معرفی دیدنی های جاده هراز

جاده هراز یکی از زیباترین و پر تردد ترین جاده های ایران است. این جاده که به جاده شماره 77 نیز مشهور است تهران را به مازندران متصل میکند و بعد از جاده چالوس یکی از زیباترین جاده های ایران شناخته میشود. این جاده علاوه بر زیبایی ها و جاذبه های گردشگری طبیعی جاهای دیدنی و تاریخی بسیاری دارد. اگر میخواهید در یک مسیر بسیار زیبا روز خود را بگذرانید و برای رسیدن به شهرهای شمالی کشور عجله ای ندارید میتوانید از طریق جاده هراز یک روز جذاب و پر از ماجرا را پشت سر بگذارید میتوانید خودتان را به جاده هراز بسپارید. جاده هراز 183 کیلومتر طول دارد که از ابتدای بومهن آغاز شده و از  آبعلی، گردنه امامزاده هاشم، پلور، آب اسک، رینه و لاریجان می گذرد و نهایتا به شهر آمل میرسد. در این مطلب سعی داریم چند جای بسیار زیبا و دیدنی جاده هراز را به شما معرفی کنیم.

آبشار کمرد

یکی از دیدنی های جاده هراز آبشار کمرود است. آبشار کمرد در نزدیکی روستایی  به همین نام قرار گرفته است. روستای کمرد در نزدیکی جاده آبعلی و در 50 کیلومتری مرکز تهران واقع شده است و به دلیل فاصله بسیار کمش با تهران به یکی ارز مهم ترین نقاط گردشگری در بهار و تابستان برای تهرانی ها تبدیل شده چرا که آبشار در منطقه ای معتدل و کوهستانی واقع شده و دارای آب و هوای خنکی در این فصول است. آبشار کمرد در انتهای دره ای قرار دارد که اطراف آن را درختان انبوه متنوعی از جمله درخت نارون، چنار و زرشک کوهی پوشانده اند. آبشار کمرد در فصل بهار بسیار دیدنی تر است چرا که در این فصل این آبشار بسیار پر آب و خروشان است. البته در دیگر فصلهای سال که آب این آبشار کمتر میشود میتوانید از غارهایی که در دیواره ی این آبشار وجود دارند دیدن کنید.

سد لتیان

سد لتیان به عنوان یکی از زیبا ترین سدهای تهران و از دیدنی ترین نقاط جاده هراز شناخته میشود. این سد در بخش جنوبی لواسان قرار گرفته است و فاصله آن با مرکز تهران تنها 50 کیلومتر است. سد لتیان یکی از بهترین نقاط گردشگری در اطراف تهران است چرا که دشت های اطراف این سد محل بسیار مناسبی برای پیک نیک و کمپ کردن هستند. سد لتیان بر روی رود خانه جاجرود واقع شده است و در پشت خود آب این رود را جمع آوری کرده و نهایتا آب شرب تهران را تامین میکند. سد لتیان در اطراف خود طبیعتی سبز و بکر دارد که برای تفریحاتی چون عکاسی، ماهیگیری و طبیعت گردی بسیار مناسب است.

دژ گل خندان

گل خندان یکی از دژ های باستانی ایران است که قدمت آن به دوره ساسانی باز میگردد. این دژ در روستای گل خندان واقع شده است و از مرکز تهران تا این دژ 1 ساعت و ده دقیقه راه است. هرچند که این دژ امروزه تخریب شده و تنها دیواره های آن باقی مانده است اما با این حال این دژ بازدیدکنندگان بسیاری دارد. این دژ از نظر استراتژیکی بسیار پر اهمیت بوده است به این دلیل که بر فراز تپه ای واقع شده و در محل تقاطع دو رودخانه مهم قرار گرفته است. با توجه به تحقیقات باستان شناسان از این دژ در قرن دوم و تا اوایل دوره صفوی استفاده میشده و پس از آن این دژ متروک شده است.

دریاچه ماملو

دریاچه ماملو که دواقع سد دیگری بر روی رود جاجرود است در فاصله ی 70 کیلومتری تهران واقع شده است. این دریاچه دارای 3000 متر طول و 800 متر عرض است که مانند سد لتیان محل بسیار خوبی برای ماهیگیری است. فاصله مرکز تهران تا سد ماملو 1ساعت و 20 دقیقه است با این حال بسیاری از افراد این دریاچه را برای یک سفر یک روزه انتخاب میکنند و به کمپینگ در کنار این دریاچه میپردازند. اگر قصد بازدید از دریاچه مامو را دارید حنما تجهیزات ماهیگیری با خودتان ببرید چرا که ماهی های بسیاری در این دریاچه پرورش داده میشوند و میتوانید ساعتهای مشغول صید ماهی و نهایتا خوردن یک ماهی کبابی لذیذ باشید.

پارک خجبر

پارک ملی خجبر در اطراف دریاچه ماملو قرار دارد. پس اگر به نزدیکی این پارک بروید میتوانید از دوجای دیدنی جاده هراز دیدن کنید. این پارک بسیار به تهران نزدیک است و تنها 45 دقیقه با مرکز تهران فاصله دارد. پارک خجیر یکی از پارک های محافظت شده اطراف تهران است که از نظر زیست محیطی بسیار پر اهمیت است. این پارک در گذشته به عنوان یک شکارگاه شاهنشاهی شناخته میشد اما امروزه یک منطقه شکار ممنوع است. اگر به این پارک بروید میتوانید تعددی آهو که در آن زندگی میکنند را ببینید. پارک ملی خجیر زیستگاه گیاهان و جانوران ارشمند وزیادی است که به همین دلیل امروزه به یک منطقه شکار ممنوع تبدیل شده است. اگر به طبیعت و طبیعت گردی علاقمندید گشت و گذار در این پارک و بازدید از آن میتواند یکی از انتخابهای شما برای سفر کوتاه مدت باشد. به علاوه میتوانید در صورتی که تجهیزات لازم برای کمپینگ را دارید شبی را در این پارک کمپ کنید و از طبیعت بکر و هوای خوش این پارک لذت ببرید.

غار گل زرد

غار گل زرد یکی از غار های رودخانه ای ایران است که فاصله آن تا مرکز تهران تنها 65 کیلومتر است. این غار دارای چند حوضچه آب سرد است که عمق آنها به چهار متر میرسد. به دلیل وجود املاح در این آبها کف رودخانه سراسر از کربنات کلسیم پوشانده شده است. غار گل زرد یکی از مراکز مهم تحقیقاتی در سالهای اخیر بوده است و در سالهای اخیر نظر بسیاری از علاقمندان به پژوهش های علمی را به خود جلب کرده. بهترین فصل بازدید از این غار بهار و تابستان است. چرا که در پاییز و زمستان حجم آب درون این غار افزایش پیدا کرده و به علت آب گرفتگی در دهانه غار امکان بازدید از آن وجود ندارد.

پیست آبعلی

یکی دیگر از دیدنی های جاده هراز پیست آبعالی است. حتما تاکنون نام این پیست را شنیده اید اما اگر تا کنون از این پیست بازدید نکرده اید باید حتما ست به کار شوید. پیست آبعلی بهترین مکان تفریحی جاده هراز در زمستان است. ارتفاع این پیست به 2 هزار و 650 متر میرسد و به همین دلیل یکی از هیجان انگیز ترین نقاط تهران برای اسکی کردن است. پیست اسکی آبعلی دارای پنج پیست اسکی، تله‌کابین، تله‌اسکی، شش رستوران، مدرسه اسکی، زمین‌های تنیس، سوارکاری، پرش و کایت است و تنها یک ساعت و ده دقیقه با تهران فاصله دارد. این پیست در فصل زمستان پر از مسافر و گردشگر هایی میشود که به ورزش های زمستانه علاقمندند. اما در فصل بهار و تابستان که این پیست به یک محوطه سرسبز و دیدنی تبدیل میشود نیز گردشگران زیادی به این مکان مراجعه میکنند. دراین زمان در این پیست میتوان به سوارکاری و تنیس پرداخت.

قله سیاه چال پرسون

یکی دیگر از دیدنی های جاده هراز قله سیاه چال پرسون است. این قله در نزدیکی کوه های لواسان و در همسایگی دشت لار قرار دارد. فاصله قله سیاه چال پرسون تا مرکز تهران یک ساعت و چهل دقیقه است اما با این حال برای بسیاری از کوهنوردان و صخره نوردان بازدید از این قله و صعود به آن بسیار هیجان انگیز است. این قله دارای 3500 متر ارتفاع است و سرچشمه ای برای رودهای لواسان و چهل‌ بره نیز است. با رفتن به این منطقه میتوانید از تنگه سیاه چال و آبشار آن نیز دیدن کنید. برای بازدید از این قله حتما فصل بهار و ابستان را انتخاب کنید تا از زیبایی های ان منطقه و هوای خوب و مساعد آن بیش از بیش لذت ببرید.

چشمه اعلا

یکی دیگر از دیدنیهای جاده هراز چشمه اعلا است. این چشمه یکی از بهترین محل ها برای طبیعت گردی و استراحت است. چشمه اعلا در 70  کیلومتری تهران و در 4 کیلومتری دماوند قرار دارد و از مرکز تهران تا این چشمه تنها 1 ساعت و 10 دقیقه راه است. منطقه ای که این چشمه در آن قرار گرفته است یکی از مناطق ییلاقی اطراف تهران به شمار میرود به همین دلیل اگر میخواهید از گرمای تابستان فرار کنید بهترین منطقه همین منطقه چشمه اعلا است. آب چشمه اعلا از بارندگی های ارتفاعات دماوند که به درون سفره های آب زیر زمینی نفوذ میکند سرچشمه میگیرد به همین دلیل آبی گوارا و دل پذیر دارد که بسیاری از افراد را تنها برای نوشیدن این آب زلال به سمت خود میکشاند.

دشت لار

دشت لار یا پارک ملی لار یکی از دیدنی ترین جاهای جاده هراز است. هرچند که فاصله این پارک تا تهران زاید است اما گردشگران زیادی را به خود میخواند. چرا که یکی از زیباترین و بکر ترین طبیعت های ایران را دارد و یکی از بهترین نقاطی است که میتوانید قله دماوند را از آنجا مشاهده کنید. این پارک اکوسیستمی کوهستانی دارد که قدمت آن به 1400 سال میرسد. این پارک انواع بسیار مختلف و ارزشمندی از گونه های گیاهی و جانوری را دارد و به همین دلیل از نظر زیست محیطی بسیار ارزشمند است. این منطقه نیز یکی از منطقه های شکار ممنوع در ایران است به این دلیل که گونه های جانوری بسیار ارزشمندی را در خود جای داده است.

دشت مشا

اگر گشت و گذار در دشت های سرسبز لذت میبرید دشت مشا در جاده هراز می تواند یک انتخاب ایده آل باشید. دشت مشا در حوالی جاده هراز و در ۶ کیلومتری شمال غربی شهر دماوند قرار دارد و برخلاف گزینه اخیر فاصله بسیار زیادی هم با شهر تهران ندارد چرا که از میدان آزادی تا دشت مشا بدون ترافیک تقریبا یک ساعت و ۲۰ دقیقه فاصله است. این دشت ارتفاع بسیار زیادی دارد و این امر در مطبوع بودن هوای منطقه تاثیر بسیار زیادی داشته است. دشت مشا در ارتفاع ۲ هزار و ۲۵۰ متری واقع شده و یک طبیعت بکر و بی نظیر دارد.

دریاچه دیو آسیاب

یکی دیگر از دیدنی های جاده هراز دریاچه دیو آسیاب است. این دریاچه یکی از دیدنی ترین دریاچه های ایران است. دریاچه دیور آسیاب در میان یک دشت بسیار سرسبز و پر گل قرار دارد که در بهار و تابستان یکی از بهترین مناظر را در اختیار مسافران قرار میدهد. دریاچه دیور آسیاب تا تهرا سه ساعت و 50 دقیقه فاصله دارد و یکی از دیدنی ای بکر جاده هراز است. دریاچه دیو آسیاب داری 20 متر قطر است و به شکل کاملا دایره ای است. این دریاچه تنها دو متر عمق دارد و محل بسیار مناسبی برای شنا تفریح است. از ویژگی های جذاب این دریاچه رنگ فیروزه ای آب آن است که در میان طبیعت سبز و بکر منطقه یکی از بهترین دیدنی های جاده هراز را رقم زده است. آب دریاچه دیو آسیاب ترش است و دارای املاح زیادی از جمله گوگرد است. دریاچه دیو آسیاب یکی از مهم ترین مناطق گردشگری جاده هراز است.

آبشار یخی دماوند

یکی دیگر از جاهای هیجان انگیز جاده فیروزکوه، آبشار یخی دماوند است. اینآبشار در فاصله سه ساعتی از تهران قرار گرفته و در ارتفاع 5 هزار متری از سطح دریا قرار دارد. این آبشار یخی یکی از جذاب ترین دیدنی های تهران است چرا که در تمام فصول سال این آبشار یخ زده است، حتی در اوج گرمای تابستان. این آبشار یخی محل بسیار مناسبی برای تمرین های یخ نوردی است بنا بر این در زمستان ها میتوانید ورزشکاران و کوه نوردان زیادی را در این منطقه مشاهده کنید.

دریاچه لار

یکی دیگر از دیدنی های جاده هراز دریاچه لار است. این دریاچه در بزرگ ترین دره ایران واقع شده است. در این دره چشمه های بسیار زیادی وحجود دارد که نهایتا دریاچه لار را حاصل کرده اند. البته این دریاچه درواقع پس از احداث سد لار به وجود آمده است با این حال طبیعت بکر این منطقه و زیبایی های اطرافش این نقطه را به یکی از مراکز گردشگری هراز تبدیل کرده است. اگر قصد بازدید از این منطه را داردی بهتر است در فصل بهار و در ماه اردیبهشت به این منطقه مراجعه کنید چرا که در این منطقه و در این فصل گلهای وحشی رنگارنگ و زیبایی میروید. از جمله این گلها میتوان به شقایق های سرخ و بابونه های سپید اشاره کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.