همه چیز درباره مجموعه کاخ سعد آباد و عمارت های آن

مجموعه کاخ سعد آباد جایی است که پیر و جوان آن را می شناسند. از هر ایرانی ای که بپرسید، نام کاخ سعد آباد را شنیده است و با آن آشنایی دارد. از جمله زیبا ترین و خاص ترین جاذبه های گردشگری در شهر تهران که هر فردی آن را می شناسد، و یادگاری از دوران تاریخی ایران است، می توان به کاخ سعد آباد اشاره کرد. کاخ سعد آباد، مجموعه ای تاریخی و قدیمی است که تعداد بسیار زیادی از عمارت ها و سازه های بسیار زیبا و خاص را درون خود جای داده است. نحوه ی معماری عمارت ها، موقعیت مکانی، جلوه و چشم اندازی که ایجاد کرده اند، و از همه مهم تر، کامل بوده این مجموعه با دارا بودن قنات، رودخانه، منابع بسیار زیاد، و …. از جذابیت های مجموعه کاخ های سعد آباد می باشد.

زیبایی مجموعه کاخ سعد آباد به حدی است که بدون شک، مشابه آن را در هیچ کجا ندیده اید. مجموعه کاخ سعد آباد، سازه ای بسیار زیبا و دیدنی بوده که با داشتن قدمتی بسیار بالا، از شهرت بسیار زیادی نیز برخوردار است. امروزه در میان تمامی سازه های تاریخی و یادگار هایی که از دوران های مختلف بر جای مانده است، نام مجموعه کاخ سعد آباد، جور دیگری بر ذهن ها حک شده است. شهر این کاخ به حدی است که حتی افراد بسیار زیادی را از نقاط مختلف دنیا به سمت خود جذب می کند تا از نزدیک شاهد زیبایی های بی حد و اندازه این مجموعه کاخ باشند و ساعت ها به تماشای سبک بی نظیری از معماری ایرانی باشند. مجموعه کاخ سعد آباد از آن دسته جاذبه های گردشگری ای است که هر فردی قبل از مرگ خود باید از آن بازدید کند.

در ادامه این مطلب، به معرفی کامل مجموعه کاخ سعد آباد، و بخش های مختلف موجود در آن پرداخته ایم و همه چیز را درباره کاخ سعد آباد، و عمارت های زیبای موجود در آن بیان کرده ایم. همچنین، تمامی بخش ها و قسمت های این مجموعه کاخ را معرفی کرده ایم. اگر با مجموعه کاخ سعد آباد آشنایی ندارید و یا تا به حال از آن بازدید نکرده اید، توصیه می کنیم مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید و با خواندن ادامه این مطلب، همه چیز را درباره مجموعه کاخ سعد آباد و بخش های مختلف آن بیاموزید. همچنین با مطالعه این مطلب می توانید با تمدن ایرانی، نحوه ی زندگی پادشاهان این شهر، و همچنین جاذبه های دیدنی کاخ سعد آباد آشنا شوید و راهنمای خوبی را برای بازدید از این کاخ داشته باشید.

مختصری درباره مجموعه کاخ سعد آباد

مجموعه کاخ سعد آباد، یکی از جاذبه های گردشگری شمال شهر تهران است که با داشتن مکان های دیدنی متعدد، آب و هوای عالی، فضای سبز گسترده، و بسیاری از ویژگی های دیگر، گزینه بسیار مناسبی برای گذراندن ساعاتی به دور از محیط شهری، و شلوغی های بی حد و اندازه ی خیابان های شهر تهران است. مجموعه کاخ سعد آباد در زمینی بسیار وسیع، به مساحت 110 هکتار قرار دارد و یکی از زیبا ترین و خاص ترین جاذبه های گردشگری در شهر تهران می باشد. هر فردی که برای اولین بار به شهر تهران بیاید، و یا حتی برای اولین بار برای بازدید از جاذبه های گردشگری این شهر اقدام کند، گردشگری خود را با بازدید از کاخ سعد آباد شروع می کند.

جالب است بدانید که طبق آمار، پر بازدید ترین جاذبه گردشگری در شهر تهران، که هر فردی، از پیر و جوان، را به سمت خود جذب می کند، مجموعه کاخ سعد آباد می باشد. این کاخ، از جمله مهم ترین و اصلی ترین سازه های تاریخی در شهر تهران می باشد که با داشتن قدمتی در حدود 200 سال، سبب جذب توریستان و گردشگران بسیار زیادی به شهر تهران می شود. یکی از نکاتی که باید درباره این کاخ بدانید این است که تا به حال، تحولات بسیار زیادی را به خود دیده است و از زمان قاجار تا  به امروز، شاهد تغییرات بسیار زیادی بوده است.
اما امروزه، با داشتن کاربری های بسیار زیاد، یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری شهر تهران معرفی می شود و جاذبه های دیدنی و گردشگری بسیار زیادی در آن وجود دارد که با بازدید از آن ها می توانید از نحوه زندگی در 200 سال گذشته تا به امروز، و ساختار خانه های پادشاهان ایرانی آگاه شوید.

تاریخچه مجموعه کاخ سعد آباد

مجموعه کاخ سعد آباد، با داشتن تاریخچه ای بسیار عجیب و جالب، یکی از مهم ترین سازه های تاریخی در ایران است. در دوران قاجار، زمینی برای ساخت کاخ های متعدد در نظر گرفته شد که اتفاقا عمارت های بسیار زیبایی در آن ساخته شد. در واقع شاید برایتان جالب باشد بدانید که شاه های قاجار، که همیشه دوست داشتند در بهترین و زیباترین مناطق و سازه ها زندگی کنند. در واقع در بهترین و عالی ترین کاخ ها و عمارت ها، و همچنین در بهترین موقعیت های مکانی در هر شهری زندگی کنند. و تهران به عنوان پایتخت، یکی از عالی ترین مناطق در ایران بود. در نتیجه در دوران احمد شاه، سازه ای بسیار بزرگ و عالی در این شهر ساخته شد تا احمد شاه بتواند در آن زندگی کند.

اما باید اشاره کنیم که پادشاهان قاجار در مدت زمان کوتاهی در این کاخ ها اقامت داشتند. در سال ۱۲۹۹ کودتایی رخ داد که در پی آن این کاخ از حکومت های قاجار گرفته شد. و از آن پس به نام رضا شاه ثبت شد. در نهایت، با روی کار آمدن حکومت پهلوی، کاخ ها و عمارت های بسیار زیادی در مجموعه کاخ های سعد آباد ساخته شد. در نهایت این مجموعه، به شکلی که امروز می بینیم در آمد. جالب است بدانید که کاخ سعد آباد در ابتدا دارای مساحتی در حدود ۸ هکتار بود. و با گذشت زمان، و ساخت ساز های بسیار زیادی که در آن صورت گرفت، وسعت آن افزایش یافت.

بخش های مختلف در کاخ سعد آباد

کاخ سعد آباد دارای بخش های متعددی می باشد. این مجموعه کاخ، متشکل از ۱۴ کاخ بوده که هر کدام از آن ها بنا به دلایل مختلفی ساخته شد. که در ادامه به طور دقیق و  کامل اجزاء مختلف این کاخ ها را معرفی خواهیم کرد.

پیاده روی در باغ مجموعه کاخ سعد آباد

باغی که در مجموعه کاخ سعد آباد قرار دارد، به قدری جذاب و دیدنی می باشد که حتی اگر اهل گشت و گذار و بازدید از کاخ ها و جاذبه های تاریخی را نداشته باشید، می توانید در فضای بسیار بزرگ این باغ، به گشت و گذار و تفریح بپردازید. درختانی که باغ مجموعه کاخ سعد آباد را تشکیل داده اند به عنوان کهنسال ترین درختان تهران در این منطقه وجود دارند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که قدمت درختان این منطقه، بیش از ۱۰۰ سال می باشد.

و در نتیجه با قدم زدن در این باغ می توانید درختانی قطور و سر به فلک کشیده که عظمت آن ها چشم نواز است را مشاهده کنید. این باغ، به قدری زیبا است که به خودی خود یکی از زیبا ترین جاذبه های طبیعی شهر تهران بوده. از مهم ترین خصوصیات مجموعه کاخ سعد آباد، می توان به وجود اکوسیستم بسیار جذاب و دلنشین در باغ های این مجموعه اشاره کرد.

گونه های جانوری در باغ های سعد آباد

کاخ سعد آباد خانه ای امن برای گونه های مختلف گیاهی و جانوری بوده. و به همین علت گونه های مختلفی از جانوران از جمله پرندگان، پستانداران، خزندگان حشرات، و بسیاری از موارد دیگر در آن زندگی می کنند. از جمله گونه ها جانوری مجموعه کاخ سعد آباد می توان به سنجاب، روباه، آگامای قفقازی، مار، پروانه های متعدد اشاره کرد.

اما از جذاب ترین گونه های جانوری موجود در کاخ سعد آباد می توان به پرندگان آن اشاره کرد. در واقع گونه های پرندگان موجود در این مجموعه به قدری زیاد است که هر کدام چشم انداز کاخ سعد آباد را دو چندان می کند. از گونه های مختلف پرندگان در این مجموعه می توان به دم جنبانک خاکستری، زرد پره کوهی، دارکوب سوری، دم جنبانک ابلق، دم سرخ معمولی، زاغی، دلیجه، دلیجه کوچک، و انواع مختلفی از پرندگان دیگر اشاره کرد.

شروع بازدید از کاخ سعد آباد

مجموعه کاخ سعد آباد، جایی است که از بخش ورودی آن، با چشم امدازی بسیار زیبا و دیدنی رو به رو خواهید شد. این کار دارای درب های ورودی متعددی می باشد. اما امروزه بیشتر آن ها مسدود شده اند و برای ورود باید از درب مخصوص که ورودی آن از بخش شمالی میدان تجریش قرار دارد استفاده کنید. هنگامی که بخش ورودی و نگهبانی را پشت سر بگذارید، با منظره ای بسیار زیبا و دیدنی رو به رو خواهید شد. پیاده رو ای عریض و طولانی، در دل انبوهی از درختان، که سر به فلک کشیده اند و منظره ای بسیار زیبا و دیدنی را ایجاد کرده اند، اولین بخش جذابی است که در این جاذبه گردشگری با آن رو به رو خواهید شد. پس از آن که مسیر پیاده رو را طی کردید، وارد بخش اول می شوید و عمارت ها زیبا و دیدنی مجموعه

کاخ سعد آباد را مشاهده خواهید کرد.

جالب است بدانید که هر کدام از اعضای خاندان پهلوی که در این شهر زندگی میکردند، صاحب کاخی در این مجموعه بودند، و به همین ترتیب، هر کدام از ۱۴ کاخ موجود در این مجموعه، دارای تاریخچه و نام و نشانی ای خاص می باشد. عموم این کاخ ها و عمارت ها، در روزه ی رضا شاه ساخته شدند، اما در سال ۱۳۵۰ که محمد رضا پهلوی، به عنوان پادشاه برگزیده شد، تعداد عمارت ها کمتر شد. تا در نهایت آخرین عمارت در دوره ی ایشان ساخته شد. اما در سال ۱۳۵۷ با انقلاب اسلامی، تمامی این کاخ ها و عمارت ها خالی از سکنه شدند و به همین ترتیب موزه ای از مجموعه ای از زیبا ترین کاخ های ایران در شهر تهران افتتاح شد. که در ادامه به طور مجزا تمام آن ها را معرفی خواهیم کرد.

عمارت های موجود در مجموعه کاخ سعد آباد

در بازدید از کاخ سعد آباد، باید به نکته ای بسیار مهم توجه کنید. وسعت و تنوع مجموعه کاخ ها به حدی است که نمیتوانید بازدید از تمامی آن ها را در یک روز خلاصه کنید. به همین سبب، باید حتما قبل از سفر و بازدید از مجموعه کاخ سعد آباد، دید کلی ای به کاخ ها و عمارت های موجود در این  مجموعه داشته باشید تا بتوانید به راحتی و بدون نگرانی، از کاخ هایی که در نظر شما بهتر و محبوب تر آمده است، دیدن کنید.

کاخ اسود در مجموعه کاخ سعد آباد

کاخ سعد آباد که دارای بخش های بسیار زیادی می باشد، دارای کاخی به رنگ مشکی می باشد. کاخ اسود، که یکی از مهم ترین و زیبا ترین کاخ ها در مجموعه کاخ سعد آباد می باشد، دارای چشم انداز بسیار زیبایی است. در سال ۱۳۱۹ رضا شاه دستور داد که کاخی را در این مجموعه بسازند. البته باید اشاره کنیم که در سال ۱۳۲۰، رضا شاه تبعید شد و در نتیجه ساخت این کاخ نیمه کار ماند. اما باید اشاره کنیم که در سال ۱۳۴۰، به دستور محمد رضا شاه، ساخت این کاخ را از سر گرفتند، و در نتیجه کاخی را با استفاده از سنگ های مرمر سیاه در این مجموعه ساختند. وجود سنگ های مرمر سیاه، بر جذابیت های این‌ کاخ افزوده است. جالب است بدانید که سنگ های مرمر کاخ اسود را از معدنی که در چالوس قرار داشت به این مجموعه آوردند.

پس از انقلاب اسلامی، این کاخ بلااستفاده ماند، که پس از مدتی تبدیل به موزه هنر های زیبا شد. و از آن پس، تا به امروز، به عنوان موزه هنر های زیبا شناخته می شود. جالب است بدانید که موزه هنر های زیبا، آثاری را از هنرمندان مشهور ایرانی همچون، ناصر اویسی، سهراب سپهری، حسین کاظمی، و همچنین آثاری از نقاشان حرفه ای مربوط به قرون نوزدهم و بیستم میلادی، آثاری از نقاشی های مدرن، آثار بسیار قدیمی ایرانی که متعلق به دوران های صفویه، قاجار، افشاریه، زندیه، و …. می باشند. از بخش های جذاب و دیدنی موجود در کاخ اسود مجموعه کاخ های سعد آباد می توان به مجسمه های برنزی و مرمری اشاره کرد. اگر به آثار هنری علاقه مندید توصیه می کنیم بازدید از این کاخ را از دست ندهید.

کاخ موزه ملت

در کاخ سعد آباد، عمارت دیگری وجود دارد که به جرات می توان گفت یکی از مشهور ترین و بزرگ ترین کاخ های موجود در مجموعه کاخ سعد آباد می باشد. به طور کلی وسعت کاخ موزه ملت در مجموعه سعد آباد، بیش از ۵ هکتار می باشد. علت شهرت کاخ موزه مات، وسعت بسیار زیاد آن، و همچنین هنر های بسیار زیبای معماری و گچبری در ساخت آن می باشد. کاخ موزه ملت با داشتن نمایی کاملا سفید به عنوان کاخ سفید نیز مشهور است. یکی از مهم ترین نکات در خصوص این عمارت از مجموعه کاخ های سعد آباد، این است که در فاصله ۵ سال ساخته شده است و در آن بیش از ۵۰ واحد مختلف وجود دارد. عموم این بخش ها را تالار های بسیار بزرگ، به ویژه تالار های تشریفاتی تشکیل داده است.

اما علاوه بر این باید اشاره کنیم که بخش های متعدد دیگری نیز در این مجموعه وجود دارد. که از آن ها می توان به اتاق بیلیارد، اتاق استراحت نیم روزی، اتاق نشیمن خاندان پهلوی، چندین اتاق انتظار با متراژ های متفاوت، تالار های پذیرایی بسیار بزرگ و کوچک، و همچنین دفتر کار محمد رضا پهلوی اشاره کرد. این کاخ موزه، یکی از پر بازدید ترین عمارت ها در مجموعه کاخ سعد آباد می باشد که توصیه می کنیم بازدید از آن را از دست ندهید. در اسن کاخ علاوه بر بازدید از بخش های مختلف، می توانید از هنر های گچبری ظریف و زیبا، مجموعه ای از ظروف بسیار خاص و زیبای سلطنتی، فرش های بسیار بزرگ و زیبا از شهر های کرمان، یزد، کاشان، مشهد،  مجسمه ها و تابلو های بسیار زیبا و دیدنی نیز بازدید کنید.

موزه آشپزخانه سلطنتی

یکی از جذاب ترین بخش های مجموعه کاخ سعد آباد، موزه آشپزخانه سلطنتی می باشد. این موزه که در بخش مرکزی مجموعه کاخ سعد آباد قرار دارد، از مهم ترین عمارت ها در این مجموعه می باشد. همانطور که می دانید مجموعه کاخ سعد آباد دارای وسعت بسیار زیادی می باشد. و با این وجود آشپزخانه های بسیار زیادی در این عمارت قرار دارد. اما کاخ موزه آشپزخانه سلطنتی، وظیفه فراهم آوردن غذا و احتیاجات افراد و کارکنان کاخ سفید بود. این آشپزخانه دارای دو طبقه می باشد که طبق بررسی ها مشخص شده یکی از طبقات آن در زمان پهلوی اول، و طبقه دیگر آن در زمان پهلوی دوم ساخته شده است.

کاخ اشرف در مجموعه کاخ سعد آباد (موزه ظروف سلطنتی)

از دیگر کاخ های مجموعه کاخ سعد آباد می توان به کاخ اشرف اشاره کرد. اشرف که خواهر دو قلوی محمد رضا شاه بود، یک کاخ مخصوص خود داشت که زیر بنای آن ۲.۶ هکتار بوده و مساحت کاخ نیز ۱.۸ هکتار است. این کاخ که در سال ۱۳۱۵ ساخته شد، محل زندگی اشرف بود و در سال ۱۳۵۰ به دستور اشرف، بازسازیی های روی آن صورت گرفت. امروزه این کاخ را به عنوان موزه ظروف سلطنتی می شناسیم و در آن آثار و ظروفی مربوط به دوران قاجار، دوران پهلوی و همچنین ظروف اهدایی قرار دارد.

موزه استاد فرشچیان

یک کاخ نسبتا کوچکی در مجموعه کاخ سعد آباد وجود دارد که مساحت آن در حدود ۶۰۰ متر مربع می باشد. این کاخ زمانی محل اقامت رضا شاه و همسرش بود و امروزه آن را به موزه استاد فرشچیان تبدیل کرده اند و آثاری را از این استاد مشهور و بزرگ در این کاخ از مجموعه کاخ سعد آباد به نمایش گذاشته اند. لازم به ذکر است که این کاخ، یادگاری از دوران قاجار است.

موزه آلبوم سلطنتی و اسناد کاخ سعد آباد

از جالب ترین و دیدنی ترین کاخ های موجود در مجموعه کاخ سعد آباد، می توان به موزه آلبوم سلطنتی و اسناد کاخ سعد اباد اشاره کرد. این موزه که امروزه دارای کاربری موزه ای می باشد و درب آن به روی عموم مردم باز است، در آن اسناد و تصاویری از دوره های مختل حکومتی خاندان پهلوی به نمایش گذاشته شده است. علاوه بر این جالب است بدانید که این بخش از مجموعه کاخ سعد آباد، دارای تاریخچه بسیار جالبی می باشد. باید اشاره کنیم که در زمان رضا شاه، دستور ساخت ساختمانی برای دفتر نگهبانان صادر شد. پس از ساخته شدن این ساختمان، کاربری آن تا زمان حکومت پهلوی دوم، ساختمان نگهبانی بود.

اما در زمان محمد رضا شاه کاربری این ساختمان تغییر پیدا کرد و از آن پس، این ساختمان را به گارد پادشاهی، و فرماندهی ضد اطلاعات تخصیص دادند. در آن زمان، این ساختمان، یکی از مهم ترین و اصلی ترین ساختمان های نظامی در مجموعه کاخ سعد آباد بود. وظیفه سربازان و گارد جاویدان که در این ساختمان قرار داشتند، این بود که امنیت ساکنین داخل مجموعه کاخ سعد آباد را تامین کنند و از آن ها محافظت کنند. همچنین تمامی ورودی ها و خروجی های مجموعه کاخ سعد آباد، تنوسط گارد پادشاهی کنترل می شد. توصیه می کنیم بازدید از این کاخ را از دست ندهید.

موزه هنر ملل

از دیگر موزه ها در مجموعه کاخ سعد آباد، می توان به موزه هنر ملل اشاره کرد. این موزه دارای تاریخچه بسیار جالبی می باشد. ابتدا در محل این موزه، یک گلخانه قرار داشت. اما در سال های 1340 تا 1345 فرح دیبا اقدام به بازسازی بسیاری از بخش های کاخ سفید و به ویژه این عمارت پرداخت. با بازسازی گلخانه، تصمیم گرفت آن را تبدیل به موزه شخصی خود کند و آپاری را در آن به نمایش بگذارد. جالب است بدانید که موزه هنر های ملل، امروزه بسیاری از آثار و هنر هایی از هنرمندان ایرانی و خارجی را به نمایش گذاشته است. به همین منظور اگر علاقه مند به نقاشی ها و آثار هنری هستید، توصیه می کنیم بازدید از این موزه را از دست ندهید. از جمله  هنرمندانی که آثار آن ها در این عمارت و مجموعه کاخ سعد آباد قرار دارد می توان به سهراب سپهری، فرامرز پیلارام، بهجت صدر، مسعود عربشاهی، معصومه سیحون، حسین زنده رودی، لیلی متین دفتری، فرناند لژه، مک آووی، مارک شاگال، برنارد بوفه، هربرت بایر، و … اشاره کرد. از دیگر حذابیت های این موزه می توان به مجسمه هایی از سرایط دنیا، آثار تاریخی و باستانی، و بسیاری از انواع مختلف سازه های هنری اشاره کرد.

موزه پوشاک سلطنتی

با قدم زدن در مجموعه کاخ سعد آباد به کاخ دیگری که امروز از آن به عنوان موزه پوشاک سلطنتی یاد می شود می رسیم. جالب است بدانید که این کاخ، متعلق به خواهر تنی محمد رضا شاه، شمس پهلوی بود. ساختمان این عمارت، در دوران رضا شاه بنا شد و در دوران محمد رضا شاه، شمس پهلوی از این کاخ به عنوان کاخ تابستانی استفاده می کرد. یکی از نکات جالبی که در خصوص شمس پهلوی وجود دارد این است که در سال 1342 به طور کامل شهر تهران را ترک کرد و به کاخ خود که در مهرشهر کرج قرار داشت، به طور کامل نقل مکان کرد. پس از نقل مکان شمس پهلوی، این ساختمان تبدیل به عمارت هدایای محمد رضا شاه پهلوی شد و ایشان، تمامی هدایایی که دریافت می کردند را در این عمارت نگه داری می کردند.

پس از پیروزی در نقلاب اسلامی، کاربری های بسیار زیادی به این عمارت داده شد تا در نهایت، آن را تبدیل به موزه پوشاک سلطنتی کردند. از جمله دیدنی های این کاخ می توان به پوشاک مربوط به دوران قاجار و به ویژه عکس های آن ها، پوشاک ارزشمند و سنتی ایرانی که ریزه کاری های متعددی بر روی آن ها وجود دارد. علاوه بر این، پوشاک خانواده سلطنتی و تمامی اعضای خانواده پهلوی به نمایش گذاشته شده است. اگر علاقه دارید که لباس ها و پوشاک این خاندان را از نزدیک ببینید، توصیه می کنیم بازدید از این کاخ در مچموعه کاخ سعد آباد را از دست ندهید.

کاخ موزه سبز در مجموعه کاخ سعد آباد

دیدنی های مجموعه کاخ سعد آباد تمام نشده و همچنان عمارت ها و کاخ های بسیار زیادی در این مجموعه بزرگ وجود دارد که می توانید اقدام به بازدید از آن ها کنید. نام این کاخ از مجموعه کاخ سعد آباد، در زمان های گذشته، کاخ شهروند بود. اما امروزه آن را با نام کاخ موزه سبز می شناسند. طبق اسناد، زحمات بسیار زیادی برای ساخت این کاخ صورت گرفته و در واقع، ساخت آن در حدود 7 سال به طول انجامیده است. علت نام گذاری این کاخ به نام کاخ موزه سبز، وجود سنگ های سبز در نمای آن می باشد. در حقیقت، برای ساخت کاخ شهروند، از مصلح بسیار خاص و زیبایی استفاده شده است که یکی از آن ها، سنگ های سبز می باشد.

از دیگر جذابیت های این کاخ این است که برای ساخت آن، از سرب استفاده شده است تا سرما و گرمای هوا، سبب وجود ترک در میان این سنگ ها نشود. دانستنی های بسیار جالی در خصوص این کاخ وجود دارند که نشان می دهند این کاخ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده است. طبق بررسی ها، مشخص شده که بنایی کوچک در زمان قاجار در محل امروزی کاخ سبز قرار داشت که متعلق به دوران قاجار بود. اما در سال 1301 پس از خریداری این زمین توسط رضا شاه، دستور ساخت کاخی زیبا توسط ایشان صادر شد. معمار این کاخنیز نهایت تلاش خود را به کار برد تا بدون تخریب بنای اولیه، بنای بسیار زیبایی را در مجموعه کاخ سعد آباد بنا کند. این کاخ در زمان خود بسیار خاص و منحصر به فرد بود و همین مساله سبب شد تا کنستانتین، پادشاه یونان به تهران بیاید و مدتی را در این کاخ اقامت کند. علاوه بر این ملک حسین نیز به بازدید از این کاخ آمد.

موزه برادران امیدوار

مجموعه کاخ سعد آباد و عمارت های زیبای آن به این جا ختم نمی شود. موزه ها و بناهای بسیار زیبایی در این مجموعه وجود دارد که از دیگر عمارت های آن می توان به موزه برادران امیدوار اشاره کرد. این موزه در محدوده ی شمال غربی مجموعه کاخ سعد آباد قرار دارد. جالب است بدانید که ساختمان و بنای این مجموعه، متعلق به دوران قاجار می باشد. در آن زمان از این ساختمان به عنوان مکانی برای قرار دادن کالاسکه ها استفاده می شد. اما در نهایت پس از انقلاب اسلامی، در سال 1382 کاربری آن به موزه تغییر پیدا کرد و در آن، آثار بسیار زیبا و دیدنی ای از اولین جهانگرد ایران به نمایش گذاشته شد.

برادران امیدوار که نام های آن ها عیسی و عبدلله بود متولد تهران بودند که در طول زندگی خود، به بیش از 99 کشور در دنیا سفر کردند. آن ها در طول سفر خود، عکس ها، فیلم ها، یادگاری ها، و صنایع دستی، و همچنین نوشته های بسیار زیادی را ثبت کرده اند که تمامی آن ها، در این موزه به نمایش گذاشته شده است. یکی از جالب ترین بخش های این موزه، تصاویری از قبیله آدم خواران است که توسط این دو برادر به ثبت رسیده است. توصیه می کنیم بازدید از این موزه در مجموعه کاخ سعد آباد را از دست ندهید و برای دیدن خاص ترین تصاویر از بخش های مختلف جهان اقدام کنید.

موزه اتومبیل های سلطنتی کاخ سد آباد

از حذاب ترین بخش های مجموعه کاخ سعد آباد، موه اتومبیل های سلطنتی می باشد. این موزه، مکانی است که می توانید خاص ترین، زیبا ترین و بی نظیر ترین ماشین های لوکس قدیمی که متعلق به خاندان پهلوی بود را مشاهده کنید. در این موزه، از مشهور ترین و مهمترین شرکت های تولید اتومبیل در جهان یک نمونه اتومبیل وجود دارد که بازدید از آن ها خالی از لطف نیست. در این موزه، اتومبیل هایی مانند رولز رویس، چند دستگاه بنز، 6 موتور سیکلت، اسنوموبیل، خودرو اسپید باگی، و همچنین یک عدد کالاسکه وجود دارد. این موزه یکی از پر بازدید ترین موزه های مجموعه کاخ سعد آباد می باشد که توصیه می کنیم بازدید از آن را از دست ندهید و با خاص ترین و بی نظیر ترین اتومبیل های قدیمی و لوکس آشنا شوید.

موزه خط و کتابت میر عماد

مجموعه کاخ سعد آباد دارای بخشی به نام موزه خط و کتابت میر عماد می باشد. طبق بررسی های متعدد، مشخص شده که قدمت ساختمان این موزه، مربوط به اواخر قرن 13 هجری قمری می باشد. از کاربری این مجموعه می توان به این موضوع اشاره کرد که برای مدتی محل زندگی فرحناز و علیرضا پهلوی بوده است. همچنین لازم به ذکر است که که این بنا امروزه توسط سازمان میراث فرهنگی تبدیل به موزه ای برای نمایش آثار خطی در نظر گرفته شده است. از جمله آثار دیدنی این موزه می توان به کتاب های خوش نویسی شده، کتیبه های میخی، دیوار اشعار، کتاب های خطی، و … اشاره کرد. نام این موزه را از روش مشهور ترین و بزرگ ترین استاد خوش نویسی ایران در قرن 11 انتخاب کرده اند.

موزه آب

یکی از جالب ترین موزه های مجموعه کاخ سعد آباد، موزه آب می باشد که در زمان های قدیم مدیر دفتر رئیس تشریفات مجموعه کاخ سعد آباد بود. اما پس از ایشان، این موزه به تیمسار کسرائیان، مسئول حفاظت ارتش تعلق یافت. این موزه، یکی از مجموعه های فرهندگی در مجموعه کاخ سعد آباد می باشد که هدف از آن، نمایش، نگه داری، احیا و همچنین حفظ میراث گذشتگان می باشد. در این موزه، آثاری مربوط به آب وجود دارد که می توانید از آن ها بازدید کنید.

کاخ موزه شهرام در مجموعه کاخ سعد اباد

مجموعه کاخ سعد آباد دارای موزه ای به نام موزه نظامی می باشد که زمانی متعلق به مادر محمدرضا شاه بود. در دوران رضا شاه، کاهی را برای تاج الملوک احداث کردند که همسر دوم رضا شاه بود. اما در سال های 1351 و همچنین 1352، بازسازی های بسیاری بر روی این کاخ صورت گرفت تا در نهایت، پس از بازسازی، در اختیار شهرام، فرزند اشرف قرار بگیرد. پس از آن بود که نام این کاخ به کاخ شهرام غییر پیدا کرد. پس ازانقلاب اسلامی، تغییرات بسیار زیدی در این موزه صورت گرفت و آن را تبدیل به موزه نظامی کردند. تمامی لباس ها، مدال ها و نشان ها از دانشکده افسری به این مجموعه آورده شد. این موزه نی یکی از موزه های زیبا و جذاب در مجموعه کاخ سعد آباد می باشد.

موزه استاد حسین بهزاد

ساختمان این موزه در مجموعهکاخ سعد آباد، مدت زیادی در اختیار رضا شاه بود و ایشان، دوران مودکی تا نوجوانی خود را در این مجموعه گذراند. حتی نام این کاخ را نیز به عنوان کاخ ولیعهد انتخاب کردند. این بنا متعلق به دوران قاجار بوده و در سال های گذشته، بازسازی های بسیار یبر روی آن صورت گرفته است. امروزه این کاخ به عنوان موزه استان بهزاد شناخته می شود و در آن طراحی های متعددی از مداد و مضامین مختلف مشاهده کنید. همچنین در این مجموعه آثار مینیاتوری بسیاری نیز وجود دارد.

موزه سلاح های دربار

آخرین کاخ در مجموعه کاخ سعد آباد، موزه سلاح های دربار می باشد که محل زندگی غلامرضا پهلوی برادر شاه از آن استفاده می کرد. امروزه در این موزه، سلاح های بسیار زیادی به نمایش گذاشته شده است و با سفر به آنمی توانید از بیش از 100 مدل سلاح های مختلف بازدید کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.