شهرک سینمایی دفاع مقدس؛ یادآور سال‌های مقاومت

شهرک سینمایی دفاع مقدس در شهر تهران قرار دارد. در طی ۸ سال دفاع مقدس کشور در مقابل حزب بعث عراق، کشور عزیزمان ایران تجربه‌ی عجیبی داشت. یادگارهایی از دوران دفاع مقدس به جا مانده است. خاکریزها و جبهه‌های جنگ، ادوات جنگی از قبیل تانک و مسلسل و غیره در غرب و جنوب غربی کشور از آن دوران به یادگار مانده است. برای حفظ ارزش‌های دفاع مقدس و انتقال تجربیات و باورها و مقاومت مردم ایران در جبهه‌های حق علیه باطل، فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری در شهرک سینمایی دفاع مقدس ساخته شده است.

لوکیشن شهرک سینمایی دفاع مقدس

فیلم‌سازان برای ساخت فیلم و سریال با موضوع دفاع مقدس، نیاز به لوکیشن و فضا سازی با حال و هوای جنگ دارند. شهرک سینمایی دفاع مقدس در سال ۱۳۷۳ در تهران به دست نیروی مقاومت بسیج شهر تهران ساخته شد. تا کنون در شهرک سینمایی دفاع مقدس، فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری با موضوع جنگ و دفاع مقدس ساخته شده است که بسیاری از آن‌ها برنده‌ی جوایز متعدد سینمایی شده‌اند.

هدف از ساخت شهرک

احداث و تأسیس شهرک سینمایی دفاع مقدس تهران، با هدف بازسازی فضای جنگ برای ساخت فیلم‌هایی با موضوع دفاع مقدس انجام شد. در این شهرک سینمایی، المان‌ها و ادوات جنگی بسیاری وجود دارد. از جمله‌ی این المان‌ها و ابزار جنگ میتوان انواع سلاح و تانک و ضد هوایی، سنگر و خاکریز و سیم خاردار، بی‌سیم و تابلوهای مربوط به دوران ۸ ساله‌ی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و دفاع مقدس کشورمان را مشاهده کرد.

هنگام فیلمبرداری و ساخت فیلم‌هایی حول محور دفاع مقدس، نمی‌توانید تشخیص دهید که آیا این صحنه‌ها در شهرک سینمایی دفاع مقدس خلق شده‌اند یا تصاویری مستند و واقعی هستند. هدف از تأسیس شهرک سینمایی دفاع مقدس نیز همین است که مخاطب با دیدن فیلم احساس کند که در صحنه‌ی واقعی جنگ و در پشت خاکریزها و سنگرها در مرزهای کشورمان حضور دارد.

موقعیت شهرک سینمایی دفاع مقدس

شهرک سینمایی دفاع مقدس در شهر ری و در فاصله‌ی ۲۵ کیلومتری اتوبان تهران قم ساخته شده است. شهرک سینمایی دفاع مقدس در زمینی با مساحتی بالغ بر ۵۵۰ هکتار ساخته شده است. محل احداث شهرک سینمایی دفاع مقدس در نزدیکی پادگان نیروهای زمینی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در ۳۰ کیلومتری اتوبان تهران قم است.

شهرک سینمایی دفاع مقدس؛ مجموعه‌ای جذاب برای ساخت فیلم‌های جنگی

شهرک سینمایی دفاع مقدس، تحت نظارت بنیاد روایت فتح اداره می‌شود. مجموعه و شهرک سینمایی دفاع مقدس با وجود مشکلات عدیده‌ای و کمبود امکاناتی که دارد، مجموعه‌ای جذاب و تماشایی است که بیش از ۱۰۰۰ فیلم و سریال حول محور جنگ تحمیلی و با موضوع دفاع مقدس در آن ساخته شده است.

بازدید از شهرک سینمایی دفاع مقدس توسط عموم مردم

به دلایل امنیتی، بازدید از شهرک سینمایی دفاع مقدس برای عموم مردم و بدون هماهنگی با ارگان‌های مربوطه به هیچ عنوان امکان‌پذیر نیست. بنابراین، از اقدام به بازدید از شهرک سینمایی دفاع مقدس بدون هماهنگی خودداری نمایید. تعدادی سرباز در محل شهرک قرار دارند که به صورت ۲۴ ساعته نگهبانی می‌دهند و از شهرک سینمایی دفاع مقدس محافظت می‌کنند.

اگر می‌خواهید از شهرک سینمایی دفاع مقدس دیدن کنید، باید حتما از درب ورودی اسلی آن و با در دست داشتن مجوز بازدید وارد شوید. تنها با ارائه‌ی مجوز بازدید است که سربازها و نگهبانان به شما اجازه‌ی ورود به شهرک سینمایی دفاع مقدس را می‌دهند. شهرک سینمایی دفاع مقدس دارای دوربین‌های مدار بسته می‌باشد که در جای جای آن قرار گرفته‌اند.

ورودی مجموعه سینمایی دفاع مقدس

در بدو ورود و در ابتدای شهرک سینمایی دفاع مقدس، ساختمان‌های اداری مجموعه ساخته شده‌اند. این ساختمان‌ها با نام‌های شهدای کشورمان مزین شده‌اند. نام‌های ساختمان‌های اداری شامل نام شهدای مختلف در طی سالها هستند که از شهید مرتضی آوینی تا شهید رنجبر را شامل می‌شوند که در سال‌های اخیر در طی یک سانحه در شهرک سینمایی دفاع مقدس به شهلدت رسیده است.

دیوارهای ورودی؛ یک نمایشگاه عکس دائمی

یکی از ساختمان‌های اداری، دفتر مدیریت مجموعه است. در ورودی شهرک سینمایی دفاع مقدس، یک دستگاه آمبولانس و یک دستگاه خودروی آتش‌نشانی قرار گرفته‌اند. دیوارهای اطراف ساختمان مدیریت، مزین به عکس‌هایی از شهید باقری شهیدان آوینی و باکری است. روی یکی ازدیوارها تابلویی مشتمل بر انواع و اقسام گلوله‌های جنگی و تمام اطلاعات برای هر یک از این گلوله‌ها نصب شده است.

عکس‌هایی بسیار زیبا و جذاب نیز از تمام پروژه‌های فیلمبرداری شده در شهرک سینمایی دفاع مقدس از سال ۱۳۷۳ تا به امروز روی این دیوارها به چشم میخورد. اتاق انتظاری پیش از ورود به ساختمان مدیریت شهرک سینمایی دفاع مقدس وجود دارد که تمام دیوارهای آن اتاق با عکسهایی از شهدای جنگ پوشیده شده است.

معروف‌ترین فیلم و سریال‌های ساخته شده در شهرک سینمایی دفاع مقدس

از فیلم‌های معروفی که اخیرا در شهرک سینمایی دفاع مقدس ساخته شده‌اند میتوان آثار زیر را نام برد:

ماجرای نیمروز؛ رد خون، اخراجی‌ها ۱ و ۲ ، معراجی‌ها، تنگه ابوغریب.
از سریال‌های محبوب و معروفی که طی سال‌های اخیر از شهرک سینمایی دفاع مقدس برای ساخت آن‌ها بهره گرفته شده است می‌توان به مختار نامه، یوسف پیامبر، پایتخت ۵، کلاه پهلوی و سرزمین کهن اشاره کرد.

از چه موادی برای ایجاد دود و انفجار در فیلم‌ها استفاده می‌شود؟

در ساخت فیلمها در شهرک سینمایی دفاع مقدس، از مواد منفجره و دودزای واقعی استفاده نمی‌شود بلکه از یک سری مواد صنعتی نظیر کلرات پتاسیم استفاده می‌شود که در حین ساخت فیلم، آسیبی به عوامل فیبمسازی و بازیگران وارد نشود. تمام گلوله‌ها مشقی‌اند و گازها واقعی نیستند. در ساخت و استفاده‌ی این تجهیزات نظامی، کارشناسان وزارت دفاع نظارت دارند.

کمبود امکانات در مجموعه

متاسفانه امکانات و وسایلی که از سال ۱۳۷۳ در شهرک سینمایی دفاع مقدس استفاده می‌شوند مستهلک و قدیمی شده‌اند و تعداد زیادی از آن‌ها خراب شده‌اند و دیگر قابل استفاده نیستند. اکثر ماشین‌هایی که در شهرک سینمایی دفاع مقدس استفاده می‌شوند اکثرا فرسوده شده‌اند و در مجموع می‌توان گفت که شهرک سینمایی دفاع مقدس با کمبود امکانات مواجه شده است.

بسیاری از وسایل و امکاناتی که در شهرک سینمایی دفاع مقدس استفاده می‌شوند دیگر حتی تولید نمی‌شوند که بتوان از آن‌ها تهیه کرد و جایگزین وسایل مستهلک نمود. بنابراین عوامل و مدیریت شهرک، اقدام به تعمیر و بازسازی بسیاری از این ابزارها و وسایل می‌کنند و آن‌ها را قابل استفاده می‌سازند.

همچنین، بعضی ماشین‌هایی که دیگر تولید نمی‌شوند با ماشین‌ها و ابزار آلات مشابه جایگزین شده‌اند.
وسایل و لباس‌های خاصی نیز در این شهرک نگهداری می‌شوند که از آن‌ها در فیلم‌های تاریخی و مذهبی و جنگی مختلفی استفاده می‌شود.

لوکیشن‌هایی که در شهرک سینمایی دفاع مقدس وجود دارند

در مجموعه‌ی فرهنگی هنری شهرک دفاع مقدس، لوکیشن‌های تاریخی و جنگی بسیاری وجود دارد. یک نمونه‌ی بارز و چشمگیر این لوکیشن‌ها و فضاسازی‌ها، ایستگاه راه آهن و ریل قطار موجود در شهرک سینمایی دفاع مقدس است که در چند سال اخیر ۴ واگن قطار نیز برای آن خریداری شده و مسئولان در صدد گسترش بیشتر این لوکیشن هستند.

لوکیشن  برجسته‌ی دیگری که در شهرک سینمایی دفاع مقدس قرار دارد، لوکیشن‌ مربوط به سریال یوسف پیامبر است. این لوکیشن شامل فضای مصر باستان و سیلوهای گندم معروف حضرت یوسف است که برای همه‌ی ما صحنه‌هایی آشنا را تداعی می‌کند.

از لوکیشن‌های بارز جنگی شهرک سینمایی دفاع مقدس میتوان به نخلستان، سنگر فرماندهی، خاکریز دو جداره، سد خاکی که به نام شهید علی اکبر رنجبر ساخته شده و مرز خرمشهر اشاره کرد.

دیگر لوکیشن‌های شهرک سینمایی دفاع مقدس

سایر لوکیشن‌های موجود در شهرک سینمایی دفاع مقدس شامل لوکیشن‌هایی همچون دروازه قزوین، زندان، تگزاس، روستای کنعان ، کاروانسرای بین راهی، روستای فدان، بوشهر قدیم، بیمارستان صحرایی، مسجد خین، اصطبل اسب، جبهه‌های جنگ و غیره می‌باشند.

قدیمی‌ترین و معروف‌ترین لوکیشن‌های شهرک سینمایی دفاع مقدس

قدیمی‌ترین لوکیشینی که به وفور در اغلب فیلم و سریال‌های حوزه‌ی دفاع مقدس از آن استفاده شده است، لوکیشن مربوط به خط مقدم جبهه جنگ است که شامل خاکریز دو جدا ه‌ی ۷۰۰ متری دارای انواع سنگرها می‌باشد. این لوکیشن در اثر استفاده‌ی بی از حد در طی سالها و انفجارهای متعدد در محل، بارها دچار تخریب و آسیب شده و مجددا بازسازی شده‌اند.

لوکیشن معروف دیگر موجود در این شهرک سینمایی، پاسگاه‌هایی در مرز ایران و عراق هستند که در مرز شلمچه واقع شده بودند و برای ساخت این لوکیشن پر کاربرد، زمینی به مساحت دو هزار متر مربع اختصاص داده شده است.

بیمارستان صحرایی که در مجاورت کاروانسرای قدیمی شهرک دفاع مقدس واقع شده است، یکی از پر تکرارترین و معروفترین لوکیشن‌های سینمای جنگ است که از آن در بعضی فیلم‌ها به عنوان مقر فرماندهی نیز استفاده شده است.

دیگر لوکیشن معروف شهرک، ایستگاه صلواتی است که مساحت آن بالغ بر ۳۴۰ متر است و در ساختش از آهن، گونی، سیمان، گونی سنگری و سقف شیر‌وانی استفاده شده است.

فضای بیابانی موجود در شهرک سینمایی دفاع مقدس

در فضای تقریبا ۵۵۰ هکتاری شهرک سینمایی، بیابان‌های زیادی نیز وجود دارند. این بیابان‌ها بدون کاربرد و بدون هدف نیستند. ممکن است تصور کنید که فضای شهرک زیاد بوده و این بخش را نساخته‌اند اما این‌گونه نیست. بیابان‌هایی که در شهرک سینمایی دفاع مقدس قرار گرفته‌اند برای فیلم و سریال‌هایی نظیر نجلا هستند که دارای صحنه‌های تعقیب و گریز است و یا سریال مختارنامه که دارای صحنه‌های نبرد در بیابان است.

در شهرک سینمایی دفاع مقدس، هلیکوپتر وجود ندارد اما در فیلم‌هایی که نیاز به استفاده از هلیکوپتر باشد، بنیاد سینمایی دفاع مقدس، هلیکوپتر در اختیار گروه فیلمسازی میگذارد.

نگهداری و حفظ لوکیشن‌ها، دکورها و وسایل موجود در شهرک

حفاظت، سالم نگه داشتن و مرمت و تعمیر وسایل و دکورهای شهرک سینمایی دفاع مقدس، کاری مهم و حیاتی و مستلزم دقت و توجه و صرف بودجه و هزینه است. با توجه به اینکه دکورها، لوکیشن‌ها و وسایل موجود در شهرک سینمایی دفاع مقدس، مدام در معرض فرسایش هستند، مدیریت شهرک سینمایی دفاع مقدس به طور مداوم در حال رسیدگی به تجهیزات و بازسازی و تعمیر آنها هستند و در تلاشند برای سال‌های آتی نیز آن‌ها را سر پا و قابل استفاده نگه دارند.

 تأمین هزینه‌های شهرک سینمایی دفاع مقدس

هزینه‌هایی که صرف نگهداری و تعمیر این شهرک سینمایی می‌شود از مبلغی که شهرک سینمایی دفاع مقدس از پروژه‌های فیلم و سریالی که آنجا ساخته می‌شوند دریافت می‌کند، تأمین می‌شود. شهرک سینمایی دفاع مقدس هیچ منبع تأمین اعتبار دیگری ندارد.

جایگاه شهرک سینمایی دفاع مقدس در دنیا

شهرک دفاع مقدس تهران، یکی از سه شهرک سینمایی است که در دنیا به این منظور ساخته است. سه کشوری در دنیا که دارای شهرک سینمایی نظامی هستند، آلمان، ایران و روسیه هستند. در شهرک سینمایی دفاع مقدس تهران بالغ بر ۱۷۰۰ فیلم و سریال از سال ۱۳۷۳ ساخته شده است که موضوع آن‌ها حول محور دفاع مقدس، جنگ و موضوعات تاریخی و فرهنگی و دینی بوده است.

اتومبیل‌های مورد استفاده در شهرک سینمایی دفاع مقدس

علاوه بر وسایل و سلاح‌های جنگی که در شهرک سینمایی مورد استفاده‌ی گروه‌های فیلمسازی قرار می‌گیرند، اتومبیل‌های قدیمی زیادی نیز در این شهرک قرار دارند که تعدادی از آن‌ها اوراقی هستند. در شهرک سینمایی دفاع مقدس بالغ بر ۶۰۰ دستگاه خودروی سنگین و حدودا ۱۰ دستگاه خودروی زرهی وجود دارد که از آن‌ها برای فیلمبرداری‌های مختلف استفاده می‌شود.

اتومبیل‌های اوراقی و وسایل مستعمل

در این شهرک عظیم سینمایی دفاع مقدس، حتی اتومبیل‌هایی که برای فیلم منفجر شده‌اند و یا اوراق هستند و وسایلی که قابل تعمیر نیستند و مستعمل و خرابند نیز اهمیت دارند و نگهداری می‌شوند. چرا که از این وسایل استفاده می‌شود. در بسیاری فیلم‌ها و سریال‌ها از این وسایل استفاده می‌شود بنابراین؛ هیچ وسیله‌ای در شهرک سینمایی دور انداخته نمی‌شود و نگه داشته می‌شود.

اتومبیل‌ها و وسایل نقلیه جنگی موجود در شهرک سینمایی دفاع مقدس

در این شهرک سینمایی، اتومبیل‌های قدیمی، تانک، قایق، موتور سیکلت، کامیون، آمبولانس و اتومبیل‌های جنگی زیادی وجود دارند که در فیلم‌ها و سریال‌ها از آن‌ها بهره گرفته می‌شود. در شهرک بزرگ سینمایی دفاع مقدس، انبارهایی مخصوص تجهیزات و لباس‌های نظامی وجود دارد که در هنگام ساخت پروژه‌های سینمایی از آن‌ها استفاده می‌شود.

به علت عدم نصب پلاک مخصوص تردد بر روی خودروهای موجود در شهرک سینمایی دفاع مقدس، این اتومبیل‌ها اجازه تردد به خارج از شهرک سینمایی را ندارند و به همین خاطر در داخل شهرک یک پمپ بنزین وجود دارد که برای تأمین بنزین مورد نیاز اتومبیل‌های موجود در شهرک از آن استفاده می‌شود.

انبارهای موجود در مجموعه سینمایی

در این شهرک سینمایی، تعدادی انبار وجود دارد که از آن‌ها جهت حفظ و نگهداری وسایلی نظیر کفش و لباس و پوتین، کلاهخود و بیسیم و پتو، تجهیزات جنگی و نظامی، لباس جنگی و … است. در یکی از این انبارها تعدادی چرخ و وسایل خیاطی وجود دارد. وجود چرخ خیاطی در شهرک سینمایی دفاع مقدس به منظور دوخت و تعمیر لباس‌ها و پتوهای مورد استفاده است.

ادوات جنگی و نظامی موجود در شهرک سینمایی دفاع مقدس

در شهرک مجهز سینمایی دفاع مقدس، انواع ادوات و وسایل نظامی از قبیل تانک، نفربر، مین، خمپاره، نارنجک، مسلسل و تیربار، انواع سلاح جنگی و جیپ و ماشین‌هایی نظیر کامیون وجود دارد.

آیا تمام لوکیشن‌های فیلم‌های جنگی درشهرک سینمایی دفاع مقدس ساخته می‌شوند؟

پاسخ به این سؤال منفی است. بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌هایی که در ساخت آن‌ها از شهرک سینمایی دفاع مقدس استفاده شده است، فقط در این شهرک فیلمبرداری نشده‌اند. بلکه ممکن است در نقاط دیگر شهر تهران و یا حتی در شهرهای دیگر کشور نیز بخش‌هایی از این فیلم‌ها فیلمبرداری شده باشند؛ اما بیشتر پروژه در شهرک سینمایی دفاع مقدس ساخته شده باشد.

فیلمبرداری سریال محبوب پایتخت ۵ در مجموعه سینمایی دفاع مقدس

اگر از طرفداران پر و پا قرص مجموعه تلویزیونی پایتخت هستید، جالب است که بدانید چندین قسمت از سریال محبوب پایتخت ۵ در شهرک سینمایی دفاع مقدس فیلمبرداری شده است. تمام صحنه‌های رویارویی و مبارزه خانواده نقی معمول با داعش در شهرک عظیم و معروف سینمایی دفاع مقدس گرفته شده است. لباس‌ها، سلاح‌ها و امکانات صحنه نیز متعلق به شهرک سینمایی دفاع مقدس بوده‌اند.

مثلا تانک و خودروی زرهی کاسکاول چهار چرخی که در سریال استفاده شده بودند از ملزومات موجود در انبار و پارکینگ شهرک سینمایی دفاع مقدس هستند. در بسیاری از پروژه‌هایی که شهرک با کمبود امکانت نظامی مواجه می‌شود، سلاح‌ها و تجهیزات مورد نیاز پروژه، از پادگان لوجیستیکی نیروی زمینی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران تأمین می‌شوند.

خیمه‌ها و چادرها و بیمارستان صحرایی

در این شهرک سینمایی، یک بیمارستان صحرایی جهت فیلمبرداری صحنه‌های امداد فیلم‌های حوزه‌ی دفاع مقدس وجود دارد که تمام تجهیزات یک بیمارستان صحرایی از قبیل پایه سرم و تخت و برانکار و غیره وحود دارد. همچنین، خیمه‌ها و چادرهای امداد و یک دستگاه آمبولانس نیز در شهرک وجود دارند. همچنین مسجدی در شهرک سینمایی احداث گردیده است که مساحت آن حدودا ۱۰۰ متر است و‌ علاوه بر استفاده در فیلمبرداری، در آن مراسم اقامه نماز نیز انجام می‌پذیرد.

افراد مشغول به کار در شهرک سینمایی دفاع مقدس

در حال حاضر در شهرک دفاع مقدس، تعداد زیادی نیروی غیر نظامی و نظامی مشغول فعالیت هستند. علاوه بر آنها، تعدادی سرباز وظیفه برای فیلمبرداری فیلم و سریال‌های نظامی استفاده می‌شوند که موقع شروع یک پروژه و در صورت نیاز از محل پادگان خود به مجموعه شهرک سینمایی دفاع مقدس منتقل می‌شوند و در پایان عملیات فیلمبرداری، مجددا به پادگان انتقال داده می‌شوند.
در بخش‌های مختلف شهرک سینمایی دفاع مقدس، در حدود ۵۵ نفر غیر نظامی به عنوان پرسنل شهرک و حدود ۱۱۰ نیروی نظامی مشغول به کار هستند.

کسب درآمد برای انجام امورات شهرک‌

علاوه بر هزینه‌هایی که از گروه‌های فیلمسازی و تهیه کنندگان سینمایی و تلویزیون بابت پروژه‌هایی که در شهرک سینمایی ساخته میشوند، گرفته می‌شود؛ با کشت حدود ۳۰ هکتار ذرت در زمین‌های کشاورزی شهرک سینمایی دفاع مقدس و فروش محصولات؛ پولی به دست می‌آید که صرف تأمین هزینه‌های شهرک از جمله تعمیر و نگهداری وسایل و تجهیزات و خودروها می‌شود. همچنین در شهرک سینمایی دفاع مقدس، حوضچه‌های پرورش ماهی قزل آلا احداث شده است که به بخش خصوصی اجاره داده شده‌اند و سالانه حدود ۵۰ تن ماهی قزل آلا از آن‌ها بهره‌برداری می‌شوند و به فرو میرسند. شهرک از جای دیگری تأمین اعتبار نمی‌شود.

در برنامه‌های آینده‌ی شهرک زیبای سینمایی دفاع مقدس، برای تأمین اعتبار هزینه‌های جانبی شهرک؛ برنامه‌هایی در دست اجراست که با کمک آن‌ها به جذب گردشگری و بازدید کننده برای شهرک بهره ببرند.

راه‌هایی برای جذب گردشگری و درآمد زایی برای شهرک سینمایی دفاع مقدس

برای جذب گردشگری و تأمین مالی شهرک رو به رشد سینمایی دفاع مقدس برای هزینه‌های جانبی؛ کارهایی در دست اقدام است. از جمله احداث استخرها و گلخانه‌هایی در شهرک برای بازدید عموم، برنامه‌هایی جهت آموزش ماهیگیری در استخرهای پرورش ماهی در شهرک و اقدامات این چنینی.

همچنین عوامل شهرک در صدد هستند که ترتیبی اتخاذ کنند که بازدید از لوکیشن‌های مختلف، جذاب، خاطره انگیز و ماندگار شهرک دفاع مقدس برای عموم مردم امکان‌پذیرباشد. از این طریق و با فروش بلیط‌های بازدید درآمد خوبی برای شهرک و پیشبرد اهداف آن و بازسازی یا خرید وسایل جدید برای شهرک سینمایی دفاع مقدس به دست خواهد آمد.

طرح جامع برای شهرک سینمایی دفاع مقدس چیست؟

طرح جامع شهرک سینمایی دفاع مقدس یک طرح ملی است که برای اجرایی شدن آن نیاز به تصویب مجلس شورای اسلامی است و باید اعتبار مورد نیاز به آن تخصیص یابد و زیر نظر طراحان و اهالی هنر و معماری کشور به اجرا در بیاید. برای اجرای طرح جامع، یک سری زیر ساخت‌ها مورد نیاز است که شهرک سینمایی دفاع مقدس، دارای این زیر ساخت‌ها می‌باشد.

با شناخت و تقویت پتانسیل شهرک سینمایی دفاع مقدس و یکپارچگی و انسجام مدیریت و برنامه ریزی میتوان به رشد و شکوفایی شهرک کمک شایانی نمود.
عوامل محیطی مورد استفاده در شهرک سینمایی دفاع مقدس

در شهرک سینمایی، عوامل محیطی و یا طبیعی نیز استفاده می‌شوند از جمله:

1.    کوه‌های آراد: به دلیل قرار گرفتن شهرک سینمایی دفاع مقدس در محدوده کوه آراد، برای به تصویر کشیدن جبهه‌های جنگ، مناطق عملیاتی و تپه ماهورهای موجود در فضاهای جنگی میتوان از این کوه‌ها بهره برد.

2.    نیزارهای اطراف شهرک: با توجه به وجود رودخانه در اطراف شهرک سینمایی دفاع مقدس، شرایطی وجود دارد که نیزارهایی در اطراف شهرک رشد کنند. این نیزارها در بسیاری صحنه‌های فیلمبرداری استفاده شده‌اند.

3.    مزارع: در شهرک سینمایی، مزارع کشاورزی وجود دارد که برای فیلمبرداری بعضی صحنه‌های تاریخی از آن‌ها بهره گرفته می‌شود.

4.    جاده خاکی‌های منتهی به محدوده‌ی شهرک سینمایی: در اطراف شهرک سینمایی دفاع مقدس، تعدادی جاده فرعی و خاکی وجود دارد که در ساخت صحنه‌های فیلم و سریال به کرات از آن‌ها بهره گرفته شده است.

5.    دریاچه: در شهرک دریاچه‌ای احداث شده است که هم پذیرای پرندگان مهاجر است و هم از آن برای برخی لوکیشن‌ها استفاده می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.