گالری شیرین ؛ بهترین گالری برای هنرهای تجسمی

گالری شیرین تهران در سال ۱۳۸۴ شروع به کار کرده و تا امروز هم به فعالیت‌های متعدد آموزشی، فرهنگی، هنری و اقتصادی خود ادامه داده است.


معرفی گالری شیرین کریم‌ خان

یکی از پررفت‌‌و‌آمدترین گالری‌ها، گالری شیرین است که در تهران پرطرفدار است. گالری شیرین ساختمانی زیبا و باصفا است که بسیار شلوغ است و  به عنوان یکی از فعال‌ترین گالری‌های پایتخت است.

گالری شیرین تهران کجاست؟
منبع: گوگل مپ عکاس: ali homapour

آثار هنری گوناگونی مثل مجموعه‌ عکس‌ها و نقاشی‌ها و هنرهای حجمی مثل مجموعه مجسمه‌ها و آثار مفهومی از هنرمندان خوب ایران و جهان در گالری شیرین نمایش داده می‌شود.


گالری شیرین کجاست؟

گالری شیرین در تهران، در خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه ۱۳، شماره ۵ قرار دارد.

گالری شیرین کریمخان
منبع: گوگل مپ عکاس: ehsan amiri

روی نقشه ببینید!

مسیرهای دسترسی‌

دسترسی به گالری شیرین راحت است. برای بازدید از گالری شیرین به‌وسیله مترو در ایستگاه مترو شهید مفتح یا ایستگاه مترو شهدای هفتم تیر در خط یک از قطار پیاده شوید.

بعد از پیاده شدن در ایستگاه مترو هفت تیر در خیابان کریم‌ خان زند به‌ سمت غرب بروید تا به خیابان سنایی برسید. پس از آن به‌ سمت شمال به طرف خیابان سیزدهم بروید تا به گالری شیرین برسید.

بیشتر بخوانید: نمایشگاه بین‌المللی تهران ؛ مکانی برای رویدادهای متنوع و جذاب

ساعات بازدید گالری

در روزهای دوشنبه گالری شیرین تعطیل است ولی در دیگر روزهای هفته از ساعت ۱۱ تا  ۱۹ و جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ باز است و همه می‌توانند از گالری شیرین بازدید کنند.


تاریخچه و کارکرد گالری شیرین

گالری شیرین در سال ۱۳۸۴افتتاح شد. بنیان‌گذار گالری شیرین، خانم شیرین پرتوی است که الان مدیر و صاحب امتیاز دو گالری است. هدف گالری شیرین این هست که  آثار هنرمندان جوان را که سبک‌های هنری گوناگون و نوینی دارند و تازه فعالیت‌های هنری خودشان را آغاز کرده‌‌اند به نمایش بگذارد. در سال ۱۳۹۱ شعبه دیگری از گالری شیرین در شهر نیویورک شروع به کار کرد.

گالری شیرین یکی از گالری های مطرح ایران
منبع: گوگل مپ عکاس: seyavash chz

درباره موسس گالری شیرین

شیرین پرتوی، گالری شیرین را بنا کرده و نام این بنا را به نام خود، گالری شیرین گذاشته است. شیرین پرتوی زنی قدرتمند است که به هنر علاقه‌ زیادی دارد. این علاقه فقط یک علاقه شخصی نیست بلکه حرفه‌‌ای جدی و پراهمیت است. خانم شیرین پرتوی با تاسیس گالری شیرین از هنرمندان حمایت کرده و با این حرکت نشان داده که تا چه حد برای برای خلق آثار هنری ارزش قائل است.

موسس گالری شیرین چه کسی است؟
منبع: سایت هنر آنلاین

بیشتر بخوانید: معرفی موزه هنر های معاصر تهران

داستان زندگی او این‌گونه شروع می‌شود

او از کودکی با هنر بزرگ شده بود. نحوه نواختن ساز پیانو را در کوکی آموخت، مجسمه ساخت، نقاشی کرد و  هر کاری از دستش بر می‌آمد انجام می‌داد. دوران کودکی و نوجوانی‌اش با دوران انقلاب و جنگ هم‌زمان بود.

در این دوران شرایطی برای پرورش استعدادهای شخصی او نبود، ولی علی‌رغم همه محدودیت‌های موجود، شیرین مصرانه به هنر پرداخت و هرگز از علاقه خود به هنرآفرینی دست برنداشت.

شیرین پرتویی در مصاحبه‌ای با مطبوعات می‌گوید:”هنر برای من سرگرمی نبود، بلکه عشق بود و بس. در آن زمان با هنری که یاد گرفته بودم زیورآلاتی برای خود می‌ساختم و یا نواختن پیانو، گل‌سازی را آموزش داده و حتی با سایر هنرهای کار با پارچه مانند گلدوزی روی پارچه و لباس هم درآمد به‌دست می‌آوردم.”

مهاجرت به امریکا

“بعدها بنا بر دلایلی به آمریکا مهاجرت نموده و چندین سال در آنجا زندگی کردم، اما با وجود زندگی خانوادگی همچنان به فعالیت خود در زمینه‌های هنری ازجمله آموزش پیانو و نقاشی ادامه داده و تا جایی که می‌توانستم توانایی‌های خود را توسعه دادم.

بعد از گذر یکی دو سال در سال 1384 بار دیگر به ایران برگشتم و دقیقا آن موقع بود که با دوستی به نام  طاها بهبهانی که یک نقاش معروف، مجسمه‌ساز، طراح صحنه، کارگردان تلویزیون و نمایش و استاد دانشگاه معروف ایرانی بود در کنار هم گالری شیرین را افتتاح نمودم.

گالری شیرین باعث شده که تغییر و تحولی در زمینه تفکر اجتماعی و تصور کلکسیون‌دارها پدید آید. قبلا مسن‌ترها از گالری شیرین استقبال می‌نمودند، اما امروزه بیشتر جوان‌ترها هستند که جذب گالری شیرین شده‌اند.”

شیرین پرتویی با تلاش‌های فراوان توانسته در این ده سال دو گالری یکی در تهران و دیگری در نیویورک به وجود آورد.

در ابتدا، گالری شیرین در خانه پدری شیرین پرتویی اجرا شد، اما بعد به انجمن خوشنویسان و بعد به مکانی دیگر منتقل شد و اکنون در مکان فعلی‌اش، خیابان سنایی وجود دارد.
اگر شما هم از دوستداران هنر هستید به شما توصیه می‌کنیم حتما یک‌بار از گالری شیرین دیدن کنید.

بیشتر بخوانید: خانه هنرمندان ایران کجاست؟


در گالری شیرین چه آثاری به نمایش گذاشته می‌شوند؟

آثار هنری بسیار متنوعی مثل مجموعه‌های آثار عکس و نقاشی و هنرهای حجمی مانند مجموعه مجسمه‌ها و آثار مفهومی از هنرمندان بنام ایران و جهان در گالری شیرین بسیار دیدنی و جذاب یعنی گالری شیرین نمایش داده می‌شود.

در حال حاضر در گالری شیرین فعالیت‌های آموزشی، هنری، فرهنگی و اقتصادی اتفاق می‌افتد و ارتباطات مثبتی در عرصه‌های بین‌المللی در گالری شیرین شکل می‌گیرد. گالری دوم خانم شیرین پرتویی بعد از هشت سال و در سال 1391 در شهر نیویورک تأسیس شد.


نمایشگاه گالری شیرین در نیویورک

گالری شیرین پلی بین تو و همه چیز: نمایشگاه گروهی زنان هنرمند ایرانی

گالری شیرین یک گالری هنر معاصر و سکویی برای فعالیت‌های کیوریتوری و آموزشی است که به دنبال تقویت تبادل فرهنگی بین‌المللی است.

این گالری که در ابتدا در سال 2005 در تهران تأسیس شد، دومین فضای خود را در نیویورک در سال 2013 در منطقه گالری چلسی افتتاح کرد. هر دو مکان به معرفی و آشنا نمودن هنرمندان نوظهور و جا افتاده از ایران اختصاص داده شده است.

علاوه بر فضای نمایشگاهی، لوکیشن تهران شامل یک فروشگاه هدیه و توزیع کتاب‌های انحصاری هنرمندان است. اکثر دانشجویان رشته هنر و علاقه‌مندان و هنردوستان از گالری در تهران بازدید کرده اند و بعدها این نمایشگاه در نیویورک برگزار شده و مورد استقبال واقع شد و گردشگران ایرانی و خارجی زیادی از این نمایشگاه فوق العاده گالری شیرین بازدید نمودند.

اسامی بخaی از هنرمندان این نگارخانه زیبا به شرح زیر است:

–    هنگام
–    A.tanhaeiZeinab
–    عبدی ناهید
–    آقایی فریبا
–    آقا مریم
–    ایین رضا
–    عالیی فر لیلا
–    عالی فرداد
–    علوی رامتین
–    علوی احمد
–    عالی الهه
–    عالی شیرین
–    عالی زهرا
–    عالی نژاد آرمین
–    عالیان پگاه
–    عالی پورعلی اصغر
–    عاملی کوروش
–    عامر نظام
–    سارا عامری
–    عامرنیایش
–    اراج زهرا
–    آسیان ندا
–    اعظمی علی رضا
–    آباچی پرنیان
–    آبادینژاد ساناز
–    ابایی صابر
–    ابرمحمود
–    ابرقویی مائده
–    عباسی نینا
–    اباذر خیریان شیوا
–    اباذریان هانیه
–    عباس قهرمانی امیر
–    عباس کاشف

در هر دو شعبه به  آثار هنرمندان جوان و تازه ظهور کرده پرداخته شد و به منظور کمک به تقویت روند پیشرفت هنرمندان و استعدادهای آنها در سبک‌های گوناگون این آثار نوین به نمایش گذاشته شد.


بهترین گالری هنری معاصر در ایران

این گالری در همه  دوره‌های فعالیتش تا امروز، با شرکت در آرت فرها، نمایشگاه‌ها و همچنین حراج‌های مختلف بین‌المللی همکاری داشته است و تلاش‌های پیوسته و زیادی در شناساندن هنر و هنرمندان ایرانی داشته تا این هنرهای ایرانی را به هنردوستان و فعالان عرصه‌های هنری – فرهنگی در دیگر کشورهای جهان نشان دهد.

یکی از گالری های تهران
منبع: گوگل مپ عکاس: shin shin

ایران در حال حاضر هم در منظر هنری و هم در حضور جهانی خود با تغییر مواجه با یک‌سری فشار روبه‌رو است.


همه چیز درباره گالری هنر شیرین

گالری هنر شیرین از دو فضای نمایشگاهی تشکیل شده است: یکی که مجموعه‌ای دائمی و دیگری که هر دو هفته یکبار نمایشگاه‌‌هایی را برای هنرمندان آینده ایران برگزار می‌کند.

محتوای این نمایشگاه به سرعت در حال تغییر است. تمرکز این‌جا عمدتا بر روی نقاشی‌ها، مجسمه‌ها و عکاسی معاصر است و آثار با قیمت‌های مناسب به فروش می‌رسند.

یکی دیگر از هنرمندان برجسته‌ای که آثارش در گالری شیرین به نمایش گذارده شد فیروز فرمانفرمایان بود.

بیشتر بخوانید: موزه فرش ؛ هنر، فرهنگ و بافنده‌هایی که از سراسر ایران داستان‌سرایی کرده‌اند

فیروز فرمانفرماییان

فیروز فرمانفرماییان هنرمند در سال 1352 در تهران به دنیا آمد. وی در سن 4 سالگی ایران را ترک کرد و هرگز برنگشت. با این حال آثار او سرشار از نوستالژی برای ایران است.

فرمانفرماییان در نمایشگاهی مشترک با ساسان بهنام بختیار آثار خود را در گالری شیرین نیویورک به نمایش می‌گذارد. «خاطره و آینده/ آینده و خاطره» تا 13 نوامبر 2016 ادامه دارد. کیهان لندن قبل از افتتاحیه با این هنرمند مصاحبه کرد.

شرح مختصری از نمایشگاه فیروز فرمانفرماییان در شعبه نیویورک

به گفته فیروز فرمانفرماییان مجموعه «تابستان در خزر» مجموعه‌ای از کارهای در حال انجام است که تولید آن را در سال 2015 آغاز کرده است. او می‌گوید، اولین قطعه در ابتدا برای عمه بزرگش منیر [فرمانفرماییان] به عنوان هدیه برای جشن گرفتن گوگنهایم ساخته شد. این کار جرقه‌ای زد و
یک رشته فکر مثبت ایجاد کرد که منجر به یک سریال شد. 10 قطعه بعدی در گالری نیویورک ارائه شد.

قطعات کاسپین ریشه در معنای بهشت گمشده دارند. فیروز گفت در کودکی ایران را ترک کرده و تصاویر خود از آن به آرامی در تصاویر آلبوم‌های عکس و فیلم‌هایی که پس از انقلاب به او نشان داده شد نقش بست و خاطرات نیمه تجربه‌شده و بازسازی شده – اسطوره‌های شخصی را خلق کرد.

خانواده‌اش املاکی در دریای خزر داشتند که گاهی در تابستان در آنجا جمع می‌شدند. در کودکی در این مجالس شاد شرکت نمی‌کرد، با این حال بعدا داستان‌ها و تصاویر را از حافظه جمعی قبیله جذب کرد. پس از انقلاب، تنها چیزی که از تابستان‌های خزر باقی مانده بود، آثاری از گذشته بود مانند اسکن نقشه اصلی کاداستر.

فرآیند خلق آثار هنری شامل استخراج تصاویر ثابت از فیلم فوق‌العاده 8 میلی‌متری با استفاده از ابزارهای دیجیتال، لایه‌بندی نقشه کاداستر در هر تصویر، سپس انتقال نتیجه بر روی بوم قبل از تکمیل کار با تکنیک‌های نقاشی شامل رنگ‌دانه‌های مراکشی و رنگ آکریلیک بود.

هنر ایرانی در جهان

هنرمندان ایرانی به طور فزاینده‌ای شناخته شده و در سطح بین‌المللی مورد تقاضا هستند. فیروز در بیان احساسش در مورد گالری شیرین در نیویورک چنین می‌گوید:

“من در اینجا نگرش یکسانی از صحنه معاصر امروز ایران دارم که از نظر عینی، واقعیت دارد. از اوایل دهه 2000، هنرمندان ایرانی به شکل فزاینده‌ای مورد توجه قرار گرفته‌اند. بخشی از این توجه به یک حباب هنری سمی و سوداگرانه تبدیل شد که به محض وقوع بحران مالی جهانی در دبی، در حدود سال 2008، ترکید. من معتقدم که این تأثیرات مثبتی – من جمله ایجاد فضایی برای نسل جدیدی که کمتر مستعد تغذیه سیستماتیک هستند داشت.”

فیروز عنوان داشت: “احساس می‌کنم اکنون میدان برای هنرمندان ایرانی باز است تا عرصه‌های بیانی وسیعی را در پیش بگیرند، همان کاری که هنرمندان چینی قبل از آنها انجام می‌دادند. کارهای زیادی برای انجام دادن باقی مانده است و این یک کار عالی است. بدیهی است که از این‌که فرصتی برای نمایش آثارم برای اولین بار در ایالات متحده دارم، هیجان زده هستم.”

نیویورک

“از همه بیشتر در نیویورک. این شهر زمانی محل زندگی رضا درخشانی بود، هنرمندی که من عاشق کارهایش هستم و مدت‌ها خانه خاله بزرگ من منیر بود که الهام‌بخش مادام‌العمر من بود. همچنین خانه اکسپرسیونیست‌های انتزاعی مکتب نیویورک، مانند رابرت راشنبرگ، فرانک استلا یا هلن فرانکنتالر بوده است، که رنگ‌های آن با من صحبت می‌کند.”

“در آرت دبی در سال 2015، با شیرین پرتوی توکلیان و لاله پاسدار ساغری در یکی از رویدادهای بنیاد سحر و جادو پرشیا آشنا شدم، جایی که یکی از آثارم به حراج گذاشته شد. در مورد ایده یک نمایشگاه مشترک بحث کردیم. من این ایده را به جانت رادی متخصص هنر معاصر خاورمیانه در لندن گفتم. جانت علاقه‌مند شد و تصمیم گرفت که سرپرستی نمایش را بر عهده بگیرد. او مرا با ساسان بهنام بختیار و کارهایش آشنا کرد. با هم خوب شدیم همه چیز از آنجا کلیک کرد.”

گالری شیرین میزبان آثاری از گالری اعتماد، طراحان آزاد و هما بوده است و همچنین میزبان«مجموعه تابستانه» که  در دو طبقه به نمایش گذاشته می‌شود و به مجموعه کارهای هنری هنرمندانی مانند محسن احمدوند، حمیدرضا اندرز، پگاه رجامند، مریم آیین، لادن بروجردی، سپهر بختیاری، طاهر پورحیدری، و… تخصیص داده شده است.

چیدمان گالری به گونه‌ای است که آثار در این نمایشگاه با توجه به سیاست‌های هر گالری انجام شده است؛ برای مثال این آثار را در خط وسط نصب کرده ولی گالری طراحان دیگر بر طبق سیاستی که دارند متفاوت از این گالری هستند و تابلوها را در این نمایشگاه نصب می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.