت راست بپیچید تا پس از روستای درزی محله به روستای نوا برسید.

بهترین زمان سفر به دشت آزو

دشت آزو و دشت نوا هم مانند هر کجای دیگر ایران در بهار به اوج زیبایی خودش میرسد. دشت آزو در قصل بهار سرشار از گلها و گیاهانن دارویی مثل آویشن، پونه، شنگ، بابونه و گلپر  میشود که شما میتوانید به چیدن انها بپردازید. در حقیقت از اوایل بهار تا اواسط مهر ماه شرایط برای سفر به آزو بسیار ایده آل است. اما بعد از این زمان به علت ارتفاع زیاد دشت آزو و زمشتان های سرد و پر برفی که دارد تردد به دشت آزو و روستای نوا  سخت و به نوعی غیر ممکن میشود.
یکی از زمانهای خیلی خوبی که میتوانید به روستای نوا سفر کنید 26 تیر ماه است، در این زمان جشنی در این روستا برگزار میشود به نام جشن نورگون که مربوط به افسانه غلبه فریدون بر ضحاک است. در این روز آتشهایی برپا میشود و همگی در روستا به جشن و پایکوبی میپردازند.

همه چیز درباره روستای سله بن

یکی از جالب ترین چیزها درباره روستای سله بن قدمت آن است. روستای له بن بیش از 3000 سال قدمت دارد. 3000 سال است ه در این روستا مردمی زندگی کرده اند و تاریخچه غنی این روستارا ساخته اند. این قدمت تاریخی توسط تپه ها و سفالینه هایی که در نزدیکی روستا کشف شده است اثبات شده. از دلایل قدمت بالای زندگی در این روستا میتوان به مزارع وسیعی که سرشار از خاک حاصلخیز هستند اشاره کرد، در عین حال که روستای سله بن زمستان های سرد و یخ بندان های بی رحمی ارد و تقریبا در سراسر طول زمستان پوشیده از برف است، در بهار و تابستان چنان سرسبز و پر محصول میشود که این روستارا به محل بسیار خوبی برای زندگی در طول تاریخ تبدیل کرده بوده است. آب و هوای این روستا بسیار عجیب است چرا که هم سرد ترین زمستان ها را دارد و هم در بهار و تابستان متبوع ترین هوای ممکن را داراست. به همین دلیل بهار فصل محبوب یفر به سله بن و بازدید از سد نمرود است. مردم  روستایسله بن مانند همه ی ایرانیان مردمی بسیار مهربان و خش رو هستند که به زبا مازندرانی صحبت میمنند. شغل و پیشه اغلب آنها کشاورزی است و عده ای هم به دام پروری مشغول اند. از محصولات کشاورزی آنها میتوان به سیب، گلابی، گیلاس و یک نوع آلویی که مخصوص این روستاست اشاره کرد.مردم روستای سله بن در فول سرد سال به شهر کوچ میکنند. البته عده ای از آنها حتی در طی زمستان هم در این روستا میمانند اما بیشتر آنها ییلاق و قشلاق کردن را ترجیح میدهند. به دلیل وجود چراگاهای وسیع در این منطقه دتمپروری نیز در این روستا بسیار رونق دارد و محصولات لبنی این روستا از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است. بسیاری از گردشگران محصولات لبنی این روستا را خریداری میکنند و آنهارا سوغات روستای سله بن مدانند.

سد نمرود

سد نمرود بر روی رودخانه حبله و در ارتفاع 2020 کتری از سطح دریا احداث شده است. این سد که یک سد مخزنی است در سال 1384 افتتاح شده و در 18 کیلومتری بخش غربی فیروزکوه و در 2 کیلومتری روستای سله بن قرار گرفته است. حکایت ها ناشی از آن است که این سد قرار است تا روستای سله بن گسترش پیدا کند. این به این معنی است که روستای سله بن پس از این اتفاق به زیر آب فرو خواهد رفت و تمام تاریخ و زمینهای حاصلخیزش را با خود به زیر آبهای سد نمرود خواهد برد. دلیل احداث این سد مشکلات کم آبی در گرمسار بئوده است. در واقع از آنجا که شهر گرمسار نیز از رود حبله حق آبی داشته است این سد احداث شده تا شهر گرمسار و دشت آن به آب مورد نیاز خود دسترسی پیدا کند. اما تاوان این را روستای سله بن خواهد داد. حجم آبی که در سد نمرود ذخیره میشود 120 ملیوم متر مکعب ایت و هم انون این سد در حال آبگیری است و ساخت آن تا حدودی رو به پایان است، این سد از سد لتیان گنجایش بیشتری دارد و به خوبی میتواند آب منطقه گرمسار را تامین کند. هرچند که این مشکل با وجود سدنمرود حل خواهد شد اما این به منزله به زیر آب رفتن روستای سله بن با آن همه تاریخ و قدمت است. البته برای مردم این روستا تمهیداتی دیده شده و محلی برای احداث روستای سله بن جدید در نظر گرفته شده است، این منطقه چزکین نام دارد. هرچند که اهالی این روستا اصلا راضی به نقل مکان نیستند چرا که جدا از مزارع کشاورزیشان، خانه هایی دارند که از قدمت تاریخی بسیار بالایی برخوردار است و سالها خاطره های این مردم را نسل به نسل در میان خشت و گلهایشان حفظ کرده اند. با این حال ترجیح مردم سله بن این است که به منطقه موسیر که فاصله کمتری با روستای سله بن دارد نقل مکان کن. هرچند که آبگیری این سد به طور کامل صورت نگرفته است اما به زودی این روستا به زیر آب خواهد رفت و همین موضوع باعث شده تا گردشگران زیادی از روی کنجکاوی و برای دیدن آخرین لحظات این روستا به این منطقه سفر کنند. البته این روستا واقعا منظره ای تماشایی داد. چراکه از بخش شرقی روستای سله بن چشم انداز سدی پر آب در میان انبوه درختان در کنار آسمان پاک و آبی مشخص است ک هر بیننده ای را به خود جذب میکند.

مسیر روستای سله بن و سد نمرود

همانطور که تا کنون گفته شد این روستای بسیار زیبا با آن چشم انداز خیره کننده اش در مسیر جاده فیروزکوه قرار دارد. شما باید نرسیده به فیروزکوه به جاده لاسم وارد شوید از آنجا به یکی دوراهی خواهید رسید که اگر به سمت چپ آن حرکت کنید پس از نیم ساعت به روستای زیبای سله بن خواهید رسید. روستای سله بن را از فاصله های دور میتوانید با دشت های سرسبزش تشخیص دهید. برای دیدن سد نمرود نیز باید حدو دو کیلومتر در جنوب روستا به پیش بروید تا سذ نمرود را مشاهده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.