معرفی تنگه واشی تهران در سال 99

تنگه واشی جزو محبوب ترین ییلاق های تهران است که افراد بسیاری در گرم ترین فصل سال، برنامه بازدید از آن را می چینند تا سفری یک روزه به این جاذبه طبیعی را تجربه کنند. این روزها این تنگه به یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری در استان تهران تبدیل شده است و همین مساله سبب شده تا توریستان و بازدید کنندگان بسیاری مسافت های طولانی را طی کنند تا از نزدیک شاهد این تنگه زیبا و دیدنی های مختلف آن شوند.

در این مطلب به معرفی تنگه واشی و تمام جاذبه های دیدنی این منطقه پرداخته ایم. اگر تا به حال به این تنگه نرفته اید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید تا با یکی از منحصر به فرد ترین و زیبا ترین آثار طبیعی ایران آشنا شوید. مسلما پس از مطالعه این مطلب، برای سفر به این جاذبه طبیعی برنامه سفری خود را تنظیم می کنید و برای بازدید از آن روزشماری خواهید کرد.

تنگه واشی کجاست؟

احتمالا این سوال برایتان پیش آمده که موقعیت مکانی این تنگه معروف کجاست؟ این تنگه در شمال شرقی استان تهران و در نزدیکی شهرستان فیروزکوه تهران می باشد. در جنوب این جاذبه طبیعی، شهر فیروزکوه، و در شرق آن منطقه معروف ورسک قرار دارد. می توان گفت این جاذبه گردشگری تقریبا در مرز بین استان تهران و مازندران قرار دارد. برای دسترسی به این تنگه از تهارن باید خود را به جاده فیروزکوه برسانید. سپس دو کیلومتر مانده به ورودی شهر فیروزکوه، با استفاده از تابلو های راهنما، از خروجی این جاده خارج شوید و پس از طی کردن مسیری در حدود 10 کیلومتر خود را به این منطقه گردشگری برسانید.

توضیحاتی درباره این جاذبه گردشگری

تنگه واشی نامی است که بر روی یک مجموعه از آثار طبیعی گذاشته شده است. به عبارت دیگر این منطقه شامل یک دشت وسیع، رودخانه، آبشار و دو تنگه می باشد. که هر کدام از این آثار طبیعی نامی مخصوص به خود دارد اما به طور کلی نام این مجموعه طبیعی را از روی اولین تنگه آن انتخاب کرده اند. این جاذبه طبیعی در یک منطقه ییلاقی قرار دارد و به همین سبب، تا چندین سال گذشته، عشایر متعددی به این منطقه می آمدند و در دشت این تنگه، تابستان خود را سر می کردند. این تنگه، علاوه بر مکانی توریستی، مکانی است که در آن، گیاهان دارویی خاص و کمیاب رشد می کند. به همین دلیل علاوه بر اهمیتت توریستی، اهمیت دارویی بسیار زیادی نیز دارد و از گیاهان آن برای ساخت دارو های متعدد نیز استفاده می شود .

بخش های مختلف تنگه واشی

همانطور که گفتیم این تنگه شامل تعدادی از جاذبه های طبیعی مختلف می باشد. این جاذبه های طبیعی به ترتیب عبارتست از:
•    تنگه واشی
•    دشت ساواشی
•    تنگه سا
•    آبشار ساواشی
به عبارت دیگر برای بازدید از تمام قسمت های این مجموعه ییلاقی، باید به ترتیب از یک تنگه که از میان آن رودخانه عبور کرده است گذر کنید. پس از طی کردن مسیر تنگه اول، وارد یک دشت وسیع می شوید که محل رویش همان گیاه دارویی کمیاب است. همچنین عشایری که به این منطقه مهاجرت می کردند نیز، در این دشت اطراق می کردند. اما پس از عبور از عرض دشت، به تنگه دوم می رسید که سا نام دارد. در این تنگه نیز همان رودخانه عبور کرده و دمان آب آن بسیار پایین می باشد. در انتهای این تنگه، به آبشار معروف ساواشی می رسید. در پایین این آبشار یک حوضچه کوچک ایجاد شده و محل مناسبی برای نشستن و استراحت می باشد.

جذابیت های این تنگه

جالب است بدانید که گاهی اوقات، یکی از افراد محلی این منطقه با فلاسک چای به آبشار ساواشی می آید و با دریافت مبلغی ناچیز، چای می فروشد. دمای هوا در این تنگه خنک است و همچنین به دلیل پایین بودن دمای آب آبشار و رودخانه، یقینا سرما وجود شما را در بر می گیرد. در نتیجه اگر خوش شانس باشید و این فرد چای فروش را مشاهده کنید، نوشیدن چای در آن هوای سرد بسیار دلچسب و لذت بخش می باشد و خستگی را از تنتان بیرون می برد.

کلام آخر

تنگه واشی یکی از مهم ترین عوامل جذب توریست در تهارن می باشد و در روزهای گرم سال، سیل عظیمی از افراد به این منطقه سفر می کنند و یکی از بهترین سفرهای خود را تجربه می کنند. اگر تا به حال به بازدید از این تنگه رفته اید تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.