معرفی کلیساهای تهران

همانطور که میدانید حدودا دو قرن است که تهران به عنوان پایتخت ایران شناخته میشوئ. این مدت طمان برای اینکه این شهر به یکی از مراکز مهم تاریخی و گردشگری ایران تبدیل شود شاید کوتاه باشد اما در طی همین سالعای اندک آنچنان توجه به این شهر برای توسعه و پیشرفت هرچه بیشترش زیاد بوده که امروزه از تهران به عنوان یکی از مراکز مهم گردشگری ایران یاد میشود که سالانه تعداد بسیاری از گردشگران خارجی و داخلی را به خود میخواند.
یکی از جاذبه های گردشگری تهران که از جاذبه های تاریخی آن هم به شمار میرود کلیساهای تهران هستند. هرچند که کلیساهای تهران قدمت چندانی ندارند اما شیو ساخت آنها و سرگذشتشان به قدری جالب است که آنها را به یکی از مراکز مهم و توریستی تهران تبدیل کرده است. کلیساهای تهران متعددند، هرچند که عمده آنها در مرکز شهر تهران واقع شده اند اما در بسیاری از محله های تهران میتوان کلیساهای تهران را مشاهده کرد. بیشتر کلیساهای تهران امروزه به فعالیت خود ادامه داده اند اما برخی از آنها نیز متروکه شده اند و که رفتن به داخل آنها فعلا ممکن نیست.
در این مطلب میخواهیم تعدادی از کلیساهای تهران که همچنان مشغول فعالیت هستند و در آنها مراسم های دعا و شکرگزاری های مختلف صورت میگیرد را معرفی کنیم تا اگر به رفتن به کلیساها علاقمندید و میخواهید از آرامش حاکم بر این مکان ها لذت ببرید بتوانید با مطالعه این مطلب بیشتر از پیش با کلیساهای تهران آشنا شوید.

کلیسای مریم مقدس در تهران

پس از اتمام جنگ جهانی اول در سالهای 133 الی 1310 بسیاری از روستا نشینان برای داشتن شرایط اقتصادی بهتر به تهران آمدند. در این میان تعدادی از ارمنیان نیز از شهر های مختلف به تهران آمدند و در محله حسن آباد ساکن شدند. رفته رفته بر تعداد ارمنیان در این محله افزوده شد و ارمنیان ساکن مناطق دیگر نیز به حسن آباد آمدند. در آن زمان خلیفه گری ارمنیان در اصفهان ساکن بود که با افزایش جمعیت ارمنیان در تهران نیاز به یک خلیفه گری دیگر در تهران دیده میشد. به علاوه کلیسایی که جوابگوجمعیت ارمنیان باشد تا آن زمان وجود نداشت بنا بر این گروهی از خیرین گرد هم آمدند و تصمیم گرفتن تا اولین کلیسای جامع تهران را بنا کنند. کلیسای مریم مقدس که از قدیمی ترین کلیساهای تهران است در سال 1317 در حضور جمعی از روحانیون و بزرگان ارامنه و به دست کشیش بزگ آن زمان هوانس هاجیان و رومان عسییان که خیری بود که هزینه ساخت این کلیسارا تقبل کررده بود کلنگ احداث این کلیسا زمین زده شد.

معماری کلیسای مریم مقدس

کلیسای مریم مقدی از داخل و خارج صلیبی شکل است و دارای 3 درب ورودی است. درب اصلی آن درست به روی محراب باز میشود که در دو سمت آن دو اتاق به صورت قرینه قرار گرفته اند کهه هر دوی این اتاق ها به نمازخانه اصلی منتهی میشوند. کلیاساس مریم مقدس دو گنبد دارد که در زیر گنبد دوم آن ناقوس کلیسا واقع شده است. بر زیر گنبد اول نیز بالکنی تعبیه شده تا طی مراسمات گروه کر کلیسا بر روی آن سرود های مختلف را اجرا کنند.
کلیسای مریم مقدس که قدمت بنای آن به 70 سال میرسد یکی از کلیساهای تهران است که یک محل خاطره انگیز برای ارمنیان ساکن در تهران است چرا که بیشتر افراد سرشناس ارمنیان روزهایی در این کلیسا مشغول فعالیت های مذهبی و فرهنگی بوده اند و مزار این افراد سرشناس همچون یپرم داوید داویدیان و هوهانس خان در محوطه ی این کلیسا واقع شده است. بنابراین کلیسای مریم مقدس سکس از کلیساهای تهران است که تا به امروز نیز یک مرکز مذهبی و فرهنگی برای ارمنیان تهران به شمار میرود. یکی از کلیساهای تهران که انجمن های خیریه و ساختمان های آموزشی و تحقیقاتی ارمنیان ساکن تهران در محوطه آن واقع شده اند.

آدرس کلیسای مریم مقدس در  تهران

تهران، خیابن جمهوری، خیابان میرزا کوچک خان جنگلی

کلیسای سرکیس مقدس در تهران

کلیسای سرکیس مقدس که با هزینه ی یک خیر به نام “مارکار سرکیسیان” در سال 1342 ساخته شد یکی از کلیساهای تهران است که به دلیل معماری ویژه اش همواره مورد توجه گردشگران قرار گرفته. پس از ساخت این کلیسا مرکز خلیفه گری ارمنیان از کلیسای مریم مقدس به این کلیسا منتقل شد تا پیگیر امور کلیساها، گورستان ها و زندگی اجتماعی ارمنیان ساکن تهران باشند.

معماری کلیسای سرکیس مقدس

معمار این بنا شخصی به نام آفتاندلیناس بوده که پلان این بنا را ترکیبی از معماری قرون وسطایی و عصر جدید طراحی کرده است.سبک این کلیسا ماننند دیگر کلیساهای مهم سراسر جهان به سبک بازیلیکاست. بازیلیکا سبکی است که در آن کلیساها چه از درون و چه از خارج نمایی صلیبس شکل دارند. کلیسای سرکیس مقدس با سنگ های سفید مرمری پوشانده شده و داخل آن نیز با گچ سفید طراحی شده که هماهنگی رنگ سفید این کلیسا تصویر چشم نوازی را رقم زده است. در ساخت این بنا شیوه ای جدید به کار رفته که کلیسای سرکیس را از دیگر کلیساهای تهران متمایز میکند. در اکثر کلیساها معماران برای اینکه بنا بتواند وطن گنبد را تحمل کند ستون های متعددی در داخل کلیسا تعبیه میکند. اما در این کلیسا ستون ها به صورت مخفی و در داخل دیوارهای منتهی به تالار های مختلف تعبیه شدند و همین امر برزیبایی این بنا افزوده است به طوری که با نگاه کردن به کلیسای سرکیس مقدس فکر میکنید گنبد آن در هوا معلق است و به هیچ جایی متصل نیست.این کلیسا دو ناقوس خانه دارد که یکی در سمت غربی کلسیاست و دیگری بالای ورودی اصلی ساختمان قرار گرفته است. این ناقوس خانه ها بنایی چهار گوش دارند که بر روی آنها گنبدی مانند گنبد اصلی کلیسا در ابعادی کوچک تر قرار گرفته. درب اصلی کلیسا در سمت غربی بناست و دو درب دیگر نیز در بخش های شمالی و جنوبی بنا واقع شده اند. کلیسا بر روی سکوی کوتاهی ساخته شده بنا بر این باید از تعدادی پله عبور کنید تا از در اصلی وارد کلیسا شوید و وارد راهرویی شوید که به محراب کلیسا منتهی میشود. پس از ورود به محراب در بالای سر خود بالکنی میبینید که برای گروه کر کلیسا است تا برای اجرای سرودهای مختلف از آن استفاده کنند.
محراب این کلیسا نیم دایره ای است و در قسمت شرقی کلیسا قرا ر گرفته و درون آن نیز یک نور گیر قرار دارد و دیوار های بالای محراب نیز با نقاشی هایی از کتاب مقدس تزئین شده است. در محوطه کلیسای سرکیس مقدس یک بنای یاد بودی به مناسبیت هشتمین سالگرد نسل کشی ارمنیان در سال 1352 ساخته شده که این یاد بود از جنس مرمر سفید است و 3.5 متر ارتفاع دارد و بر روی آن نقش هاییست که هرکدام یک المان از فرهنگ و مذهب ارمنیان را نشان میدهد.
برای بازید از این کلیسا بهترین ساعت مراجعه ظهر یا بعد از ظهر است پرا که ممکن است در صبح این کلیسا محل برگزاری مراسم خاصی باشد که اجازه ورود به غیر ارمنیان داده نشود.

آدرس کلیسای سرکیس مقدس

تهران، ابتدای خیابان ویلا(نجات الهی)

شماره تماس کلیسای سرکیس مقدس

برای اینکه از ساعات بازدید این کلیسا مطمئن شوید میتوانید با شماره 02188901634 تماس بگیرید

کلیسای نیکلای مقدس

در سالهای 1945 تا 1947 میلادی با برکنار شدن خانواده تزاردر روسیه و روی کار آمدن استالین، بساری از روس ها به ایران مهاجرت کردند. تهران یکی از شهرهاییست که بساری از مهاجران روس به آن روی آوردند و در خیابان روزولت که اکنون مفتح میخوانیمش ساکن شدند.
کلیسای نیکلای مقدس یکی از کلیساهای تهران است که به دست مهاجران روس برای برگذاری مراسم های مذهبی خود در سالهای 1320 تا 1323 ساخته شده است. معمار این بنا یکی از معماران معروف روس در تهران به نام نیکولای مارکوف بوده است که تا آن زمان بسیاری از بناهای مهم تهران از جمله اداره پست، سفارت ایتالیا، دبیرستان البرز، زندان قصر و … را طراحی کرده بود.این کلیسا یک از کلیساهای تهران است که مربوز به شاخه ارتدکس بوده که جمهیت این دسته از مسیحیان امروزه در ایران و تهران بسیار کم است.

معماری کلیسای نیکلای مقدس

همانطور که گفته شد معمار این کلیسا یک شخص روس بوده بنا براین شیوه ساخت این کلیسا به گونه است که شمارا به یاد کلیساهای روسیه می اندازد. شیشه های رنگی ویترای و رنگ نمای بیرونی کلیسا و طاق های متعدد و محراب بسیار زیبای آن این احساس را به شما میدهد که در یک کلیسایی در کشور روسیه هستید.
کلیسای نیکلای مقدس اولین خانه سالمندان ایران نیز بوده است. داستان از اینن قرار بوده که اغلب روس هایی که به ایران و در نهایت تهران مهجرت کرده بودند تنها بودند و پس از گذشت یالها و در دوران پیری خود نیاز به مراقبت داشتند بنا بر  این در محوزه کلیسای مقدس برای این دسته از افراد خانه ای ساخته شد که از آن به عنوان اولین خانه سالمندان ایران نام برده میشود.اما امروزه از آنجایی که از جمعیت ارتدکی های ساکن ایران کاسته شده این محوزه به یک مرکز خیریه تبدیل شده که به همه ی مسیحیان ساکن ایران خدمت رسانی میکند.

آدرس کلیسای نیکلای مقدس

تهران، خیابان مفتح، بعد از خیابان طالقانی، کوی عطارد

کلیسای صلیب مقدس

کلیسای صلیب مقدس یک از کلیساهای تهران است که بسیار کوچک است و وسعت چندانی ندارد و در محوطه ای واقه شده که درگزشته از آن به عنوان گورستان ارامنه استفاده میشده. قدمت برخی از این گورها بسیار زیاد است. کلیسای صلیب مقدس تماما بتونی است و در ساخت آن از هیچ متریال دیگری استفاده نشده. این کلیسا در سبک مدرن ساخته شده که نمای خارجی آن با صلیب های بتونی کوچک تزئین شده است. ساختمان اصلی این بنا با چهار صلیب احاطه شده که نقش نگهبانان این بنارا ایفا میکنند. معماری این بنا به گونه ایست که آن را به یکی از جاذبه های مهم گردشگری تهران تبدیل کرده است چرا که این کلیسا با هیچ کلیسای دیگری در ایران قابل مقایسه نبوده و هیچ شباهتی به آنها ندارد. این کلیسا پنجره ای ندارد اما در چهار قسمت از این کلیسا روزن های افقی تعبیه شده که با عبور نور از آنها نقش کمرنگی به شکل صلیب بر رویسقف کلیسا میافتد که این طراحی هوش و ذکاوت ویژه طراح این کلیسارا نشان میدهد. کلیسای صلیب مقدر در سال های 1364 تا 1366 ساخته شده و توسط معمار مشهور ایرانی و ارمنی ، رستم وسکانیان طراحی شده است.

آدرس کلیسای صلیب مقدس

تهران،ونک، محدوده ورزشگاه آرارات

کلام پایانی:

همانطور که میدانید برای بازدید از بیشتر کلیساهای تهران نیازمند هماهنگی های قبلی هستید چرا که ممکن است در اسن کلیساها مراسم های ویژه ای در حال برگزاری باشد که به غیر از مسیحیان اجازه ورود به کلیسا داده نشود. بنا بر این بهترین راه یازدید از این کلیساها استفاده از تور های گردشگری است که گاها توسط گروهای فعال در حوزه گردشگری برگزار میشود. در غیر این صورت میتوانید با این کلیساها تماس گرفته و ازلاعا مربوط به بازدید از این کلیساها را از مسئولین آنها بپرسید تا با دربهای بسته این کلیساها مواجه نشوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.