مدارک لازم برای قرارداد اجاره خانه؛ راهنمای کامل برای مستاجر و مالک

آشنایی با مدارک اجاره خانه یکی از مهم‌ترین گام‌ها در فرآیند اجاره‌نشینی و رهن آپارتمان است. چون خیلی از مشکلات حقوقی، اختلافات میان مالک و مستاجر و حتی کلاهبرداری‌ها، به دلیل نداشتن مدارک لازم در عقد قرارداد ایجاد می‌شوند. اگر مدارک ناقص یا مبهم باشند، می‌تواند منجر به بروز اختلافاتی جدی، پایمال شدن حق طرفین و حتی از دست رفتن سرمایه شود. از این رو، اطلاع دقیق از مدارک و نکات کلیدی اجاره‌خانه به مستاجران کمک می‌کند تا با خیال راحت‌تر خانه مناسب را انتخاب کنند. در ضمن، برای مالکان خانه و مشاوران املاک هم ضروری است تا از بروز مسائل حقوقی و سو‌تفاهم‌ها جلوگیری کنند.
ما در این یادداشت تهران مبله به بررسی کامل و جزئی تمام مدارک لازم اجاره خانه، نکات مهم پیش از امضای قرارداد و معرفی انواع قراردادهای اجاره‌ای می‌پردازیم. این راهنما هم برای مستاجر و مالک بسیار مفید است.


مدارک مورد نیاز برای اجاره خانه چیست؟

در این بخش مهمترین مدارک اجاره خانه برای هر یک از طرفین قرارداد به شرح زیر است:

  • اصل کارت ملی موجر و مستاجر
  • اصل شناسنامه هر یک از دو طرف
  • اصل بنچاق ملکی که اجاره داده شده 
  • اصل سند مالکیت ملکی که اجاره داده شده 
  • استعلام از اداره ثبت (در صورتی که مدت اجاره ملک مورد نظر بیش از ۳ سال باشد.)
  • این مدارک مستاجر و مدارک مالک، برای اجاره خانه است. ممکن است برای دیگر املاک، به مدارک دیگری نیاز باشد.

 

منبع عکس وب سایت رکنا

بیشتر بخوانید: نکات کلیدی مربوط به قوانین اجاره روزانه ملک تهران


فرق قولنامه دستی با اجاره نامه رسمی املاک در مدارک اجاره خانه

یکی از مهمترین مواردی که هنگام ارائه مدارک اجاره خانه باید به آن توجه کنید، نوشتن قولنامه یا اجاره نامه است. در این بخش، ابتدا هر دوی آن‌ها و بعد تفاوت‌شان را بررسی می‌کنیم:

  •  اجاره‌نامه عادی یا دستی

اجاره‌نامه عادی؛ همان اجاره‌نامه دستی است. قراردادی است که به‌صورت سنتی و بدون ثبت در دفتر اسناد رسمی، بین مالک و مستاجر نوشته می‌شود. معمولا این نوع قرارداد با حضور چند شاهد تنظیم می‌شود و در سامانه‌های رسمی جهت دریافت کد رهگیری، به ثبت نمی‌رسد.
این گزینه بیشتر برای کسانی است که نمی‌خواهند به مشاوران املاک کمیسیون بپردازند. این قراردادها بیشتر به صورت مستقیم و غیررسمی منعقد می‌شوند.

منبع عکس وب سایت ملاکچی

  •  اجاره نامه رسمی

اجاره‌نامه رسمی، برعکس اجاره‌نامه‌های عادی، قراردادی است که در دفتر اسناد رسمی ثبت می‌شود و اعتبار یک سند مالکیت رسمی را دارد. این نوع قرارداد زمانی تنظیم می‌شود که مالک و مستاجر پس از توافق، به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و اجاره‌نامه را به‌طور قانونی آنجا ثبت می‌کنند. این نکته را در نظر داشته باشید که ثبت محضری قرارداد اجاره، از بروز بسیاری از دعواها و اختلافات در دادگاه جلوگیری می‌کند.

منبع عکس سایت ویرگول

بیشتر بخوانید: هزینه اجاره خانه تهران؛ چند درصد از درآمد تهرانی برای اجاره خانه می‌رود؟


 تفاوت‌های اجاره‌نامه رسمی و عادی

قرارداد اجاره‌ای که معمولا در بنگاه‌های املاک به امضای طرفین می‌رسد از نظر حقوقی یک سند عادی است. در مقابل، اجاره‌نامه‌هایی که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می‌شوند، از اعتبار قانونی بیشتری برخوردارند. تفاوت‌های اصلی این دو نوع قرارداد را در ادامه از همه جهت بررسی می‌کنیم:

  • اعتبار تاریخی: اجاره‌نامه رسمی دارای تاریخ رسمی ثبت‌شده است و در دعواهای حقوقی قابل استناد هستند.
  •  قابلیت انکار و تردید: سند اجاره نامه رسمی، قابل انکار یا تردید نیست؛ در حالی که در قراردادهای عادی، امکان ادعای جعل یا انکار وجود دارد.
  • الزام‌آوری قرارداد: از آن‌جایی که اجاره نامه رسمی یک سند لازم‌الاجراست، تمامی بندهای آن باید اجرا شود و طرفین نمی‌توانند جز در موارد قانونی از تعهدات خود شانه خالی کنند.

منبع عکس نامشخص

  • پایداری حقوقی: قرارداد اجاره رسمی، با گذشت زمان هم اعتبار داشته و قابل استناد است.
  • سهولت در اخذ حکم تخلیه: اگر قرارداد به‌صورت رسمی تنظیم شده باشد، مالک می‌تواند برای تخلیه ملک، مستقیما از طریق اداره ثبت اسناد اقدام کند.
  • درخواست صدور اجراییه: در اجاره نامه رسمی، هر یک از طرفین می‌تواند با مراجعه به دفترخانه محل تنظیم قرارداد، تقاضای صدور اجراییه کنند.

بیشتر بخوانید: بدون پول پیش آپارتمان اجاره کن؛ راهنمای کامل اجاره خانه مبله در تهران


نکات امنیتی و حقوقی مهم پیش از امضای قرارداد اجاره خانه

علاوه بر بررسی مدارک بنگاه املاک برای اجاره خانه، باید به نکات مهم در حین نوشتن قرارداد هم دقت کنید. برخی از مهمترین آن‌ها را برایتان در ادامه خواهیم گفت:

  • نوشتن مشخصات دقیق مالک و مستاجر

از مهم‌ترین نکاتی که در زمان ارائه مدارک اجاره خانه و تنظیم قرارداد لازم است به آن دقت شود، ثبت مشخصات کامل مالک و مستاجر است. این کار باعث می‌شود قرارداد از نظر قانونی معتبر باشد و شفافیت بیشتری داشته باشد. نوشتن اطلاعاتی مثل نام و نام خانوادگی طرفین، شماره ملی، آدرس محل سکونت و شماره تماس ضروری است و باید حتما در قرارداد ذکر شوند تا در صورت به‌وجود آمدن اختلاف یا مشکل، امکان پیگیری قانونی داشته باشد.

  • تعیین مشخصات ملک مورد اجاره

ثبت اطلاعات دقیق مربوط به خانه اجاره‌ای، یکی از اصول ضروری در تنظیم قرارداد است که می‌تواند از ایجاد سوء تفاهم و اختلاف جلوگیری کند. جزئیاتی مثل آدرس کامل ملک، نوع کاربری (مثلا مسکونی، تجاری یا اداری)، متراژ، داشتن پارکینگ یا نداشتن آن، انباری و مشاعات باید در قرارداد نوشته شود تا مطمئن شویم که همه چیز بر اساس وضعیت واقعی ملک نوشته شده و قابل استناد است.
راستی شما می‌توانید در زمان اجاره خانه در تهران ۱۰ سوال اساسی قبل از تنظیم قرارداد اجاره خانه مبله  را در وب سایت تهران مبله بخوانید.

منبع عکس وب سایت جایگاه هشت

  •  تعیین مدت اجاره

در زمان ارائه مدارک اجاره خانه و عقد قرارداد، مشخص کردن دقیق مدت اجاره بسیار مهم است. این موضوع باعث می‌شود تعهدات مالک و مستاجر واضح باشد. با ثبت مدت زمان اجاره، مستاجر موظف می‌شود که پس از پایان آن، ملک را تخلیه کند. طبق قانون، بعد از پایان قرارداد معمولا چند روز (مثلا ۷ روز) به مستاجر برای تخلیه فرصت داده می‌شود؛ اگر در این مدت ملک را تحویل ندهد، مالک حق دارد از طریق مراجع قانونی اقدام کند و برای تاخیر، درخواست خسارت کند. بهتر است این خسارت به‌طور دقیق در قرارداد نوشته شود تا اقدامات قانونی راحت‌تر انجام شود.



  • تعیین اجاره بها و روش پرداخت آن

یکی از نکات اساسی هنگام عقد قرارداد، تعیین مبلغ اجاره و نحوه پرداخت آن است. مبلغ اجاره باید با توجه به ویژگی‌های ملک، موقعیت و امکانات آن تعیین شده و به‌صورت شفاف در قرارداد ثبت شود.
البته شرایط پرداخت مثل میزان ودیعه، زمان و نحوه پرداخت اجاره (مثلا ماهانه یا دوره‌ای) باید مشخص باشد تا مالک و مستاجر از ابتدا بر سر تعهدات مالی خود توافق داشته باشند. ثبت دقیق این نکات از بروز اختلاف‌ طرفین جلوگیری می‌کند.

  •  تعریف حق فسخ قرارداد

یکی دیگر از موارد مهم در نکات پیش از قرارداد اجاره خانه، مشخص کردن شرایط فسخ قرارداد است که به هر دو طرف این امکان را می‌دهد در صورت به‌وجود آمدن اختلاف یا شرایط خاص، قرارداد را قبل از موعد باطل کنند. مثلا اگر مستاجر برخلاف مفاد قرارداد از ملک استفاده کند یا بدون اجازه مالک آن را به دیگری واگذار کند، مالک می‌تواند قرارداد را فسخ کند. همچنین لازم است جزئیات مرتبط با فسخ مثل وجه التزام، در متن قرارداد درج شود تا از بروز اختلاف جلوگیری شود.

  •  شرایط تحویل و تخلیه ملک

تعیین دقیق شرایط تحویل و تخلیه ملک در زمان بستن قرارداد و ارائه مدارک اجاره خانه، از موارد بسیار مهم است. چون زمان تحویل و وضعیت فیزیکی ملک در زمان تحویل و مسئولیت‌های هر یک از طرفین در رابطه با تعمیرات و نگهداری باید مشخص شوند. البته که نحوه تخلیه ملک در پایان مدت قرارداد باید به‌صورت واضح بیان شود تا فرآیند تخلیه بدون مشکل و اختلاف انجام شود.

منبع عکس وب سایت pulm

  •  هزینه‌های مربوط به سرویس و نگهداری مورد اجاره

هزینه‌های مرتبط با نگهداری و تعمیرات باید پیش از ارائه مدارک اجاره خانه و امضای قرارداد مشخص شوند. معمولا مالک موظف است هزینه‌های مربوط به تعمیرات اساسی و نگهداری تجهیزات اصلی ساختمان را پرداخت کند؛ مگر اینکه در قرارداد به شکل دیگری توافق شده باشد. همچنین، باید مشخص شود که مستاجر بدون اجازه مالک نمی‌تواند هزینه‌ای برای تغییر یا تعمیر مطالبه کند.

  •  ثبت قرارداد در سامانه معاملات املاک                             

 از مهمترین کارهایی که در هنگام نوشتن اجاره نامه رسمی باید به آن توجه شود، ثبت آن در سامانه ثبت معاملات املاک است. این کار حقوق مالک و مستاجر را حفظ کرده و از بروز اختلافات احتمالی جلوگیری می‌کند. در بعضی از موارد اگر معامله ثبت نشده باشد، مراجع به راحتی به شکایات رسیدگی نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: در شرایط تورمی رهن کامل بهتره یا اجاره؟


 خلاصه که دانستن مراحل و مدارک اجاره خانه می‌تواند بسیاری از دردسرهای احتمالی را کاهش دهد و تجربه‌ای امن‌تر و مطمئن‌تر را برای هر دو طرف قرارداد رقم بزند. حالا اگر به دنبال اجاره‌ی کوتاه‌مدت هستید و نمی‌خواهید وارد پیچیدگی‌های قرارداد اجاره شوید، می‌توانید از خدمات اجاره آپارتمان مبله در تهران استفاده کنید. در این خصوص تهران مبله شرایطی ایجاد کرده که شما بتوانید در سفر به تهران و یا زندگی در تهران؛ انواع خانه های مبله با دیزاین‌های ژورنالی و شیک را اجاره کنید. همه واحدها از نظر امنیت و تمیزی، تضمین شده هستند و همه امکانات لازم برای داشتن خانه در تهران را دارند. برای این کار کافی است در سایت تهران مبله همه واحدها را در لوکیشن‌هایی که می‌خواهید را بررسی و بعد اقدام به رزرو کنید. 


سوالات متداول

چرا بودن سند خانه در زمان مدارک اجاره خانه مهم است؟
سند مالکیت یکی از مهمترین مدارک اجاره خانه است؛ چون نشان می‌دهد که مالک، قطعا صاحب ملک است و حق اجاره دادن آن را دارد.
 مدارک لازم برای ثبت اجاره نامه خانه چیست؟
اصل کارت ملی و شناسنامه مستاجر و موجر، اصل سند مالکیت، بنچاق ملک مورد اجاره و استعلام از اداره ثبت، از مهمترین مدارک برای اجاره خانه محسوب می‌شوند.
برای اجاره خانه قرارداد رسمی بنویسیم یا دستی؟
 نوشتن اجاره نامه به قرارداد رسمی و ثبت شده در دفاتر اسناد رسمی منبع معتبری است. چون قدرت اجرایی بیشتری نسبت به قرارداد دستی دارد و در صورت بروز مشکل، راحت‌تر می‌توانید از طریق مقامات قضایی اقدام کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.