محله های غرب تهران

پایتخت ایران، از جمله شهر هایی است که شهرتی جهانی داشته واز زمان های بسیار قدیم تا کنون مورد توجه بسیاری از افراد بوده است. در واقع شهر تهران را همگان می شناسند و از نقاط مختلف دنیا، برای گشت و گذار و بازدید به آن می آیند. این شهر، بزرگ ترین شهر ایران می باشد که مناطق بسیار زیادی را در درون خود جای داده است. علاوه بر این منطقه ها، این شهر را بر اساس موقعیت های جغرافیایی نیز تقسیم بندی شده است تا راحت تر بتوان محله های مختلف آن را شناسایی کرد و با مسیر های دسترسی مختلف موجود در آن آشنا شد و از آن ها استفاده کرد. اما محله های غرب تهران از جمله محله هایی است که توجه گردشگران و توریستان و حتی پایتخت نشینان را به خود جلب می کند.

در ادامه این مطلب، همه چیز را درباره محله های غرب تهران، مشخصات آن ها، امکانات این محله ها، مسیر های دسترسی، مراکز خرید، جاذبه های تفریحی و گردشگری، و به طور کلی همه چیز درباره محله های غرب تهران را بیان کرده ایم. اگر با این محله های پایتخت آشنایی ندارید و یا دوست دارید، با محله هایی که در غرب تهران قرار دارند آشنا شوید و از امکانات مختلف موجود در آن منطقه ها بهره مند شوید، پیشنهاد می کنیم مطالعه ادامه مطلب را از دست ندهید و با آشنایی با محله های غرب تهران در بازدید و گشت و گذار در آن به راحتی بتوانید از این مطالب کمک بگیرید.

آشنایی با مناطق و محله های غرب تهران

اگر به نقشه تهران دقت کرده باشید، متوجه می شوید که بخش غربی شهر تهران، مثلث شکل است. این مساله شبب شده تا محله ها و مناطق کمتری نسبت به سایر بخش های تهران داشته باشد. جالب است بدانید که بخش غربی شهر تهران تنها شامل 2 منطقه می شود. مناطق 21 و 22 در بخش غربی شهر تهران قرار دارد و همین 2 منطقه، با وسعت بسیار زیادی که دارند، تمامی بخش غربی شهر تهران را در بر گیرند. این مناطق از محله های بسیار زیادی تشکیل شده اند. در واقع محله های غرب تهران بسیار زیاد و متعدد می باشد و برای آشنایی بهتر با آن ها این محله ها را به تفکیک مناطق بیان کرده ایم.

نکته جالبی که در خصوص این مناطق وجود دارد این است که جوز محبوب ترین مناطق در شهر تهران می باشند و با داشتن جاذبه های گردشگری متعدد و بسیار زیاد، همه روزه افراد بسیاری را به سمت خود جذب می کنند.

منطقه 21

این منطقه از شهر تهران در جنوب منطقه 22قرار دارد و مرز غربی شهر تهران را ایجاد کرده است. مرکز منطقه 21 شهر تهران، تهرانسر می باشد اما محله های بسیار زیادی در منطقه 21 قرار دارد. در واقع باید اشاره کنیم که شهرک های بسیار زیادی در این منطقه وجود دارد. محله های غرب تهران موجود در منطقه 21 عبارتست از: شهرک دانشگاه شریف، شهرک دانشگاه، تهرانسر شرقی، تهرانسر غربی، شهرک شهرداری، شهرک 22 بهمن، بزرگراه فتح، بزرگراه  تهران – کرج ، شهرک غزالی، چیتگر شمالی، چیتگر جنوبی، شهرک استقلال، تهرانسر مرکزی، باشگاه نفت، شهرک پاسداران، ویلاشهر، وردآورد، شهرک فرهنگیان، شهرک آزادی، شهرک دریا. این منطقه وسعت بسیار زیادی داشته و جالب است بدانید که با داشتن دسترسی عالی به سایر نقاط شهر تهران به ویژه نقاط غربی آن، محبوبیت ویژه ای در بیان افراد دارد.

جاذبه های گردشگری و تفریحی محله های غرب تهران منطقه 21

همانطور که در مطالب بالا مطالعه کردید، این منطقه از پایتخت با محله های غرب تهران بسیار محبوب می باشند و در نتیجه به دلیل جمعیت بالای آن و همچنین توریست پذیر بودن آن، جاذبه های تفریحی و گردشگری بسیار زیادی در آن وجود دارد. از جمله این جاذبه های گردشگری می توان به شهربازی سرپوشیده گنجینه شادی واقع در تهرانسر، موزه ی خودروهای تاریخی در جاده مخصوص کرج، ورزشگاه باشگاه نفت واقع در تهرانسر، بوستان قوری چای واقع در وردآورد، پارک گلریز در تهرانسر، باشگاه سوارکاری واقع در شهرک غزالی، بوستان نیلوفر، واقع در تهرانسر، پارک شهدای خبرنگار در ورد آورد، مجموعه ورزشی معلم در جاده مخصوص کرج، مقبره الشعرای پارک گلریز در تهرانسر، مقبره الشهدای شهرک غزالی، پارک شهدا در وردآورد، پارک اقاقیا در جاده مخصوص، پارک نرگس در تهران سر، پارک مریم در شهرک آزادی، پارک ریما در تهرانسر، پارک بهار در تهرانسر، اشاره کرد.

تمامی این جاذبه های گردشگری ارزش دیدن را دارند و حتی افراد بسیاری برای گشت و گذار و تفریح به این منطقه و محله های غربی تهران در منطقه 21 می آیند تا ساعاتی را در این جاذبه های گردشگری خوش آب و هوا بگذرانند. اگر تا به حال از این جاذبه های گردشگری دیدن نکرده اید توصیه می کنیم حتما زمانی را به گشت و گذار در این منطقه بگذارید و حتما از این جاذبه ها و بوستان ها دیدن کنید و ساعاتی را فارغ از مشغله فکری سپری کنید.

مراکز خرید محله های غرب تهران در منطقه 21 تهران

اما با وجود گستردگی این منطقه، و همچنین وجود تعداد بسیار زیادی از شهرک ها و جاذبه های گردشگری، پاساژ ها و مراکز خرید بسیار زیادی در این منطقه وجود دارد که گزینه های بسیار مناسبی برای گشت و گذار و تفریح می باشند. این پاساژ ها شامل پاساژ کوروش، مرکز خرید الماس، مرکز خرید شهرداری، مرکز خرید رضا، پاساژ الهام، پاساژ رحیمیان، مرکز تجاری تهرانسر، مجتمع تجاری و شهربازی، مرکز تجاری صدف، و … اشاره کرد.

مزایا و ویژگی های منطقه 21 تهران

در مطالب بالا دیدیم که بیشتر محله های غرب تهران در منطقه 21 قرار دارد. در واقع از ویژگی های این منطقه می توان به وجود تعداد بسیار زیادی شهرک اشاره کرد. حتی شهرک های صنعتی بسیار زیادی نیز در این منطقه وجود دارد. اما یکی از مهم ترین ویژگی های این منطقه و محله های غرب تهران که در منطقه 21 قرار دارند این است که از شمال این منطقه خط متروی شهر تهران و همچنین متروی کرج گذر کرده است. این خطوط مترو سبب شده اند تا ساکنین این مناطق بتوانند به راحتی و در کوتاه ترین زمان در سطح شهر جا به جا شوند و در نتیجه به خوبی بتوانند از جاذبه های گرشدگری و سایر امکانات که در پایتخت و به ویژه در منطقه های غربی پایتخت وجود دارد استفاده کنند.

علاوه بر این، بزرگ راه ها و اتوبان های بسیاری در این منطقه وجود دارند. این اتوبان ها از یک طرف به استان البرز و از سمت دیگر به پایتخت و مناطق مختلف آن دسترسی داشته و در نتیجه جا به جا شدن در سطح شهر در این منطقه بسیار آسان بوده و چه با وسیله نقلیه شخصی و چه با استفاده از وسایل نقلیه عمومی به سادگی می توان در سطح شهر جا به جا شد و در کوتاه ترین زمان به هر نقطه از پایتخت دسترسی پیدا کرد.

شرایط جوی محله های غرب تهران در منطقه 21

باید اشاره کنیم که آب و هوا در محله های غرب تهران به ویژه در منطقه 21 بسیار عالی و خوب می باشد و نسبت به سایر مناطق شهر تهران، آلودگی کمتری در این منطقه از پایتخت وجود دارد. همچنین جالب است بدانید که با فرا رسیدن فصل سرما در پایتخت، سوز شدیدی از سمت کرج به تهران وجود دارد که منطقه 21 نیز با قرار داشتن در نزدیکی استان البرز، میزان سرمای بیشتری نسبت به سایر نقاط تهران دارد.

منطقه 22

اما محله های غرب تهران تنها در منطقه 21 قرار ندارند. منطقه 22 شهر تهران، با بیشترین مساحت و وسعتی بیش از 6000 هکتار از محبوب ترین و بهترین مناطق شهر تهران می باشد. این منطقه که در زمان های بسیار قدیم نیز محبوبیت بسیاری داشته و بنا به موقعیت مکانی خود متعلق به افراد رده بالا و پادشاهان بوده است، امروزه نیز همان محبوبیت را در دل مردم به ویژه ساکنین تهران داشته و از گران ترین و بهترین مناطق تهران به شمار می رود. منطقه 22 شهر تهران، تعداد بسیار زیادی از محله های غرب تهران را در خود جای داده است و جالب است بدانید که از سرسبزترین مناطق شهر تهران نیز می باشد. همین مساله سبب شده تا بسیاری از پایتخت نشینان علاقه مند به این منطقه و سکونت در آن باشند.

بافت این منطقه

بافت منطقه 22 بسیار جذاب و دیدنی می باشد و جالب است بدانید که این منطقه هم دارای بافت قدیمی و خانه های ویلایی، و هم دارای بافت شهری جدید و برج های مسکونی متعدد و سر به فلک کشیده می باشد. در واقع باید اشاره کرد که در این منطقه، شهرک های مسکونی بسیار زیادی وجود دارد که با توجه به قدمت و سال ساخت، دارای بافت قدیمی و جدید می باشد. در بخشی از این منطقه خانه های ویلایی وجود دارد و در بخشی دیگر، برج های مسکونی و شهرک های گسترده وجود دارد. البته به طور کلی می توان گفت که منطقه 22 جدید ترین منطقه پایتخت می باشد که عملیات های ساخت آن همچنان ادامه دارد. به جرات می توان گفت که این منطقه از زیباترین مناطق شهر تهران می باشد که هر فردی را مجذوب خود می کند.

محله های غرب تهران در منطقه 22

از جمله قدیمی ترین محله های این منطقه می توان به دهکده المپیک اشاره کرد. این منطقه بیشتر دارای بافتی قدیمی و خانه هایی ویلایی می باشد. اما علاوه بر این شهرک ها و مناطق دیگری در این منطقه وجود دارد که از آن ها می توان به زیبا دشت بالا، زیبا دشت پایین، شهرک راه آهن، دریاچه چیتگر، شهرک گلستان، گلستان شرقی، گلستان غربی، امید، شهید باقری، دژبان، پیکان شهر، آزاد شهر، شهرک راه آهن، شریف اشاره کرد. اهر کدام از این مناطق بافت هایی متفاوت و همچنین منحصر به فرد دارد. اما به طور کلی تمامی شهرک ها و محله های غرب تهران که در منطقه 22 قرار دارند بسیار با صفا می باشند. اگر به غرب تهران سفر کرده باشید به وضوح می توانید با صفا بودن این محله ها را ببینید.

جاذبه های گردشگری محله های غرب تهران

جالب است بدانید که منطقه 22 به عنوان توریستی ترین منطقه شهر تهران می باشد که روز به روز بر میزان جاذبه های تفریحی و گردشگری آن افزایش می یابد. در واقع برخی از جاذبه های گردشگری که در این منطقه وجود دارند شهرتی جهانی داشته و از سایر کشور های جهان برای گردش و بازدید از این مناطق دیدنی به پایتخت می آیند و چندین روز را در این منطقه به گشت و گذار می پردازند. اما در ادامه به معرفی محبوب ترین جاذبه های گردشگری در منطقه 22 پرداخته ایم.

ایران مال محبوب ترین جاذبه گردشگری در محله های غرب تهران

از جدید ترین سازه های شهر تهران که در محله های غرب تهران قرار داشته و با وجود اینکه هنوز ساخت آن به اتمام نرسیده اما شهرتی جهانی پیدا کرده، ایران مال می باشد. در واقع نام ایران مال در خاورمیانه می درخشد و در کوتاه ترین زمان نگاه تمامی جهانیان را به خود اختصاص داد. ایران مال با داشتن مساحتی بسیار زیاد، به عنوان بزرگ ترین مجتمع تجاری خاورمیانه شناخته می شود و در درون آن، تعداد بسیار زیادی از امکانات، موزه ها، جاذبه های گردشگری، امکانات تفریحی، امکانات رفاهی، مراکز خرید و همچنین سینما ها و مجموعه های ورزشی وجود دارد.

یکی از جذاب ترین نکات در خصوص ایران مال هتل ایران مال است که یکی از به روز ترین و لوکس ترین هتل های ایران به شمار می رود. اگر تا به حال از ایران مال دیدن نکرده اید توصیه می کنیم بازدید از آن را حتما در برنامه هایتان قرار دهید.

دریاچه چیتگر و باملند

اما یکی دیگر از محبوب ترین جاذبه های گردشگری در محله های غرب تهران باملند و دریاچه مصنوعی شهدای خلیج فارس می باشد. این دریاچه که چندین سال از افتتاح آن می گذرد امروزه تبدیل به یکی از شلوغ ترین نقاط تهران شده است. در واقع هر زمان که به بازدید از این دریاچه بروید متوجه می شوید که جا برای سوزن انداختن نیست. از دیگر جذابیت های دریاچه شهدای خلیج فارس باملند می باشد. این مجتمع که زمان زیادی از افتتاح آن نمی گذرد دارای مراکز خرید، کافه و رستوران، شهر بازی و ویوی بسیار زیبا از دریاچه را دارد. نشستن در کافه های این مجموعه و نوشیدن یک فنجان چای و تماشای چشم انداز بی نظیر دریاچه بسیار  لذت بخش می باشد که توصیه می کنیم حتما برای انجام این کار زمان بگذارید.

سایر جاذبه های گردشگری و تفریحی منطقه 22

از دیگر جاذبه های گردشگری محله های غرب تهران که در منطقه 22 قرار دارند می توان به پارک جنگلی چیتگر، مجموعه ورزشی آزادی، شهر باز هزار و یک شهر، پارک شب، کارتینگ آزادی، مجموعه ورزشی آهو، پارک جنگلی لتمال کن، آبشار تهران، پارک جنگلی ورد آورد، بوستان جوانمردان ایران، باغ گیاه شناسی ملی ایران، مجتمع تجاری رز مال، پارک جنگلی خرگوش دره، روستای وردیج و واریش، اشاره کرد.  اما یکی از جذاب ترین جاذبه ها و امکانات تفریحی موجود در منطقه 22 تهران، اُ پارک می باشد که جدید ترین و پیشرفته ترین پارک آبی در شهر تهران است. این پارک دارای امکانات بسیار زیادی می باشد و یکی از بهترین مکان ها برای تفریح و سرگرمی می باشد.

مراکز خرید و پاساژ های محله ه ای غرب تهران (منطقه 22)

از جمله مهم ترین و مجبوب ترین مراکز خرید در محله های غرب تهران که در موارد بالا نیز اشاره کردیم، باملند است. اما علاوه بر باملند و ایران ما، مراکز خرید دیگری مانند تهران مال، مجتمع تجاری تفریحی طوبی می باشد. اما علاوه بر این می توان به مرکز خرید باران، مجتمع تجاری خلیج فارس، مرکز خرید یاس، مجتمع تجاری مالمون، مجتمع تجاری اداری آرتمیس، پاساژ پارامیس، مجتمع تجاری اداری گلستان، مجتمع تجاری اداری مارد، سرزمین کودک آفتاب، بازار طلا و جواهر برلیان، آکادا سنتر، اشاره کرد.

ویژگی ها و مزایای منطقه 22 تهران

به طور کلی به دلیل اینکه این منطقه از شمال با رشته کوه البرز همسایگی دارد، شم انداز بی نظیری از کوه های البرز به نمایش گذاشته است. علاوه بر این باید اشاره کرد که یکی از بهترین و مهم ترین ویژگی هایی که منطقه 22 شهر تهران دارد وجود خطوط متروی تهران و همچنین متروی کرج در این منطقه است. در واقع به دلیل هم مرز بودن مناطق 21 و 22 خطوط مترویی که از آن ها می گذر نیز مشترک بوده و ساکنین محله های غرب تهران می توان دسترسی بسیار آسانی به سایر نقاط پایتخت داشته باشند.

در واقع مهم نیست که قصد داشته باشید به کدام نقطه از پایتخت بروید، در هر صورت با استفاده از مترو و همچین خطوط متعدد تاکسی و اتوبوس که در سطح منطقه 22 قرار دارد، به سادگی می توان در سطح شهر جا به جا شد و دسترسی بسیار ساده ای به هر نقطه از پایتخت داشت. علاوه بر این با وجود اتوبان ها و بزرگراه های متعددی که در منطقه 22 شهر تهران قرار دارد در کوتاه ترین زمان می توان به پایتخت و همچنین کرج دسترسی پیدا کرد و همچنین از جاذبه های دیدنی که در این مقاله ذکر شد دیدن کرد.

اکنون با شناخت محله های غرب تهران و همچنین جاذبه ها و امکانات موجود در آن ها با آشنایی بیشتری که از این منطقه دارید می توانید اقدام به گشت و گذار در این مناطق کنید.

Comments (0)
Add Comment