پارک جنگلی شیان لویزان ؛ زیباترین پارک جنگلی تهران

تهران به عنوان پایتخت ایران با همه ی وسعت و جمعیت بسیار زیادی که دارد یک شهر مدرن با ساختمانها و آسمان خراشهای مدرن به نظر میرسد. این شهر در کنار همه ی شلوغی ها و آلودگیهایی که دارد بر خلاف تصور عموم از طبیعت بکر و زیبایی نیز برخوردار است. عمده جنگلهای تهران با هدف مبارزه با آلودگی هوا به وجود آمده اند و این جنگل ها رفته رفته به یکی از مناطق تفریحی در تهران تبدیل شده اند. یکی از این جنگلها پارک جنگلی شیان است که در منطقه لویزان قرار دارد. لویزان به دلیل جای دادن پارک جنگلی شیان درون خود به یکی از خوش آب و هوا ترین مناطق تهران تبدیل شده است. پارک جنگلی شیان یکی از بهترین مقاصد تفریح و گردش در روزهای تعطیل و آخر هفته هاست به همین منظور در این مطلب سعی داریم به معرفی این پارک و امکانات رفاهی و تفریحی درون آن بپردازیم.

معرفی پارک جنگلی شیان

پارک جنگلی شیان لویزان وسعت مثال زدنی اس دارد. وسعت پارک جنگلی شیان به بیش از 1100 هکتار میرسد. این درحالی است که این پارک با پارک شیان در غرب و با بوستان یاس فاطمی در شرق نیز همجوار است و به نوعی به این دو پارک نیز متصل شده است. بنا بر این این پارک را میتوان یکی از بزرگترین پارکهای جنگلی تهران بر شمرد. پارک جنگلی شیان لویزان در ارتفاعات منطقه چهار تهران قرار گرفته و به همین دیل آب و هوای بسیار متبوع و خنکی دارد. با پیاده روی در پارک جنگلی لویزان و رسیدن به ارتفاعات این پارک میتوانید بخش زیادی از شهر تهران را از راز ارتفاعات پارک جنگلی لویزان ببینید. پارک جنگلی لویزان در سال 1340 شمسی به منظور کاهش آلودگی هوا و جلوگیری از گسترش بی رویه بافت شهری و ساخت و ساز ساخته شد. پوشش گیاهی این پارک را  اغلب درختانی مانند کاج، انواع سرو، چنار، اقاقیا، زبان گنجشک، توت و مو تشکیل داده اند به طور کلی در این پارک جنگلی بیش از 1000 گونه گیاه دیده میشود که اغلب آنها گیاهان بومی ایران هستند.

معرفی باغ پرندگان پارک جنگلی شیان

یکی دیگر از جذابیت های پارک جنگلی شیان وجود باغی است در آن معروف به باغ پرندگان. این باغ در تابستان سال 1392 با 7000 هزار گونه پرنده از 50 نژاد مختلف بازگشایی شد. مساحت این باغ 22 هکتار است و در بخش شرقی پارک جنگلی قرار شده است. پروژه اصلی باغ پرندگان قرار است در بخش های شمالی و جنوبی پارک جنگلی شیان نیز احداث شود. از جمله پرنده های موجود در این باغ میتوان به مثل انواع طوطی، کبوتر، جغد، عقاب، کرکس، شاهین، طاووس، فلامینگو، مرغابی، شترمرغ و انواع پرندگان آبزی اشاره کرد. یکی از بخش های جذاب باغ پرندگان تهران وجود کبوترخانه هایی است که به سبک معماری صفوی ساخته شده اند. در گذشته مرسوم بوده در ایران از پرندگان نگهداری کنند و از آنها به منظور جابه جایی نامه ها استفاده میکردند. تماشای این کبوتر خانه ها با سبک کهن آدم را به حال و هوای ایران قدیم میبرد.

امکانات رفاهی و تفریحی پارک جنگلی شیان

همانطور که تا کنون گفته شد تهران شهر شلوغ و پر جمعیتی است و وجود پارکهای جنگلی متعدد در این شهر یک نعمت برای ستکنین آن به شمار میرود. با مراجعه به این پارکها در آخر هفته ها و ایام تعطیل میتوانید خستگی روزهای کاری و زندگی شهر نشینی را از تن بیرون کنید و از طبیعت طیبای این پارک ها برای ادامه روزهای هفته انرژی ذخیره کنید. به همین منظور برای راحتی ساکنین تهرانی و مراجعه کنندگان به پارک های جنگلی امکاناتی قرار داده شده است تا بتوانند ساعات خوبی را در آن بگذرانند. از جمله امکانات پارک جنگلی لویزان میتوان به مسیر پیاده روی با امنیت بالا در آن اشاره کرد. چرا که در این پارک در فواصل مشخص کانکس های پلیس وجود دارد ه بر امنیت منطقه نطارت میکنند. در این منطقه محل هایی برای بازی کودکان نیز در نظر گرفته شده است. میزهایی برای بازی پینگ پنگ و مسیری مهتص به دوچرخع سواری از امکانات ورزشی این پارک هستند.
همچنین تمام امکانات یک پیک نیک یک روزه را میتوان در پارک جنگلی لویزان پیدا کرد. امکاناتی چون آلاچیق، سرویس های بهداشتی، سطل های زباله، منقل های کباب پز، نیمکت و تعدادی کافی شاپ و رستوران.

آدرس پارک جنگلی شیان لویزان

برای رفتن به پارک جنگلی لویزان باید بزرگراه امام علی را به سمت شمال برانید و از خروجی زین الدین به سمت مسیری که با تابلوهای راهنما شیان را نشان میدهند بروید. پارک جنگلی لویزان از شمال به بزرگراه بابایی و از جنوب به شمس آباد و از شرق به شهرک امید و از غرب به ده لویزان متثل است. با مترو نیز میتوانید به پارک جنگلی لویزان بروید. به این صورت که باید وارد خط 3 مترو تهران شوید و در ایستگاه نوبنیاد از قطار پیاده شده و به کمک خطوط تاکسیرانی که در خارج از ایستگاه مترو قرار گرفته اند خودتان را به پارک جنگلی شیان برسانید.
یادتان باشد که پارک جنگلی لیوزان دارای دو ورودی است. یکی از این ورودیها در سمت اتوبان بابایی و همت واقع شده است که درواقع ورودی اصلی و بزرگ تر این پارک به شمار میرود. و یگک ورودی دیگر نیز در سمت ده لویزان قرار دارد که این ورودی هم بسیار سرسبز بوده و مناظر زیبایی را به نمایش میگذارد.

هتل شیان پارک جنگلی لویزان

در شمال پارک جنگلی لویزان هتلی به نام هتل شیان وجود دارد که سالانه پذزیرای تعداد بسیار زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است. این هتل در سال 1375 و در دل جنگل های لویزان ساخته شده است و به دلیل فضایی که دارد از محبوب ترین هتل های تهران به شمال میرودو موقعیت جغرافیایی این هتل به گونه ای است که میتوانید از اتاق های آن نمای خوبی از کل شهر تهران و غروب و طلوع خورشید داشته باشید. این هتل دارای 34 اتاق اختصاصی و یک تالار پذیرایی با ظرفیت 1500 نفر و کافی شاپ و رستورانی مجلل است. به علاوه این هتل دارای رستوران ایرانی و سفره خانه های ایرانی و عربی است. سفره خانه این هتل 3 طبقه دارد که دو طبقه آن در  فضای باز واقع شده است و علاوه بر غذاهای سنتی سرویس چای هم دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.