کافه لقانطه، اینجا برشی از تاریخ طهران قدیم است

همیشه اولین‌ها در ذهن می‌مانند، مثل کافه لقانطه که با حال‌و‌هوای دوره پهلوی و قصه‌های رنگارنگ جز اولین‌های تهران است. وقتی شما برای اولین بار وارد این کافه می‌شوید، انگار سوار یک ماشین زمان شده‌اید و به گذشته‌هایی خوش رنگ و لعاب سفر کرده‌اید.

البته در کافه لقانطه قصه‌های پنهان زیادی دیده می‌شود که شما را کنجکاو کند. مثلا شما با شنیدن این که اینجا روزی پاتوق کمال‌الملک و خیلی از روشنفکران سیاسی و مشروطه بوده کمی متعجب شوید و یا اگر در بین خودروهای قدیمی بگردید می‌توانید خودروی مصدق را اینجا ببینید.

اگر شما دوست دارید در فضاهای نوستالژیک تهران باشید، پیشنهاد می‌کنیم به کافه لقانطه بروید و حال‌و‌هوای خود را عوض کنید.


کافه لقانطه الان کجاست؟

کافه لقانطه قبلا در باب همایون تهران بود که بعدها شعبه‌های دیگر آن در بهارستان و محله نظامیه افتتاح شد. الان کافه لقانطه در انتهای خیابان مطهری، بعد ‌از تقاطع خیابان شریعتی و در داخل باغ موزه قصر قرار دارد.

روی نقشه ببینید!

این کافه در سال ۱۳۹۶ با هدف زنده کردن تمامی خاطرات کافه لقانطه قدیم باب همایون تاسیس شده است. البته در مهرماه ۱۴۰۲ این کافه فعالیت ندارد و بسته است.

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Farzin RASHIDI

چطور به کافه لقانطه برویم؟

دسترسی به این کافه هم با خودرو شخصی و هم با وسایل نقلیه عمومی امکان‌پذیر است. 

شما برای رفتن به کافه می‌توانید با ماشین شخصی خودتان را به مرکز تهران و خیابان مطهری ( همان تخت‌طاووس سابق) برسانید و از آنجا مستقیم به سمت تقاطع شریعتی بروید و در نزدیکی باغ موزه قصر ماشین خود را در پارکینگ پارک کنید و به کافه بروید.

نزدیکترین مترو به کافه لقانطه، ایستگاه شهید مفتح است که شما می‌توانید در خطوط متروی تهران سوار خط یک شوید و بعد از پیاده شدن از ایستگاه مفتح با تاکسی به سمت انتهای مطهری و باغ موزه قصر برسید.

تاکسی‌های شهری هم از دیگر وسایلی نقلیه عمومی است که شما را از نقاط مختلف شهر به انتهای مطهری (تخت‌طاووس) می‌تواند برساند.

بعد از رسیدن به در ورودی پارک باغ موزه قصر اگر مستقیم پیش بروید، یک ویترین جذاب از اتومبیل‌های قدیمی رنگارنگ را می‌بینید که شما را شگفت زده می‌کنند. این اتومبیل ها دقیقا در مقابل ورودی کافه لقانطه هستند، پس راه را درست آمدید.

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Wouter Beukeboom

بیشتر بخوانید: با نقشه مترو تهران، چهارگوشه تهران را بهم بدوزید


کافه لقانطه تهران از کجا به ایران آمد؟

سال تاسیس کافه لقانطه در تهران با تاریخچه انقلاب فرانسه و انقلاب مشروطه در ایران همزمان است.
در زمان مظفرالدین شاه قاجار بعضی از دانشجویان ایرانی راهی فرانسه شدند تا در دانشگاه‌های آنجا درس بخوانند و با کسب‌ تجربه های نو به باعث آبادانی ایران شوند.
در بین همه این علوم که به ایران انتقال داده شد، یکی از دستاوردهای ارتباط ایران با دنیای فرنگ، همان کافه‌هایی بود که سبک فرنگی داشت و در آن نوشیدنی های فرنگی خورده می‌شد. این کافه هم حاصل همین ارتباطات فرنگی بود. بعدها اینجا به جای مناسبی برای گفت‌و‌گوی افراد سیاسی و مشروطه شد. 

اولین شعبه کافه لقانطه قدیم را در تهران غلامحسین مولایی تاسیس کرد که اسم آن را لقانطه گذاشت. معنی لقانطه در زبان فرانسه رستوران است. اما مالک فعلی کافه می‌گوید که لقانطه به معنی دوباره برگرد در زمان ترکی عثمانی بوده و مفهوم آن این است که مشتریانش دوباره به آنجا برگردند.

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Farzin RASHIDI

بیشتر بخوانید: کافه های معروف تهران، اول بخوانید بعد بروید


در این کافه از چه چیزهایی می‌توان دیدن کرد؟

 شما با رفتن به کافه لقانطه می‌توانید در کنار زنده شدن خاطرات قدیمی از فضاهای مختلف هم دیدن کنید تا این کافه‌گردی برایتان هیجان‌انگیز باشد:

  • ماشین مصدق اینجاست

در ورودی کافه اولین چیزی که شما را ذوق‌زده می‌کند خودرو‌های کلاسیک و تاریخی که به ردیف در کنار هم با رنگ‌های خاص پارک شده‌اند. همه این‌ ماشین‌ها حال و هوای خیابان‌های تهران ۱۰۰ سال پیش را برای هر کسی زنده می‌کند.
البته مهم ترین چیزی که در بین ماشین‌های کافه لقانطه می‌بینید، کلکسیونی از ماشین‌های لوکس سیاست‌مداران ایرانی مثل همان ماشین مصدق است که از مالکان خریداری شده و در ورودی کافه برای نمایش گذاشته شده.

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Farzin RASHIDI

  • دیدن اشیای قدیمی شعبه باب همایون در باغ موزه قصر

طبق گفته‌های مدیر کافه لقانطه باغ موزه قصر، این کافه تهران از محوطه بیرونی تا ورودی و داخل ساختمان آن درست شبیه شعبه لقانطه تهران قدیم، بازسازی شده است که تقریبا همین بازسازی ۱۰ سالی طول کشید.

خوب است بدانید همه وسایلی که در این کافه هستند از پیانوی دوره قاجار، آینه طلاکاری شده قدیمی با قدمت بالای ۱۰۰ سال، تابلوی نقاشی از صنیع‌الملک (عموی کمال‌الملک) و گرامافون سنگی گرفته تا آرشیو کامل روزنامه اطلاعات تا سال ۵۲، کمد کافه اصلی و اولین دستگاه اسپرسوساز در ایران، همه از نوه غلامحسین مولایی خریداری شده تا در کافه برای نمایش گذاشته شود.

البته شما در این کافه از دیدن پرده‌های کرباس با قلم کاری اصفهان، صندلی‌های لهستانی و ظرف‌های پذیرایی نمی‌توانید غافل شوید. چون اینجا همه چیز کنار هم چیده شده تا حس نوستالژیک حضور در اولین کافه‌ قدیمی تهران را به شما دهند.

منبع عکس گوگل مپ، عکاس ruby star

  • پاتوق کمال‌الملک در کافه لقانطه

اگر به بخش انتهایی کافه لقانطه بروید، شما می‌توانید از مجسمه استاد بزرگ نقاشی، کمال‌الملک هم دیدن کنید. اینجا روزگاری کمال‌الملک با شاگردانش دیدار می‌کرد و همه آن را به اسم پاتوق کمال‌الملک می‌شناسند.

البته کمی آن‌طرف‌تر، مجسمه آوانس اوگانیانس، اولین کارگردان سینمای ایران پشت یک میز دیده می‌شود و اطرافش عکس خانوادگی، پوستر، نخستین فیلم صامت ایران و تصویر جراید مربوط به او قاب شده است. 

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ardi

بیشتر بخوانید: سینما آزادی تهران، تنها سینمای شهر فرنگ تهران


در منو کافه لقانطه بفرمایید شربت و فسنجان

منوی کافه لقانطه دقیقا همان منوی لقانطه اصلی است. در این منو سعی شده اسم خیلی از غذاها و نوشیدنی‌ها دقیقا به همان سبک و سیاق قدیمی و کلاسیک باشد. اسم‌هایی قجری که با فضای کافه هم همخوانی دارد.

شما در این‌جا می‌توانید انواع املت‌های فرانسوی، سوپ، ماهی، پلو و خورش و انواع سالادها و کیک‌ها و شیرینی‌ها را نوش‌جان کنید. هر چند سبک غذای فرنگی و ایرانی این کافه بسیار دل‌انگیز است. البته اسم صبحانه‌های لذیذ لقانطه که انیس الدوله، ملوک خاتون، نرگس خاتون، قمرالملوک، تاج الملوک و فخرالدوله است مناسب دورهمی‌های دوستانه است.

خوب است بدانید که شما در کافه لقانطه با هر ذائقه و سلیقه غذایی که باشید، گرسنه نمی‌مانید.
راستی انواع شربت‌های سنتی، دمنوش و قهوه قجری را می‌توانید در منو این کافه پیدا کنید و در یک جای نوستالژیک بهترین‌ها را بخورید و از بودن در کافه لذت ببرید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که شما در تمام مدتی که در کافه لقانطه هستید، می‌توانید از اینترنت رایگان استفاده کنید و در فضای روباز آنجا سیگار بکشید.

منبع عکس گوگل مپ، عکاس Ehsan Manoushan

بیشتر بخوانید: بهترین کافه های تهران، لذت کافه‌گردی‌ با تهران مبله


ساعت کاری کافه لقانطه چطور است؟ 

کافه لقانطه تهران در همه روزهای هفته به جز شنبه از ساعت ۸:۳۰ تا ۲۳ شب باز است و در روزهای تعطیل هم یک ساعت بیشتر شده و تا ۱۲ شب می‌توانید به این کافه بروید.
توجه داشته باشید که مدت حضور شما در کافه یک ساعت است و در روزهای تابستان شما می‌توانید در محوطه باغ بنشینید و نوشیدنی و غذاهای مورد علاقه خود را بخورید.

در فصل زمستان سرویس دهی فقط در سالن سرپوشیده است، پس بهتر است پیش از رفتن به کافه با پرسنل مجموعه تماس بگیرید تا از ساعت کاری و فضای خالی آنجا مطمئن شوید. 

منبع عکس گوگل مپ، عکاس mahdiyeh ayooman

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره اجاره خانه در تهران


اطلاعات و راه های ارتباطی با کافه

آدرس: تهران، انتهای خیابان مطهری، بعد از تقاطع خیابان شریعتی، باغ موزه قصر

شماره تماس: ۰۲۱۸۸۴۴۲۲۹۹

صفحه اینستاگرام: cafe.loghanteh


با همه چیزهایی که درباره کافه لقانطه گفتیم باید بگوییم که این کافه پاتوق فرنگ رفته‌ها، روشنفکران و اعیان‌نشینان آن دوره بوده که از نظر قیمتی منوی گرانی داشت. این کافه بهترین پیشنهادی برای جوانان و بزرگ‌سالان امروز است. چون بزرگسالان را به یاد دوران جوانی و جوانان را به یاد خاطرات تهران قدیم می‌برد که چه اندازه برای آرامش خود وقت می‌گذاشتند.
حالا اگر شما قبلا به کافه لقانطه تهران رفته‌اید برای ما از خاطرات خود بگویید. چه چیزهایی اینجا برایتان جذاب بوده که دوست دارید بقیه هم آن را ببینند. آیا منوی کافه و رستوران لقانطه را دوست داشتید؟ رفتار پرسنل کافه چطور بود؟ نظرات شما راهنمای خوبی برای ما و خوانندگان تهران مبله خواهد بود.


سوالات متداول

اولین کافه ایران کدام کافه است؟

کافه لقانطه از اولین کافه های ایران است که در دوره قاجار و در باب همایون ایران افتتاح شد.

برای رفتن به کافه لقانطه باید از کدام خط مترو استفاده کنیم؟

خط یک متروی تهران و ایستگاه شهید مفتح می‌تواند شما را به این کافه برساند.

آیا کافه لقانطه الان مشغول به کار است؟

خیر. این کافه در حال حاضر بسته بوده و قرار است دوباره کار خود را از سر بگیرد.

ساعت کاری کافه لقانطه تا چند است؟

این کافه در روز شنبه تعطیل و در بقیه روزهای هفته از ساعت ۸:۳۰ تا ۲۳ شب باز است. در روزهای تعطیل و آخر هفته‌ها هم از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲ شب باز است. حتما قبلا از رفتن با مجموعه تماس بگیرید.

موسس کافه لقانطه در باب همایون چه کسی بود؟
غلامحسین مولایی مالک این کافه بوده و الان هم مدیریت مجموعه دست آقای وحید شاهین پور است.

Comments (0)
Add Comment