امامزاده داوود؛ زیارت‌گاه قدیمی تهرانی‌ها!

با شنیدن نام امامزاده داوود یک مکان مذهبی و زیارتی برای شما تداعی می‌شود که کاملا حق دارید، چرا که امامزاده داوود مقبره یکی از نوادگان ائمه می‌باشد، اما علاوه بر اینکه می‌توان در این ناحیه از شهر تهران به زیارت پرداخت، امکان سیاحت و گردش در نقاط مختلف آن وجود دارد، حتی بازاری در این حوالی وجود دارد که مردم از هر نقطه امامزاده داوود برای خرید به اینجا می‌آیند. اگر تمایل دارید در مورد محله امامزاده داوود بیشتر بدانید و با اماکن سیاحتی آن آشنا شوید همراه ما باشید.

امامزاده داوود یکی از مکان‌های تفریحی، زیارتی و سیاحتی خاطره¬ساز برای مردم است. حال و هوای عرفانی امامزاده داوود، حس و حال خرید از بازارچه آن و صرف غذا در رستوران¬های کوهستانی شما را مجذوب این ناحیه خواهد کرد. آب و هوای مساعد امامزاده داوود نیز از طرفی دیگر باعث افزایش جذابیت این سفر خواهد شد. اگر هنوز به دیدن امامزاده داوود نیامده‌اید هرچه سریع‌تر اقدام به بازدید نمایید.

امامزاده داوود یکی از جاهای دیدنی تهران

حضرت امامزاده داوود از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) است. آرامگاه این شخصیت مذهبی و دینی در یک منطقه زیبا بنام کن در استان تهران واقع شده است. این منطقه در میان کوه‌ها قرار دارد. اگر نام امامزاده داوود را پیش پدر مادر و یا مادربزرگ مادربزرگ خود ببرید آنها یاد خاطرات قدیمی خود می‌افتند که برای رفتن به امامزاده داوود نیاز به چهارپایانی مانند الاغ و قاطر داشتند. بخاطر سنگلاخی، صخره‌ای بودن مسیر، در گذشته افراد برای عبور از میان کوه‌ها از حیوانات کمک می‌گرفتند یکی دیگر از دلایل این امر طولانی بودن مسیر امامزاده داوود بوده است.

حضرت امامزاده داوود

شرف الدین داوود الحسنی از خاندان امام حسن (ع) است البته برخی ایشان را از نسل امام چهارم میدانند.

در کتاب‌ها دو شجره از ایشان یافت می‌شود که کمی با یکدیگر متفاوت هستند اما می‌توان گفت امامزاده داوود از نوادگان امام دوم یعنی امام حسن (ع) هستند. شجره امامزاده داوود با 11 پشت به ایشان می‌رسد. همچنین در مورد تاریخ تولد و شهادت امامزاده داوود اطلاعات دقیقی در دست نمی‌باشد؛ اما احتمال می‌رود تاریخ تولد امامزاده داوود در حدود سال 440 هجری قمری و تاریخ شهادتشان در حدود سال 480 هجری قمری باشد. امامزاده داوود شخصی دانشمند، نمازگزار و زاهد بوده است.

در مورد سرنوشت امامزاده داوود این‌گونه برداشت می‌شود که بعد از شهادت امام حسین (ع) به دلیل سرکوب نهضت‌های دینی بسیاری از نوادگان مجبور به مهاجرت شده‌اند و راهی سرزمین‌های اسلامی دیگر از جمله ایران شده‌اند. این افراد هرگز از دست خلفای بنی عباس در امان نماندند و بسیاری از آنها به شهادت رسیدند؛ امامزاده داوود نیز از این مسئله مستثنی نیست، ایشان نیز شهید در راه حق می¬باشند.

علت مرگ امامزاده داوود

علت مرگ امامزاده داوود نامشخص است اما دو علت برای آن ذکر نموده‌اند. دلیل اول شهادت در هم‌سفری با امام رضا (ع)است. علت اینکه ایشان چرا به ایران آمدند و چگونه به شهادت رسیدند، مربوط به زمانی می‌شود که امام هشتم در حال جنگ بودند و امامزاده داوود ایشان را همراهی مینمودند. نحوه شهادت امامزاده داوود بزرگوار دقیقا مانند شهادت جد ایشان حضرت علی (ع) بوده است. یعنی با فرود آمدن شمشیر بر فرق مبارکشان به شهادت رسیدند. امامزاده داوود برای مداوا و پرستاری به کوه‌های اطراف منطقه حمل شدند و در همانجا‌ دار فانی را وداع گفتند. پس از گذشت سال‌ها هر روزه به محبوبیت امامزاده داوود افزوده می‌شود و مردم بیشتری با دل و جان به سمت ضریح روانه میشوند تا ایشان را زیارت نمایند. و دلیل دیگر به قتل رسیدن امامزاده داوود همدستی شخصی به نام نجیم گبر و یکی از درویش‌های روستای کن نقل شده است.

معرفی سازه امامزاده داوود

بنای امامزاده داوود در نگاه کلی از دو مسجد که هر دو به بقعه امامزاده داوود در قسمت میانی منتهی می‌شود تشکیل گردیده است. یک بقعه هشت ضلعی که سردابی دارد در قسمت زیرین است، این بنا در زمان صفویه ساخته شده اما بنای اصلی مقبره امامزاده داوود در زمان قاجار احداث گردیده است.

اگر به در ورودی امامزاده داوود نگاهی بیندازید با 8 بیت شعر مواجه می‌گردید که توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. در این اشعار نام فتحعلی شاه که یکی از شاهان قاجار بوده‌اند به چشم می‌خورد؛ از این رو می‌توان نتیجه گرفت که این بنا در دوره قاجار و به طور اختصاصی در زمان فتحعلی شاه ساخته شده است. به گفته برخی ساخت بقعه امامزاده داوود در زمان صفویه صورت گرفته و سپس در دوره فتحعلی شاه رسیدگی‌های بیشتری روی آن صورت گرفته است. به دلیل سیلی مخرب که در زمان صفویه آمده بقعه تخریب گردیده و کاملا نابود شده است، بعدها در زمان قاجار به دست فتحعلی شاه ترمیم گردید. در زمان ناصرالدین شاه میزان مراجعه زوار به امامزاده داوود گسترش چشمگیر داشته است. در هر دوران از تاریخ، بنای امامزاده داوود دچار تغییر، مرمت و بازسازی شده است.

ضریح امامزاده داوود

امامزاده داوود یک ضریح ساده دارد که با همین سادگی خود دلبری می‌کند. به این ضریح، ضریح جعفری نیز می‌گویند. طول ضریح 2.5 متر و عرض آن 1.3 متر می‌باشد. در اکثر اوقات در نزدیکی ضریح امامزاده داوود جایی برای نشستن پیدا نخواهید کرد چراکه همواره مردم برای زیارت به این مکان می‌آیند و دخیل می‌بندند. این عمل جز آداب زیارت از امامزاده بحساب می‌آید. یک دریچه آهنی در سمت شمال شرقی آرامگاه امامزاده داوود به چشم می‌آید. این پنجره کوچک در واقع به سمت سرداب گشوده می‌شود. پیکر مطهر حضرت داوود در این سرداب مدفون گردیده است.

این بنا هم اکنون در مالکیت سازمان اوقاف و امور خیریه می‌باشد. در 30 اردیبهشت سال 1315 هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران به شماره 259 به ثبت رسید.

 

امامزاده داوود، مکانی پرطرفدار

شهرت اصلی محله امامزاده داوود به خاطر مسیر سخت و کوهستانی آن می‌باشد. در زمان‌های قدیم این مسیر فقط با کمک قاطرچی‌ها طی می‌شد. با گذشت زمان و آسفالت کشی شدن مسیر باز هم برای رسیدن به امامزاده داوود باید حداقل یک ربع پیاده روی کنید تا به مقصد برسید.

به دلیل سختی مسیر یکی از نذرهایی که مردم برای حاجت روا شدن مرادهای خود انجام می‌دهند نذر زیارت امامزاده داوود است. البته همین صعب المسیر بودن مسیر باعث دو چندان شدن لذت زیارت می‌شود. با این جمله ممکن است رفتن به امامزاده داوود در نظر شما کاری ناممکن و سخت بنظر بیاید مخصوصا اگر در خانواده شخص سالمند و یا کودک دارید، اما نگران نباشید اگر یک‌بار به این مکان بیایید در طول راه افراد مسن و یا کودکان را در راه می‌بینید که از عهده مسیر برمی آیند. در کل به علت طولانی و کوهستانی بودن نسبت به سایر مسیرهای داخل شهری کمی صبر و طاقت بیشتر طلب می‌کند اما رفتن به امامزاده داوود اصلا کار جانکاهی نخواهد بود.

در گذشته اهالی تهران برای زیارت معمولا یک شب را در فرحزاد میگذراندند و صبح روز بعد با کمک قاطرچی‌ها به امامزاده روانه می‌شدند. استفاده از چهارپا برای زیارت اختصاص به طبقه خاصی از مردم نداشت و تقریبا همه زائرین این کار را انجام می‌دادند. در روزنامه خاطرات اعتماد السلطنه آمده است که ناصرالدین شاه روز دوشنبه 17 محرم سال 1306 قمری در فرحزاد حضور پیدا می‌کنند تا روز بعد به زیارت امامزاده داوود بروند. ناصرالدین شاه در مکانی خوش آب و هوا به نام شهرستانک که نزدیک به امامزاده است، قصری ساخت تا بعد از زیارت در آنجا استراحت نماید.
از قدیم تاکنون زیارت امامزاده داوود از عادات تهرانی‌ها بوده است. در کنار امامزاده بازارچه‌ای وجود دارد که می‌توان از آن خرید کرد.

مسیرهای دسترسی به امامزاده داوود

راه‌های زیادی برای دسترسی به امامزاده داوود وجود دارد. امامزاده در شمال تهران و در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد. کن یکی از دهکده‌های باستانی تهران و ری است. این ناحیه گویش و معماری مختص به خود دارد.

مسیر اول

این مسیر احتمالا مساعدترین مسیر برای رسیدن به امامزاده باشد. برای استفاده از مسیر اول کافی است در بزرگراه آبشناسان، با رسیدن به فلکه اول شهران به سمت فلکه دوم شهران بپیچید. از این مسیر به بعد جاده سولقان در شمال تهران را پیش بگیرید. با طی شدن این مسیر بعد از 40 تا 60 دقیقه به امامزاده داوود می‌رسید.

مسیر دوم

از انتهای بزرگراه یادگار امام به سمت فرحزاد بروید و جاده فرحزاد به امامزاده را پیش بگیرید. این مسیر پس از 15 کیلومتر به تپه سلام می‌رسد، در این نقطه می‌توان گنبد امامزاده را از دور مشاهده نمود.

مسیر کوهنوردان

بسیاری از افراد با کوهنوردی به امامزاده می‌رسند. برای این کار می‌توانید با تله کابین توچال به سمت ایستگاه هفت تپه بروید و از آنجا به سمت قله کوه توچال بروید. تا قله شاه نشین در پشت روستای شهرستانک مسیر را ادامه دهید. با دور زدن در اطراف قله می‌توانید به امامزاده داوود برسید. این مسیر برای بسیاری از افراد سخت و مشکل است.

اقامت در امام زاده داوود

اگر قصد دارید شب را در مناطق مجاور امامزاده بگذرانید باید اقدام به اجاره سوئیت کنید. می‌توانید همراه با خانواده در دهکده‌های اطراف حرم سوئیت اجاره کنید. امکان رزرو اینترنتی از قبل نیز امکان‌پذیر است.

شهربازی امامزاده داوود

این شهربازی در شمال شرقی امامزاده داوود و ایستگاه 7 توچال قرار دارد. به دلیل کوهستانی بودن منطقه امکان استفاده از شهربازی در فصول سرد فقط در روزهای تعطیل و آخر هفته‌ها وجود دارد. بالاتر از شهربازی یک باغ وحش متنوع از پرندگان زیبا نیز وجود دارد که می‌توان از آن هم بازدید نمود.

۶۱ متر جلوتر از بازارچه امامزاده داوود مکانی است که در آن شهربازی را پیدا خواهید کرد.

در این شهربازی امکاناتی همچون کشتی، سینما، تاپ برقی، قطار استخر توپ و چندین بازی دیگر وجود دارد که همگی برای تفریح کودکان، بزرگ‌سالان و رقم زدن ساعاتی خوش برای آنها مناسب هستند. ناگفته نماند که چشم‌انداز شهربازی دیدنی است.

آبشار امامزاده داوود

این آبشار در این روستا و در جنوب امامزاده جای گرفته است. در فصل بهار می‌توانید آن را از جاده منتهی به امامزاده نیز نظاره کنید.

آبشار امامزاده داوود در ابتدای ورودی روستا قرار دارد. این آبشار از میان دره‌ای عمیق که در جنوب امامزاده است سر از دل کوه بیرون آورده است. معمولا در فصل بهار قابل مشاهده است و در دیگر فصل‌ها جاری نیست. این آبشار را از سمت و سوهای مختلف نیز می‌توانید مشاهده کنید از جمله جاده منتهی به امامزاده. رودخانه سولقان نیز از دیگر جاذبه‌های امامزاده داوود است که ۳۳ کیلومتر طول دارد. این رودخانه از ارتفاعات شمال شرقی امامزاده داوود عبور می‌کند. رودخانه سولقان با جاری شدن در این منطقه صفایی مضاعف به آن میبخشد. رودخانه سولقان نیز از دیگر جاذبه‌های این منطقه است.

بازارچه سنتی امامزاده داوود

اگر اهل خرید و بازار هستید حتماً بعد از زیارت سری به این بازارچه مسقف برزنتی بزنید. این بازارچه در ضلع شمالی حرم واقع شده که در آن می‌توانید انواع سوغاتی، لباس، مواد غذایی و هر آنچه که یک زائر است دارد پیدا کنید.

از سوغاتی‌هایی که از این بازار برای خانواده دوستان خود می‌توانید تهیه کنید می‌توان به سوهان تازه لذید، شیرینیجات، نان سنتی داغ و برشته، چادر مشکی و چادر نماز، جانماز، مهر و تسبیح، کتاب ادعیه و احادیث، اسباب بازی، لباس و … اشاره نمود.

به علت دور بودن بازار امامزاده داوود از شهر قیمت اجناسش ارزان است. آش دوغ محلی یکی از لذیذترین غذاهایی است که می‌توانید در این بازار نوش جان کنید. این آش خوشمزه با سبزی‌های کوهستانی منطقه طبخ می‌شود که خوشمزگی و خاصیت آن را مضاعف می‌سازد. تصور آش خوردن در خنکای امامزاده داوود هنگام عصر آب را بر دهان هرکس جاری خواهد ساخت حتی با تصور این لحظه احساس گرسنگی به انسان دست می‌دهد.

شکم‌گردی پیرامون امامزاده داوود

همانند اغلب اماکن تفریحی و زیارتی امامزاده داوود نیز دارای انواع و اقسام رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌هاست. رستوران‌های بین راهی نیز در جای‌جای جاده احداث شده‌اند که اگر در میان مسیر قصد صرف غذا را داشتید به یکی از آنها مراجعه کنید. علاوه بر این رستوران‌های سنتی، کافه‌ها و دست فروش‌ها نیز در اطراف حرم می‌توانند از دیگر گزینه‌های تهیه غذای آماده برای شما باشد. اگر قصد دارید از رستوران‌های بین راهی و یا دست‌فروشان غذا تهیه نمایید از سلامت و بهداشتی بودن محیط طبخ غذا و خود اغذیه اطمینان حاصل نمایید.

رستوران‌های کوهستانی با نسیم خنک و هوای دلپذیر مزه کباب داغ و نان داغ را لذیذتر خواهد کرد. نوش جان نمودن غذا در منظره‌های تماشایی در این رستوران‌های امامزاده داوود امکان‌پذیر است.

امامزاده‌های شمال تهران

علاوه بر امامزاده داوود امامزاده‌های دیگری در شمال تهران وجود دارند که آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.
امامزاده صالح از معروف‌ترین اماکن مذهبی شمال تهران است. اگر به میدان تجریش رفته باشید محال است چشمتان به گنبد و گل دسته فیروزه‌ای امامزاده نخورده باشد.

امامزاده صالح از فرزندان امام موسی کاظم است. ایشان در تجریش به قتل رسیده‌اند و به همین دلیل بارگاهشان در این ناحیه واقع شده است. طراحی معماری خاص آن هر کسی را مجذوب خواهد کرد.

امامزاده هاشم

اگر در جاده هراز تردد کرده باشید با امامزاده هاشم آشنایی دارید این امامزاده در 60 کیلومتری شمال غرب تهران قرار دارد. قدمت ساخت این بقعه به دوره صفویه بازمی‌گردد. امامزاده هاشم از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) است.

امامزاده یحیی

آرامگاه ابوالقاسم عزالدین یحیی معروف به امام زاده یحیی که گویا برادر امام سجاد (ع) است در خیابان ری تهران قرار دارد. محله قدیمی عودلاجان تهران این آرامگاه را در خود جای داده است. این آرامگاه دارای صحن بزرگ، مسجد، رواق، ایوان، حرم آیینه‌کاری شده، ضریح، سرداب، گنبد مخروطی کاشی‌کاری و سقاخانه‌ است.

امامزاده عین علی و زین علی

یکی دیگر از اماکن زیارتی و سیاحتی در شمال تهران امامزاده عینعلی و زین علی است که در کوچه‌باغ‌های شمال غرب آن قرار دارد. این دو بزرگوار فرزندان نوجوان امام سجاد (ع) بوده‌اند که در نزدیکی ده پونک به شهادت رسیده‌اند. معماری خاص، سادگی، درختان سر به فلک کشیده و کوچه‌های تنگ و باریک منتهی به امام زاده تجربه جالب را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

بهترین زمان برای رفتن به امامزاده داوود

از آنجایی که امامزاده داوود ناحیه‌ای کوهستانی بشمار می‌رود فصل زمستان و اواخر پاییز ممکن است سرمای هوا آزاردهنده باشد. برف شدید گاها موجب مسدود شدن راه می‌شود که سفر را برای شما خطرناک و دشوار خواهد کرد. بهترین فصل برای رفتن به این مکان فصل بهار است که طبیعت در مطلوب‌ترین حالت خود قرار دارد. آب و هوای خنک باعث می‌شود از سفر خود لذت بیشتری ببرید. در تابستان هم هوا مناسب است در این فصل نیز می‌توانید به امامزاده سفر کنید.

 

ساعات مراجعه به امامزاده داوود

از ساعت پنج و چهل پنج دقیقه صبح تا ۲۴ بامداد درب‌های امامزاده به روی زائران باز است. در ساعت‌های دیگر تردد در این محل منعی ندارد اما درب ورودی امامزاده بسته است. شما می‌توانید نماز صبح خود را در امامزاده اقامه کنید و آخر شب نیز نماز شب را در آن فضای معنوی به جای آورید.

پارکینگ امامزاده داوود

امامزاده دارای پارکینگ است پس مشکلی برای پیدا کردن مکان مناسب پارک خودرو نخواهید داشت. از طرف دیگر امکان پارک خودرو در شهر نیز وجود دارد، چنانچه تمایل ندارید ماشینتان را تا دم امامزاده بالا بیاورید می‌توانید آن را در شهر پارک کنید. این گزینه برای روزهای شلوغ مناسب‌تر به نظر می‌رسد.

حیاط امامزاده داوود

حیاط این امامزاده تقریباً وسیع است با ورود به حیاط امامزاده داوود از همان ابتدا حال و هوای معنوی حاکم بر آنجا را حس خواهید کرد که به قلب هر مسلمانی آرامش خاصی می‌بخشد. دو مسجد در دو سمت وجود دارد که هر دو در قسمت میانی به صحن امامزاده می‌رسند. مسجدهای امامزاده برای عبادت، خواندن نماز و ادعیه مورد استفاده قرار می‌گیرند. با اینکه ساختار این مکان کاملاً ساده است اما زیبایی و آرامشی خاص دارد. آینه کاری ظریف صحن بسیار چشم نواز و دل‌نشین است. اگر وارد حرم شوید متوجه این موضوع می‌شوید، مردمی که برای زیارت آمده‌اند دخیل‌هایی به امامزاده بسته‌اند تا دعایشان برآورده گردد. اگر شما هم به این مکان رفتید حتماً این سنت را ادامه دهید، می‌توانید چند عدد از دخیل‌ها را باز کنید تا دخیل خود را به ضریح ببندید.

زیارت و سیاحت در امامزاده داوود

همان‌طور که گفتیم امامزاده داوود در مکانی خوش آب و هوا، دل‌چسب و مطلوب واقع شده است. اگر پا به این ناحیه تهران بگذارید در مسیر خود و در روستاها گیاهان دارویی خود رو، درختان زیبا، گل‌های وحشی و مناظر سرسبز زیبایی می‌بینید. علاوه بر گشت و گذار می‌توانید از گیاهان دارویی کوهی نیز برای خود جمع آوری نمایید. این گیاهان خاصیت‌های فراوان دارند. علاوه بر این جویبارها، رودهای فصلی و آبشارهای زیبا بر سر راه شما قرار دارند. دیدن گذر آب از میان سنگ‌ها از آن دست مناظر چشم نواز است که هرکسی را مجذوب خود خواهد نمود. مردم در کنار این مناظر به تفریح و استراحت می‌پردازند و از سفر خود به امامزاده داوود لذت می‌برند.

در فصل تابستان، رودخانه سولقان که در کنار دره قرار دارد حال و هوای با طراوتی به محیط می‌دهد و مکان مناسبی برای برپایی یک پیک‌نیک خانوادگی خواهد بود. این فرصت را از دست ندهید، اگر روزی برای زیارت امامزاده آمدید حتماً در کنار رود سولقان چند ساعتی فراغت را احساس کنید.

پیاده روی و کوهنوردی

دور تا دور امامزاده مملو از کوه و دره است. بیشتر مسیرهای دسترسی به امامزاده هم مناسب کوهنوردان است. اگر اهل کوهنوردی هستید حتماً از مسیرهای کوهستانی برای دسترسی به امامزاده استفاده کنید تا در کنار لذت بردن از مسیر، به کوه‌پیمایی و ورزش نیز بپردازید. با کوه‌پیمایی در این مسیرها دیدنی‌های بسیاری بر سر راه شما به چشم می‌خورند و هر لحظه منظره خیره‌کننده جدیدی کشف خواهید نمود. اگر اهل ماجراجویی هستید گشت و گذار در دره‌های کوهستانی امامزاده داوود تفریحی لذت بخش برای شما خواهد بود. گاها در این دره‌ها آبشارهایی را مشاهده می‌کنید که از دل کوه سر به بیرون آورده‌اند و شکوهی خاص به مسیر افزوده‌اند.

یکی از مسیرهای کوه‌پیمایی امامزاده داوود از توچال می‌گذرد. در ایستگاه ۷ توچال به سمت امامزاده حرکت کنید و از مسیر قله شاه نشین خود را به آنجا برسانید. روستای بریانک در مسیر راهتان قرار دارد که می‌توانید بقایای کاخ ناصرالدین شاه را در آنجا مشاهده کنید. مسیر دیگر از کنار رودخانه فرحزاد می‌گذرد مسیری که زائرین در گذشته آن را با قاطر طی می‌کردند. اگر چهار ساعتی را با شیب کم راهپیمایی کنید و بعد از آن دو ساعت کوهنوردی کنید به این منطقه خواهید رسید. این مسیر به سالمندان، کودکان و یا کسانی که مشکل حرکتی دارند توصیه نمی‌شود.

گفتنی است، امامزاده داوود در میان دره‌ها قرار دارد. این مکان در ۶ کیلومتری توچال و ۱۵ کیلومتری فرحزاد واقع است. این امامزاده در ارتفاع ۲۶۰۰ متری از سطح دریا می‌باشد.

 

Comments (0)
Add Comment