گنبد مینا ، بزرگترین آسمان نمای خاورمیانه

گنبد مینا با آن ظاهر متفاوت و رنگ آبی خیره کننده اش ، جاییست که اگر گذرتان به پل طبیعت و بوستان آب و آتش خورده باشد حتما آن را دیده اید. کلنگ احداث گنبد مینا که در واقع یک آسمان نمای بسیار بزرگ است در سال 1387 زده شد و تا سال 1393 با اتمام کار ساخت پل طبیعت به بهره برداری رسید.

گنبد مینا یک شبیه ساز از جهان هستی و کهکشان های درون آن است که برای دقایقی میتواند شمارا از هیاهوی شهرنشینی و صداهای گوش خراش خیابان ها جدا کند و شمارا به یک سفر آرامش بخش و در عین حال ماجراجویانه ببرد. سفری که میتواند شما را به دنیای  ستارگان و سیاره ها و راه شیری ببرد و درمیان آنها غرق کند.
گنبد مینا درواقع یک مجموعه چندکاربردی است. همانطور که گفته شد شما با مراجعه به گنبد مینا میتوانید پدیده های طبیعی آسمان همچون بارش شهابی، کسوف و خسوف را ببینید.

پلانتاریوم یا آسمان نما چیست؟

همانطور که گفته شد گنبد مینا یک آسمان نما است؛آسمان نما وسیله ای است که از یک پروژکتور نوری یا دیجیتال که در مرکز یک نیمکره گنبدی شکل نصب شده و عمل شبیه سازی صورتهای فلکی و وضعیت اجسام آسمانی را در هر وضعیتی از سال نشان میدهد.
این وسیله عموما یک ابزار آموزشی است اما از آنجایی که هر انسانی آرزوی سفر به فضا و فضانوردی را روزگاری در سر میپرورانده از بودن در یک پلانتاریوم لذت خواهد برد.
در گنبد مینا و اساسا هر آسمان نمای دیگری میتوان پدیده هایی چون شفق و فلق، خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی، انواع حرکت سیارات و ستارگان و حرکت آرام یا تند آسمان را در بازه های زمانی مختلف به نظاره نشست.
در سراسر جهان حدود 500آسمان نما وجود دارد که در طول یک سال 100 ملیون نفر بازدید کننده دارد، عمده ی بازدیدکنندگان آسمان نما ها دانش آموزان و دانشجویانی هستند که به بهانه ی اردوهای علمی به پلانتاریوم ها میروند. گنبد مینا هم از این قاعده مستثنی نبوده و در بیشتر ایام سال برای دانش آموزان و دانشجویان به قصد اردوی یک روزه ی تهران گردی رزرو میشود.

معماری و معنی گنبد مینا

اگر به گنبد مینا رفته باشید و یا عکسهای آن را دیده باشید حتما متوجه ظاهر خورشیدی شکل آن شده اید.در ساخت گنبد مینا مهندسان و معماران تمام تلاش خود را کرده اند تا از المان های اصیل ایرانی و باستانی استفاده کنند،به همین دلیل در تصاویر هوایی که از گنبد مینا گرفته شده اولین نمادی که توجه هرکسی را جلب میکند یک خورشید تابان است.
خورشید در ایران باستان از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است،و مظهر نیروی آسمانی و ایزد آگاهی بخشی در زمین است. خورشید همچنین نماد ادیان باستانی ایران مثل میترائیسم به شمار میرفته است.
ساختمان گنبد مینا به قسمت های زیر تقسیم بندی میشود:

سقف گبد مینا:

سقف گنبد مینا به سبک معماری قدیم ایرانی ساخته شده، متشکل از یک گنبد دو لایه که لایه ی خارجی آن را یک سقف شبکه ای فلزی تشکیل داده و لایه ی داخلی آن که در واقع سقف پلانتاریوم است را یک سقف گنبدی شکل سفید رنگ تشکیل داده است.

با ورود به گنبد مینا و نگاه به بالای سرتان خطوطی میبینید که گویی مدارهای منظومه ی شمسی هستند.
روی این مدار ها شکل طرح واره ای از کرات مختلف همچون زمین و مریخ قرار داده شده است.

راهروی ورودی گنبد مینا:

این قسمت از گنبد مینا در واقع مانند یک گالری کوچک است که تصاویری با وضوح بسیار بالا از اجرام آسمانی در این قسمت به نمایش گذاشته شده است.

بدنه ی داخلی آسمان نمای گنبد مینا:

این بخش با ال سی دی و نمایشگر های متعدد پوشیده شده تا عکس و فیلم های مربوط به نجوم بر روی آنها به نمایش دراید.

دیدنی ها دیگر نزدیک به گنبد مینا

پل طبیعیت

همانطور که گفته شد زمان ساخت گنبد مینا با پل طبیعت یکسان بوده و تقریبا در یک محل قرار دارند،پل طبیعت به عنوان یکی از نماد ها یپایتخت شناخته میشود.با قدم زدن بر روی این پل میتوانید تهران را از چشم اندازی بسیار زیبا تماشا کنید و از امکانات تفریحی دو سوی پل استفاده کنید.

سینما گیم چند بعدی

در نزدیکی گنبد مینا یک بنای گرد سفید رنگ واقع شده است که همان سینما گیم چند بعدی است.
سینما گیم ها دارای امکاناتی مانند تفنگ های مخصوص دارند که این امکان را به شما میدهد تا با دیگر همراهانتان به بازی های ویدیویی بپردازید.

مسیر های دسترسی به گنبد مینا

برای رسیدن به گنبد مینا میتوانید از سمت میدان ونک،به سمت بزرگراه حقانی برانید و بعد از چهارراه جهان کودک وارد پارک آب و آتش شده و به مقصد مورد نظرتان برسید.
به علاوه میتوانید از طریق خط یک متروی تهران در ایستگاه حقانی پیاده شده و به گنبد مینا برسید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.