کاخ سبز تهران ؛ یاقوت درخشان سعدآباد

کاخ سبز یا کاخ شهوند یکی از کاخ موزه‌های مجموعه سعدآباد است که در شهر تهران قرار دارد. این کاخ به دلیل معماری منحصربه‌فرد و شکوه و عظمتی که دارد مانند زمردی سبز در سعدآباد می‌درخشد و جالب است بدانید گردشگرانی که به تهران سفر می‌کنند بدون شک در اولین فرصت از کاخ موزه سبز دیدن می‌کنند. در این مطلب قصد داریم درباره امکانات و ویژگی‌های این کاخ زیبا صحبت کنیم.

کاخ سبز سعدآباد تهران

کاخ سبز تهران یکی از 18 کاخ مجموعه سعدآباد است که در 110 هکتار و در ضلع شمال‌غربی این مجموعه واقع شده است. کاخ سبز در گذشته کاخ شهوند نام داشت و در اوایل حکومت رضاه شاه پهلوی در بلندترین نقطه مجموعه سعدآباد بنا شده و به دلیل معماری بیرونی کاخ که با سنگ‌های مرمر تزیین شده به رنگ سبز زمردی است به کاخ سبز معروف شد.

در موزه کاخ سبز چه چیزهایی خواهید دید؟

کاخ موزه شهوند یکی از زیباترین کاخ‌های مجموعه سعدآباد است که بعد از انقلاب کاخ سبز نام گرفت. در این کاخ اشیا قیمتی و زینتی گران‌بها از دوران پهلوی اول و دوم به جا مانده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تالار آیینه کاخ سبز

سالن پذیرایی کاخ شهوند با استفاده از آیینه‌کاری و گچ‌بری‌های زیبا که دارد یکی از بخش‌های پرطرفدار این کاخ است که به تالار آیینه معروف است . این تالار در طبقه همکف کاخ قرار دارد که دیوارها و سقف آن با ظرافت خاصی تزیین شده است.

فرش تالار آیینه

فرش تالار آیینه که با هنر دست استاد عبدالمحمد عمواوغلی با یک قالی 70 متری مشهدی از جنس ابریشم خاص و ریزبافت است که طرح آن مشابه طرح سقف تالار است پوشانده شده است.

گلدان‌های مرمر

گلدان‌هایی از جنس سنگ مرمر با تزئینات برنزی که مربوط به دوره لوئی شانزدهم هستند و در سراسر کاخ سبز به چشم می‌خورند.

ابزار مرصع کاری

مجموعه‌ای از ابزار مرصع‌کاری شده روی سنگ یشم که برای روی میز کار رضاشاه ساخته شده‌اند و شامل جای دوات، جای کاغذ، مهر، قلمدان، شمعدان، پاکت‌بازکن و… است.

مبلمان و میز

مبلمان کوبلن‌دوزی متعلق به دوره قاجار، پرده نقره‌فام که دارای چوب‌پرده منبت‌کاری شده است، مبلمان متعلق به زمان لوئی شانزدهم و میزهای کنسول متعلق به دوره ناپلئون که اکثر آن‌ها توسط فرح دیبا خریداری شده‌اند.

اشیا گران‌بها

شمعدان‌های برنزی، ساعت، مجسمه، تابلو نقاشی گلدان گل، ظروف چینی و چلچراغ‌های بزرگ و زیبا از دیگر اشیا گران‌بها و زیبای موجود در این کاخ هستند.

فرش راور

فرش راور که از زیباترین اشیا موجود در کاخ سبز و کار هنرمندان راور کرمان است که دارای نقوش گل شاه‌عباسی با زمینه لاکی است.

نشان ذوالفقار

نشان یا مدال ذوالفقار، متعلق به دوره پهلوی اول است که به عنوان عالی‌ترین نشان جنگی ارتش شاهنشاهی و مختص جنگ‌های خارجی است که به افسران و درجه‌داران برتر اعطا می‌شد.

امکانات کاخ سبز سعدآباد

کاخ سبز سعدآباد یکی از زیباترین کاخ‌های مجموعه سعدآباد است که به دلیل بازدید گسترده، روزانه پذیرای تعداد بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی است و همین سبب شده تا امکانات پذیرایی و استراحت برای بازدیدکنندگان فراهم شود. از جمله امکاناتی که در کاخ سبز و مجموعه سعدآباد قرار دارد می‌توان به پارکینگ خودرو، کافه و رستوران، اینترنت، نیمکت جهت استراحت در فضای سبز، سرویس بهداشتی، سرویس حمل و نقل داخلی، نمازخانه و سرویس بهداشتی اشاره کرد.

از دیگر امکانات مجموعه سعدآباد وجود عکاسخانه قجری است که جان می‌دهد برای گرفتن عکس‌های خفن قاجاری با لباس‌های زمان قاجار که در عکاسخانه موجود است. فضای سبز و پارک مجموعه که وسایل ورزشی دارد، محل خوبی برای خوش گذراندن است و وجود ایستگاه رادیویی سعدآباد که برای اطلاع‌رسانی بازدیدکنندگان راه‌اندازی شده و در ایام عید و جشن‌ها برنامه‌های ویژه دارد.

بخش های کاخ موزه سبز تهران

کاخ سبز تهران از دو طبقه زیرزمین و همکف ساخته شده که طبقه همکف از پله‌های ورودی و سرسرا، تالار آیینه، سالن ناهارخوری و اتاق کار رضاشاه ساخته شده و زیرزمین کاخ که در سال 1352 بازسازی شده و متشکل از دو اتاق خواب که در طرفین اتاق پذیرایی قرار دارند، سرویس، سالن غذاخوری،  و پذیرایی است.

معماری کاخ سبز تهران

طراحی داخلی کاخ دارای آیینه‌کاری‌‌هایی با طرح گل‌های گچ‌کاری شده که به تالار آیینه معروف است و خاتم‌کاری‌هایی که هنر دست هنرمندان کارگاه استاد صنیع خاتم است و مقرنس کاری‌های زیبایی که به چشم می‌خورد با دیوارکوب‌هایی که در سرسرا قرار دارند و کار هنرمند فرانسوی امانوئل بوردلی هستند. پلکان‌های کاخ نرده‌هایی از جنس چوب و منقش به طرح سربازان ایران باستان و هنر استاد مختاری و با ستون‌های حجای شده از سنگ مرمر سفید دارد و زیرزمین مجموعه که در زمان محمدرضاشاه به عنوان تالار پذیرایی از آن استفاده می‌شد دو اتاق دارد که دیوارهای آن با ساتن فرانسه تزیین شده‌اند و کف اتاق‌ها نیز با استفاده از موکت انگلیسی به رنگ آبی پوشانده شده است و دستگیره درهای کاخ سبز که از جنس برنز مطلا است.

معماری بیرونی کاخ سبز از جنس سنگ‌های کمیاب معدن زنجان و سنگ مرمر خراسان و به رنگ سبز زمردی است که به دلیل استفاده سرب در مصالح آن‌ها از هرگونه ترک خوردگی و آسیب در سرما و گرما در امان است و به همین دلیل تا به امروز همچنان سنگ‌ها سالم و زیبا هستند. در ورودی کاخ از سردر و ستون‌هایی که از جنس مرمر هستند استفاده شده و دارای معماری اروپایی و ایرانی است.

تاریخچه کاخ سبز تهران

کاخ سبز که در مرتفع‌ترین بخش سعدآباد واقع شده در سال 1301 شروع به ساخت شد و اوایل حکومت رضاشاه به بهره‌برداری رسید و ساخت آن 7 سال به طول انجامید. این کاخ در ابتدا کاخ شهوند نام داشت که به عنوان دفترکار و محل زندگی رضاشاه از آن استفاده شد؛ اما بعد از انقلاب کاخ شهوند به کاخ سبز تغییر نام پیدا کرد و بعد از بازسازی در سال 1370 کاخ سبز در سال 1376 به عنوان میراث ملی به ثبت رسید.

چطور به کاخ سبز تهران برویم؟

کاخ سبز سعدآباد در بخش شمالی تهران و در خیابان سعدآباد واقع شده که برای بازدید از آن می‌توانید از چند مسیر به این کاخ موزه بروید.

اولین مسیر دسترسی به کاخ موزه شهوند از سمت خیابان ولی‌عصر است، برای رفتن به کاخ سبز اول باید به خیابان ولی‌عصر رفته و از آنجا به سمت زعفرانیه حرکت کنید، بعد از آن به سمت خیابان شهید طاهری بروید، در انتهای خیابان شهید طاهری مجموعه سعدآباد را می‌بینید.

مسیر دوم از جنوب موزه کاخ سبز و خیابان تجریش است، بعد از رسیدن به تجریش به خیابان سعدآباد رفته و به کاخ موزه سعدآباد وکاخ سبز بروید.

ساعات بازدید از کاخ سبز تهران

کاخ موزه سعدآباد تهران همه روزه پذیرای گردشگران است؛ به‌غیراز روزهای شهادت امام علی، شهادت امام جعفرصادق، تاسوعا و عاشورای حسینی، شهادت امام حسن مجتبی و رحلت پیامبر اکرم و رحلت امام خمینی، سایر ایام سال این مجموعه در خدمت مردم و بازدیدکنندگان قرار دارد.

در فصل‌های بهار و تابستان ساعات بازدید از کاخ سبز همه روزه از ساعت 9 صبح تا 7 عصر و زمان فروش بلیط تا 5 عصر و در فصل‌های پائیز و زمستان از ساعت 8:30 صبح تا 5 عصر و زمان فروش بلیط تا 3:30 بعدازظهر است.

قیمت بلیط کاخ سبز تهران

قیمت بلیط برای بازدید از کاخ موزه سبز سعدآباد برای گردشگران ایرانی و خارجی متفاوت است و هزینه ورودی کاخ سبز در سال جاری برای گردشگران ایرانی 5000 تومان و برای گردشگران خارجی 100000 تومان است که خرید بلیط به صورت نقدی انجام نمی‌شود و داشتن کارت بانکی ضروری است.

تخفیف هزینه وردی مجموعه

برای برخی بازدیدکنندگان مانند بازنشستگان، افراد تحت پوشش کمیته امداد، جانبازان و آزادگان، دانش‌آموزان و دانشجویانی که از طرف مدرسه یا دانشگاه به صورت گروهی بازدید کنند، خانواده شهدا و بسیجیان (فقط برای یک نفر) تخفیفاتی برای بازدید از مجموعه در روزهای عادی و در طول هفته اعمال می‌شود. در تعطیلات رسمی، ایام نوروز و پنجشنبه و جمعه تخفیفات فاقد اعتبار هستند.

اگر قصد بازدید گروهی از کاخ شهوند سعدآباد را دارید باید از قبل با مجموعه هماهنگ کنید. برای رزرو وقت می‌توانید با شماره تلفن 9-02122752031 تماس بگیرید. همچنین برای اطلاع از باز بودن موزه‌ها می‌توانید به سایت مجموعه سعدآباد به آدرس www.sadmu.ir مراجعه کنید.

دیدنی های نزدیک به کاخ سبز تهران

کاخ سبز تهران در منطقه خوش آب‌وهوای سعدآباد که یکی از مناطق زیبای شمال تهران با کاخ‌ها و موزه‌های دیدنی است قرار دارد. در اطراف مجموعه سعدآباد و کاخ شهوند دیدنی‌های بسیاری واقع شده که بعد از بازدید از این کاخ می‌توانید به بازدید دیگر بخش‌ها بروید.

از مهم‌ترین دیدنی‌های نزدیک کاخ سبز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

موزه های مجموعه سعدآباد

مجموعه سعدآباد از 18 کاخ تشکیل شده که یکی از آن‌ها کاخ موزه سبز است و به‌غیر از آن حدود 15 کاخ موزه دیگر در آن قرار دارد که بازدید از آن‌ها در یک روز امکان‌پذیر نیست و باید چند روز را برای بازدید از این مجموعه اختصاص دهید. از دیگر موزه‌های نزدیک به کاخ سبز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

موزه برادران امیدوار (ساختمان استراحتگاه و کالسکه‌خانه)

موزه مردم شناسی (کاخ شمس پهلوی)

موزه ظروف سلطنتی (کاخ اشرف پهلوی)

موزه نظامی (کاخ شهرام)

 موزه استاد فرشچیان (ساختمان عصمت دولتشاهی، همسر رضاشاه)

 موزه هنرهای زیبا (کاخ سیاه)

 موزه آشپزخانه سلطنتی

 موزه اتومبیل‌های سلطنتی

 موزه سلاح‌های درباری (کاخ غلامرضا پهلوی)

موزه استاد بهزاد (کاخ قدیم و جدید رضا شاه)

موزه آبکار (کاخ لیلا)

موزه آب (دفتر رئیس تشریفات کاخ)

کاخ موزه ملت (کاخ سفید)

موزه خط و کتابت (کاخ فرحناز و علیرضا)

 موزه آلبوم‌های سلطنتی و اسناد تاریخی (ساختمان گارد شاهنشاهی)

دربند

دربند یکی از محله‌های قدیمی شمیران است که در شمال باغ سعدآباد قرار دارد و یکی از دیدنی‌های نزدیک کاخ سبز تهران است که علاوه‌بر مناظر طبیعی زیبا، دارای آب‌وهوای خنک و دلپذیر، رستوران‌های متعدد و مسیر پیاده‌روی سنگی است.

هتل های نزدیک کاخ سبز تهران

اگر قصد اقامت در نزدیکی کاخ سبز و مجموعه سعدآباد تهران را دارید هتل‌های بسیاری در این منطقه قرار دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به مهم‌ترین و معروف‌ترین هتل‌ها مثل:

هتل استقلال تهران، هتل لاله تهران، هتل آزادی، هتل اوین، هتل انقلاب و هتل کوثر اشاره کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.