021-49029 پشتیبانی ایام عید : 09129309400 تهران-اشرفی اصفهانی-برج زمرد

مقالات و بروزرسانی ها

چطور به جنگ ویروس کرونا برویم؟ بایدها و نبایدهای مبارزه با بیماری کووید ۱۹

ویروس کووید ۱۹

ویروس کرونا تمام دنیا را تحت تاثیر قرار داده است. در حال حاضر همه جا درباره راه‌های پیشگیری از ابتلا به کرونا صحبت می‌شود. شتسشوی دست‌ها، رعایت بهداشت عمومی و بیرون نرفتن از خانه، از جمله صحبت‌های مطرح شده در این زمینه هستند. در این میان، کمتر کسی درباره خود ما و بدنمان صحبت می‌کند.

طبق گفته‌های پزشکان، آنتی بیوتیک‌ها تاثیری روی ویروس‌ها ندارند. بنابراین تقریبا  تمام بار مبارزه با بیماری‌هایی مثل کرونا روی دوش سیستم ایمنی بدن است. پس می‌توان گفت که تقویت سیستم ایمنی بدن، از موثرترین راه‌ها برای مبارزه با کرونا به شمار می‌رود. سوال اینجاست که چه کارهایی توان جسمی‌ما را افزایش می‌دهد؟

دو راه اصلی برای تقویت سیستم ایمنی بدن وجود دارد: تغذیه و ورزش. اگر می‌خواهید کرونا را شکست بدهید، باید هم غذاهای مناسب میل کنید، هم آمادگی جسمانی خود را افزایش بدهید.

در ادامه خوراکی‌هایی که برای تقویت بدن مناسب هستند را معرفی می‌کنیم. بعد از آن هم درباره تمرینات مورد نیاز برای افزایش آمادگی جسمانی و بهبود سیستم ایمنی صحبت می‌کنیم.

خوراکی‌هایی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند

بر اساس صحبت کارشناس‌ها، ویتامین دی و ویتامین سی نقش زیادی در بهبود سیستم ایمنی دارند. البته دقت داشته باشید که ویتامین‌ها باید به طور طبیعی مصرف شوند.

هم ویتامین سی و هم ویتامین دی، به صورت قرص قابل مصرف هستند. اما مقدار جذب قرص‌های ویتامین در مقایسه با مصرف طبیعی آن‌ها بسیار پایین‌تر است. بهتر است خوراکی‌هایی مصرف کنید که این ویتامین‌ها را در خودشان دارند. در ادامه غذاها و میوه‌هایی که منبع این دو ویتامین هستند را معرفی می‌کنیم.

خوراکی‌های سرشار از ویتامین سی

به طور کلی می‌توان گفت که میوه‌ها و سبزیجات، منبع ویتامین سی هستند. در ادامه چند خوراکی مهم در این زمینه را معرفی می‌کنیم:

  • کیوی: این میوه یکی از منابع اصلی ویتامین سی به شمار می‌رود. در هر ۱۰۰ گرم کیوی، ۹۳ میلی گرم ویتامین سی وجود دارد؛ تقریبا دو برابر پرتقال.
  • فلفل دلمه‌ای: این خوراکی برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مناسب است. با میل کردن تنها ۱۰۰ گرم فلفل، ۱۲۸ میلی گرم ویتامین سی وارد بدن شما می‌شود.
  • توت‌فرنگی و پرتقال: این دو میوه تقریبا به یک اندازه ویتامین سی دارند. شاید تصور می‌کردید که پرتقال بیشترین مقدار ویتامین سی را داشته باشد. ولی جالب است بدانید که حتی توت‌فرنگی هم در مقایسه با این میوه ویتامین سی بیشتری دارد.
  • گوجه‌فرنگی و سبزیجات: سبزی و صیفی‌جات هم برای افزایش سطح ویتامین سی بدن مناسب هستند.

کارهایی که باید برای افزایش ویتامین دی بدن انجام بدهیم

بهترین راه این است که در معرض آفتاب قرار بگیرید. هیچ چیزی مثل نور خورشید نمی‌تواند سیستم ایمنی بدن را بهبود ببخشد. اگر به هر دلیلی قادر به این کار نیستید، می‌توانید خوراکی‌ها را برای دریافت ویتامین دی جایگزین کنید.

ماهی بهترین منبع ویتامین دی به شمار می‌رود. در روزهای شیوع کرونا، مصرف غذاهای دریایی را حتما در برنامه خود قرار بدهید. زرده تخم‌مرغ و پنیر هم برای دریافت ویتامین دی مناسب هستند.

در مورد نحوه مصرف این خوراکی‌ها باید به چند نکته دقت داشته باشید:

  • ویتامین سی به راحتی توسط گرما از بین می‌رود. پس بهتر است خوراکی‌های معرفی شده را به صورت خام مصرف کنید.
  • گرما تاثیر کمتری روی ویتامین دی ندارد. پس می‌توانید خوراکی‌های حاوی این ویتامین را به صورت پخته هم مصرف کنید.
  • هر دو ویتامین به صورت قرص موجود هستند. اما مصرف طبیعی آن‌ها در جذب و افزایش ایمنی بدن تاثیر بسیار بهتری دارد.

گام بعدی افزایش آمادگی جسمانی بدن است. در ادامه بیشتر در این مورد صحبت می‌کنیم.

راه‌های بهبود سیستم ایمنی با افزایش آمادگی جسمانی

در حال حاضر بیشتر باشگاه‌های ورزشی تعطیل هستند. پس باید در منزل یا بیرون از خانه این کارها را پیگیری کنیم.

یکی از بهترین کارها پیاده‌روی است. قدم زدن بیرون از خانه، هم سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، هم شما را در معرض نور آفتاب قرار می‌دهد.

در منزل هم می‌توانید با راه رفتن روی تردمیل یا انجام حرکات ورزشی آمادگی جسمانی خود را بالا ببرید.

جمع‌بندی؛ چند نکته دیگر برای مبارزه با ویروس کرونا

مواردی که در بالا به آن اشاره شد، باید به شکل درستی اجرا شوند. به همین دلیل در ادامه چند موضوع دیگر را به طور خلاصه بیان می‌کنیم:

  • بهداشت درباره خوراکی‌ها باید به دقت رعایت شود. همان میوه و سبزیجاتی که به شما در مبارزه با کرونا کمک می‌کنند، می‌توانند منبع انتقال بیماری باشند. حتما تمام میوه‌ها و خوراکی‌ها را ضدعفونی کنید و خوب بشویید. آب نمک و استفاده از مایعات مخصوص، برای این کار مناسب هستند.
  • هنگام پیاده‌روی بیرون از منزل، به سطوح پراستفاده و عمومی ‌دست نزنید. نیمکت پارک‌ها و دسته بازی‌های عمومی‌ از نقطه‌های آلوده هستند.
  • قبل از ورود به منزل، دستکش و ماسک خود را دور بیاندازید تا بیماری با شما وارد خانه شود.
  • اضطراب باعث کاهش سطح ایمنی بدن می‌شود. پس ترس را از خود دور کنید و به زندگی عادی خود ادامه دهید.

طبق توصیه وزارت بهداشت و نهادهاى مربوطه از سفرهاى غیر ضرورى بپرهیزید، اما اگر به هر دلیلى نتوانستید برنامه سفر خود را لغو کنید، تهران مبله شرایط کاملا امنى را از نظر بهداشت، سلامت و ضدعفونى کلیه مشاعات و واحدها برایتان تامین کرده است.
همه با هم به فکر سلامت خود و دیگران باشیم

برای رزرو اقامتگاه به تلگرام یا واتساپ ما پیام دهید و یا با پشتیبانی تماس بگیرید.    

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

fa_IRPersian
fa_IRPersian