همه چیز درباره شهرک سینمایی غزالی

علی‌ حاتمی را می‌شناسید؟ اگر پاسخ مثبت است که آفرین دارید ولی اگر منفی باشد باید فکری به حال دانش سینمایی و از آن مهم‌تر شناخت‌تان نسبت به مفاخر ایران کنید. علی حاتمی، فیلمساز برجسته ماست که از آثار ماندگارش باید به فیلم فراموش‌نشدنی «مادر»، «سوته‌دلان» و «کمال‌الملک» اشاره کرد. اما هنر و اثرگذاری حاتمی بزرگ فقط به فعالیت در دنیای فیلمسازی محدود نمی‌شود، یکی از مهم‌ترین تلاش‌های او، ساخت مجموعه و شهرک سینمایی غزالی است که در سال ۱۳۵۸ تاسیس شد. شهرک سینمایی غزالی از مهم‌ترین مجموعه‌های سینمایی ایرانی است که به مدد وجودش، تعداد زیادی از شخصیت‌های محبوب فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی در آن جان گرفته‌اند.


سرگذشت شکل‌گیری شهرک

در حوالی سال ۱۳۵۸، حاتمی قصد ساخت مجموعه تلویزیونی هزاردستان را داشت. فیلمنامه این سریال نوشته شده بود و برای اجرا و فیلمبرداری نیاز به لوکیشن یا همان محل فیلمبرداری خاصی بود که بتواند منعکس‌کننده اوایل قرن چهاردهم شمسی باشد.

چه کسی شهرک سینمایی را ساخت؟
منبع: ویکی‌پدیا

پس طرح ساخت شهرک کلید خورد و ۱۰ هکتار از زمینی در غرب تهران برای بازسازی تهران قدیم مورد استفاده قرار گرفت. دکورها و بناهای موجود در شهرک سینمایی غزالی از روی بناها و ساختمان‌های حقیقی ساخته شده‌اند و بیشتر متعلق به دوره پهلوی هستند. یعنی ساختمان‌های آن دوره در این شهرک بازسازی شده‌اند.

این مجموعه بزرگ سینمایی در بزرگراه شهید لشکری در کیلومتر ۱۵ خیابان ۵۵ ام و در مقابل شرکت سایپا قرار دارد. کار طراحی شهرک سینمایی غزالی بر عهده علی حاتمی با همکاری نقاشی ایتالیایی بوده است. وظیفه ساخت دکور را هم دکوراتوری ایتالیایی و بسیار خبره به نام جانی کورتینا به همراه تیمش انجام داده‌اند.


بخش‌های مختلف شهرک سینمایی غزالی

شهرک سینمایی به سه بخش مختلف تقسیم می‌شود. در هر یک از این بخش‌ها، لوکیشن‌های مختلفی از دوره‌های تاریخی متنوع وجود دارند. بخش اول به دوره قبل از اسلام تعلق دارد و مساحتی در حدود ۱۵ هزار مترمربع را به خود اختصاص می‌دهد. بخش دوم، دوره بعد از اسلام است و دکورهای مرتبط با آن در زمینی به مساحت ۳۵ هزار مترمربع ساخته شده‌اند.

شهرک سینمایی غزالی کجاست؟
منبع: گوگل مپ عکاس: maryam masoumi

دکورها و ساختمان‌های دوره معاصر هم مساحتی به اندازه ۶۲ هزار مترمربع به خود اختصاص داده‌اند. این روزها دیگر به شهرک غزالی، «شهرک سینمایی» گفته می‌شود ولی هنوز هم در ذهن همه بیشتر با عنوان قبلی خود شناخته می‌شود.

با پرداخت هزینه بلیت، امکان بازدید از این شهرک برای عموم وجود دارد. چه اهل فیلم و سریال باشید و چه نه؛ احتمالا از قدم زدن در این شهرک پرخاطره لذت خواهید برد.


سریال‌های معروف و مهم شهرک غزالی

فیلم‌ها و سریال‌های متعددی در این شهرک ساخته شده‌اند. مجموعه‌های تلویزیونی ماندگاری که سال‌هاست در ذهن بینندگان مانده و فیلم‌های تاریخی ارزشمندی که به کمک حضور شهرک به جذابیت‌های‌شان اضافه شده است. اگر بخواهیم به تعدادی از این آثار اشاره کنیم باید این موارد را نام ببریم:

کیف انگلیسی
مریم مقدس
سربداران
کاراگاه علوی
کفش‌های میرزانوروز
کلاه‌ پهلوی
تبریز در مه
شهرزاد
معمای شاه
مردان آنجلس
و… .


خیابان‌ها و مکان‌های مختلف بازسازی‌شده در شهرک

همان‌طور که پیش‌تر هم عنوان شد، شهرک سینمایی غزالی به سه بخش مختلف تقسیم می‌شود. در ابتدای شهرک غزالی، خیابان لاله‌زار قدیم بازسازی شده است. خیابان لاله‌زار در دوران شکوه و اوجش، خاطرات زیادی از رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و دیدنی‌های جذاب برای تهران به یادگار گذاشته بود.

کالسکه سواری در شهرک سینمایی
منبع: گوگل مپ عکاس نامعلوم

کافه نادری، گراند هتل، لباس‌فروشی‌ها و کافه‌های قدیم تهران در شهرک بازسازی شده‌اند. از دیگر مکان‌ها و خیابان‌های تهران که در این مجموعه سینمایی بازسازی شده باید به موارد زیر اشاره کرد:

سینما ژاله
خیابان اکباتان
ساختمان شهرداری
میدان توپخانه
کافه پارس
ساختمان عدلیه
و… .


فضای شهرک برای بازدید

همان‌طور که قبل‌تر گفتیم، امکان بازدید از شهرک سینمایی غزالی هم برای عموم وجود دارد. یعنی با خرید بلیت می‌توانید به راحتی وارد این مجموعه شوید و از مکان‌های مختلف آن دیدن کنید. بازدید از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر  است و اگر نشانی دقیقش را بخواهید باید بگوییم که به این ترتیب است:

نشانی شهرک سینمایی غزالی

تهران، میدان آزادی، کیلومتر ۱۵ جاده مخصوص کرج، بعد از کارخانه سایپا، خیابان ۵۵

شماره تماس:  ۰۲۱۴۴۱۹۵۵۸۰

ساعت بازدید شهرک سینمایی
منبع: گوگل مپ عکاس: Omid Jafarnezhad

روی نقشه ببینید!

در بازدید از شهرک، علاوه بر لوکیشن‌های مختلفی که در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف بوده است، شاهد تندیس‌ها و سردیس‌هایی از هنرمندان بزرگ ایران مانند هنرمند فقید جمشید مشایخی و استاد انتظامی هم خواهید بود.

برای کسانی که به محله‌های قدیمی تهران تعلق خاطر دارند، دیدن محله‌های بازسازی‌شده مانند خانی‌آباد بسیار دل‌پذیر و مطلوب خواهد بود.

علی حاتمی قبل از فوتش، قصد ساخت فیلمی براساس زندگی ورزشکار بزرگ، تختی را داشت. اما این فیلم به سرانجام نرسید و با این حال، لوکیشنی از محله خانی‌آباد را که برای آن ساخته شده بود در شهرک سینمایی غزالی برای سینمای ایران به یادگار گذاشت.

اگر سریال‌های قدیمی مانند شهرزاد و شب دهم را دیده باشید حتما اتومبیل‌های بزرگ و قدیمی این فیلم‌ها توجه‌تان را به خود جلب کرده‌اند. در شهرک سینمایی غزالی، امکان دیدن این خودروها و البته چرخ زدن با آنها در محوطه شهرک هم وجود دارد.

دکور شهرک سینمایی تهران
منبع: گوگل مپ عکاس: نامعلوم

دیدن کالسکه‌های قدیمی و کالسکه‌سواری هم در شهرک مقدور است. بوفه‌هایی برای تازه کردن دهان در هنگام گشتن در شهرک هم وجود دارد. البته، رسیدگی به نظافت و نگهداری از این شهرک مهم جای کار بسیاری دارد و می‌توان با دقت نظر بیشتر در جذاب کردن محیط بازدید برای عموم، این مکان گردشگری را پرطرفدارتر کرد.

اگر سینمادوست باشید که دیگر حتما و قطعا شیفته قدم زدن در سکانس فیلم‌ها خواهید شد.

گشت و گذار در شهرک سینمایی غزالی می‌تواند یک برنامه جالب و مفرح در فهرست برنامه‌های تهران‌گردی باشد. اگر از شهری دیگر به تهران می‌آیید یا ساکن پایتخت هستید، تورهایی هم وجود دارد که شما را برای گردش به این مکان جذاب با خود همراه می‌کند.

دسترسی به شهرک با وسایل نقلیه عمومی

شما با مترو هم می‌توانید به شهرک سینمایی بروید. پس اگر وسیله نقلیه شخصی ندارید نخورد توی ذوفتان. می‌توانید سوار خط ۵ مترو شوید و در ایستگاه ایران‌ خودرو پیاده شوید تا به شهرک نزدیک شوید. این‌جا اتوبوس‌هایی مخصوص شهرک وجود دارند که شما را به آن می‌رسانند.


سوالات متداول

شهرک سینمایی غزالی کجاست؟ با مترو می‌شود رفت؟

شهرک سینمایی در کیلومتر ۱۵ جاده مخصوص کرج، بعد از کارخانه سایپا و در خیابان ۵۵ قرار دارد. بله، با مترو باید ایستگاه ایران خودرو پیاده شوید و از آن‌جا ماشین‌ها و اتوبوس‌های مخصوص شهرک را سوار شوید.

ساعت بازدید از شهرک سینمایی؟

هرروز از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر  می‌توانید به شهرک سینمایی بروید، حتی در روزهای ۵شنبه و جمعه هم باز است و ساعت بازدید یکسان است.

جاهای دیدنی نزدیک به شهرک سینمایی کجا هستند؟

دریاچه چیتگر برای تفریح و بام‌لند برای خرید پوشاک و ظرف و کتاب، باغ گیاهشناسی برای دوست‌داران طبیعت از جاهای دیدنی نزدیک به شهرک سینمایی هستند.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.