پارک بهشت مادران کجاست؟

یکی از پارک‌های زیبای استان تهران، واقع‌شده در منطقه ۳ در ناحیه سیدخندان، پارک بهشت مادران نام دارد. پارک بهشت مادران با امکانات تفریحی و دیدنی که در خود جای‌داده است، جزء یکی از مکان‌های دیدنی استان تهران نیز به شمار می‌رود. همان‌طور که از نام پارک بهشت مادران مشخص است، کاربری اصلی این پارک مختص بانوان است. این بوستان در لیست پارک‌های بانوان این استان تقریباً در صدر قرار دارد.

استان تهران با جمعیت حدود ۱۳ میلیون نفری که در خود جای‌داده است، یکی از آن استان‌هایی است که نگاه و توجه ویژه شهری درزمینه‌های مختلف عمرانی و شهرسازی به آن می‌شود.
از نیازهای اساسی مردم شهرهای بزرگ و نیاز طبیعی هر انسان، نیاز به وقت‌گذرانی در طبیعت و انس با آن است. با توجه به محل جغرافیایی این استان و دور بودن از فضای سبز جنگل‌ها و دریاها، شهردارهای استان تهران یکی پس از دیگری در جهت ایجاد این محیط‌ها و فضاهای تفریحی کوشش‌های بسیاری نمودند. از مهم‌ترین و زیباترین اقدامات شهرداری تهران در سال‌های اخیر، احداث پارک‌هایی در سطح شهر به نام پارک بانوان بوده است.

نیمی از ۱۳ میلیون جمعیت این استان را بانوان در سنین مختلف تشکیل می‌دهند. بنابراین همواره این نیاز حس می‌شود که امکانات قابل‌استفاده توسط این قشر بسیار محدود است. به‌خصوص کمبود محیط‌های ورزشی درزمینه‌های مختلف ورزشی موجب شده تا آن‌طور که باید نتوانند در فعالیت‌های ورزشی و اجتماعی حضور فعال و پررنگی داشته باشند.
درنتیجه ایجاد محیطی امن و راحت برای شکوفایی استعداد بانوان ضروری است. به همین منظور تعداد پارک‌های بانوان در سطح شهر روز به‌روز در حال افزایش است تا بلکه بتواند بستر مناسبی برای فعالیت‌های تفریحی و ورزشی حتی حرفه‌ای و اختصاصی را برای خانم‌ها فراهم آورد.

درباره پارک بهشت مادران

بوستان بهشت مادران به‌عنوان اولین بوستان ویژه بانوان در سطح شهر تهران و بر اساس طرح یک‌فوریتی در ۱۳۸۲/۵/۲۰ طبق مصوبه شورای شهر تهران طراحی و تأسیس شد. عملیات عمرانی بوستان بهشت مادران در ضلع شمال شرقی تقاطع بزرگراه رسالت و شهید حقانی همان سال ۱۳۸۴ آغاز گردید. و این بوستان در تاریخ ۲۲ اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۷ یعنی ۵ سال بعد افتتاح و بهره‌برداری گردید.

عناصر استفاده‌شده در ایجاد فضا علاوه بر ساختمان‌ها، مجسمه مادر مستقرشده در محوطه، محوطه‌سازی، احداث آبشار، آب‌نمای روی صفحه و سنگ‌فرش و پیاده نمودن دیوارهای ۴۵ سانتی‌متر اطراف فضای سبز موجود جزئی از این پروژه بودند.

ازجمله اهداف ایجاد این بوستان برطرف کردن نیازهای واقعی زنان، البته منطبق بر ارزش‌های دینی، اسلامی و فرهنگ بومی و ملی همراه با امنیت روانی، اجتماعی و فیزیکی آن‌ها بوده است. ایجاد بستری مناسب برای تفریحات و ورزش‌ها و آموزش‌های فرهنگی و اجتماعی باعث ارتقا و بالا رفتن سطح کیفیت زندگی و انجام فعالیت‌های گروهی موجب تغییر در سبک زندگی فردی و خانوادگی می‌شود.

معرفی پارک بهشت مادران

پارک بهشت مادران تهران روزانه پذیرای تعداد زیادی از بانوان ورزشکار و فرهیخته ساکن در استان تهران است. پارک بهشت مادران در زمان شهردار وقت، محمدباقر قالیباف ساخته و افتتاح گردید. مراسم افتتاحیه این پارک در زمان خود به دلیل وجود موافقین و مخالفین تأسیس پارک بانوان، با چالش‌های مختلفی مواجه بود.

بانوان در پارک بهشت مادران به فعالیت‌های مختلفی درزمینه‌های ورزشی و فرهنگی می‌پردازند. محل قرارگیری و موقعیت پارک بهشت مادران با تدابیر لازم مهندسی در ارتفاع کافی از سطح زمین‌بر روی تپه‌ای است و پوشش گیاهی متراکمی که آن را احاطه کرده هیچ‌گونه امکان دیدی از فضای بیرون پارک ندارد. دورتادور پارک بهشت مادران توسط برزنتی آهنی به ارتفاع ۴ متر حفاظ شده است. بنابراین بانوان بدون دغدغه و نگرانی می‌توانند بدون داشتن حجاب به فعالیت‌های مختلفی مانند ورزش فردی، ورزش گروهی و پیاده‌روی در این محیط زیبا بپردازند و از انرژی مثبت این طبیعت زیبا بهره‌مند شوند.

در پارک بهشت مادران یک جاده‌ای به نام جاده سلامت وجود دارد که محل بسیار مناسبی برای پیاده‌روی، ورزش‌های سبک و حتی دویدن است. از دیگر امکانات ورزشی که در پارک بهشت مادران وجود دارد می‌توان به وجود انواع و اقسام وسایل ورزشی مختلف از قبیل وسایل ورزشی عمومی و تخصصی اشاره کرد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

در پارک بهشت مادران همان‌طور که اشاره شد فعالیت‌های فرهنگی نیز صورت می‌گیرد. همچنین گاهی کارگاه‌های آموزشی درزمینه‌های مختلف برای مثال دینی، صنایع‌دستی، موسیقی، هنرهای تجسمی و برنامه‌های متنوع دیگری در محل بوستان بهشت مادران برگزار می‌شود. مرکز فرهنگی هنری پارک بهشت مادران در مناسبت‌های مختلف در طول سال برنامه‌های فرهنگی مختلفی را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنند.

 

قوانین پارک بانوان بهشت مادران

باید توجه داشت که پارک بانوان باوجود طراحی اختصاصی برای بانوان در چارچوب یک سری از قوانین اجازه فعالیت دارد. یکی از این قوانین حساسیت در پوشش مناسب، حتی بدون حجاب برای حضور در پارک بانوان است. از دیگر قوانینی که در اینجا می‌خواهیم به آن اشاره‌کنیم ممنوع بودن هرگونه فیلم‌برداری و تصویربرداری در این فضا است. علت این قانون‌گذاری رعایت امنیت و عدم نشر ناخواسته هرگونه عکس و فیلم از افراد حاضر در فضای پارک بهشت مادران است. در صورت نقض عمدی یا غیرعمدی این قوانین به‌شدت با خاطیان برخورد خواهد شد.

از دیگر مزیت پارک بهشت مادران این است که در روزهای غیر تعطیل بانوانی که فرزند پسر ۵ ساله و یا زیر ۵ سال دارند می‌توانند فرزندان خود را به همراه خود به پارک بهشت مادران بیاورند.

زمین‌بازی‌های ساخته‌شده در مجموعه بوستان بهشت مادران همراه با وسایل و امکانات سرگرم‌کننده برای کودکان، باعث رفع دغدغه مادران ورزشکار از بابت فرزندانشان شده است. همچنین مهدکودکی نیز در کنار این زمین‌بازی وجود دارد و شما می‌توانید با خیالی آسوده کودک خود را به این مجموعه بسپارید و ساعت‌های طولانی به فعالیت‌های موردنظر خود بپردازید.

پارک بهشت مادران باز است؟

عمده فعالیت پارک بهشت مادران در روزهای غیر تعطیل است پس با این حساب در روزهای تعطیل ورود به این پارک برای عموم آزاد است شما می‌توانید روزهای تعطیلات خود برای بازید و وقت گذراندن در این پارک زیبا به همراه خانواده و عزیزانتان برنامه‌ریزی کنید.

فرآیند تأسیس و ساخت پارک‌هایی مانند پارک بهشت مادران تهران در سال‌های اخیر استان‌های دیگری را همچون مشهد، تبریز، شیراز، اصفهان و دیگر شهرها را تحت تأثیر قرار داده و آن‌ها را بر آن داشته تا ساخت این نوع پارک‌ها را در پروژه‌های عمرانی شهر خود جای دهند.

آدرس پارک بانوان حقانی

اگر در جستجوی مکان دقیق پارک بهشت مادران هستید باید بگوییم بوستان بهشت مادران علاوه بر اینکه در ناحیه غرب سیدخندان قرار دارد، در میان اتوبان‌های همت، سلیمانی و حقانی نیز است.

پارک بهشت مادران درب‌های متعددی دارد که هرکدام در خیابان‌های مختلفی باز می‌شود در خیابان شفایی، عطار و پروانه ورود از طریق درب جنوب شرقی صورت می‌گیرد. ورودی‌های دیگر نرسیده به خروجی اتوبان حقانی هستند در قسمت شمال غربی پارک بهشت مادران تهران باز می‌شوند. تمام قسمت‌های مختلف این مجموعه زیر نظر شهرداری منطقه ۳ اداره می‌شوند.

امکانات پارک بهشت مادران

وقتی قدم به پارک سرسبز بهشت مادران می‌گذارید نخستین چیزی که توجه شما را به خود جلب می‌کند، پوشش گیاهی انبوه این پارک است. غالب پوشش گیاهی بوستان بهشت مادران را گیاهان برگ‌پهن تشکیل می‌دهند و در میان آن‌ها درختان سوزنی نیز قابل‌مشاهده است. این نوع از پوشش گیاهی سبز و چشم‌نواز فضایی بسیار دل‌چسبی را نیز فراهم آورده که در روزهای گرم سال هم می‌تواند میزبان بازدیدکنندگان باشد. طراحی فضای سبز داخلی پارک بهشت مادران به شکل هوشمندانه‌ای صورت گرفته است و با گل‌کاری‌های زیبا و رسیدگی‌های مداوم باغبان‌ها به آن‌ها، هیچ‌گاه منظره زیبای خود را از دست نخواهند داد. در میان این درختان در چند قسمت از این پارک از آبنماهای تزیینی نیز استفاده‌شده است که حس طراوت این محیط را دوچندان می‌کند.

پس‌ازاینکه پارک بهشت مادران شروع به فعالیت نمود در این راستا پارک‌های بانوان زیادی در تهران با الگوبرداری از این ایده ازجمله پارک مادر آزادگان پارک، نرجس و پارک پردیس بانوان نیز ساخته شدند.

از دیگر فضاها و امکانات بوستان بهشت مادران می‌توان به امکانات ورزشی اشاره نمود که از سطح استاندارد بالایی برخوردار هستند. در فضای بوستان بهشت مادران ۲ پیست دوچرخه‌سواری حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای وجود دارد که علاقه‌مندان به این ورزش را به آمدن به این مکان ترغیب می‌کند. میزهای متعدد شطرنج، میزهای تنیس روی میز، پینگ‌پونگ، قسمت‌هایی که برای بدمینتون در نظر گرفته‌شده و به‌خصوص سالن‌های ورزشی که در آن‌ها انواع ورزش‌هایی نظیر والیبال، فوتبال در فضای بسته، بسکتبال، سالن تیراندازی باکمان و دیگر سالن‌های ورزشی ساخته‌شده از جاذبه‌های گردشگری پارک بهشت مادران به‌حساب می‌آیند.

استخر بهشت مادران

جالب است بدانید که در این فضای ورزشی، شنا به‌هیچ‌عنوان فراموش نشده است. استخر بهشت مادران که با توجه به امنیت و راحتی این فضا روباز ساخته‌شده است، در فضای این بوستان فعالیت می‌کند. استخر بهشت مادران شامل قسمت‌های مختلف استخر، سونا و جکوزی است که هم‌اکنون در حال ارائه خدمات به مشتریان است.

به دلیل رسیدگی و نظارت دائمی این استخر توسط مسئولین پارک این استخر یکی از تمیزترین استخرهای محدوده به شمار می‌رود. شما همه‌روزه می‌توانید از ۸ صبح تا ۶ عصر از استخر بهشت مادران استفاده کنید اما در نظر داشته باشید که فعالیت استخرها در زمان همه‌گیری کرونا محدودتر شده است. بنابراین قبل از مراجعه حتماً هماهنگی لازم را از طریق راه‌های ارتباطی مانند شماره تماس و یا صفحه اینستاگرام پارک بهشت مادران به آدرس behesht_e_madaran@ مراجعه نموده و از باز بودن استخر بهشت مادران اطمینان پیدا کنید.

از امکانات منحصربه‌فرد استخر بهشت مادران، فضای روباز استخر است. هزینه استفاده از سانس‌های مختلف این استخر به ازای هر نفر بین ۲۰ تا ۴۵ هزار تومان است. این اختلاف مبلغ با توجه به سانس‌های مختلف متفاوت است.

 

ورزش تخصصی

در برخی از سالن‌های ورزشی پارک بهشت مادران مجموعه با نام محبوبه دانش فعالیت می‌کند. در این مجموعه انواع ورزش‌های رزمی و آموزش‌های والیبال، بسکتبال و تنیس توسط اساتید برجسته به علاقه‌مندان این رشته‌ها داده می‌شوند. این مجموعه ورزشی در تلاش است به اهمیت سلامت زنان در کل جامعه تأکید کند. علاوه بر آن کلاس‌هایی هم درزمینه‌های مختلف یوگا و بدن‌سازی برگزار می‌کند. این موضوع سبب می‌شود تا جامعه بانوان همزمان از سلامت جسمی و روحی برخوردار شوند. محل قرارگیری مجموعه ورزشی دانش در جنوب غربی پارک بهشت مادران است برای شرکت در دوره‌های آموزشی این مجموعه حتماً با آن‌ها از طریق راه‌های ارتباطی در دسترس تماس حاصل فرمایید.

وجود مجموعه ماساژدرمانی تن آرام در بوستان بهشت مادران این مجموعه ورزشی را به فضای کامل ازلحاظ امکانات ورزشی تبدیل نموده است. اگر بار استرس کاری و خستگی‌هایی را در جسم خود احساس می‌کنید و این موضوع شما را آزار می‌دهد، به شما پیشنهاد می‌کنم حتماً سری به این قسمت از مجموعه‌های ورزشی پارک بهشت مادران بزنید. در مجموعه ماساژ تن آرام انواع روش‌های درمانی برای مشکل‌های مختلف جسمانی وجود دارد که شما می‌توانید با مشاوره گرفتن از کادر مجرب آنجا بهترین نوع ماساژی که برای فیزیک شما مناسب است را بیابید و از آن بهره‌مند شوید.

کتابخانه بهشت مادران

از فضای سبز امکانات ورزشی پارک بهشت مادران که بگذریم، حتماً در اولین فرصت از کتابخانه بوستان دیدن کنید. این کتابخانه در بوستان بهشت مادران با مجموعه متشکل از ۴٬۰۰۰ جلد کتاب قرارگرفته است. علاقه‌مندان به مطالعه می‌توانند از فضای آرام و بی‌صدای آن برای مطالعه و یا انجام تحقیقات استفاده کنند. همچنین شایان‌ذکر است که ساعت کاری این قسمت از مجموعه از ۸ صبح تا ۶ بعدازظهر است.

علاوه بر کتابخانه بوستان در قلب پارک بهشت مادران خانه فرهنگ هورا قرار دارد که عمدتاً محل برگزاری مراسم‌های فرهنگی و کلاس‌های آموزشی و دینی است. این مجموعه فرهنگی پویا با فعالیت‌های جذاب خود افراد را از سنین مختلف به انجام امور فرهنگی و آموزشی ترغیب می‌کنند. از دیگر اتفاقاتی که در این خانه فرهنگ می‌افتد این است که در زمان‌های خاصی از سال فعالیت‌های شاد و مفرح به مناسبت‌های مختلف برگزار می‌شود که شما هم می‌توانید در آن شرکت کنید.

گلخانه

یکی دیگر از چیزهایی که به زیبایی پارک بهشت مادران می‌افزاید، وجود گلخانه گل و گیاه است که در آن انواع و اقسام گیاهان تزئینی و دارویی مانند نعناع، آویشن، رازیانه و انواع قارچ‌های خوراکی پرورش داده می‌شوند. همچنین گلخانه کلینیک گل و گیاه بوستان بهشت مادران نیز درزمینه درمان بیماری‌های گیاهان شهرت دارد و می‌توانند تخصصی در این زمینه به گیاهان رسیدگی کنند.

بازدیدکنندگان پارک بهشت مادران می‌توانند از چای‌خانه‌ای به نام خیمه مادر که در شمال غربی این مجموعه قرارگرفته است به‌عنوان مکانی برای تفریح و استراحت استفاده کنند. اگر هوس نوشیدن یک قهوه خوش عطر را کردید، کافه‌رستوران این پارک هم برای نوشیدن قهوه و هم برای خوردن یک ناهار خوشمزه پیشنهاد بسیار جذابی است.
از دیگر امکانات رفاهی اندیشیده شده در پارک بهشت مادران برای روزهای تعطیل، وجود آلاچیق‌های فراوان به همراه مکانی برای درست کردن آتش و دیگر امکانات رفاهی و تفریحی

برای شما است تا هم بتوانید از آلاچیق آن به‌عنوان سایه و مکانی برای نشستن استفاده کنید و هم پیک‌نیک دل‌چسبی را برای خود و خانواده خود رقم بزنید.

مساحت و فضای داخلی بهشت مادران تهران

پارک بهشت مادران اولین پارک مختص بانوان در این استان است. مساحت این بوستان ۲۰ هکتار است. مساحت زیاد این پارک نشان‌دهنده آن است که این فضا پتانسیل‌های لازم را برای احداث اماکن مختلف ورزشی را داشته باشد. فلذا در سال ۱۳۸۷ این مکان به همت شهرداری منطقه ۳ با تمام امکانات و سالن‌های ورزشی، کتابخانه، چای‌خانه، گلخانه و… به بهره‌برداری رسید.

فضای داخلی پارک بهشت مادران دارای آب‌نما، آلاچیق، رختکن‌های جهت تعویض لباس، سرویس بهداشتی و نمازخانه می‌باشد. همه آن‌ها این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید ساعت‌ها تفریح و گردش جذابی را در کنار دوستانتان تجربه کنید.

در ابتدای هر درب نیز، نگهبانی وجود دارد که پس از گذر از آن نگهبانی و انجام بازرسی‌های اولیه توسط دستگاه و تحویل موبایل‌های هوشمند خود می‌توانید داخل بوستان بهشت مادران شوید.

دسترسی

پارک بهشت مادران در منطقه ۳ تهران در غرب سیدخندان واقع‌شده است. پیش از رفتن به پارک بهشت مادران باید بدانید که این پارک، پارکی مخصوص بانوان است که در ابتدای اتوبان حقانی تهران قرارگرفته است و مکانی مناسب برای دور همی‌های زنانه و دیگر تفریحات جمعی و گروهی است. پارک بهشت مادران پارک بسیار بزرگ و تمیزی است. تنها نکته‌ای که پیش از رفتن باید به آن توجه نمود، شیب زیاد این منطقه است. دلیل مهندسی آن‌هم قرارگیری آن بر روی ارتفاع تپه است.

پس شیب زیاد آن طبیعی است. این مکان ممکن است برای افرادی که مشکلات کمر و پا دارند کمی مشکل ایجاد کند. همچنین افرادی که بچه به همراه خود دارند هم باید شیب این منطقه را در نظر بگیرند تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری به عمل‌آورند.
برای رفتن به این بوستان زیبا اگر از وسیله شخصی استفاده می‌کنید دسترسی به آن بسیار سهل و آسان است. اما اگر از مترو استفاده می‌کنید باید بدانید نزدیک‌ترین مترو به آن مترو مصلی است و ادامه مسیر را می‌توانید با اتوبوس بی آر تی خط ۵ طی کنید و با توجه به مسیر خود در ایستگاه‌های مختلف پارک آزادگان و یا بهشت مادران از اتوبوس پیاده شوید. همچنین می‌توانید پس از پیاده شدن از مترو با استفاده از تاکسی‌های خطی مسیر را طی کنید.

اگر که شما پس از بازدید از پارک بهشت مادران قصد ادامه دادن به گردشگری خود دارید می‌توانید به مکان‌های نزدیک و قابل‌دسترس اطراف همچون پارک آزادگان، مجتمع فرهنگی ارسباران، پارک‌های جلفا، باغ هنر و… مراجعه کنید. دسترسی به این مکان‌ها ازآنجا بسیار راحت است. اگر علاقه‌مند بودید می‌توانید تجربه خود را از این روز به‌یادماندنی که در پارک بهشت مادران گذراندید را با ما در میان بگذارید.

Comments (0)
Add Comment